کد خبر: ١٧٢٤٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/03-٢٣:٥٠

«چهارشنبه های غم انگیز» به کارگردانی ندا اعتمادی کیا و «چگونه بمیرم که مرا دوست داشته باشید» به کارگردانی پژمان مهراب پور، به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافتند.

 

به گزارش آبادان نیوز، و به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، آئین پایانی این جشنواره با اعلام نفرات برگزیده در حالی به کار خود پایان داد که به دلیل همه گیری پاندمی کرونا بدون تماشگر و تنها با حضور گروه های شرکت کننده و مسئولین فرهنگی منطقه از جمله معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، مشاور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند و مدیرتوسعه فرهنگی هنری این سازمان، هیأت داوران و دبیر چهارمین جشنواره استانی تئاتر منطقه آزاد اروند، برگزار گردید.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند ضمن خسته نباشید به هنرمندان که باعث شکل گیری جشنواره شدند، اظهار داشت: افتخار این را داریم که چهارمین جشنواره تئاتر استانی اروند به نام پیشکسوت تئاتر اروند زنده یاد استاد« علی غلامی» مزین است.

قدرت اله طمیمیان همچنین با اشاره به اینکه در ایام برگزاری جشنواره جامعه هنری اروند در سوگ هنرمند دیگری نشستند، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره « محمد عفراوی»، خاطرنشان کرد: همه ما بر این امر واقف هستیم که منطقه آزاد اروند با وجود شهرهای آبادان، خرمشهر و مینو شهر دارای استعداد و ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ هنری در حوزه های مختلف، خصوصا تئاتر است.

وی در تأیید سخنانش، گفت: گواه عرض بنده از لحاظ کمی تعداد گروه های شرکت کننده در رویدادهای مختلف تئاتر از منطقه و از لحاظ کیفی مقام های به دست آمده هنرمندان تئاتر و سایر هنرهای نمایشی منطقه است.

طمیمیان از وظیفه سازمان منطقه آزاد اروند در راستای حمایت و تقویت از هنرمندان منطقه سخن گفت و افزود: سازمان منطقه آزاد اروند تا کنون تلاش کرده جهت تعمیر و تجهیز سالن ها و اماکن فرهنگی اقداماتی انجام دهد و در حد بضاعت خویش از هنرمندان به مناسبت های مختلف حمایت کند.

قدرت اله طمیمیان تئاتر استانی منطقه آزاد اروند را ظرفیت مناسبی برای اروند دانست که بعنوان یک استان در کنار سایر استان ها بتواند هنرمندان خود را در حوزه تئاتر در رقابت های بین المللی فجر به صورت مستقیم وارد کند و در ادامه تصریح کرد: امیدوارم با تعامل و همکاری همه نهادهای فرهنگی منطقه و عزیزان هنرمند بتوانیم با در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت های مختلف شاهد شکوفا شدن استعدادهای بالقوه این منطقه در همه بخش های هنری و فرهنگی باشیم.

*چهارمین جشنواره استانی تئاتر منطقه آزاد اروند دلیلی برای همدلی*
دبیر چهارمین جشنواره استانی تئاتر منطقه آزاد اروند با ابراز خرسندی از اینکه جشنواره در این شرایط سخت دوری ها باعث همدلی شده است، گفت: بعد از حدود 10 ماه که از حضور منحوس ویروس کرونا در کشورمان می گذرد و مدت ها از یک دیگر دور افتاده بودیم، این رویداد مهم باعث شد بواسطه برگزاری چهارمین جشنواره استانی منطقه آزاد اروند، کنار هم باشیم.

حمید طالبی گفت: مفتخر هستم که از اهالی تئاتر می باشم چراکه تئاتر از آن همه انسان های تنها و سرگردان است و ما تلاش می کنیم دست در دست هم سرگردانی و پوچی درون خودمان را نقد کنیم.
وی با اشاره به اینکه 6 اثر در جشنواره به رقابت پرداختند، اظهار داشت: از 21 اثر متقاضی 6 اثر به جشنواره راه یافتند و در 2 روز پیاپی هر روز 3 اثر به اجرا درآمد که به صورت آنلاین از پیج و سایت سازمان منطقه آزاد اروند نیز پخش می شد و از این محدودیت توانستیم یک فرصت بسازیم تا چشمان بیشتری ما را مشاهده کنند.

*تئاتر در شرایط سخت هم زنده است*
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، هنرمندان تئاتر آبادان و خرمشهر را همیشه پر افتخار خواند و گفت: تشکر می کنم از برگزار کنندگان این جشنواره که ثابت کردند در شرایط سخت نیز تئاتر زنده است.

حسین مسافر آستانه خاطرنشان کرد: تئاتر همزاد زندگی است و علاوه در روزگار خوش در مشقت و سختی هم کار کرده اما در دوران سخت این رسالت بیش از پیش بر شانه هنرمندان احساس می شود. هر وقت در جوامع مختلف بشری جامعه دچار سختی زیاد بوده چه به لحاظ اقتصادی و چه روحی و روانی، هنرمندان تئاتر با آثار شادی آور در سخت ترین شرایط روحیه امید را به جامعه آورده اند.
وی با تأکید بر اینکه هنرمندان ثابت کردند در سخت ترین شرایط همانطور که زندگی جاری است تئاتر نیز همراه با زندگی باید این شرایط را برای خویش هموار کند و به راهش ادامه دهد، اذعان داشت: امسال سال بسیار ویژه ای است روزگار خوش آنهایی که تئاتر را به اسم خودشان مصادره کرده اند به سر آمده و روز عرصه های جدید تئاتر، آنهایی که سالیان سال با شرایط سخت باقی ماندند و تئاتر را پلی برای نام و نان نکردند همان یاران همیشگی تئاتر، است.

*تئاتر هنر بیان مطالبات اجتماعی است*
حجه السلام والمسلمین دکتر بهراوند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تئاتر را یک هنر زنده دانست و افزود: تئاتر هنر بیان مطالبات اجتماعی است؛ هنری که نتواند نیازها و حوادث اجتماعی را تبدیل به نمایش بکند و در منظر عموم جامعه قرار دهد هنر خنثی و ابتری است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در نمایش هایی که تا به امروز شاهد بوده ایم اکثر رخدادهای اجتماعی توسط هنرمندان به اجرا درآمده است.

حجه السلام والمسلمین دکتر بهراوند خوزستان را مهد هنر تئاتر، سینما، موسیقی و مبارزه، مقاومت و دفاع توصیف کرد و اظهار داشت: علیرغم نقاهت هنر در این ایام خوشبختانه چراغ هنر تئاتر در استان خوزستان روشن شد که نعمتی است برای ما.

در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد مرحوم استاد « علی غلامی» برگزیدگان توسط هیأت داوران به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند:
در بخش طراحی بروشور دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق گرفت به فاطمه اعتمادی کیا برای طراحی بروشور نمایش « چهارشنبه های غم انگیز»، در بخش نورپردازی دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق گرفت به آقایان علی عباسیه و شهرام پورعسگر برای نمایش «حلقه های نامحسوس»، در بخش موسیقی دیپلم افتخار و جایزه نقدی جهت تقدیر تعلق گرفت به علی بدوی برای نمایش « صدسال قرنطینگی» و برگزیده این بخش علی بدوی برای نمایش « ناگهان باران»، در بخش طراحی صحنه دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق گرفت به احمد مسافری برای نمایش « صد سال قرنطینگی».

و اما در بخش بهترین بازیگران زن دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم تعلق گرفت به هدی جوهریان برای نمایش « صد سال قرنطینگی»، رتبه دوم هاجر جان نژاد برای نمایش« چهارشنبه های غم انگیز» و رتبه نخست آمنه پورحسینی برای نمایش« چگونه بمیرم که مرا دوست داشته باشید».

در بخش بازیگری مرد دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم تعلق گرفت به محمد امین قلمی برای نمایش« چهارشنبه های غم انگیز»، رتبه دوم مشترکا به شهرام پورعسگر برای نمایش « حلقه های نامحسوس» و مسعود بغلانی برای نمایش « چگونه بمیرم که مرا دوست داشته باشید» و در نهایت مقام نخست احمد مسافری برای نمایش« صد سال قرنطینگی».

در بخش نویسندگی دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم تعلق گرفت به شهرام پورعسگر برای نمایش « حلقه های نامحسوس»، رتبه دوم ندا اعتمادی کیا و علی رستگار برای نمایش «چهارشنبه های غم انگیز» و مقام نخست آمنه پورحسینی و پژمان مهراب پور برای نمایش « چگونه بمیرم که مرا دوست داشته باشید».
در بخش کارگردانی دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم تعلق گرفت به شهرام پورعسگر و علی عباسیه برای « حلقه های نامحسوس» و احمد مسافری برای نمایش « صدسال قرنطینگی»، رتبه دوم ندا اعتمادی کیا برای « چهارشنبه های غم انگیز» و رتبه نخست پژمان مهراب پور برای نمایش« چگونه بمیرم که مرا دوست داشته باشید».

در نهایت دو اثر منتخب جهت معرفی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر بدون ترتیب «چهارشنبه های غم انگیز» به کارگردانی ندا اعتمادی کیا و «چگونه بمیرم که مرا دوست داشته باشید» به کارگردانی پژمان مهراب پور، مشخص شدند.

 

خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: