کد خبر: ٢٨٦٥٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/18-٢٠:٥٠

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند خبر داد؛

خزایی: جذب ۳ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی در منطقه آزاد اروند

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند: طی 10 ماه گذشته، ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی در این منطقه جذب شده است.

 

آبادان نیوز _ روح‌اله خزایی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند پیش از ظهر امروز (سه شنبه ۱۸ بهمن‌ماه) با حضور در برنامه رادیویی مثلث از صدای مرکز آبادان، در خصوص سرفصل‌هایی همچون رشد سرمایه‌گذاری در منطقه، مشوق‌ها، صادرات و واردات، پایانه‌ مرزی شلمچه، سایت صنعتی و نحوه اعطای مجوزهای فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد اروند، گفت: مناطق آزاد یک‌سری مزیت‌هایی نسبت به سرزمین اصلی دارند که جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و منطقه آزاد اروند به دلیل دار بودن مشوق‌های خاص، جذابیت مضاعفی نسبت به سایر مناطق آزاد کشور برای سرمایه‌گذاران دارد.

او به این قبیل مشوق‌ها شامل اعطای آسان مجوزهای سرمایه‌گذاری، تسهیلات تولید، معافیت مالیاتی، اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماه گذشته بالغ بر سه هزار میلیارد تومان فقط سرمایه‌گذاری داخلی جذب شده است که در پروژه‌های سرمایه‌گذاری این رقم شامل بخش‌های عمرانی، تجهیزات و ماشین آلات واحدهای تولیدی هزینه شده است که منظور از جذب سرمایه‌گذار این است که این هزینه های شامل ایجاد ساختمان واحد تولیدی، تهیه تجهیزات و سرمایه در گردش می‌شود. ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری در سه بخش تولیدات شهری، شهرک‌های صنعتی و پایانه مرزی شلمچه صورت گرفته است.

خزایی در خصوص وضعیت زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی در منطقه آزاد اروند؛ تصریح کرد: سایت صنعتی منطقه آزاد اروند بالغ بر ۹ هزار ۳۰۰ هکتار است که در میان مناطق آزاد کشور، یک سایت بی نظیر است، این محدوده نسبت به مزایایی که در اختیار دارد، سختی‌هایی هم در کنار خود دارد که به تبع آن توسعه زیرساخت‌ها نیز در آن زمان بر و هزینه بر است. منابع دولتی هم محدود است و مواردی مثل سیل، پاندمی کرونا و .. این اصلاح را در حیطه زیرساخت، به تأخیر انداخت.

وی افزود: در خرمشهر نیز که از واحدهای تولیدی بیشتری برخوردار است، وضعیت بهتری در زیرساخت‌ها نسبت به آبادان حاکم است، در شهرک صنعتی آبادان نیز در دو سال آینده و پس از اتمام پروژه‌های زیرساختی که تعریف شده و در حال انجام است، وضعیت زیرساخت‌های این شهرک نیز بهبود خواهد یافت.

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به تعامل با شرکت شهرک های صنعتی خوزستان، گفت: با توجه به وسعت سایت صنعتی منطقه، سازمان منطقه آزاد اروند در سال‌های گذشته پروژه‌های زیرساختی فراوانی انجام داده که نسبت به پیش از استقرار این نهاد در دو شهرستان کم نظیر است و نسبت به سایت‌های دیگر مناطق آزاد و دیگر شهرهای استان خوزستان، بی نظیر است.

این مقام مسئول با تشریح وظایف این، گفت: سازمان منطقه آزاد اروند از منابع دولتی بهره‌ای نمی‌گیرد و به‌صورت خود گردان اداره می‌شود، بنابراین وظایف اصلی سازمان تکمیل زیرساخت‌های عمرانی برای تسهیل سرمایه‌گذاری تولید است. بودجه مناطق آزاد، مصوب هیأت دولت و در ردیف بودجه عمومی کشور است و هر پروژه‌ه‌ای که تعریف شود در بودجه کلی باید دیده شود، درست است که مأموریت سازمان توجه به امور زیرساختی است، اما یک سری مسئولیت‌های اجتماعی نیز بر عهده دارد که برخی پیشامدها باعث می‌شود اقداماتی در حیطه عمرانی شهرهای آبادان و خرمشهر انجام گیرد که در نهایت، صورت گرفتن آن به سود منطقه است.

خزایی در خصوص برنامه‌ سازمان منطقه آزاد اروند برای حمایت از سرمایه‌گذران داخلی و خارجی، ضمن اشاره به مشوق‌های کلی و قانونی مناطق آزاد، گفت: با وجود ابلاغیه‌های جدیدی که در هیأت مدیره جدید مصوب و ابلاغ شده، یک سری از مراحل اخذ مجوز در منطقه تسهیل و یک سامانه جامع سرمایه‌گذاری ایجاد گشته که پایه این کار نیز از اروند شروع شده و سپس به سایر مناطق آزاد تسری یافته است، بر اساس این سامانه هیچگونه مکاتبه و حضور فیزیکی در ادارات توسط سرمایه‌گذار صورت نمی‌گیرد و این ساز و کار کاملاً آنلاین انجام میگیرد و تا آنجایی که مطلع هستم، نمونه آن در کشور نیست. تمام امور مربوط به اخذ مجوز نیز توسط سازمان منطقه آزاد اروند صورت می‌گیرد و در راستای تکریم سرمایه‌گذار امور مربوط به صدور مجوز، پروانه ساخت، پایان کار، تحویل زمین و مجوز محیط زیست (تا رده‌های مجاز که در اختیار سازمان منطقه آزاد اروند است) و .. توسط این سازمان انجام می‌گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای منطقه آزاد اروند در خصوص ایجاد اشتغال مولد در منطقه، یادآور شد: سازمان منطقه آزاد اروند همانند یک دولت کوچک عمل می‌‎کند و تمامی امور مربوط به کار و اشتغال به صورت متمرکز در این سازمان صورت می‌گیرد، اما اینکه آبادان یک اداره متمایز دارد، دلیل بر تعامل است و به این دلیل است که شهرستان آبادان یک محدوده بزرگتری دارد که چند شهر مثل چوئبده و اروندکنار در محدوده این آن هستند و این شهرها ذیل مجموعه منطقه آزاد نیستند. همچنین اداراتی که به‌صورت موازی در حال فعالیت هستند، خدمات خود را رفته رفته متوقف کرده و این خدمات به سازمان منطقه آزاد اروند منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه هر مجوزی که نیاز باشد توسط سازمان منطقه آزاد اروند صادر می شود و بدون مجوز این سازمان، هیچ فعالیت اقتصادی در این منطقه صورت نمی‌گیرد، گفت: قانون مناطق آزاد صراحتاً اعلام می‌کند که تمام امور مربوط به کارگر و کارفرما بر عهده سازمان منطقه آزاد اروند است.

خزایی در خصوص نحوه پاسخگویی ادارات ذیل مجموعه سازمان منطقه آزاد اروند، تأکید کرد: پاسخگویی در هر حوزه‌ای باید از طریق روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند صورت گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه ازاد اروند در خصوص مشوق کالای همراه مسافر در منطقه، خاطرنشان کرد: در حیطه کالای همراه مسافر، کولرگازی اجازه ورود دارد و با قیمت های پایین تری در اختیار خریدار قرار می گیرد و حتی نمایشگاهی در ابتدای سال جاری ایجاد شد که در آن، اقلام مختلف کولرگازی با قیمت های بسبار مناسب و حتی مناسب تر از استان‌های همجوار عرضه شد که از استقبال خوبی برخوردار بود.

وی در خصوص نحوه حمایت از فعالیت‌های تجار و بازرگانان و اقدامات صورت گرفته در این خصوص، گفت: این سازمان در سال ۸۷ مرز شلمچه را تحویل گرفت، مرزی که تا پیش از آن قابلیت تردد آسان را نداشت اما از آن زمان تا کنون یک تحول اساسی در آن صورت گرفته و بالغ بر ۲۰ هکتار فضای تخلیه بارگیری در آن ایجاد شده و حدود ۶ هزار انبار مسقف توسط بخش خصوصی ایجاد شده، در حال حاضر بالغ بر ۷۰ هکتار فضای تخلیه بارگیری و انبارهای بخش خصوصی در این مرز وجود دارد. همچنین سه پایانه تخصصی در این پایانه وجود دارد و در بحث ترانزیت، «ایکس ری» نیز خریداری شده و در حال حاضر نصب شده و پس محوطه‌سازی اطراف، به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

خزایی با اشاره به آمار بیکاری و آمارهای موجود در خصوص اشتغال شهروندان در منطقه، گفت: وظیفه اداره کار سازمان منطقه آزاد اروند، ایجاد اشتغال نیست، بلکه ایجاد بسترهای لازم برای به‌کارگیری نیروی آماده به کار است، اما کاری که سازمان منطقه آزاد اروند در حیطه جذب سرمایه‎‌، افزایش میزان تولید و راه‌اندازی واحدهای صنعتی می‌کند؛ در نهایت منجر به اشتغال خواهد شد و آمار اشتغالی که در حال حاضر منطقه آزاد اروند در اختیار دارد، پیش از این در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود نداشت.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص عدم تخصیص مزایای خاصی به کارت‌های شهروندی، گفت: کارت های شهروندی، کلیاتی که در خصوص آن وجود دارد، توسط سازمان منطقه آزاد اروند پیشنهاد شد که بتواند بر اساس آن مزیت‌هایی برای شهروندان خود در نظر گیرد و در برهه‌ای نیز پیگری نشد و معلق ماند، اما این نوید را به شهروندان می دهم که این مزیت‌ها را با سامانه‌هایی که ایجاد شده و ایجاد خواهد شد به شهروندان اعطا خواهیم کرد. امروزه سامانه‌های برخط پل ارتباطی شهروندان با نهادهای دولتی هستند و از این طریق در امور شهروندان تسهیل می‌کنند و در همین راستا، لازم به ذکر است که در چند سال گذشته ۹ هزار مجوز توسط سازمان منطقه آزاد اروند صادر شده که ۵ هزار آن توسط سامانه‌های الکترونیک صورت گرفته است./ آبادان خبر

منبع: روابط عمومی منطقه آزاد اروند

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: