کد خبر: ١٩٥٢٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/29-١٢:٣٦

در دیدار جان کری و وزیر خارجه کره جنوبی مشخص شد که دو کشور بر سر موضوع تخلیه آب‌های تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما اختلاف نظر دارند.

 

به گزارش آبادان خبر؛ کره جنوبی در دیدار با جان کری، فرستاده آمریکا در امور اقلیمی نسبت به تصمیم ژاپن برای ریختن آب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما به دریا ابراز نگرانی کرد. با اینحال جان کری با دفاع از اقدام ژاپن تاکید کرد که به شفافیت این طرح اطمینان دارد.

کری روز شنبه وارد سئول شد تا درباره تلاش‌های بین‌المللی پیرامون گرمایش زمین گفتگو کند. این سفر پیش از شرکت جو بایدن در نشست مجازی تغییرات اقلیمی با حضور رهبران جهان در 22-23 آوریل برگزار می شود.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که در ضیافت شام کری و چونگ او یونگ، وزیر خارجه این کشور نگرانی سئول نسبت به این موضوع اعلام شده است. طبق طرح ژاپن قرار است بیش از یک میلیون تن آب خارج شده از نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما که در سال 2011 پس از سونامی از مدار خارج شد به سواحل شرقی ژاپن ریخته شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم سه شنبه گذشته طی بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم بدون مشورت کامل با کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی گرفته شده» و «بسیار غیرمسئولانه است.»

سخنگوی وزارت خارجه تایوان، جوآن او، گفت مقامات این منطقه این خبر را بسیار جدی تلقی می کنند. او اضافه کرد تا زمان شروع رها سازی این آب ها که حدود دو سال دیگر خواهد بود، تایوان همچنان ژاپن را در جریان نگرانی های خود خواهد گذاشت.

بااینحال آمریکا به عنوان یکی از متحدان ژاپن از این طرح استقبال کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه توییت کرد: «ما از عملکرد شفاف ژاپن در تصمیم گیری برای تخلیه آب های تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما دای ایچی تشکر می کنیم.»

رافائل گروسی، مدیر کل این آژانس سه شنبه گذشته در یک پیام ویدیویی این تصمیم را «نقطه عطفی خواند که به هموار کردن مسیر برای پیشرفت در از دور خارج کردن نیروگاه فوکوشیما دای ایچی کمک می کند.»

او گفت «شیوه‌ای که ژاپن انتخاب کرده هم عملا امکان پذیر است و هم در راستای استاندارد بین‌المللی قرار دارد.»

آبادان خبر،آبادان نیوز،سیاست،بین الملل،آمریکا،کره جنوبی،نیروگاه اتمی
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: