کد خبر: ١٦٨٩٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/11-١٠:٤٧

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اعمال تعطیلی ها و نیز جدی گرفتن رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم نتایج مثبتی از جمله کاهش روند ابتلا به کرونا و مرگ بر اثر این ویروس را داشته است.

 

به گزارش آبادان نیوز، دکتر مسعود مردانی روز سه شنبه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تمدید تعطیلی هفته آینده نیز وجود دارد یا نه افزود: تصمیم نهایی در این مورد بر عهده کمیته اجرایی ستاد ملی مقابله با کرونا است که آنها نیز پس از دریافت نظر از کمیته علمی و دیگر اعضا در خصوص ادامه روند تعطیلی برای هفته آینده تصمیم گیری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تعطیلی ها و همیاری مردم طی روزهای گذشته بر مبنای رعایت پروتکل های بهداشتی آثار بسیار مثبتی در کنترل و کاهش ابتلاء کرونا، مرگ و میر و مراجعه به مراکز درمانی گذاشته است، افزود: روند موجود در خصوص کاهش ابتلا به کرونا و حتی مرگ و میر بسیار خوشحال کننده است وی دی ماه باید منتظر آثار مثبت آن باشیم.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در خصوص نتایج واکسن ایرانی کرونا نیز گفت: از آخرین نتایج تحقیقات در خصوص واکسن ایرانی کرونا اطلاعی ندارم اما موفقیت برخی کشورها در ساخت این واکسن به ۹۵ درصد رسیده است.

کرونا با گیاهان دارویی درمان نمی شود

دکتر مردانی همچنین با تاکید بر این که تاکنون در هیچ کشوری، داروی گیاهی برای درمان بیماری ابتلا به کرونا تایید نشده است، افزود: کرونا با گیاهان دارویی درمان نخواهد شد.

وی اظهار داشت: بهترین راه مقابله با کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن با خواب خوب، استفاده از سبزیجات و میوه های تازه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نداشتن استرس نیز از دیگر راه های تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود، در خصوص طب  سنتی برای درمان کرونا نیز گفت: در مورد طب سنتی سررشته ندارم و تایید هم نمی کنم.

از زمان شیوع کرونا در جهان (اواخر سال گذشته) تا کنون حدود ۶۲ میلیون نفر از مردم جهان به این ویروس مبتلا شده و حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر جان باخته اند.

شمار تلفات ویروس کرونا در ایران نیز تا کنون به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسیده است.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.

بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است. با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

منبع:ایرنا

 

فقط ۳ درصد از مردم کشور درگیر کرونا هستند

به گزارش آبادان خبر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه نشست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: ما با تمامی اعضا و کمیته‌های عضو کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا جلسات مشترک و امروز هم در راستای اطلاع‌رسانی با وزیر ارشاد جلسه‌ای داشتیم.

وی ادامه داد: در این کمیته هماهنگی‌ها و پیگیری‌های مصوبات، توصیه‌ها و پیشنهادات انجام می‌شود. آن قسمتی که باید به صورت اجباری مردم در راستای کاهش شیوع این بیماری انجام دهند، ابلاغ می‌شود و آن قسمت‌هایی که باید در رابطه با آن تصمیم‌گیری شود، به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع داده می‌شود.

وزیر کشور افزود: باید اعلام کنم که تنها سه درصد از مردم ما درگیر این بیماری هستند و ۹۷ درصد سالم و پاک هستند؛ یعنی به نوعی تنها سه درصد از جمعیت ایران درگیر بیماری کرونا شده‌اند.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: ما تمام همّ و غم خود را بر این گذاشته‌ایم تا از این سه درصد مراقبت کنیم و آن ۹۷ درصد دیگر بتوانند به راحتی به زندگی خودشان ادامه دهند.

وی تصریح کرد: ما به دلیل این سه درصد از مردم ترددها را محدود کرده، مغازه‌ها را بسته و دیگر محدودیت‌ها را اعمال کرده‌ایم؛ پس از این افراد تقاضا و خواهش داریم که از خود مراقبت کنند و تا زمانی که بهبودی کامل را به دست نیاوردند، در جامعه حضور پیدا نکنند.

وزیر کشور گفت: از ۹۷ درصد دیگر تقاضا می‌کنم که در وهله اول حتماً از ماسک، استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کرده و در تجمعات شرکت نکنند تا بتوانیم با همدلی هم این بیماری را پشت سر بگذاریم.

منبع:مهر

 

همه بهبودیافتگان کرونا می توانند پلاسما اهداء کنند؟

به گزارش آبادان نیوز، شیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون به این سئوالات و همچنین ابهاماتی که ممکن است ذهن هر یک از بهبودیافتگان و مبتلایان را درگیر کرده باشد، پاسخ می دهد. البته باید پیش از آن به اقدام مهم سازمان انتقال خون برای جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ در قالب پویش شکرانه سلامت اشاره شود، پویشی که فرد مبتلا به شکرانه سلامت و با هدف بهبود مبتلایان پلاسمای خود را که سرشار از آنتی بادی است به فرد مبتلا اهدا می کند، اهدایی که هم نجات بخش است و هم ایثار، ایثاری که چشمه حیات را دوباره جوشان می کند و امید را به زندگی باز می گرداند.

طلائی ترین زمان اهدای پلاسمای خون

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون سه روز نخست ابتلای فرد به کرونا را طلایی‌ترین و حیاتی‌ترین زمان برای تزریق و دریافت پلاسمای اهدایی توسط بهبودیافتگان کرونایی دانسته و از بهبودیافته‌های کرونا درخواست کرده تا پلاسمای خون خود را اهداء کنند.

به گفته وی درخواست پلاسما بهبودیافتگان کرونا برای بیماران مبتلا به کرونای بستری شده در بیمارستان ها با درخواست پزشک معالج انجام می شود و دریافت پلاسما در سه روز نخست ابتلاء برای این بیماران حیاتی است.

وی با بیان اینکه پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.

حاجی بیگی تاکید کرد: گاهی اوقات تقاضا و درخواست بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبودیافته ها آنقدر زیاد است که خیلی سریع پلاسمای گرفته شده در کمترین زمان ممکن برای آنها ارسال می شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون در ۲۵ استان کشور در مراکز انتقال خون پلاسمای بهبودیافتگان کرونا دریافت می شود و هنوز در ۶ استان مرکز دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونا شامل استان های لرستان، ایلام، کردستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمدو چهارمحال بختیاری نداریم.

حاجی بیگی اعلام کرد: متاسفانه آمار اهدا کنند گان پلاسما بهبودیافتگان در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار پایین تر از حد انتظار است و فقط دو درصد از بهبودیافته ها پلاسما اهدا می کنند و بیشترین میزان مراجعه بهبود یافتگان کووید ۱۹ برای اهدای پلاسما مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و مازندران است.

به گفته وی از ابتدای اردیبهشت تا هشتم آبان سال جاری ۱۲ هزار بهبودیافته کرونا برای اهدای پلاسما به ۲۵ مرکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ هزار واحد پلاسما اهدا شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: بهبود یافتگان کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدن آنها را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

حاجی بیگی تاکید کرد: اهداکنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، همه نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند. همه مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند. اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون و پلاسما اهدا کنند.

وی افزود: در تهران بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما می توانند به مرکز انتقال خون استان تهران واقع در خیابان وصال شیرازی و مرکز نوآوری سازمان انتقال خون جنب برج میلاد و در سراسر کشور به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و به کمک مبتلایان به کرونا بشتابند.

چه زمانی بهبود یافته کرونا می تواند پلاسما اهدا کند؟

افرادی که مبتلا به این بیماری شده باشند پس از گذشت ۲۸ روز از بهبودی و رفع علائم بیماری می توانند برای اهدای پلاسمای خون اقدام کنند.

شرایط عمومی اهدای پلاسما

شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و شخص اهدا کننده باید کارت ملی همراه داشته و محدوده سنی وی ۱۸ تا ۶۰ سال باشد. کلیه مراحل و شرایط ثبت نام و پذیرش اهدا کننده دقیقاً مانند اهدای خون کامل است.

شرایط اختصاصی اهدای پلاسما
شرایط اختصاصی اهدای پلاسمای کوید ۱۹ عبارت است از: ارائه مستندات مربوط به ابتلای بیماری از جمله نتیجه آزمایش PCR، نتیجه آزمایش های سرولوژیک، مستندات بستری در بیمارستان و یا عکس سی تی اسکن ریه که توسط اهدا کننده ارائه می شود.

- حین اهدا ابتدا پزشک مسوول در محیطی محرمانه در ارتباط با سابقه تندرستی اهداکننده سوال می پرسد.

- طبق ضوابط سازمان انتقال خون مصرف داروهای ضد فشار خون مشروط بر کنترل شدن فشار خون و عدم وجود عوارض این بیماری مانند عوارض قلبی، بلامانع است.

- بیماران مبتلا به دیابت در صورتیکه قند خون شان کنترل شده باشد، طی یک ماه اخیر تغییر دوز دارو نداشته باشند و عوارض دیابت به وجود نیامده باشد می توانند پلاسمای خود را اهدا کنند.

- مصرف آسپرین سبب منع اهدای پلاسما نمی شود و کسی که حین بستری آنتی بیوتیک مصرف می‌کرده نیز می تواند پلاسمای کووید خود را اهدا کند.

- طبق استانداردهای سازمان انتقال خون ایران میزان هموگلوبین قابل قبول در آقایان ۱۳ تا ۱۷.۵ و میزان قابل قبول هموگلوبین در خانم ها حداقل ۱۲.۵ است.

- طبق دستور العمل ها تمامی اهداکنندگان در ابتدا و انتهای فرآیند توسط پزشک از نظر ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس و دمای بدن کنترل می شوند.

- برای دریافت پلاسما ابتدا محل رگ در بازوی اهداکننده ضدعفونی می شود و نمونه خون اهدا کننده برای انجام آزمایشات لازم جمع آوری می شود و بر روی آن تمام آزمایش های غربالگری که بر روی اهدا کنندگان خون کامل صورت می گیرد از قبیل آزمایش هپاتیت B ، C و ایدز و بیماری سیفلیس انجام می شود.

- پس از ضد عفونی سطح پوست، سوزن متصل به ست یک بار مصرف وارد رگ اهدا کننده می شود و از این طریق خون وارد ست می شود و پس از جدا سازی پلاسما از طریق همان رگ، خون و سایر اجزای آن غیر از پلاسمای حاوی آنتی بادی، به بدن برمی گردد.

- حجم پلاسمای جمع آوری شده ۵۰۰ سی سی است و با توجه به اینکه بیشتر آن آب است در عرض ۴۸ ساعت در بدن جایگزین می شود.

- طبق دستور العمل های استاندارد هر اهداکننده می تواند بعد از یک ماه و تازمانی که میزان آنتی بادی در بدنش مناسب است و اگر سابقه اهدای خون کامل داشته باشد پس از ۸ هفته برای اهدای مجدد اقدام کند.

توصیه هایی برای اهدای پلاسما و خون
متخصصان انتقال خون توصیه می کنند برای اینکه هنگام اهدای خون وضعیت مناسبی داشته باشید شب قبل از اهدا استحمام کنید و مقدار زیادی مایعات بدون الکل مصرف کنید.همچنین از ۲۴ ساعت قبل از اهدای پلاسما از مصرف تخم مرغ و غذاهای چرب بپرهیزید.

به شما توصیه خواهد شد که حتماً ۱۵ دقیقه در محل خونگیری استراحت کنید و نوشیدنی و مواد خوراکی که در اختیارتان قرار می گیرد مصرف کنید و بعد از پایان اهدای پلاسما برای جبران مایعات بدن ۸ لیوان نوشیدنی بنوشید و البته بهتر است این نوشیدنی چای، قهوه یا نوشابه های تحریک کننده نباشد.

یک ساعت قبل ازاهدای پلاسما از استعمال دخانیات پرهیز کنید و تا ۴ ساعت بار سنگین حمل نکنید و تا ۲۴ ساعت فعالیت های غیر معمول و استرس زا انجام ندهید و روز خود را به آرامی بگذرانید.

منبع:ایرنا

 

مبارزه با کرونا بدون یاری رسانه‌ها امکان پذیر نیست

به گزارش آبادان خبر، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نشست کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا و قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور افزود: جلسه امروز قرارگاه با کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات و آموزش مشترک بود. این جلسات را با کمیته‌های دیگر هم داریم. هماهنگی‌ها و پیگیری مصوبات در این جلسات بررسی می‌شود و اگر تصمیم اجرایی باشد برای اجرا ابلاغ می‌شود و اگر تصمیم‌گیری باشد برای تصمیم، به ستاد ملی ارجاع می‌شود تا در آنجا تصمیم‌گیری شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه روند بیماری در کشور در مسیر کنترل و بهبود قرار دارد، گفت: در بالاترین براورد و بدترین و پرریسک‌ترین نگاه به این موضوع (بیماری کرونا) مجموع مبتلایان شامل سه درصد مردم ما می‌شوند و واقعیتش کمتر از این است، اما عدد را بالا می‌گیریم و این به آن معناست که ۹۷ درصد مردم در این خصوص هیچ نگرانی ندارند، سالم هستند و فقط ۳ درصد هستند که به نوعی درگیر این موضوع شده اند.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: