پست الکترونیک پنج شنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > غذاهایی که احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهند


کد خبر: ٢٨٥٨٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/11-١٣:٣٧

در این گزارش سلامت با "غذا‌هایی که احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهند" آشنا می‌شویم.

 

آبادان نیوزتازه‌های سلامت را اینجا بخوانید:

 

آیا می دانید هر ۴۰ ثانیه یک نفر دچار سکته مغزی می شود؟ همچنین می دانید که پنجمین علت مرگ در کشور آمریکا سکته مغزی است؟

 

پیشگیری از سکته مغزی با این خوردنی های خوشمزه

استفاده از یک رژیم غذایی سالم تا حد زیادی می تواند خطر بروز سکته مغزی را کاهش دهد. در این مطلب نگاهی به عوامل خطر ساز در سکته مغزی و سپس نگاهی به غذاهایی که می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد می اندازیم:

 

عوامل خطر ساز در سکته مغزی:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سیگار کشیدن

ترک سیگار یکی از بهترین راه های کمک به جلوگیری از وقوع سکته مغزی است.

کلسترول بالا و فشار خون بالا هم دو عامل مهم دیگر در سکته مغزی هستند. یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کرده و احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد.

در ادامه به غذاهایی که فشار خون و کلسترول را کاهش می دهند می پردازیم…

 

کاهش فشار خون برای جلوگیری از بروز سکته مغزی

 

ماست بدون چربی

هرچقدر که محصولات لبنی پرچرب برای قلب خوب نیست، محصولات لبنی بدون چربی برای قلب خوب است! همچنین ماست یونانی بدون چربی هم بخاطر داشتن فیبر بیشتر فواید بیشتری نسبت به ماست ساده بدون چربی دارد.

 

موز

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، زنانی که غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف می کنند نسبت به زنانی که غذاهای کم پتاسیم مصرف می کنند به میزان کمتری ممکن است دچار سکته مغزی شوند. موز یکی از میوه های عالی است که سرشار از پتاسیم است.

 

سیب زمینی شیرین

سرشار از فیبر و پتاسیم است و یک راه عالی برای کاهش فشار خون و درنتیجه کاهش خطر سکته مغزی است.

 

جوانه بروکسل

جوانه بروکسل هم غذای دیگری است که می تواند به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و کاهش فشار خون کمک کند. یک فنجان جوانه بروکسل حاوی حدود 350 میلی گرم پتاسیم است!

 

کاهش کلسترول برای جلوگیری از سکته مغزی

درحالیکه بدن ما به مقدار کمی از کلسترول نیاز دارد، مقدار زیادش در خون باعث ایجاد دیواره هایی در شریان ها می شود که می تواند خطرساز باشد. مقدار زیاد کلسترول باعث ایجاد فشار در رگ ها می شود و افراد را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته مغزی قرار می دهد. در اینجا به 5 ماده غذایی که می تواند به کاهش کلسترول شما کمک کند و نهایتا از خطر وقوع سکته مغزی بکاهد اشاره می کنیم:

لوبیا

لوبیا دارای فیبر محلول است که می تواند در کاهش کلسترول بسیار موثر باشد. مهم نیست چه مدل لوبیایی باشد، هر لوبیایی می تواند به کاهش کلسترول کمک کند.

 

ماهی

ماهی با برخورداری از اسید های چرب امگا 3 کمک می کند که کلسترول خوب hdl افزایش پیدا کند و میزان کلسترول بد ldl کاهش یابد. ماهی سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی 3 مدل ماهی هستند سرشار از امگا 3 هستند.

 

جو دو سر

جو دو سر سرشار از فیبر است که می تواند به کاهش سطوح کلسترول بد ldl کمک کرده و میزان کلسترول خوب hdl را هم به همان میزان افزایش دهد.

 

آجیل

همانند ماهی، آجیل ها هم سرشار از اسید های چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش کلسترول بد می شوند. البته به یاد داشته باشید آجیل کالری بسیار زیادی دارد بنابراین سعی کنید اعتدال را رعایت کنید. بهتر است از خوردن آجیل هایی که از شکر یا نمک زیادی استفاده می کنند بپرهیزید. گردو بادام و فندق ماکادامیا 3 آجیل خوب برای کاهش کلسترول بد هستند.

 

آووکادو

پر از چربی های اشباع نشده است که کمک می کند تا پلاک ها از سطح شریان های فرد پاک شوند. با وجود چربی های سالم موجود در این میوه، سطح کلسترول بد خون شما بطرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.


اقدامات پیشگیرانه دیگر برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی

رژیم غذایی فقط یک بخش از پیشگیری از سکته مغزی است. داشتن یک سبک زندگی سالم هم برای کاهش خطر وقوع سکته مغزی بسیار مهم است./ اخبار سلامت

اقداماتی مثل:

  • ورزش کردن
  • حفظ وزن سالم
  • ترک سیگار و کم کردن مصرف الکل

منبع: اقتصادآنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: