پست الکترونیک شنبه ٠٨ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > علائم گرفتگی عروق قلب


کد خبر: ٢٨٧٧٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/12/01-١٢:٠٩

در این گزارش سلامت با "علائم گرفتگی عروق قلب" آشنا می‌شویم.

 

آبادان نیوز _ تازه‌های سلامت را با ما بخوانید: 

 

قلب (Heart) بدون شک یکی از حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین اعضای بدن است. با توجه به اینکه وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای دیگر بر عهده قلب است، بنابراین هرگونه گرفتگی رگ قلب می‌تواند بسیار خطرناک بوده و پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. با توجه به این‌که گرفتگی رگ‌های قلب بسیار مهم و خطرناک است، بنابراین ضروری است که با علائم آن آشنا شویم. همچنین باید علل مسدود شدن رگ‌های قلب و راه‌های جلوگیری از آن را بدانیم.

گرفتگی رگ قلب چیست؟

Atherosclerosis یا گرفتگی رگ قلب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلب است که همه ساله افراد زیادی در سراسر دنیا به آن مبتلا می‌شوند. در این بیماری سرخرگ‌های بزرگ بدن و معمولاً سرخرگ اصلی قلب (کرونر) به دلیل رسوب چربی در داخل آن مسدود می‌شوند. به دنبال مسدود شدن این رگ‌ها خون‌رسانی و در نتیجه تأمین اکسیژن و مواد غذایی اعضای دیگر بدن با مشکل مواجه می‌شود. این بیماری را coronary heart disease می‌گویند.گرفتگی رگ قلب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلب است.

قلب چند رگ اصلی دارد؟

برای روشن‌تر شدن مطلب باید ابتدا بدانیم که قلب چند رگ اصلی دارد؟ قلب ۳ رگ اصلی دارد و در صورتی که یکی از آن‌ها دچار انسداد شود، سکته و عوارض دیگر اتفاق می‌افتند. در واقع می‌توان گرفتگی رگ قلب را رسوب کردن لیپیدها و کلسترول بر دیواره درونی سرخ‌رگ‌ها و مسدود شدن مسیر خون‌رسانی دانست که با عوارض بسیار جدی و خطرناک همراه می‌شود. تصلب شرایین یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در بزرگسالان در سال‌های اخیر بوده است و رفته‌رفته تعداد بیشتری از بزرگسالان به این بیماری دچار می‌شوند.

علت گرفتگی رگ قلب چیست؟

عامل اصلی گرفتگی رگ قلب رسوب پلاک‌هایی بر روی دیواره داخلی رگ است. این پلاک‌ها دارای درصد زیادی چربی در ترکیب خود هستند و علاوه بر چربی شامل گلبول‌های سفید و سلول‌های دیگر خونی نیز می‌شوند. با جمع شدن این پلاک‌ها در داخل عروق قلب، رگ‌ها دچار تنگی می‌شوند. با رسوب بیشتر پلاک‌های چرب در محل انسداد رگ، میزان تنگی رگ بیشتر شده و موجب وارد شدن فشار بر پلاک‌ها می‌شود.

با وارد شدن فشار بیشتر بر پلاک‌ها، دیواره نازک آن‌ها پاره می‌شود و مواد درون آن‌ها به داخل رگ ریخته و آن را مسدود می‌کند. با مسدود شدن رگ فشار زیادی به قلب وارد می‌شود. ای فشار می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد که در ادامه به این علائم و عوارض نیز خواهیم پرداخت.

علت گرفتگی رگ قلب چه مواردی است؟

گرفتگی عروق کرونر به‌مرور زمان در بدن فرد اتفاق می‌افتد. علت اصلی این بیماری به‌درستی مشخص نیست ولی عللی احتمالی برای آن بیان شده است. عواملی مانند فشارخون بالا، کلسترول زیاد بدن، تری گلیسیرید، کشیدن سیگار، چاقی بیش از حد، دیابت و عفونت باعث گرفتگی رگ قلب می‌شود. این بیماری ممکن است در هر سنی و برای هر فردی به وجود بیاید.

علائم گرفتگی رگ قلب

دانستن علائم گرفتگی رگ قلب موجب می‌شود که به‌موقع متوجه این اتفاق شوید و راحت‌تر و سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرید. انسداد رگ‌های قلبی علائم خاصی دارد که مشاهده هریک از آن‌ها زنگ خطری برای فرد مبتلا به شمار می‌رود. رایج‌ترین علائم گرفتگی رگ‌ها عبارت‌اند از:

  • احساس سوزش و درد شدید در قسمت قفسه سینه
  • احساس سنگینی و فشار بر روی قفسه سینه (Angine)
  • نامنظم و شدید شدن تپش قلب
  • بروز تنگی نفس
  • فشار خون بالا (در صورتی که گرفتگی در رگ‌های منتهی به کلیه‌ها اتفاق بیفتند)
  • درد پا و عضلات (در صورتی که گرفتگی در قسمت رگ‌های پا باشد)

پس از اینکه دانستیم چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم، در ادامه به توضیح علائمی که رایج‌تر هستند می‌پردازیم.

احساس سوزش و درد شدید قفسه سینه در گرفتگی رگ‌ها

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های گرفتگی رگ قلب، احساس سوزش و درد در ناحیه قفسه سینه است. هنگامی که این درد را در بدن خود حس کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. سوزش و درد قفسه سینه ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مانند دست‌ها، گردن، شکم و یا پشت منتشر شود. گاهی ممکن است در طول فعالیت‌های بدنی و یا فشار روحی و روانی این درد در بدن شما به وجود بیاید. اگر از وجود این بیماری در بدن خود آگاه هستید در هنگام احساس درد، استراحت کرده و قرص‌های خود را مصرف کنید.

فشار قفسه سینه ناشی از گرفتگی رگ قلب

یکی از علائم رایج انسداد رگ‌های قلبی، احساس فشار بر روی قفسه سینه است. معمولاً بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری باشند، این فشار را در خود احساس می‌کنند. فشار قفسه سینه به شکلی است که فرد مبتلا احساس می‌کند جسم سنگینی بر روی سینه او قرار دارد. این فشار ریه‌ها و قلب فرد را درگیر می‌کند (احساس فشار در ریه‌ها و قلب حس می‌شود).

تپش قلب ناشی از گرفتگی رگ قلب

کسی که مبتلا به تصلب شرایین باشد، گاه به گاه تپش قلب خود را به شکل اذیت‌کننده‌ای احساس می‌کند. توجه داشته باشید که تپش قلب ناشی از گرفتگی رگ قلب هم در حالت عادی و هم در حین فعالیت‌های بدنی شدید یا مختصر ممکن است رخ دهد. تنگی نفس و تپش قلب از علائم گرفتگی رگ قلب است. بنابراین اگر در طول روز احساس می‌کنید که تپش قلب شما نامنظم، شدید و اذیت‌کننده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یک مشاوره پزشکی آنلاین می‌تواند شما را در این مورد به اندازه بسیار زیادی راهنمایی کند.

تنگی نفس در گرفتگی رگ قلب

هرچند تنگی نفس یکی از علائم گرفتگی رگ قلب به شمار می‌رود، اما هر نوع تنگی نفسی نشان‌دهنده این بیماری نیست. در صورتی که تنگی نفس همراه با احساس درد در قسمت قفسه سینه باشد (در صورتی که فرد فعالیت بدنی شدید نداشته باشد و در حالت عادی این اتفاق بیفتد) معمولاً نشان از انسداد رگ‌های قلبی خواهد بود.

چگونه متوجه گرفتگی عروق شویم؟

همان‌طور که می‌دانید، هرکدام از بیماری‌ها در بدن با علائم خاصی خود را نشان می‌دهند. در این مقاله علائم گرفتگی رگ قلب و عروق به طور کامل توضیح داده شده است. با دانستن این علائم می‌توانید به‌درستی برای درمان این بیماری اقدام کنید.

احساس درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، احساس خستگی در طول روز، سوءهاضمه، تعریق بیش از حد بدن، درد در ناحیه پا، لکنت زبان، احساس سرگیجه، اختلال در نعوظ از علائم بارز گرفتگی رگ قلب هستند. اگر فردی هر یک از این علائم را دارا بود بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کند. البته در زیر چند نکته در مورد گرفتگی رگ قلب ارائه شده است که دانستن آن‌ها نیز خالی‌ازلطف نیست.

  • زنانی که مبتلا به سکته قلبی می‌شوند به‌جای درد در قسمت قفسه سینه، دچار تنگی نفس می‌شوند. وظیفه قلب پمپاژ خون در بدن است. اگر قلب نتواند این وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد و دچار مشکل شود، فرد احساس تنگی نفس می‌کند.
  • گاهی گرفتگی رگ قلب می‌تواند بدون علائم باشد. در این مواقع پزشک طی آزمایش‌های خاص و تفسیر آزمایش فرد بیمار می‌تواند متوجه این بیماری در فرد شود.
  • اگر فرد به ویژه خانم‌ها بعد از غذا احساس سوزش معده داشته باشند و این علامت با آنتی اسید‌ها درمان نشود، ممکن است فرد دچار حمله قلبی شود.

داروی بیماران عروق کرونری

آیا گرفتگی رگ قلب با دارو برطرف می شود؟

پزشکان پس از بررسی وضعیت بیماران خود برای بهبودی سریع‌تر آن‌ها از دارو‌های مخصوص بیماری برای فرد تجویز می‌کنند.  مشاوران متخصص قلبی نیز برای درمان بیماری‌های مختلف قلبی به بیماران خود دارو می‌دهند.

یکی از دلایلی که پزشک استفاده از دارو را به بیمار قلبی توصیه می‌کند، کاهش درد در ناحیه قفسه سینه است. همانطور که در بالا هم اشاره شد، افراد مبتلا به گرفتگی رگ قلبی در قفسه سینه خود احساس درد می‌کنند. به همین علت پزشک برای کاهش این درد داروی مخصوصی تجویز می‌کند. یکی دیگر از دلایل تجویز دارو توسط پزشک، جلوگیری از علائم خطرناک کرونر است .برخی از دار‌و‌های ضد انعقاد خون نیز برای باز کردن رگ‌های گرفته شده به بیمار داده می‌شود. البته بهتر است به یاد داشته باشید که بدون توصیه پزشک از دارویی استفاده نکنید. اگر در مصرف داروهای خود شک دارید، حتما مشاوره دارویی با یک پزشک متخصص داشته باشید.

درمان گرفتگی رگ قلب

ورزش منظم برای جلوگیری از گرفتگی رگ قلب

طبق تحقیقات به عمل آمده، همه ساله افراد زیادی در ایران و سراسر دنیا دچار حمله قلبی و یا سکته قلبی می‌شوند. برای پیشگیری یا درمان این عارضه می‌توانید کارهای مفیدی را به‌صورت روزانه انجام دهید. در ادامه این مطلب به چند مورد از این فعالیت‌های مفید اشاره شده است.

  • افراد چاق باید بر روی وزن خود کنترل داشته باشند تا چاقی باعث بروز گرفتگی رگ قلب در بدن آن‌ها نشود.
  • سعی کنید در طول روز فعالیت بدنی متناسب داشته باشید.
  • ورزش کنید و این کار را به صورت منظم و متناسب با شرایط سنی و فیزیکی خود انجام دهید.
  • رژیم غذایی مفید برای خود تهیه کنید.
  • مصرف الکل، سیگار و چربی‌های اشباع شده را به حداقل برسانید.
  • از پرخوری بپرهیزید.

همانطور که می‌دانید اکثر بیماری‌های قلبی از انسداد رگ‌های قلبی به وجود می‌آید. برخی از ماده‌های خوراکی برای پاکسازی بدن و عروق قلبی موثر هستند. می‌توانید با خوردن برخی مواد غذایی از این بیماری پیشگیری کنید. از خوردن چربی زیاد در غذاهای روزمرگی بپرهیزید؛ چرا که چربی در رگ‌های خونی نفوذ کرده و باعث گرفتگی رگ قلب می‌شود. به چند روش و با خوردن برخی مواد می‌توان از انسداد رگ‌های قلبی جلوگیری کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیر برای جلوگیری از انسداد رگ‌ها

سیر از جمله مواد غذایی مفیدی است که کلسترول بدن را کاهش داده و جریان خون در رگ‌ها را راحت می‌کند. سعی کنید در برنامه‌های غذایی خود سیر را به عنوان چاشنی و ادویه اضافه کنید.

مصرف سیب برای درمان گرفتگی عروق قلب

سیب از جمله میوه‌های مفیدی است که علاوه بر گرفتگی عروق در درمان دیگر بیماری‌های بدن نیز موثر است. خوردن سیب فشارخون و کلسترول بدن را تنظیم می‌کند. هر فرد می‌تواند با خوردن روزانه یک عدد سیب تا حدودی خطر ابتلا به سکته قلبی را در خود کاهش دهد.

ماهی و کمک به عملکرد قلب

ماهی منبع غنی امگا ۳ و مفید برای قلب

جالب است بدانید که قلب برای کارکرد بهتر خود در بدن به برخی چربی‌ها نیاز دارد، البته چربی‌هایی مانند امگا ۳ (Omega 3) که برای بدن مفید هستند. امگا ۳ را از انواع غذاهای دریایی می‌توان دریافت کرد. ماهی نیز یکی از غذاهای دریایی مفیدی است که برای جلوگیری از گرفتگی رگ قلب بهتر است از آن استفاده کنیم.

انار برای پیشگیری از گرفتگی رگ‌های قلبی بسیار مفید است

انار نیز جز میوه‌هایی است که خواص زیادی برای آن تعریف شده است. خوردن انار خون را تصفیه کرده و از انسداد عروق قلبی جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون برای سکته قلبی

روغن زیتون در گروه روغن‌هایی قرار دارد که نه تنها برای سلامتی جسمانی فرد ضرری ندارد بلکه به علت چربی اشباع نشده احتمال ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

جو دو سر درمان کلسترول

جو دو سر ارزش غذایی فوق العاده‌ای دارد که در پاکسازی رگ‌ها بهتر عمل می‌کند. این گیاه نیز مانند روغن زیتون چربی مفید برای بدن دارد، چربی مضر بدن و کلسترول را کاهش می‌دهد. با مصرف این نوع غلات می‌توانید قند خون بدن خود را نیز در حد تعادل نگه دارید. اگر مبتلا به بیماری گرفتگی رگ قلب هستید به شما توصیه می‌شود از جو دوسر و موارد گفته شده در بالا استفاده کنید.

شربت لیمو بهترین معجون برای درمان گرفتگی رگ های قلبی

ویتامین C موجود در لیمو به عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند. لیمو با تنظیم فشارخون، ملتهب شدن عروق را کم می‌کند. یک عدد لیمو را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و روزانه آن را مصرف کنید.

اسفناج برای قلب مفید است

گیاه اسفناج به عنوان مواد غذایی کمکی برای گرفتگی قلب است که حاوی پتاسیم، فیبر و آهن است. این گیاه درمان گرفتگی رگ قلب نیست، اما برای تقویت قلب و پیشگیری از بیماری‌های آن بسیار مفید است.

راه‌های درمان انسداد عروق قلبی

اگر علائم نام برده شده در این مقاله را در بدن خود حس کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. درمان پزشکی نیز شامل مراحل مختلفی است. در مرحله اول آزمایش خون برای مشاهده میزان کلسترول از شما گرفته می‌شود. پس از انجام این آزمایش سونوگرافی داپلر انجام می‌گیرد تا پزشک از انسداد عروق قلبی مطمئن شود. آزمایش MRI، سی تی اسکن، آنژیوگرافی (Angiography)، الکتروکاردیوگرافی (Electrocardiography) و تست ورزش در مراحل بعدی بر روی بیمار انجام می‌پذیرد.

عوارض گرفتگی رگ قلب

افرادی که به بیماری گرفتگی رگ قلبی مبتلا هستند بهتر است در طول دوره‌های مشخص به پزشک متخصص خود مراجعه کنند. طبق گفته‌های پزشک باید دارو‌های آن افراد به موقع مصرف شده و دستورات درمانی را به طور کامل اجرا شود تا عوارض گرفتگی رگ قلب به حداقل برسد.

بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که در صورت نادیده گرفتن دستورات پزشک و مصرف نکردن به موقع دارو‌ها بیماری شما عارضه‌دار می‌شود. یکی از مهم‌ترین عارضه‌های بیماری گرفتگی رگ قلب، سکته و نارسایی قلب است. این بیماری را جدی گرفته و در حفظ سلامتی خود کوشا باشید./ اخبار سلامت

منبع: پذیرش24

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: