کد خبر: ٢٨١٦٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/09/30-١٢:٥٩

عضو کمیسیون عمران مجلس: واردات خودروی یک میلیاردی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز اقشار متوسط جامعه باشد.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت ها در این بازار، بیان کرد: ما برای کنترل قیمت هر محصولی دو راه حل بیشتر نداریم؛ اول تولید محصول به منظور کاهش فاصله بین عرضه و تقاضای کالا در بازار و دیگری رقابت‌پذیر کردن بازار که با تنوع در تولید آن محصول محقق می شود. برای خارج کردن بازار از انحصار نیز راهی جز واردات نداریم. در خصوص بازار خودرو نیز این موارد صدق می کند.

 

در دهه ۸۰ خودرو به یک کالای مصرفی نزدیک شد

یوسفی در ادامه با بیان اینکه اگر فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار به صفر نرسد نمی توان قیمت خودرو را کنترل کرد، اظهار کرد: در دهه ۸۰ و قبل از تنش های ارزی هرکس که خودروی صفر خریداری می کرد باید آن را در بازار کم تر از نرخ خریداری شده می فروخت. البته همان موقع نیز خودروی داخلی گران بود و کیفیت آن پایین بود. البته که کیفیت آن خودروها نیز از کیفیت امروز خودروهای داخلی بیشتر بود. علت این اتفاق در آن دوران این بود که خودرو تقریبا به یک کالای مصرفی نزدیک شده بود و از آن به عنوان کالای سرمایه ای استفاده نمی شد.

 

مصرف کننده واقعی به خودرو دسترسی ندارد

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: امروز به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضای خودرو فاصله وجود دارد، عملا در حاشیه بازار هرکس خودرویی خریداری کرده باشد می تواند آن را با قیمت بالاتری به فروش رساند. به عبارت دیگر مصرف کننده واقعی در اکثر موارد نمی تواند به خودروی مورد نیاز خود با قیمت واقعی دست یابد. عملا این فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو سبب می شود تا قیمت ها روز به روز افزایش پیدا کند که یکی از راه حل های کنترل این وضعیت افزایش تولید است.

 

فاصله بین عرضه و تقاضا سبب افزایش روزانه قیمت خودرو شده است

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه نباید خدمات وزیر صمت و دولت را در این حوزه نادیده گرفت، تاکید کرد: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد تعداد زیادی خودروهای ناقص در کف کارخانه داشتیم که خاک می خورد و نه به مصرف کننده تحویل داده می شد و نه نیاز بازار تامین می شد اما امروز این خودروها تکمیل و وارد بازار شده است ولی به دلیل انباشت نیازی که در یک دهه گذشته در بازار به وجود آمد، همواره فاصله بین عرضه و تقاضا سبب شده تا هم خودرو روز به روز گران تر شود و در خصوص کیفیت آن نیز جای هیچ حرفی وجود ندارد.

 

مجلس تمام تلاش خود را برای واردات خودرو به کار بسته است

وی افزود: راه حل کوتاه مدت ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو، واردات است که مجلس در این دو سال برای واردات خودرو تلاش زیادی انجام داد و امسال با هر سختی بود نمایندگان بحث واردات خودرو را در بودجه مصوب کردند. نمی شود ما قریب به ۵ دهه شعار دهیم که می خواهیم خودروساز شویم اما کاری نکرده و صرفا در حق مصرف کننده از لحاظ قیمت و کیفیت اجحاف می کنیم.

 

بالاخره تولید کننده خودرو هستیم یا وارد کننده!

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه انتظار ما از وزیر صمت این است که برای کنترل قیمت خودرو هرچه سریع تر اقدام کند، تصریح کرد: این بار بهانه برای افزایش قیمت خودرو، نرخ ارز بود. بالاخره ما متوجه نشدیم در حوزه خودرو تولید کننده هستیم یا وارد کننده؟ اگر تولید کننده هستیم قیمت ارز نباید بر روی قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار باشد، اگر هم وارد کننده هستیم از روز اول تکلیف خود را روشن کرده و اجازه دهیم تا خودرو وارد شود.

این نماینده مجلس خوزستانی در پایان بیان کرد: شنیده می شود که قرار است با آئین نامه نوشته شده برای واردات خودرو، ماشین های گران قیمت وارد شود، یعنی خودروهای چینی با چندین برابر قیمت وارد شوند. امروز عمدتا اقشار متوسط جامعه به خودرو نیاز دارند و واردات یک خودروی یک میلیاردی که نمی تواند بازار را تنظیم کند. مجلس این موضوع را دنبال خواهد کرد./ اخبار خوزستان

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: