کد خبر: ١٥٥٧٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/06/30-١٠:١٤

جای خالی محمد جهان‌آرا بعد از آزادسازی خرمشهر به قدری محسوس بود که یکی از همرزمانش برای این فراق شعری سرود که حسین فخری سر مزارش برای اولین‌بار خواند، اما یک سال بعد حاج غلام کویتی‌پور آن را بازخوانی کرد و شد ملکه ذهن مردم.

 

آبادان خبر: در خلال مبارزات و روزهای دوران دفاع مقدس، شهر خرمشهر با حملات نیروهای بعثی اشغال شد. پس از حمله نیروهای عراقی به خرمشهر، یک گردان از تکاوران دریایی ارتش به فرماندهی هوشنگ صمدی، گردان دژ خرمشهر به فرماندهی علی قمری، دانشجویان دانشگاه افسری امام علی به فرماندهی حسین حسنی سعدی و نیروهای سپاه خرمشهر به فرماندهی محمد جهان‌آرا، به مدت ۳۴ روز از شهر دفاع کردند، اما شهر در نهایت دوام نیاورد و سقوط کرد.

محمد جهان‌آرا، بچه خرمشهر بود که در سال ۱۳۵۸ فرماندهی سپاه پاسداران شهرش را به عهده گرفت و هم‌زمان جهاد سازندگی خرمشهر را هم راه انداخت. با شروع جنگ ایران و عراق، در کنار مردم این شهر، از خرمشهر دفاع کرد. بعد از سقوط خرمشهر و عزل ابوالحسن بنی‌صدر از سمت فرماندهی کل قوا، مرحله جدیدی از جنگ ایران و عراق آغاز شد که در پی آن، محاصره آبادان شکست و این شهر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۵۹ توسط نیروهای ایرانی آزاد شد.

بعد از بازپس‌گیری آبادان از نیروهای ارتش عراق در تاریخ ۷ مهر ۱۳۶۰ محمد جهان‌آرا و تعدادی از فرماندهان به تهران آمدند تا گزارش عملکرد نیروهای ایرانی را به امام خمینی (ره) بدهند، اما وسط راه، بر اثر سقوط هواپیما، تمام سرنشینان از جمله جهان‌آرا به شهادت رسیدند. البته هوشنگ صمدی، از فرماندهان نیروی دریایی ارتش در زمان جنگ تحمیلی، این هواپیما نه بر اثر سانحه، بلکه با شلیک موشک سقوط کرد.


تصویری از حسین فخری در دوران دفاع مقدس

جای این فرمانده شهید چند ماه بعد و در سوم خردادماه سال ۶۱، در جریان عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی شهر خرمشهر خالی بود. نوحه‌ معروف «ممد نبودی ببینی» را پس از آزادسازی خرمشهر، جواد عزیزی از نیروهای سپاه پاسداران خرمشهر در رثای محمد جهان‌آرا سرود و نخستین بار حسین فخری از همرزمانش، سر مزار جهان‌آرا خواند و یک‌سال بعد هم حاج غلامعلی کویتی‌پور هم‌زمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر، آن را بازخوانی کرد.


تصویری قدیمی از غلامعلی کویتی‌پور

این نوحه بانوای حاج غلامعلی کویتی‌پور این روزها در ذهن مردم ایران اسلامی به یادگار مانده است که یادآور تلاش رزمندگان و جوانان این مرز و بوم برای بازپس‌گیری بخشی از خاک کشورمان از دست دشمن بعثی بوده است.

رزمندگان دلیر کشور بعد از آزادسازی شهر خرمشهر بلافاصله در مسجد جامع این شهر سجده شکر به جای آوردند و خوشحالی کردند

منبع:فارس

آزادسازی خرمشهر،محمد جهان آرا،خرمشهر،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز،غلامعلی کویتی‌پور،دفاع مقدس،عملیات بیت المقدس،آبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: