کد خبر: ١٧٠٠٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/18-١١:٠٠

ماههاست که جهان درگیر ویروس کرونا شده اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از کرونا مثبت‌ها قرنطینه را می شکنند در اینصورت بیماری اوج خواهد گرفت ؛در همین اثنا مشاور رسانه ای وزیر بهداشت از اعلام آمادگی خود برای تزریق واکسن کرونا خبر داد.

 

به گزارش آبادان خبر، بمب‌های متحرکی که در شهر می‌چرخند و هر لحظه ممکن است چاشنی انفجاری آنها عمل کند و سرانجام مرگباری رقم بخورد البته این بمب‌های متحرک برخلاف همه بمب‌ها بی سر و صدا قربانی می‌گیرند؛ این بمبب‌های متحرک مبتلایان به کرونا هستند که با وجود ابتلا به کرونا به جای آنکه در خانه بمانند به هزار و یک دلیل قرنطینه را می‌شکنند و راهی کوی و برزن در شهر می‌شوند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و در محل کار حاضر می‌شوند.

این در حالی است که هر فرد کرونا مثبت حکم یک بمب ویروسی مرگبار را دارد، شاید فرد مبتلا حتی هیچ علامتی نداشته باشد، اکسیژن خونش بالا باشد، اما همین فردی که هیچ علامتی ندارد یا تک علامت دارد می‌تواند ویروس کرونا را در کسری از ثانیه در مترو، اتوبوس، اسنپ یا محل کار به فرد دیگری منتقل کند و دیگری را گرفتار تخت بیمارستان کند؛ بخت برگشته‌ای که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و با وجود ماسک زدن به دلیل تماس طولانی با فرد کرونایی آلوده شده است و کرونا او را به زمین می‌زند و در نهایت روی تخت بیمارستان به دستگاه تنفس مصنوعی وصل می‌شود و نفس کشیدن برایش عذاب است؛ هر روز روی تخت مراقبت‌های ویژه مرگ را جلوی چشمانش می‌بیند و خانواده اش چشم انتظار و دل نگران بازگشت او هستند.

همه این‌ها یا بسیاری از داغ‌هایی که می‌بینیم ناشی از رعایت نکردن برخی افراد است که کرونا را جدی نمی‌گیرند، بنابر اعلام مسئولان حتی در ۱۴ روز محدودیت شدید کرونایی که اصناف و مشاغل تعطیل بودند؛ باز هم بیماران کرونا مثبت حاضر به تبعیت از قانون نبودند و قصد سفر داشتند.

تنها سه درصد مردم گرفتار کرونا هستند
رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: باید اعلام کنم که تنها سه درصد از مردم ما درگیر بیماری کرونا هستند و ۹۷ درصد سالم و پاک هستند؛ یعنی به نوعی تنها سه درصد از جمعیت ایران درگیر بیماری کرونا شده‌اند.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: ما تمام همّ و غم خود را بر این گذاشته‌ایم تا از این سه درصد مراقبت کنیم و آن ۹۷ درصد دیگر بتوانند به راحتی به زندگی خودشان ادامه دهند.

وی تصریح کرد: ما به دلیل این سه درصد از مردم تردد‌ها را محدود کرده، مغازه‌ها را بسته و دیگر محدودیت‌ها را اعمال کرده‌ایم؛ پس از این افراد تقاضا و خواهش داریم که از خود مراقبت کنند و تا زمانی که بهبودی کامل را به دست نیاوردند، در جامعه حضور پیدا نکنند.

مبتلایان به کرونا

هر کرونا مثبت هفت تا ۱۰ نفر را آلوده می کند؛ ۷۳ درصد نقض قرنطینه در تهران
علیرضا زالی فرمانده ستاد کرونای تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مطالعات ما در تهران نشان می‌دهد هر فردی که به بیماری آلوده باشد می‌تواند هفت نفر را که اغلب افراد نزدیک به فرد در منزل یا محل کار هستند آلوده کند. یعنی هفت تا ۱۰ نفر از اطرافیان فردی که کرونا مثبت است باید ردیابی شوند.

وی افزود: در شروع هفته گذشته ردیابی تلفن همراه بیماران کرونا مثبت نشان داد که ۷۳ درصد بیماران کرونایی در تهران نقض قرنطینه می‌کنند و این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

کرونا مثبت‌هایی که کوله بار سفر می‌بندند
به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ۶ روز محدودیت‌های شدید کرونایی در هفته قبل ۴۶۰۰ نفر قصد سفر با حمل و نقل عمومی از جمله هواپیما، اتوبوس و قطار را داشتند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: یک کرونا مثبت با اطلاع از بیماری خود به ۹ استان سفر کرده بود و در تمام مسیر رفت و برگشت خود در ۹ استان تردد داشته است.

حریرچی با بیان اینکه برای مهار کرونا نباید فقط از دیگران توقع داشت، گفت: از نظر ما کسی که کرونا مثبت است و در شهر تردد می‌کند، مجرم و جنایتکار است.

سفر کرونا مثبت ها

شناسایی کرونایی‌ها با کد ملی و ممنوعیت از سفر
خوشبختانه به تازگی آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا به سامانه وزارت بهداشت متصل شده اند تا اطلاعات بیماران کرونا مثبت را در سامانه ثبت کنند از طرفی سامانه‌ای را وزارت ارتباطات راه اندازی کرده است تا پل ارتباطی وزارت بهداشت و وزارت راه باشد؛ در واقع اطلاعات بیماران کرونا مثبت در سامانه وزارت بهداشت جمع آوری می‌شود و این اطلاعات در اختیار شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های مسافرتی، تاکسی‌های اینترنتی، راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت‌های اتوبوسرانی بین شهری قرار می‌گیرد و فرد کرونا مثبت در هنگام خرید بلیت یا سوار شدن با کد ملی به سرعت شناسایی می‌شود و می‌توان از سفر بمب متحرک کرونایی با این روش جلوگیری کرد.

برای نخستین بار این ایده در مترو برای یک روز بررسی شد و ۱۶۴ کرونا مثبت در مترو تهران شناسایی شدند که قصد استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی را داشتند، این در حالی است که به گفته استاندار تهران یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا در شهری مانند تهران حمل و نقل عمومی از جمله متروست.

حالا سامانه وزارت بهداشت مانع از سفر مبتلایان به کرونا می‌شود هر چند که این سامانه اشکالاتی دارد، به عنوان مثال گفته شده است که سامانه ۱۴ روز مانع از سفر فرد کرونایی می‌شود، اما من برخی بیماران در سامانه مجاز به سفر هستند، این موضوع با تعداد بالایی از بیماران هم بررسی شده است و مشخص شد که اسامی بسیاری از کرونا مثبت‌ها در سامانه مجوز سفر ثبت نشده است.

اجباری شدن ارائه کارت ملی در ادارات کلید خورد
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: جریمه بیماران کرونایی که قرنطینه را می‌شکنند در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شد و هر کس که قرنطینه را بشکند ۲۰۰ هزار تومان جریمه باید پرداخت کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از فعال شدن سامانه رصد بیماران کرونایی و ارسال پیامک هشدار به بیماران نقض کننده قرنطینه خبر داد و گفت: سامانه رصد هوشمند بیماران کرونایی فعال شده است و نقض قرنطینه بیماران کرونایی ثبت می شود و در اولین روز هفته ما ۲۵ هزار پیامک هشدار به مبتلایان فرستادیم که قرنطینه را نقض کرده بودند.

رئیسی درباره ارائه خدمت به افراد با کد ملی در ادارات و اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست ۱۱۲ شرکت هواپیمایی، قطار و تاکسی و اسنپ به سامانه وزارت بهداشت متصل شده اند و در مرحله بعدی استفاده اجباری از کد ملی و ارائه کارت ملی در ادارات مدنظر قرار دارد و ادارات دولتی در هفته جاری به سامانه وزارت بهداشت متصل خواهند شد و از این هفته افراد در ادارات دولتی باید کارت ملی ارائه کنند و به تدریج این موضوع به طور کامل اجرایی خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اجباری شدن ارائه کارت ملی در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو گفت: اجرای اجباری شدن ارائه کارت ملی در هنگام ورود به مترو به راحتی نخواهد بود چرا که مترو شرایط متفاوتی دارد.

ارائه کارت ملی در ادارات

چرا برخی کرونا مثبت‌ها مجوز سفر دارند؟
با وجود تلاش ها برای رصد بیماران کرونایی و ممنوعیت سفر اما اشکال کار کجاست که بسیاری از کرونا مثبت ها می توانند بدون نگرانی به سفر بروند و مجاز به سفر هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه برخی افراد کرونامثبت مجوز سفر دارند و به نظر می‌رسد اطلاعات آن‌ها در سامانه وزارت بهداشت نشده است، بیان کرد: متاسفانه برخی آزمایشگاه‌های خصوصی از ثبت اطلاعات بیماران کرونامثبت به طور کامل خودداری می‌کنند و ما در حال رصد و پایش اطلاعات آزمایشگاه‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها هستیم و با این آزمایشگاه‌های متخلف برخورد می‌شود.

معاون بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اینکه با آزمایشگاه‌های متخلف در بخش خصوصی در ثبت ناقص اطلاعات بیماران کرونایی چه برخوردی صورت می‌گیرد، گفت: در هفته گذشته ما یک آزمایشگاه‌ها متخلف در بخش خصوصی را تعطیل کردیم، همچنین به سه آزمایشگاه تذکر کتبی دادیم چراکه اطلاعات بیماران کرونامثبت را به طور کامل در سامانه ثبت نمی‌کردند.

سفر در کرونا

شکست اجباری قرنطینه به خاطر مشکلات مالی
البته باید توجه داشت متاسفانه برخی افراد مبتلا به کرونا به دلیل مشکلات مالی و امرار معاش نمی‌توانند در خانه بمانند و اغلب می‌گویند ماسک می‌زنیم و فاصله را حفظ می‌کنیم و بدین ترتیب راهی کسب و کار خود می‌شوند و این نشان می دهد که برای حمایت از این اقشار به منظور حفظ قرنطینه باید وارد عمل شد.

حریرچی در این باره گفت: طبق هماهنگی‌هایی که داشته‌ایم، سازمان بسیج مسئولیت حمایت معیشتی از مبتلایان قطعی کرونا را برعهده گرفته است تا دغدغه آن‌ها برای رعایت قرنطینه کمتر شود.

خوشبختانه این موضوع مصداق عینی دارد و مرور خبر‌های روز‌های اخیر نشان می‌دهد که سازمان بسیج پای کار آمده است تا نیاز‌های معیشتی و درمانی مبتلایان کرونا در دوران قرنطینه را کاهش دهد و طرح شهید سلیمانی برای رصد و ردیابی بیماران کرونایی با همکاری بسیج کلید خورده است.

با این حال به نظر می‌رسد باید ستاد ملی کرونا تدابیر لازم را برای کمک به بسیج و تقویت حمایت‌ها از مبتلایان کرونا، اتخاذ کرده باشد تا اقدام مهم شناسایی و ردیابی مبتلایان کرونا، تکمیل شود و این بیماران با دریافت حمایت معیشتی کافی، دلیل و بهانه‌ای برای خروج از قرنطینه و تهدید سلامت دیگران نداشته باشند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: باید مسئله قرنطینه سازی را نیز به جد دنبال کنیم. افرادی که تست آن‌ها مثبت شده باید به قرنطینه بروند و در این مسیر دو بخش وجود دارد؛ نخست افرادی که به لحاظ شرایط اقتصادی و دلایل دیگر در منزل امکان قرنطینه ندارند؛ لذا نقطه آسیب پذیر ما همین جاست که باید فضا‌های مراقبتی را در نظر بگیریم؛ لذا از فرمانداران درخواست می‌کنم به موضوع فضا‌های مراقبتی توجه ویژه داشته باشند و لیست آن‌ها را به ما اعلام کنند.

نقض قرنطینه

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ابتدا در هر نوبت خروج از قرنطینه فرد ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد و در صورت تکرار، به قرنطینه اجباری فرستاده می‌شود. چنین قاطعیتی برای آن‌ها که سلامت دیگران را به خطر می‌اندازند تحسین‌برانگیز است، اما یک نکته مبهم این است که تکلیف معیشت و مشکلات اقتصادی آن‌هایی که باید به اجبار قرنطینه را رعایت کنند چه می‌شود؟

از طرفی باید به سرعت نقص‌های سامانه‌های الکترونیکی برطرف شود تا بتوان مانع از تردد بمب‌های ویروسی در سطح جامعه شد چرا که یک کرونایی می‌تواند تا ۱۰ نفر را به کام مرگ بکشاند، پس نظارت و سرعت عمل در رصد و ردیابی بیماران کرونا مثبت و افراد در تماس با آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و اگر افراد کرونا مثبت و کسانی را که با آن‌ها در تماس بودند ردیابی و قرنطینه کنیم می‌توانیم به شکست زنجیره انتقال بیماری بیش از پیش کمک کنیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

رقابت نفسگیر جهانی برای تولید واکسن کرونا و نوشدارو

به گزارش آبادان خبر، تلاش برای تولید واکسن کرونا تبدیل به یک رقابت نفس‌گیر جهانی شده است. شاید چیزی شبیه قدم گذاشتن به ماه یا کشف نوش داروی جوانی باشد، اما هرچه هست، تولید واکسن برای کووید ۱۹ تبدیل به هدفی مهم برای نجات جان انسان‌ها شده است.

ایران هم در طول ماه‌های گذشته تلاش برای ساخت واکسن کووید ۱۹ را ادامه داده و حالا وارد مرحله جدیدی از تولید نوش داروی کرونا شده است.

آغاز فاز بالینی واکسن ایرانی کرونا

دوازدهم آذر سال ۱۳۹۹ بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد یکی از شرکت‌های تولید واکسن کرونا در کشور مجوز مطالعه فاز انسانی را گرفته است.

وی گفت: در روزهای آینده این حرکت آغاز می‌شود و اگر این مسیر را با موفقیت دنبال کنیم، در بهار آینده به عنوان یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا در منطقه معرفی می‌شویم و نیازهای مردم را برآورده می‌کنیم.

مسیری دشوار که به گفته وزیر بهداشت، یکی از سه مسیر تامین واکسن کرونا برای ایرانیان خواهد بود و در کنار مشارکت ایران در کوواکس و تولید مشترک واکسن با برخی کشورها، می‌تواند مسیری مهم برای دست یابی به واکسن کرونا باشد.

همان روز کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دریافت کد اخلاق در پژوهش توسط اولین واکسن ایرانی کرونا خبر داد و در توییتی نوشت: اولین واکسن ایرانی کووید ۱۹ موفق به اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش شد.

جهانپور در توییت دیگری در این زمینه نوشت: واکسن غیرفعال شرکت شفا فارمد به عنوان اولین واکسن ایرانی کووید ۱۹ با دریافت کد اخلاق عملا وارد فاز مطالعه بالینی شد.

این طرح پژوهشی با عنوان کارآزمایی بالینی بررسی بی خطری و ایمونوژنیسیتی واکسن غیرفعال کووید ۱۹ در جمعیت سالم برای مطالعه فاز یک، کد اخلاق گرفته است. بر اساس مشخصات این طرح پژوهشی، محقق اصلی این طرح، مینو محرز است.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این واکسن اظهار کرد: مراحل حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم و کد اخلاق کارآزمایی بالینی انسانی را نیز از وزارت بهداشت دریافت کردیم که تا یک ماه آینده این کارآزمایی انسانی آغاز می‌شود.

فناوری واکسن‌های کرونا

بر اساس آنچه کیانوش جهانپور اعلام کرده، اولین واکسن ایرانی کرونا متعلق به شرکت شفا فارمد، با فناوری ویروس غیرفعال شده کرونا ساخته می‌شود.

مینو محرز هم در این زمینه با اشاره به واکسن‌های ساخت چین و روسیه گفت: واکسن‌های این دو کشور هم با استفاده از ویروس ضعیف شده ساخته شده که در ایران نیز واکسن کرونا با همین روش در حال ساخت است.

جهانپور همچنین در رشته توییتی در مورد واکسن‌هایی که در جهان در حال ساخت است، نوشت: در چین «سینو فارم» (Sinopharm) و «سینواک» (Sinovac) در حال تولید واکسن کرونای غیرفعال هستند که یک نسخه کشته شده از ویروس کرونا است. واکسن چینی «کانسینو» (CanSino) اما، مانند «آسترا زنکا» (AstraZeneca) از نسخه ضعیف ویروس سرماخوردگی برای تحویل مواد ژنتیکی برای تحریک ساخت آنتی بادی‌های کووید ۱۹ استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: حداقل دو کشور در خاورمیانه واکسن «سینوفارم» را برای استفاده اضطراری برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و سایر افراد دارای اولویت مجاز دانسته‌اند؛ امارات متحده عربی و بحرین که در آزمایش‌های بالینی این واکسن نیز شرکت کرده‌اند. شیلی برای ۶۰ میلیون دوز از «سینواک» ثبت نام کرده است. اندونزی ۵۰ میلیون سفارش برای آن و برزیل هم تعداد مشابهی از این واکسن سفارش داده است. ترکیه سفارش ۲۰ میلیون دوز از این واکسن چینی را ثبت کرده است.

جهانپور درباره ساخت واکسن در کوبا نیز نوشت: کوبا تنها واکسن ساز قدیمی کارائیب اما این بار سه واکسن در مسیر مطالعه بالینی دارد، فناوری واکسن‌های کوبایی بر خلاف سایر پروژه‌های تولید واکسن که در آنها از ناقلین آدنو ویروسی یا ویروس‌های غیرفعال استفاده شده بر اساس یک پروتئین نوترکیب ساخته شده‌اند که قابل توجه است. قابل کتمان نیست در حالی که ایالات متحده در بحران کرونا غوطه ور است، کوبای سوسیالیست، فقیر و تحریم شده در مبارزه با کووید ۱۹ دستاوردهای زیادی داشته و کودکان برای اولین بار از زمان شیوع بیماری در ماه جاری در کوبا به مدرسه بر می‌گردند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین در توییت دیگری درباره فناوری واکسن ایرانی کرونا هم نوشت: اولین واکسن ایرانی کرونا متعلق به شرکت شفافارمد، با فناوری ویروس غیرفعال شده کروناست و این فناوری هیچ ارتباطی به واکسن اسپوتنیک روسیه که برپایه آدنو ویروس یا mRNA تهیه شده ندارد.

تاکنون اعلام ساخت هشت واکسن کرونای ایرانی در فهرست سازمان جهانی بهداشت ثبت شده است. بر این اساس، واکسن شفافارمد، میلاد، زیستا کیان آزما با فناوری ویروس غیرفعال کرونا در حال ساخت هستند. همچنین دو واکسن Cell Tech Pharmed و ReNAP co با شیوه mRNA ساخته می‌شوند.

انتخاب داوطلبان واکسن کرونای ایرانی

داوطلبان برای آزمایش انسانی واکسن کرونا نباید تاکنون به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده باشند. محرز در این رابطه گفت: داوطلبان در یک هتل اسکان داده می‌شوند و به فاصله یک ماه، دو دوز واکسن دریافت می‌کنند و در طول این مدت از بیمه و حمایت برخوردار می‌شوند.

عضو تیم تحقیقاتی تولید واکسن کرونا در ایران افزود: با تایید نتایج این کارآزمایی بالینی توسط سازمان جهانی بهداشت، خط تولید واکسن راه اندازی می‌شود که در این صورت تا تیر ماه ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.

محرز ادامه داد: البته واکسن‌های ساخته شده دیگر کشورها هم زودتر از این تاریخ به دست ما نمی‌رسد.

احتمال واردات واکسن تا دو ماه دیگر

هرچند واکسن‌های ساخته شده توسط فایزر و بایونتک ماجرای نگهداری در دمای کمتر از ۷۰ درجه سانتی گراد و مشکلات حمل و نقل را دارند، اما مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو روز پانزدهم آذر ۱۳۹۹ در اظهار نظری شتاب زده درباره احتمال واردات اولین محموله واکسن کرونا تا دو ماه دیگر خبر داد.

سید حیدر محمدی در این زمینه گفت: به منظور تامین هرچه سریع‌تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تایید واکسن‌ها و تامین ارز مورد نیاز، در دو ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم.

وی ادامه داد: ۶ شرکت داخلی در حال انجام مطالعات روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آنها به پایان رسیده و برخی آنها در فاز مطالعات حیوانی هستند و برخی درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند. مطالعات دو شرکت داخلی در هفته آینده وارد فاز انسانی می‌شوند و امیدواریم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند.

همه در انتظار نوش دارو

قدر مسلم همه جهان در انتظار نوش دارویی برای کروناست و شاید خوشحال‌کننده‌ترین خبر در ماه‌های آینده، دست یابی به واکسن موثر و بی خطر کووید ۱۹ باشد که سازمان جهانی بهداشت ایمنی و تاثیر آن را تایید کند. این در شرایطی است که بدانیم ماجرای کووید ۱۹ چیزی فراتر از یک بیماری است و آن‌چه در این مسیر حرف اول را می‌زند، همبستگی و همکاری است.

هرچند مباحثی مانند تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارز همواره باعث آزار کشور ما شده، اما داستان واکسن کووید ۱۹ قدری متفاوت‌تر است.

جهان پس از ماه‌ها جدال با ویروس کرونا، چشم انتظار نوش دارو است و بسیاری از سیاست مداران هم این عرصه را جایی برای نشان دادن قدرت خود یافته‌اند. به هر حال دانشمندان و محققان ایرانی هم در این میدان سخت تلاش می‌کنند تا از این رقابت برای نجات جان هموطنان خود عقب نمانند. تلاشی ستودنی که امیدواریم به بهترین شکل به ثمر بنشیند.

آن‌چه در این مسیر بیش از هر چیزی اهمیت دارد این‌که هنوز واکسن کرونا به شکل موثر و ایمن از طرف سازمان جهانی بهداشت تایید نشده است. مهم‌ترین اقدام در حال حاضر، رعایت مسائل بهداشتی و حفظ فاصله گذاری و پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ است. حتی در شرایطی که واکسن تایید شده به دست بسیاری از کشورها برسد هم باید این مسائل و نکات بهداشتی و پیشگیری را رعایت کرد تا از احتمال ابتلا کم شود. یافتن نوش داروی کرونا فعلا در راس اخبار جهان قرار دارد، اما چیزی که در همه ماه‌های گذشته اهمیت خود را نشان داد، حفظ سلامت و تقدم پیشگیری بر درمان است.

منبع:ایرنا

 

مینو محرز:بی خیالی کرونا را اوج می دهد

به گزارش آبادان خبر، با بیان اینکه در همه جای دنیا ثابت شده که عملکرد مردم در کنترل بیماری کووید-۱۹ بسیار مهم است، گفت: در حال حاضر که مردم به خوبی رعایت و همراهی کرده‌اند، شرایط بیماری کمی بهتر شده است، اما اگر رعایتها مجددا کاهش یابد و تجمعات برگزار شود، با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم، بیماری مجددا اوج می‌گیرد و در زمستان هم با سایر ویروس‌ها همراه شده و وضعیت دوباره وحشتناک می‌شود.

خطر اوج گیری دوباره کرونا در زمستان
وی با بیان اینکه در صورتیکه مردم رعایت نکنند و بر همین اساس یک پیک زمستانه داشته باشیم، اوضاع بدتر می‌شود، گفت: بنابراین عملکرد مردم بعد از این بسیار مهم است. این تجربه‌ای است که در اردیبهشت ماه هم داشتیم. عملکرد مردم می‌تواند نشان دهد که آیا می‌خواهند کووید-۱۹ کنترل شده باشد و یا می‌خواهند بیماری مجددا اوج بگیرد. اگر می‌خواهند بیماری کنترل شود، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و اقداماتی را که بارها و بارها تاکید کرده‌ایم انجام دهند؛ یعنی ماسک بزنند، فاصله فیزیکی را رعایت کنند، تجمع نکنند، دست‌شان را مرتب بشویند و تا حد امکان از خانه بیرون نیایند.

محرز تاکید کرد: به محض اینکه مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بیخیال شوند و به حالت قبل بازگردند، دوباره بیماری اوج خواهد گرفت.

کاهش موارد بستری کرونا در بیمارستان ها

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری در بیمارستان‌ها بسیار کاهش یافته است، گفت: البته هنوز به شرایط پایدار نرسیده‌ایم. اگر مردم رعایت نکنند ممکن است در زمستان یک پیک مجدد از بیماری داشته باشیم. در عین حال ثابت شده که بیشتر دورهمی‌ها باعث افزایش کرونا در خانواده شده است. با توجه به اینکه قدرت سرایت ویروس در جهشی که داشت، بیشتر شده بود، کافی است یک نفر در خانواده مبتلا شود تا سایر افراد هم مبتلا شوند. بنابراین دورهمی‌ها نباید برگزار شود. اگر ۹۷ درصد مردم در یک جامعه درست ماسک بزنند، تجمعات و دورهمی‌ها هم کنترل شود و برگزار نشود، می‌توان بیماری را کنترل کرد و دیگر هم نیازی به تعطیلی مشاغل و ... نخواهد بود.

محرز با تاکید بر عدم برگزاری دورهمی در شب یلدا نیز اظهار کرد: در عید نوروز هم مردم به دیدن بزرگترها نرفتند و هر کس در خانه خودش ماند. در شب یلدا هم همین روند را پیش بگیرند تا سلامت بمانند. ثابت شده که بدترین موضوع برای کرونا دورهمی است. گرفتاری با همین دروهمی ها شروع می‌شود و بیماری به سرعت شیوع و توسعه پیدا می‌کند. فعلا مهمانی‌های خانوادگی، عروسی و عزا و... را کنار بگذاریم. در حال حاضر رعایت‌ها بیشتر شده و بیماری کمتر شده است، اما اگر مراقبت نکنیم دوباره روز از نو و روزی از نو.

منبع:ایسنا

 

مشاور وزیر بهداشت داوطلب تزریق واکسن ایرانی کرونا شد

به گزارش آبادان خبر، علیرضا وهاب زاده مشاور رسانه ای وزیر بهداشت در حساب شخصی توئیتر خود درباره واکسن ایرانی کرونا اینگونه نوشت:

« واکسن کرونای تولیدی در ستاداجرایی حضرت امام،تنها واکسنی است که مجوز تست انسانی را دریافت کرده.

‏از نزدیک شاهد بودم که بین متخصصان درباره روند علمی تحقیقات و موفقیت این واکسن،اتفاق نظر و اجماع وجوددارد.

‏داوطلبانه حاضرم در مرحله تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، شرکت و آن را تزریق کنم.»

تزریق داوطلبانه واکسن کرونای تولیدی ایرانی

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: