یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام علی (ع)» فرمودند: در پنج مورد دعا را غنیمت بشمارید: ۱ ـ هنگام تلاوت قرآن ۲ ـ اذان ۳ ـ باریدن باران ۴ ـ جهاد با کفار ۵ ـ هنگامی که مظلومی به ظالمش نفرین می‌کند که در آن حال حجابی میان او و عرش خدا نباشد.

 

به گزارش آبادان خبر، محمد علی فیض آبادی پیرامون مضمون دعای روز سوم ماه مبارک رمضان گفت: دعا و راز و نیاز با خداوند عمل یه فضایل اهمیت این ماه را چند برابر کرده به حدی بوده که خداوند خود در قرآن کریم نیز مردم را به دعا کردن تشویق می‌کندفرماید.

وی در همین راستا ادامه داد: دعا همواره مورد تاکید «ائمه اطهار (ع)» بوده تا جایی که «امام جعفرصادق (ع)» فرمودند: عَلَیکَ بِالدُّعاءِ فَاِنَّه شِفاءٌ مِن کُلِّ داءٍ، همیشه خودت را به دعا ملزم کن، دعا شفادهندة هر درد و بیماری است.» حتی در مورد زمان دعا نیاز پیامبر (ص) فرمودند: دعا را هنگامی که دلتان شکسته می‌شود غنیمت دانید که رقت قلب، رحمت همچنین در مورد شیوه دعا کردن بیان شده دعائی که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردد مردود نشود.

 

فیض آبادی دعا از نگاه «امیرالمومنین (ع)» مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: «امام علی (ع)» فرمودند: در پنج مورد دعا را غنیمت بشمارید: ۱ ـ هنگام تلاوت قرآن ۲ ـ اذان ۳ ـ باریدن باران ۴ ـ جهاد با کفار ۵ ـ هنگامی که مظلومی به ظالمش نفرین می‌کند که در آن حال حجابی میان او و عرش خدا نباشد.

وی به دعای روز سوم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: دعای روز سوم ماه مبارک عبارتست از «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ خدایا روزی کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهی را و دور بدار در آن روز از نادانی و گمراهی و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت،‌ای بخشنده‌ترین بخشندگان»

این کارشناس علوم قرآنی در مورد دعای روز سوم ماه مبارک رمضان ابراز کرد: در دعای روز سوم ماه مبارک رمضان دو محور مورد بررسی قرار گرفته است در این دعا بندگان از پروردگار خود درخواست می‌کنند تا به آنان ذهنی دهد که بتوانند با آن اطلاعات فراوانی را دریافت و ذخیره کنند و در ادامه بتوانند از این اطلاعات برای تعالی خود استفاده کنند اطلاعات پس از ورود به ذهن افراد و پشت سر قرار دادن مراحل تجزیه و تحلیل با تفکر روبه رو می‌شود و این امر به خود آگاهی و در ادامه حرکت در مسیر حق ختم می شود. افرادی که خود آگاهی دارند بهتر می‌توانند معنویت و حقایق وجودی آفرینش را دیده مورد بررسی قرار دهند و به قدرت پروردگار خود ایمان بیاورند.

فیض آبادی پیرامون رویکرد هوش و خودآگاهی اظهار کرد: هوش، فکر و قلب ارتباط بسیار با داده‌ها وارد شده در مغز دارند تببین و بررسی اطلاعات وارد شده در مغز افراد آنان را به توانمند و قدرت حق تعالی خواهد رساند این بخشی از هستی شناختی محسوب می‌شود، وقتی مومنی فکر می‌کند و به رحت خداوند می‌رسد این امر بر قلب او نیز تاثیر می‌گذارد قلبی که جایگاه معبوده بوده و می‌تواند تعالی را برای انسان به دنبال داشته باشد.

وی به شکرگزاری از پروردگار اشاره و بیان کرد: شکرگزاری از خداوند کمک وسیله‌ای برای علم اندوزی و تدبر در عالم خلقت محسوب می‌شود تا خود آگاهی در پی او برانسان وارد شود، بدین ترتیب بندگان از خداوند می‌خواهند؛ خدایا در این ماه رمضان روزی من را اینگونه قرار ده که هوشیار شوم و حافظه پیدا کنم و از خواب غفلت بیدار شوم لذا در ماه رمضان از خدا درخواست کنید که از خواب غفلت بیدار شوید.

این کارشناس علوم قرآنی وسیله نجات انسان را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: عقل و خرد، زینت و سرمایه زندگى و هوش و ذکاوت، چراغ راه و وسیله نجات ذهنى انسان است، حافظه، هوش و ذکاوت، حضور ذهن، آمادگى اندیشه، خاطرى جمع، تنبّه و بیدار دلى و آگاهىِ دل و جان، همه و همه، از روزى هاى پروردگار است که هم شکرى لازم و واجب دارد، و هم تکلیف انسان را سنگین مى کند. خدایا در این ماه رمضان روزی من را اینگونه قرار ده که هوشیار شوم و حافظه پیدا کنم و از خواب غفلت بیدار شوم انسان اگر بیدار شود خیلی لذت می‌برد، بعضی انسان‌ها در غفلت هستند لذا در ماه رمضان از خدا درخواست کنید که از خواب غفلت بیدار شوید.

وی خصوصیت مومنان را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: مؤمن، در هر چه که قناعت کند، در «طلب خیر» آن هم از سرچشمه خیر و منبع فیض قانع نیست و مى خواهد که در هر خیرى که خدا نازل مى شود بهره و نصیبى داشته باشد. وقتى طرف خواسته ما، خداوند است که دریاى جود و بخشش است، بزرگى او اقتضاى آن را دارد که حاجت بزرگ نیز از او بطلبیم.

فیض آبادی به بخش پایانی دعای روز سوم ماه مبارک رمضان پرداخت و خاطرنشان کرد: در پخش پایانی دعا بیان شده وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین خدایا هر خیری که در ماه رمضان نازل می‌کنی برای من نصیبی از آن خیر قرار بده به جود و بخشش خودت‌ای کسی که جود و بخششت از همه بخشندگان بیشتر است.

آبادان نیوز،آبادان خبر،فرهنگی،رمضان
منبع:میزان
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: