پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > شانزدهمین روز جنگ اوکراین


کد خبر: ٢٤٢٩٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/12/20-١٣:٠١

شانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین با پیشروی نیروهای روسی به سمت کی‌یف ادامه یافته و این در حالی است که مذاکرات آنتالیا در روز پنجشنبه ناکام ماند.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است که نیروهای روسیه در ۲۴ ساعت گذشته پنج کیلومتر به کی‌یف نزدیکتر شده‌اند. این مقام به خبرنگاران گفت به این ترتیب آن دسته از نیروهای روسیه که از جهت شمال غربی به طرف پایتخت اوکراین پیشروی می‌کنند اکنون در ۱۵ کیلومتری مرکز این شهر هستند.

این در حالی است که اولین دور گفتگو های وزرای خارجه اوکراین و روسیه در آنتالیای ترکیه بدون دستیابی به نتیجه‌ای برای برقراری آتش بس در روز پنجشنبه به پایان رسید.

همچنین گزارش شده است یک کاروان کمک‌های بشردوستانه که قصد داشت به بندر محاصره شده ماریوپل برسد به دلیل حملات مداوم روسیه مجبور به بازگشت شد.

همزمان بی بی سی اوکراین گزارش کرده که در حمله موشکی به لوتسک یک فرودگاه هدف قرار گرفته است.

گزارش‌ هایی نیز در مورد حمله به یک کارخانه که محل تعمیر موتورهای جت‌های جنگنده است، منتشر شده است. این سایت در فهرستی از محل‌های استراتژیک و کلیدی اوکراین قرار داشت که توسط روسیه هدف قرار گرفت.

از دیگر سو گزارش‌هایی از انفجار در دو شهر در دو سوی مختلف اوکراین منتشر شده است. تلویزیون اوکراین و سایر رسانه‌های این کشور انفجارهایی را در لوتسک در شمال غربی و دنیپرو در بخش میانه شرقی اوکراین گزارش می‌دهند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم به ادعاهای روسیه دایر بر این که اوکراین با کمک آمریکا درحال توسعه سلاح‌ های شیمیایی یا بیولوژیکی است، تاخته است.

او در یک سخنرانی ویدئویی گفت: "ادعا شده که ما درحال آماده شدن برای حمله شیمیایی هستیم. این واقعا من را نگران می‌کند، چون بارها دیده‌ایم: اگر می‌خواهید از نقشه‌های روسیه با خبر شوید، ببینید دیگران را به چه (کاری) متهم می‌کند."

او افزود: "این ادعاها درباره آماده شدن برای حملات شیمیایی چیست؟ آیا تصمیم گرفته‌ اید اوکراین را "شیمیایی زدایی" کنید؟ از آمونیاک استفاده کنید؟ یا از فسفر استفاده کنید؟ چه چیز دیگری برای ما آماده کرده‌اید؟"

او می‌گوید: "در سرزمین من هیچ تسلیحات شیمیایی یا کشتار جمعی دیگری ساخته نشده."

آمریکا هم پیشتر گفت که ادعاهای روسیه درباره تاسیسات سلاح شیمیایی در اوکراین یک "هشدار کذب" با هدف توجیه حمله احتمالی روسیه با چنین سلاح‌ هایی است.

هم‌چنین در ۲۴ ساعت گذشته روسیه گفته که کریدور های انسان دوستانه هر روز ساعت ۷ به وقت گرینویچ باز می‌شوند تا غیرنظامیان بتوانند از بخش‌های مشخص شده در اوکراین خارج شوند. این اقدام با وجود شکست چندین آتش بس مورد توافق صورت می‌گیرد.

اوکراین می‌گوید، ۸۰ هزار تن از مناطق"سومی" و کی‌ یف در ۴۸ ساعت گذشته خارج شده‌اند. همچنین وزیر کشور اوکراین مدعی است که ۴۰۰ هزار تن در مجموع از مناطق درگیر خارج شده‌اند.

در این میان، کمیته بین‌ المللی صلیب سرخ نیز گفته که مردم در شهر محاصره شده ماریوپل به دلیل کمبود مواد غذایی به یکدیگر حمله می‌کنند.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند ۱۲۰۷ جسد را از خیابان‌های این شهر در روزهای اخیر جمع آوری کردند. درضمن، سه تن در جریان حمله به یک بیمارستان کودکان در همین شهر کشته شدند.

در همین حال بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به اسکای نیوز گفته که می‌ترسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از تسلیحات شیمیایی که "بی تردید جزئی از نقشه روسیه است"، استفاده کند.

بین الملل،خبربین الملل،اخباربین الملل،خبر بین الملل،اخبار بین الملل،جنگ اوکراین،آبادان خبر،آبادان نیوز
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: