پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > سند «اف بی آی» درباره ۱۱ سپتامبر؛ رد پای عربستان در حمله به برج‎های دوقلو


انتشار نخستین سند از تحقیقات جدید درباره حادثه ۱۱ سپتامبر توسط اف بی آی، نقش عربستان در این حادثه را نشان می‎دهد.

 

به گزارش آبادان خبر؛ «اف بی آی»، نخستین سند از تحقیقات جدید خود را در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا پس از صدور فرمان اجرایی «جو بایدن»، در بیستمین سالگرد این حادثه، منتشر کرد.
 
به گزارش «آسوشیتدپرس»، سند ۱۶ صفحه‌ای محرمانه جدیدی که «اف بی آی» از دسته اسناد طبقه بندی شده موضوع حادثه ۱۱ سپتامبر خارج کرد، به حمایت‌های لجستیکی از ۲ رباینده سعودی هواپیما در آستانه حادثه ۱۱ سپتامبر پرداخته است.
 
سند مذکور، در مراسم یادبود ۱۱ سپتامبر در «نیویورک»، «پنسیلوانیا» و «ویرجینیا» اعلام شد.
 
این سند که خلاصه‌ای از مصاحبه‌ها و بازجویی‌های «اف بی آی» در سال ۲۰۱۵ است، جزئیات تماس‌های ربایندگان هواپیما، با شرکای سعودی آنها در آمریکا را نشان می‌دهد.
 
بررسی دقیق درباره «نواف الحازمی» و «خالد المحضار»، ۲ هواپیماربایی که نخست به آمریکا آمدند، موضوع سند منتشر شده توسط «اف بی آی» است.
 
این ۲ نفر برای تهیه آپارتمان از یک تبعه سعودی کمک گرفتند که با دولت عربستان ارتباط داشت و پیش از این در فهرست بررسی «اف بی آی» قرار گرفته بود.
 
فرد مذکور دیدار خود را با هواپیماربایان در رستوران و کمک به آن‌ها را نتیجه «ملاقاتی تصادفی» خوانده است.
 
براساس بررسی‌های قبلی، مردی که در کنسولگری عربستان در «لس آنجلس» کار می‌کرد و به صورت مکرر با اتباع سعودی ارتباط داشت و چند بار برای دریافت تابعیت آمریکا نیز درخواست داده بود، حمایت لجستیکی از هواپیماربایان را انجام داده بود.
 
براساس سند جدید، کارمند کنسولگری عربستان همان فردی است که ادعا می‌کند تصادفا هواپیماربا‌یان را در رستوران دیده است.
 
«فهد الثمیری»، نام دیگری است که در سند جدید «اف بی آی» به آن اشاره شده است.
 
وی نیز که در حمایت لجستیکی از عاملان حادثه نقش داشت، در آن زمان دیپلمات کنسولگری عربستان در «لس آنجلس» بود.
بررسی ارتباطات نشان داد که وی تماس تلفنی ۷ دقیقه‌ای در سال ۱۹۹۹ با خانواده زندانیان سعودی زندان «گوانتانامو» داشت.
 
وکیل خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر، با انتشار بیانیه‌ای، می‎گوید «یافته‌ها و نتیجه گیری اف بی آی، دعاوی ما در مورد مسئولیت دولت عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر را تایید می‌کند.»
 
به گفته وی، «براساس این سند، مقام‎های سعودی با یکدیگر و عوامل القاعده تماس تلفنی برقرار می‌کنند و سپس با هواپیماربایان ملاقات‌های تصادفی انجام می‌دهند و در عین حال به آن‌ها کمک می‌کنند تا مستقر شوند.»

۱۵ نفر از ۱۹ عامل حادثه ۱۱ سپتامبر از اتباع عربستان بودند و «اسامه بن لادن»، رئیس وقت القاعده که مسئولیت حمله را به عهده داشت نیز از خانواده‌ای سعودی بود.
 
تحقیقات پیشین در این باره ضمن رد نقش داشتن دولت عربستان در این حادثه، ادعا کرده بودند که احتمالا مراکز مالی خیریه‌ای عربستان از عاملان این حمله حمایت کرده بودند.
 
جو بایدن هفته گذشته فرمان اجرایی را صادر کرد که براساس آن «اف بی آی»، وزارت دادگستری و دیگر نهادها، ملزم به انجام تحقیقاتی در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر و انتشار آن‌ها تا ۶ ماه آینده شدند.
 
دلیل این اقدام بایدن، اصرار خانواده‌های قربانیان برای پیگیری شکایت خود در مورد نقش عربستان در این حادثه بود.
 
دولت عربستان پیشتر هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده و سفارت این کشور در واشنگتن، خواستار محرمانه سازی کامل پرونده شده بود.
آبادان خبر،آبادان نیوز،بین الملل،حادثه 11 سپتامبر،عربستان سعودی
منبع : میزان
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: