کد خبر: ١٦٥٥٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/08/18-١٣:٠٥

آن دوران ارزشمند و ماندگار (دفاع مقدس) نه تنها نیاز به قهرمان سازی ندارد بلکه مملو از قهرمانانی است که بعضاَ از سر بی توجهی از یادمان رفته اند اگرچه در همان دوران هم کمترنام و نشانی از اون‌ها بود.

 

"از همه نگارندگان حوادث جنگ و همه کسانی که توان انجام وظیفه در این مهم را دارند، درخواست می‌کنم از ثبت و ضبط جزییات این دوران غفلت نکنند و این گنجینه تمام نشدنی را برای آیندگان به ودیعه بگذارند. " (مقام معظم رهبری)

امرور تاریخی کشور‌های مختلف هر کدام حکایتی دارد که نمود برخی از آن‌ها را در فیلم‌های هیجان انگیز و جذاب می توان مشاهده کرد. هر کشوری هم معمولا در تاریخ خود قهرمانانی دارد و برخی دیگر هم برای خود قهرمان سازی می کنند.

دوران دفاع مقدس هم؛ یکی از همین عرصه هاست. هشت سال دفاع مقدس؛ یکی از بهترین مصادیق قهرمانانی است که که به دلیل بی توجهی ما به این سرمایه های ارزشمند و با وجود چند دهه از پایان جنگ همچنان گمنام مانده اند و یا اگر کمی آن طرف‌تر قلم را بچرخانیم؛ گرد زمان بر نام های بی نشانشان نشسته است.

آن دوران ارزشمند و ماندگار نه تنها نیاز به قهرمان سازی ندارد بلکه مملو از قهرمانانی است که بعضاَ از سر بی توجهی از یادمان رفته اند اگرچه در همان دوران هم کمترنام و نشانی از اون‌ها بود.

دفاع مقدس و گمنامان بي نشان

پس از شهادت زرین؛ شهید خرازی بسیار‌ی از خاطرات او را در سال ۱۳۶۴ در نواری ضبط شده به خانواده شهید رساند تا یادمان نرود چه دلیرمردانی داشتیم.

دفاع مقدس و گمنامان بي نشان

با شروع حمله ناجوانمردانه صدام در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹؛ دشمن بعثی که با چند لشکر زرهی و با تمام تجهیزات، خیال فتح سه روزه خوزستان را در سرداشت؛ "شهید صفا" به همراه سایر کماندو‌ها و تکاوران پایگاه دریایی بوشهر با رشادت و جانفشانی بسیار بالا توانستند شمار زیادی از تانک‌های عراقی را منهدم کنند و دفاع ۳۴ روزه خرمشهر را با همکاری و همراهی نیرو‌های سپاه؛ دانشجویان دانشگاه افسری ارتش و نیرو‌های مردمی رقم بزنند.

کماندوی دلاوری که به گفته صدام؛ با انهدام ۱۶۴ تانک؛ خرمشهر را به "گورستان تانک‌ها عراقی" تبدیل کرد.

پس از اعلام خبر شهادت "محمدعلی صفا"؛ نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی "رویال مارین انگلستان" برای خانواده صفا ارسال شد که در آن نامه اعلام کرده بودند به خاطر شهادت" محمدعلی صفا" مدت سه روز پرچم این پایگاه را نیمه برافراشته نگه داشته بودند.
شاید ما در بهترین حالت نام این شهدای گرانقدر را روی دیوار‌های کوچه یا خیابان دیده یا شنیده باشیم؛ اما خبر نداشته باشیم که بعد از شهادت محمد علی صفا؛ پایگاه نظامی انگلیس که این شهید بزرگوار درآن پایگاه؛ آموزش‌های کماندویی را گذرانده بود؛ تندیس این شهید یزرگوار را نصب و نام او را به عنوان "بزرگترین شکارچی تانک" در جهان نامید.

بزرگترین شکارچی تانک در جهان؛ در اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش در سال ۵۹ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

تاریخ کشورمان سرشار از "زرین ها و صفاهایی" است که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. شهدایی که به خاطر برخی سهل انگاری ها؛ گرد زمان بر وجود نازیننشان نشسته است تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند: "نگذارید غبار‌های فراموشی روی این خاطره‌های گرامی را بگیرد" و روز به روز باید نکته یابی و نکته سنجی زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند و خورشید فروزان شهادت، همه حجاب‌های تحریف و فریب را خواهد شکافت.

نویسنده: نرگس شامحمدی

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: