کد خبر: ١٧١٠٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/25-١٨:٤١

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به فشارهایی که آمریکا بر بانک‌های مختلف اروپایی آورده‌،آنها از کار با ایران می‌ترسند، گفت: با وجود اینکه مصرف واکسن کرونا، مشخص بوده، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی توسط آمریکا صادر شود.

 

به گزارش آبادان نیوز، این روزها گمانه‌زنی‌های زیادی در فضای رسانه‌ای کشور برای خرید واکسن کرونا مطرح شده است؛ مردم جزییات این موضوع را نمی‌دانند که مانع جدی برای خرید واکسن کرونا چیست. مشکل کجاست و چرا ایجاد شده است؟

به دلیل وجود همین ابهام‌ها، «عبدالناصر همتی» رییس‌کل بانک مرکزی به ارائه توضیحاتی با موضوع خرید واکسن کرونا و مشکلات مترتب بر پرداخت هزینه‌های مربوطه پرداخته است.

در روزهای گذشته خبرهای متفاوتی در رابطه با واکسن کرونا و پرداخت پول آن مطرح شده است. از یک طرف، آمریکا و برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مجوز برای خرید واکسن کرونا صادر شده و برای خرید آن مشکلی وجود ندارد؛ از طرف دیگر اعلام شده است که در این راه موانعی که ناشی از تحریم‌هاست وجود دارد. اکنون مشکل پرداخت پول واکسن کرونا چیست؟

خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ عنوان نباید مشمول تحریم باشند و نباید نیازمند دریافت هیچ مجوزی باشند.

البته همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از نظر ما نامشروع و خلاف حقوق بین‌الملل است و هیچ مبنای قابل قبولی برای آنها وجود ندارد؛ اما دولت ترامپ در راستای سیاست فشار حداکثری یا به عبارت بهتر زورگویی و یکجانبه‌گرایی حداکثری، همه قواعد حقوق بین الملل را زیرپا گذاشته که یکی از آنها تحریم کل نظام مالی ایران و همه بانک های ایرانی است. همین که آمریکا بانک مرکزی و همه بانک های ایرانی را تحریم می‌کند و صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و سایر اقلام صادراتی ایران را تحریم می‌کند، نشان‌دهنده این است که هیچ حد و مرزی در اعمال فشار علیه مردم ایران قائل نیست.
دروغگویی آمریکا در این ادعا که واردات دارو و غذا و اقلام بشردوستانه برای ایران تحریم نیست، با کمی تأمل روشن می‌شود. فرض کنیم آمریکایی‌ها در اعمال سیاست فشار حداکثری موفق می شدند و می‌توانستند صادرات نفت و سایر اقلام را به صفر برسانند (البته مشخص شد که موفق نشدند و هیچ وقت موفق نخواهند شد)، اما اگر این اتفاق می‌افتاد، واردات دارو و غذا با چه منابعی باید انجام می‌شد؟ کشور برای اینکه بتواند واردات انجام دهد نیاز به صادرات دارد. بدون صادرات چگونه می‌توان واردات انجام داد؟ آمریکایی‌ها از سوی دیگر اعلام کرده‌اند که همه بانک‌ها و موسسات مالی ایران تحریم هستند. واردات اقلام بشردوستانه نیاز به بانک دارد. بدون بانک چگونه می‌توان واردات انجام داد؟ البته همانطور که گفتم، تمام سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ تاکنون شکست خورده است و اگرچه مشکلاتی برای مردم عزیز کشورمان ایجاد شده اما اهدافی که از این سیاست دنبال میکردند هیچکدام محقق نشده است.

آیا در مورد خرید واکسن کرونا مانعی برای پرداخت پول از طرف ایران وجود دارد؟

وزارت بهداشت ایران، برای خرید واکسن کرونا توافقاتی با کوواکس داشته است. مبلغ مشخصی هم باید از طرف ایران پرداخت شود که بخشی از آن به عنوان پیش پرداخت باید به حساب ذینفع در یک بانک اروپایی پرداخت شود.

همین که این پرداخت برای واکسن کروناست و فرستنده و ذینفع پول هم مشخص است باید کفایت کند و نباید هیچ دلیل و سند دیگری برای این موضوع نیاز باشد، مورد مصرف واکسن کرونا مشخص است و هیچ کارکرد دیگری ندارد اما به دلیل فشارهایی که آمریکایی‌ها بر بانک‌های مختلف اروپایی آورده‌اند و آنها را از کار با ایران ترسانده‌اند و جریمه‌های بسیار سنگینی را علیه آنها تحمیل کرده‌اند.

بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و همه مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود. اکنون، مجوزی که صادر شده است مربوط به تبدیل منابع وون ایران در بانک‌های کره جنوبی به دلار آمریکا از طریق یک بانک آمریکایی و سپس انتقال آن به بانک مقصد است.

در این مجوز هم هیچ تضمینی برای رسیدن پول به مقصد وجود ندارد. آمریکایی‌ها به صراحت قید کرده ‌اند که هر لحظه و در هر مرحله می‌توانند مجوزی که صادر کرده‌اند را لغو کنند.

این موضوع می‌تواند شامل مرحله‌ای باشد که پول به صورت دلار آمریکا نزد یک بانک آمریکایی است. سوال اینجاست که اگر خرید دارو و غذا تحریم نیست، لغو مجوزی که برای این کار صادر می‌شود چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ نکته دیگر اینجاست که آمریکایی‌ها یک مجوز عمومی برای اقلام بشردوستانه صادر کرده‌اند که بانک‌های خارجی حاضر به پذیرش آن نیستند. البته بانک‌های خارجی با ایران دشمنی ندارند و علاقه‌مند هستند که اینگونه نقل و انتقالات را انجام دهند اما ترس آنها از عملکرد آمریکا و سابقه بد آمریکاست که در بسیاری از موارد، بانک‌ها را به دلایل واهی و به خاطر انجام تراکنش‌های مالی، میلیاردها دلار جریمه کردهاند.

چرا به جای استفاده از منابع کره، از منابع دیگری استفاده نمی‌شود که راحت‌تر بتوان به حساب مقصد منتقل کرد؟

چرا باید مجوز صادر شده ایران را محدود به استفاده از منابع مشخصی کند؟ ایران در کشورهای مختلف منابع دارد و بنا به تشخیص و تصمیم خود باید بتواند از هر منبعی که در اختیار دارد برای خرید واکسن استفاده کند. بانک مرکزی مشکلی با استفاده از کانال‌های مختلف برای پرداخت ندارد و می‌تواند این کار را انجام دهد. آمریکا تلاش کرده است که مجوز را به نحوی صادر کند که از غیر عملیاتی ترین کانال باشد و در نهایت، خرید واکسن محقق نشود اما در ظاهر بتواند بگوید که مشکل و مانعی ایجاد نکرده است.

این سوال هم مطرح شده است که اگر آمریکا برای واردات دارو و اقلام پزشکی مانع ایجاد می کند؛ چطور سایر داروها به کشور وارد می شوند و موجود هستند؟

سایر اقلام دارویی، تولید کنندگان و عرضه کنندگان متعددی دارند و با وجود تحریم‌ها، تلاش می شود تا از کانال‌های مختلف پرداخت‌های آنها انجام شود و آن اقلام وارد کشور شوند، البته آمریکایی ها اگر بفهمند که وجه مربوط به سایر اقلام دارویی چگونه پرداخت خواهد شد و بدانند که می توانند با کمبود آن اقلام، برای بخش قابل توجهی از مردم مشکل ایجاد کنند به طور قطع مانع از انتقال آن داروها نیز خواهند شد.

با راهکارهایی که اتخاذ شده است، پرداخت‌های مربوط به آنها از کانال هایی که برای آمریکا قابل رصد و تحریم نیست انجام می‌شود، دولت ترامپ به گمان خود فرصتی به دست آورده که می‌تواند با مانع تراشی و ممانعت از انجام پرداخت، بخش قابل توجهی از مردم را دچار مشکل کند و سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری را اجرایی کند. با این حال این سیاست، نتیجه‌ای ندارد و تنها سابقه آنها نزد مردم ایران خرابتر خواهد شد.

از سوی دیگر این اطمینان را به مردم می دهیم که خرید واکسن از دیگر کشورها که مورد تایید وزارت بهداشت باشد در دستور کار خواهد بود و امیدواریم به‌زودی خبرهای خوشی در این زمینه اعلام کنیم.

چندی پیش رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است.

منبع:ایرنا

 

سهم دورهمی‌های خانوادگی ابتلا به ویروس کرونا بیش از 50 درصد است

به گزارش آبادان نیوز، علیرضا رییسی روز سه شنبه درباره ۵۱ درصد ابتلای خانوادگی به ویروس کرونا اظهار کرد: در این زمینه تحقیقات محیطی در چند دانشگاه علوم پزشکی از جمله شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. همچنین تحقیقات مشابهی در دنیا انجام شده که نشان می‌دهد سهم دورهمی‌های خانوادگی از ابتلا به ویروس کرونا، بیش از ۵۰ درصد و نزدیک به ۵۱ درصد است.

وی ادامه داد: شواهد عینی در بیمارستان‌های کشور نیز تایید کننده این موضوع است. اگر به نمودار اپیدمیولوژی کووید ۱۹ در کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که استان‌های جنوبی در تابستان پیک بلند کرونا را داشتند که به دلیل گرمای هوا و حضور در منازل و روشن شدن کولرها بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سهم انتقال بیماری در فضاهای بسته بسیار زیاد است. این بیماری ارتباط بسیار زیادی با تهویه دارد و روز به روز اهمیت این موضوع بیشتر مشخص می‌شود. علت شیوع بالای این ویروس در حمل و نقل عمومی نیز به دلیل فضای بسته است.

رییسی اظهار کرد: تجمعاتی که در بسیاری از کشورها با حضور بیش از تعدادی از افراد ممنوع می‌شود نیز به همین دلیل بوده و در نتیجه این موضوع ثابت شده است.

کاهش موارد بستری و فوتی‌ها به علت ابتلا به کووید ۱۹ در هفته‌های اخیر در کشور اتفاق افتاده و یکی از نگرانی‌های پیش رو در زمینه افزایش موارد ابتلا و بستری در روزهای آینده، برگزاری دورهمی‌ها و شب نشینی برای شب یلدا است.

مسئولان نظام سلامت در هفته‌های اخیر بارها هشدار داده‌اند که دورهمی‌های خانوادگی به خصوص در شب یلدا می‌تواند منجر به افزایش روند ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹ در کشور شود.

در همین زمینه احتمال اجرای محدودیت تردد از ساعت ۲۱ به ساعت ۱۸ مطرح شده که نیازمند تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اوایل اسفند ۹۸) تا کنون ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

منبع:ایرنا

 

خوشی یلدا را با دور از همی دو چندان کنیم

به گزارش آبادان نیوز، دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به نزدیکی شب یلدا و به منظور آگاهی هموطنان از خطرات ابتلا به بیماری کرونا به دلیل دورهمی ها، پیام های بهداشتی را اعلام کرد.

وزارت بهداشت در ۲۲ پیام بهداشتی برای شب یلدا نوشت: امسال به امید عید دیدنی سال ۱۴۰۰ یلدا دور هم جمع نمی شویم. دورهمی شب یلدا دوراز همی سال ۱۴۰۰ است و کرونا سوغات دورهمی های شب یلداست. بلندترین شب سال را به خطرناک ترین شب سال تبدیل نکنیم. در شب یلدا به استقبال روزهای بلندتر سال می رویم و خوشی این روزها را با نرفتن به دورهمی خانوادگی دوچندان کنیم.

در این پیام آمده است:  شادی بلندتر شدن روزهای پس از شب یلدا را با دورهمی های کوچک از بین نبریم. امسال یلدا در خانه می مانیم و مراقب باشیم دورهمی شب یلدای امسال، آخرین دورهمی عزیزانمان نشود و شیرینی بلندترین شب سال را با دورهمی های کوچک تلخ نکنیم.

وزارت بهداشت تاکید کرد: در شب یلدا کرونا را به هم سوغاتی (هدیه) ندهیم. اگر می خواهیم سال ۱۴۰۰ را به پدر و مادرمان تبریک بگوییم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی شویم. می خواهیم پدر و مادرمان را سرسفره هفت سین سال ۱۴۰۰ ببینیم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی شویم.

در این پیام بهداشتی آمده است:  دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم و قصه قدیمی شبهای یلدا را به سالهای بعد موکول کنیم. بزرگترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی های کوچک خانوادگی داشته است پس شب یلدا در خانه می مانیم. یلدایی که طولانی ترین شب سال است را به بزرگترین اندوه سال تبدیل نکنیم.

وزارت بهداشت تاکید کرد: دورهمی های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار می کنیم. یلدا و زیباییش با آیین سنتی و باستانی برای همه خاطره انگیز است. امسال با خاطره ای متفاوت و از راه دور در کنار هم هستیم. تهدید جان بزرگان فامیل با دورهمی های کوچک رخ می دهد و تدارک دورهمی شب یلدا تدارک مراسم فوت عزیزان است.

«پدر و مادر عزیز چون شما را دوست داریم شب یلدا دور هم جمع نمی شویم».

وزارت بهداشت تاکید کرد:  حضور در اماکن سرپوشیده بدون تهویه هوا و به مدت طولانی، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری است. دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم. ناقلان بیماری اگر به مدت طولانی در یک محیط سربسته بدون تهویه باشند، حتی اگر از ماسک هم استفاده کنند بعد از گذشت چند ساعت ویروس را به افراد اطراف خود منتقل می‌کنند. دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم.

امسال ایرانیان شب یلدا را به خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی متفاوت از سال های گذشته برگزار خواهند کرد.

یکی از ویژگی های جشن باستانی شب یلدای باستانی، برپایی دورهمی های خانوادگی است اما توصیه های پزشکی بر این است که این جشن با پرهیز از حضور دستجمعی برگزار شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش گفت: نگران شدید شیوع و گسترش موج دیگر کرونا بعد از دورهمی شب یلدا به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور هستیم.

وی از مردم همه مناطق کشور خواست تا دورهمی و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اوایل اسفند ۹۸) تا کنون ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

منبع:ایرنا

 

آمریکا مانع خرید واکسن کرونا برای ایران شد

به گزارش آبادان نیوز، این روزها گمانه‌زنی‌های زیادی در فضای رسانه‌ای کشور برای خرید واکسن کرونا مطرح شده است؛ مردم جزییات این موضوع را نمی‌دانند که مانع جدی برای خرید واکسن کرونا چیست؟ مشکل کجاست و چرا ایجاد شده است.

به دلیل وجود همین ابهامات همتی رئیس ‌کل بانک مرکزی با موضوع خرید واکسن کرونا و مشکلات مترتب بر پرداخت هزینه‌های مربوط توضیحاتی را ارائه داد.

مشکل پرداخت پول واکسن کرونا چیست؟
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش های ایران برای خرید واکسن کرونا بیان کرد: اساساً خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ عنوان نباید مشمول تحریم باشند و نباید نیازمند دریافت هیچ مجوزی باشند. البته تمام تحریمهای آمریکا علیه ایران از نظر ما نامشروع و خلاف حقوق بین الملل است و هیچ مبنای قابل قبولی برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما دولت ترامپ در راستای سیاست فشار حداکثری یا به عبارت بهتر زورگویی و یکجانبه گرایی حداکثری، تمام قواعد حقوق بین الملل را زیرپا گذاشته که یکی از آنها تحریم کل نظام مالی ایران و تمام بانکهای ایرانی است. همین که آمریکا بانک مرکزی و تمام بانکهای ایرانی را تحریم می کند و صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و سایر اقلام صادراتی ایران را تحریم می کند، نشان دهنده این است که هیچ حد و مرزی در اعمال فشار علیه مردم ایران قائل نیست.

همتی گفت: دروغگویی آمریکا در این ادعا که واردات دارو و غذا و اقلام بشردوستانه برای ایران تحریم نیست، با کمی تأمل روشن می شود. فرض کنیم آمریکایی ها در اعمال سیاست فشار حداکثری موفق می شدند و می‌توانستند صادرات نفت و سایر اقلام را به صفر برسانند (البته مشخص شد که موفق نشدند و هیچ وقت موفق نخواهند شد)، اما اگر این اتفاق می افتاد،

این مقام مسئول تاکید کرد: واردات دارو و غذا با چه منابعی باید انجام می شد؟ کشور برای اینکه بتواند واردات انجام دهد نیاز به صادرات دارد. بدون صادرات چگونه می توان واردات انجام داد؟ آمریکایی ها از سوی دیگر اعلام کرده اند که تمام بانکها و موسسات مالی ایران تحریم هستند. واردات اقلام بشردوستانه نیاز به بانک دارد. بدون بانک چگونه می توان واردات انجام داد؟ البته همانطور که گفتم، تمام سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ تاکنون شکست خورده است و اگرچه مشکلاتی برای مردم عزیز کشورمان ایجاد شده اما اهدافی که از این سیاست دنبال می کردند هیچکدام محقق نشده است.

خرید واکسن کرونا بعد از طی شدن چندین مرحله
رئیس بانک مرکزی بیان کرد: وزارت بهداشت ایران، برای خرید واکسن کرونا توافقاتی با کوواکس داشته است. مبلغ مشخصی هم باید از طرف ایران پرداخت شود که بخشی از آن به عنوان پیش پرداخت باید به حساب ذینفع در یک بانک اروپایی پرداخت شود. علیالاصول، همین که این پرداخت برای واکسن کروناست و فرستنده و ذینفع پول هم مشخص است باید کفایت کند و نباید هیچ دلیل و سند دیگری برای این موضوع نیاز باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: مورد مصرف واکسن کرونا مشخص است و هیچ کارکرد دیگری ندارد. اما به دلیل فشارهایی که آمریکایی ها بر بانک های مختلف اروپایی آورده اند و آنها را از کار با ایران ترسانده و جریمه های بسیار سنگینی را علیه آنها تحمیل کرده اند، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در حال حاضر، مجوزی که صادر شده است مربوط به تبدیل منابع وون کرة ایران در بانک های کره جنوبی به دلار آمریکا از طریق یک بانک آمریکایی و سپس انتقال آن به بانک مقصد است. در این مجوز هم هیچ تضمینی برای رسیدن پول به مقصد وجود ندارد. آمریکایی ها به صراحت قید کرده اند که هر لحظه و در هر مرحله می توانند مجوزی که صادر کرده اند را لغو کنند.

بانک های خارجی حاضر به تبادل پول اقلام بشردوستانه به ایران نیستند
وی افزود: این می تواند شامل مرحله ای باشد که پول به صورت دلار آمریکا نزد یک بانک آمریکایی است. سوال اینجاست که اگر خرید دارو و غذا تحریم نیست، لغو مجوزی که برای این کار صادر میشود چه معنایی میتواند داشته باشد؟ نکته دیگر اینجاست که آمریکایی ها یک مجوز عمومی برای اقلام بشر دوستانه صادر کرده اند که بانک‌های خارجی حاضر به پذیرش آن نیستند. البته بانکهای خارجی با ایران دشمنی ندارند و علاقه‌مند هستند که اینگونه نقل و انتقالات را انجام دهند اما ترس آنها از عملکرد آمریکا و سابقه بد آمریکاست که در بسیاری از موارد، بانک‌ها را به دلایل واهی و به خاطر انجام تراکنشهای مالی، میلیاردها دلار جریمه کردهاند.

همتی با اشاره به اینکه چرا از منابع مالی دیگری ایران در سایر کشورها برای خرید واکسن کرونا استفاده نمی شود؟ بیان کرد: اساساً چرا باید مجوز صادر شده ایران را محدود به استفاده از منابع مشخصی کند؟ ایران در کشورهای مختلف منابع دارد و بنا به تشخیص و تصمیم خود باید بتواند از هر منبعی که در اختیار دارد برای خرید واکسن استفاده کند. بانک مرکزی مشکلی با استفاده از کانالهای مختلف برای پرداخت ندارد و میتواند این کار را انجام دهد. آمریکا تلاش کرده است که مجوز را به نحوی صادر کند که از غیر عملیاتیترین کانال باشد و در نهایت، خرید واکسن محقق نشود اما در ظاهر بتواند بگوید که مشکل و مانعی ایجاد نکرده است.

آمریکایی ها بدانند چگونه دارو می‌خریم، آن را هم تحریم می کنند
وی بیان کرد: سایر اقلام دارویی، تولید کنندگان و عرضه کنندگان متعددی دارند و علی رغم تحریم ها، تلاش می شود تا از کانال های مختلف پرداخت های آنها انجام شود و آن اقلام وارد کشور شوند. البته آمریکایی ها اگر بفهمند که وجه مربوط به سایر اقلام دارویی چگونه پرداخت خواهد شد و بدانند که می توانند با کمبود آن اقلام، برای بخش قابل توجهی از مردم مشکل ایجاد کنند، قطعاً مانع از انتقال آن داروها نیز خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه، با راهکارهایی که اتخاذ شده است، پرداخت های مربوط به آنها از کانال هایی که برای آمریکا قابل رصد و تحریم نیست انجام میشود. دولت ترامپ به گمان خود فرصتی به دست آورده که میتواند با مانع تراشی و ممانعت از انجام پرداخت، بخش قابل توجهی از مردم را دچار مشکل کند و سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری را اجرایی کند. با این حال، همانطور که قبلاً هم گفتم این سیاست، نتیجهای ندارد و تنها سابقه آنها نزد مردم ایران خرابتر خواهد شد.

او در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر این اطمینان را به مردم می دهیم که خرید واکسن از دیگر کشورها که مورد تایید وزارت بهداشت باشد در دستور کار خواهد بود و امیدواریم به‌زودی خبرهای خوشی در این زمینه اعلام کنیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

تشدید کرونا و آنفلوآنزا با افزایش غلظت آلاینده ها

به گزارش آبادان نیوز، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده ها در کلانشهرهایی مانند تهران اظهار کرد: آلودگی هوا در سطح جهان به عنوان چهارمین علت مرگ زودرس پس از فشارخون بالا، مصرف دخانیات و سوء تغذیه بوده و دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر پس از استعمال دخانیات شناخته شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آلودگی هوا از علل افزایش کرونا و آنفلوآنزاست، گفت: افزایش آلودگی هوا می‌تواند میزان آسیب پذیری دستگاه تنفسی را افزایش دهد و کیفیت پایین هوا خطر جدی برای بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی است. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا هستند و بر اساس مطالعات، آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و کروناست.

لاری گفت: توصیه می‌کنیم به منظور کاهش اثرات سوء ناشی از کرونا در زمان اپیدمی کرونا مرتب وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق رسانه‌ها بررسی کنید. در شرایط آلودگی هوا بهترین راه کاهش مواجه با آلاینده‌ها، ماندن در خانه است که این موضوع در زمان اپیدمی کرونا به همراه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ضروری است هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنید. هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنید و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهید. غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و از مصرف غذای چرب، فست‌فود و فرآوری شده خودداری کنید.

لاری گفت: اگر در خانه از سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌کنید فیلترهای آن را به موقع تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید. درضمن استفاده از دستگاه تصفیه هوای دارای سیستم ازن ساز و اشعه ماورا بنفش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. ضروری است در این شرایط از فعالیت‌هایی که باعث آلودگی هوا در فضای بسته می‌شود مانند روشن کردن شمع و عود خودداری کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

اهمیت تست های آنتی بادی پس از بهبود مبتلایان کرونایی

به گزارش آبادان نیوز، شروین شکوهی، اظهار داشت: پادتنی که در بدن تولید و منجر به متوقف کردن عفونت زایی ویروس کووید ۱۹ می شود، آنتی بادی های از بین برنده نام دارد.

وی ادامه داد: کیت های موجود در ایران هیچ کدام قابلیت اندازه گیری این آنتی بادی را ندارند. همچنین انجام این تست ها برای افراد معمولی یا بهبودیافتگان کرونا ضرورتی ندارد، چراکه نه نشان دهنده مبتلا شدن یا نشدن فرد، نه نشان دهنده ایمنی داشتن یا نداشتن فرد در مقابل ابتلای مجدد و نه نشان دهنده وجود امکان انتقال بیماری توسط فرد است.

شکوهی با بیان اینکه متاسفانه برخی پزشکان مردم را نسبت به انجام این تست حساس کرده اند، تصریح کرد: حساسیت مردم نسبت به انجام و جواب این تست مشکلاتی را ایجاد کرده است، به عنوان مثال برخی از کارفرماها، میزان Igm را شرط بازگشت کارمندان بهبود یافته به محل کار اعلام می کنند.

وی با غیر استاندارد خواندن تست های آنتی بادی در ایران، ادامه داد: در سایر کشورها کیت هایی برای اندازه گیری میزان آنتی بادی های Neutralizing وجود دارد اما تست های موجود در کشور ما آنتی بادی هایی را اندازه می گیرد که ممکن است تحت تاثیر وجود سایر کروناویروس ها پاسخ دهند. به این معنی که اگر فرد به سایر کروناویروس ها مبتلا باشد، پاسخ تست آنتی بادی او نشان از وجود پادتن دارد که در حقیقت پادتن نیست، از دیگر کروناویروس هاست. در نتیجه تست های آنتی بادی موجود در کشور اختصاصی ویروس کووید ۱۹ نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: از طرف دیگر اگر جواب تست میزان پادتن را صفر نشان دهد، به این معنی نیست که فرد مبتلا خواهد شد یا خیر و برعکس. گزارش هایی در دست است که برخی بیماران با وجود پادتن در بدنشان، ظرف سه ماه، سه بار پشت سر هم مبتلا شدند، بنابراین تست های داخل کشور قابل اعتماد نیستند.

وی، تعریف ایمنی در برابر بیماری کووید ۱۹ را پیچیده خواند و گفت: مجموع ایمنی سلولی و هومورال، بیانگر ایمنی کلی در برابر کروناست، یعنی علاوه بر پادتن هایی که منجر به از بین رفتن عفونت می شوند، میزان سلول های ایمنی موجود در بدن که با ویروس آشنایی پیدا کرده اند و از عفونت زایی آن جلوگیری می کنند نیز در تعیین کننده است. تست های سرولوژی این سلول ها را اندازه گیری نمی کند.

شکوهی در پایان با اشاره به پایین بودن احتمال ابتلای مجدد افراد در یک تا سه ماه اول پس از بهبود، گفت: احتمال ابتلای فرد بهبود یافته در این بازه زمانی نسبت به فرد معمولی که تاکنون مبتلا نشده است، کمتر است اما در مجموع تمام این ادعاها به وضعیت سیستم ایمنی افراد بستگی دارد. به طور میانگین احتمال ابتلا در یک تا سه ماه اول بعد از بهبود، بسیار کم است و پس از آن  بیشتر می شود، اما در خصوص اینکه چقدر بیشتر می شود، کسی نمی تواند نظری بدهد.

منبع:مهر

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: