کد خبر: ٢٨٣٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/10/17-١٣:١٦

مسئول پیگیری پروژه احداث پالایشگاه نفت خوزستان: نفت، گاز و پتروشیمی مرکز ثقل و توسعه منطقه آزاد اروند هستند.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، در دوره مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد اروند و با تشکیل بخش جدیدی با عنوان حوزه نفت و گاز و پیگیری ساخت پالایشگاه خوزستان، مشاورینی در این زمینه منصوب و مسئول پیجوی این امر شدند. در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع گفتگویی داشتیم با «قدرت اله طمیمیان»، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و مسئول پیگیری پروژه احداث پالایشگاه نفت خوزستان در منطقه آزاد اروند.

 

ضرورت پرداختن به موضوع نفت، گاز و پتروشیمی در سازمان منطقه آزاد اروند از چه زمانی مطرح شد؟

ضرورت پرداختن به این موضوع مسأله جدیدی نیست. از زمانی که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بر اساس آمایش سرزمینی برای هر یک از مناطق مرکز ثقل و توسعه ای را در نظر گرفت و نفت، گاز و پتروشیمی را محور توسعه منطقه آزاد اروند عنوان کرد، می بایست به شکل جدی پیگیر این موضوع می بودیم که متأسفانه تا امروز عزمی برای این مهم وجود نداشت؛ اما در حال حاضر احساس می شود تمایلاتی برای پیگیری آن وجود دارد . همچنین بعد از گذشت چند دهه مشکلات عدیده شهری برهمگان مشخص است؛ مشکلاتی که مردم را از نیازهای توسعه اقتصادی و حتی اشتغال به سمت تأمین حداقل نیازهای جامعه شهری( رفع مشکلات فاضلاب و داشتن آب شرب مناسب، حداقل سطح فضای سبز شهری، پاکیزه بودن سطح شهر، بهداشت و درمان و…) تنزیل داده است. لذا نیاز به منابع مالی بالا و مستمر به جهت خروج از این مشکلات در وهله اول و ارتقاء سطح اقتصاد و توسعه منطقه در وهله دوم از ضروریات و واجبات است که منطقه می بایست بدان بپردازد.

 

کمی بیشتر توضیح دهید؛ با توجه به اینکه ما در منطقه پالایشگاه و پتروشیمی آبادان را داریم؛ نقش سازمان منطقه آزاد اروند در این میان چه خواهد بود؟

قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید به موضوع اصلاح ساختار و مدیریت یکپارچه در منطقه اشاره کنم که یکی دیگر از مباحث بسیار مهم است که سال ها دغدغه مدیران منطقه آزاد اروند بود تا اینکه نهایتا سال گذشته و با سفر رئیس جمهور و ابلاغ مصوبات کارگروه ویژه تعیین تکلیف ماده ۶۵ احکام دائمی، سازمان منطقه آزاد اروند می بایست عالی ترین مقام اجرایی منطقه باشد. با این اوصاف باید از همه توان و امکانات موجود بهره برد تا با مدیریت صحیح به مفهوم درست توسعه دست پیدا کنیم.
اما در پاسخ به پرسش طرح شده، از ده سال قبل ۱۶ میدان نفتی به دارائی های منطقه آزاد اروند افزوده شد که بهره بردار همه آنها شرکت «نفت و گاز اروندان» است؛ با توجه به این ظرفیت عظیم قرار شد پالایشگاه آبادان با ایجاد فاز ۲ به ظرفیت گذشته بازگردد و پالایشگاه خوزستان نیز ساخته شود و این به معنای اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی بسیار بود که متاسفانه و بنا به سیاست های غلط با توجه به اینکه همه امکانات مهیا بود؛ این امر محقق نشد. امروز سازمان منطقه آزاد تلاش دارد تا با برگزاری نشست های تخصصی با شرکت های نفتی بویژه «نفت و گاز اروندان» و ارائه امتیازات این منطقه نسبت به سرزمین اصلی و دیگر مناطق، فرصت سرمایه گذاری داخلی و بین المللی در منطقه را ایجاد کند.

 

از دیدگاه شما چقدر احتمال دارد این اتفاق در منطقه آزاد اروند رخ دهد؟ و یا اینکه ساخت پالایشگاه خوزستان در حد یک شعار نباشد؟

با توجه به آمایش سرزمینی، رشد و توسعه پایدار منطقه آزاد اروند بر روی ریل نفت، گاز و پتروشیمی حرکت می کند. این منطقه با پیدا شدن ۱۶ میدان نفتی ظرفیت بالایی در تولید صنایع پایین دستی دارد که بی تردید با یک هم افزایی و مدیریت صحیح رسیدن به نقطه مطلوب دور از ذهن نیست. به طور مثال تأسیس یک هایپرمارکت صنایع نفت و گاز در شلمچه با هدف ساخت، مونتاژ و خدمات فنی برای شرکت های نفتی یک اقدام بسیار مثبت و مهم برای منطقه است؛ کاری که کشور عراق در بصره انجام داده و در حال حاضر شرکت های نفتی ایران از آنجا خرید خود را انجام می دهند و از منطقه آزاد کیش وارد کشور می کنند! در حالی که به راحتی می توان همین کار را در شلمچه انجام دهیم. این موضوع بسیار قابل تأملی است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم. پالایشگاه خوزستان که خوراک سنگین آن از میدان غرب کارون تأمین می شود، ۷۵ درصد سهامش مربوط به شرکت ملی پخش و پالایش است و حتی مدیرعامل آن انتخاب شده است؛ ولیکن متأسفانه تا کنون در منطقه مستقر نشده است. در همین راستا از وزیر محترم نفت و مجموعه شرکت ملی پخش و پالایش به عنوان سهامدار عمده انتظار می رود این موضوع را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

 

باتوجه به گفته شما با پیدا شدن میادین نفتی در منطقه، علاوه بر صنایع پایین دستی امروز  بخش صنایع بالادستی نیز به سرمایه های این منطقه افزوده شده است؟

قطعا همینطور است. از سال ۱۳۸۵ مسئولیت تولید و بهره برداری از ۱۳ میدان نفتی مستقر در غرب کارون از شرکت مناطق نفت خیز تفکیک و شرکت نفت و گاز اروندان در این رابطه در شهرستان خرمشهر، تأسیس گردید و مجموعه تولیدات چند میدان از این میادین با مسئولیت بهره برداری از آن به شرکت نفت و گاز اروندان خرمشهر واگذار شده که در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه تولید در روز خواهد رسید. همین موضوع صنایع پایین دستی و توسعه آن ( پالایشگاه اول فاز ۱ و۲، پتروشیمی ها، پالایشگاه دوم و یا پالایشگاه خوزستان و..) را در پی داشت؛ در خصوص پالایشگاه خوزستان مقرر بود صرفا محصولات آن برای صادرات در نظر گرفته شود که متاسفانه سال ها به دلیل مخالفت وزیر قبلی نفت با امر ساخت پالایشگاه مذکور، راکد مانده است، بی تردید در صورت عدم توسعه صنایع پایین دستی در منطقه، این صنایع را در شهرها و استان های دیگر اجرا خواهند کرد.

 

برای رسیدن به این چشم انداز روشن که اگر محقق شود شاید بتوانیم شاهد رشد اقتصادی قابل توجهی در منطقه باشیم، چه باید کرد؟

عنصر مدیریت همه چیز است؛ اگر مدیریت نبود امکان دانش بنیان نیز نبود. در واقع مدیریت دانش از خود دانش مهم تر است. باید سطح سلیقه و مطالبه گری مردم بالا رود اگر این اتفاق نیوفتد؛ مدیریت ها در همین سطح باقی می مانند به همین دلیل نقش رسانه ها و بویژه صدا و سیما در آگاهی بخشی و بالابردن توقع و میزان مطالبه عمومی شهروندان بسیار حیاتی است. چند نفر در حال حاضر مطلع هستند که سکوهای پارس جنوبی در خرمشهر ساخته می شود؟ اینها باید گفته شود، اگر چاه های نفتی کشف شده در جزیره مینو به بهره برداری برسد این جزیره متحول خواهد شد. به لحاظ عقلایی یا حاکمان می بایست رشید تر باشند یا مردم تا بتوانیم به توسعه پایدار دست یابیم؛ با اقدامات اخیر در برگزاری نشست ها و پیگیری های انجام شده؛ امید آن می رود مردم خطه نفت، شاهد روزهای بهتری باشند./ آبادان خبر

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: