پست الکترونیک جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣
اخبار > نتیجه ۴ دهه اشغالگری در افغانستان چیست؟


کد خبر: ٢٢٣١٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/06/03-١٢:٥٨

افغانستان بیش از ۴ دهه است که میان دو ابر قدرت چرخیده، اما سامان نیافته است.

 

به گزارش آبادان خبر؛ افغانستان خسته و زخم خورده از جنگ این روزها شرایط و اتفاقاتی جدید را تجربه می‎کند.
 
مردم افغانستان بیش از ۴۲ سال است که در جنگ به سر می‎برد، زمانی حضور ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی و زمانی ارتش آمریکا، اما هیچ یک از این دو کشور بانی صلح و امنیت در افغانستان نشدند.
 
حضور نظامی شوروی سابق و آمریکا در افغانستان دلیل اصلی مشکلات و معضلاتی است که مردم افغانستان با آن دست به گریبان هستند.
 
اتحاد جماهیر شوروی سابق برای جلوگیری از نفوذ آمریکا و غرب در افغانستان این کشور را اشغال کرد و ۲۰ سال این کشور تحت اشغال نظامی ارتش سرخ بود که در طول این سال‎ها گروه‎های مجاهد افغانستان به جنگ با ارتش شوروی پرداختند و پس از سرنگونی نظام کمونیستی در شوروی، مقامات این کشور تصمیم به خروج از افغانستان گرفتند بدون آنکه دستاوردی داشته باشند یا بتوانند شرایط را در این کشور به آرامش برسانند.
 
نتیجه حضور نظامی در افغانستان ویرانی و ظهور گروه هایی در این کشور بود که اکنون تاثیر آن بیشتر شده است.
 
شکست شوروی در افغانستان باعث شد تا آمریکایی ها به بهانه مقابله با القاعده به این کشور حمله کنند و برای این هدف، حمله به برج های دوقلو در آمریکا بهانه لشکرکشی به افغانستان شد.
 
آمریکایی‌ها در طول ۲۰ سال اشغال افغانستان ادعا می‌کنند بیش از ۲ هزار میلیارد دلار هزینه کرده اند!
 
رقمی که ایالات متحده مدعی آن است، بسیار بالاست و باعث تعجب افکار عمومی جهان شده است. 
 
بسیاری از مردم جهان، این ادعا را یک دروغ بزرگ می‎دانند و اعتقاد دارند که آمریکا با اعلام چنین رقمی سعی دارد به گونه‎ای مقصر بودن خود را کمرنگ کند و بگوید برای آن که تروریسم در افغانستان از بین برود این مبلغ سنگین را برای نابودی تروریسم هزینه کرده است.
 
با توجه به سیاستی که آمریکا در پیش گرفته است، چه بسا انتظار این برود که آمریکا برای جبران این هزینه بخواهد دست به اقداماتی بزند در حالی که صرف چنین هزینه سنگینی، قطعاً برای هر کشوری بار زیادی را تحمیل می کند که باعث به وجود آمدن شرایط اقتصادی نامناسب و حتی بحران می‎شود.
آمریکایی‎ها با اینگونه ادعاهای سنگین که به دروغ های بزرگ بیشتر شباهت دارد سعی دارند تا القاء کنند که توان اقتصادی آنها بالاست و حتی با وجود اینگونه هزینه کردها باز هم اقتصاد اول جهان هستند در حالی که واشنگتن از اشغال افغانستان سود کلانی به جیب زده است.
 
حتی اگر ادعای هزینه 2 هزار میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان درست باشد، برداشت این کشور از افغانستان بسیار فراتر از آن است.
 
افغانستان دارای منابع و معادن زیرزمینی نامکشوفی است که به خاطر شرایط متزلزل آن هیچگاه مردم و حاکمان این کشور فرصت بهره برداری از آنها را نداشتند.
 
بر اساس اطلاعات زمین شناسی از افغانستان این کشور دارای معادن غنی اورانیوم و دیگر معادن استراتژیک است.

آمریکا در طول ۲۰ سال اشغال افغانستان پنهانی به اکتشاف و استخراج معادن غنی این کشور اقدام کرده است.

آیا می‌توان باور کرد که آمریکا برای هیچ این هزینه سنگین را تقبل کرده باشد؟

اکنون آمریکا با کوله باری از شکست‌های نظامی در افغانستان این کشور را ترک می‌کند، اما نباید فراموش کرد که این کشور پس از شوروی سابق، که افغانستان را ویران کرد، یک ویرانه دیگر از این کشور برجای گذاشت.

افغانستان اکنون هیچ امکاناتی ندارد، زیر ساخت‌ها همه نابود شده و شاکله کشور به هم ریخته است.

با توجه به شرایط داخلی افغانستان پیش بینی می‌شود جنگ‌هایی میان اقوام در این کشور شکل بگیرد؛ جنگ‌هایی که پایانی برای آن نمی‌توان پیش بینی کرد.

آبادان خبر،آبادان نیوز،بین الملل،افغانستان
منبع : میزان
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: