پست الکترونیک چهارشنبه ٢٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > چگونه از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنیم؟


کد خبر: ٢٧٥٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/03-١١:٥٦

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به تغییر فصل و شیوع بیماری‌های تنفسی به ویژه آنفولانزا ، رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به این بیماری را ضروری دانست.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، دکتر سید محمد محمدی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تغییر فصل و شیوع بیماری‌های تنفسی به ویژه آنفلوآنزا در جنوب غرب خوزستان، رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به این بیماری ضروری است.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر


وی با بیان اینکه معمولا شروع این بیماری به طور ناگهانی است، افزود: این بیماری با علائمی مانند دردهای شدید عضلانی و مفصلی، آبریزش بینی، سردرد شدید، عطسه، گلو درد، بی‌اشتهایی، گرفتگی بینی، احساس ناراحتی در قفسه سینه، سرفه خشک و شدید، خستگی و ضعف بین دو تا سه هفته‌ای و علائم گوارشی همراه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی هر دو بیماری ویروسی و صرفا از نظر نوع ویروس و شدت علائم با هم متفاوت هستند. در صورت ابتلای برخی از افراد و گروه‌های سنی که بیشتر در معرض خطر بیماری هستند، ممکن است بروز عوارض بیماری در این افراد بیشتر باشد.

وی عنوان کرد: کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، سالمندان، بیماران دیابتی، بیماران مزمن ریوی، بیماران قلبی عروقی، ‌افراد با بیماری مزمن کلیوی و افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند جزو گروه‌های پرخطر هستند. همچنین تمامی کارکنان شاغل در مراکز درمانی که با بیماران ارتباط مستقیم دارند، کارکنان مراکز نگهداری سالمندان و افرادی که از بیماران و افراد سالمند نگهداری می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلای به آنفلوآنزا هستند و باید این افراد علاوه بر مشاوره با پزشک حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

محمدی بیان کرد: با توجه به دوره نهفتگی بیماری افراد مبتلا به آنفلوآنزا، مبتلایان قبل و بعد از شروع علائم می‌توانند بیماری را هنگام سرفه یا عطسه و حتی صحبت کردن به دیگران منتقل کنند بنابراین رعایت بهداشت فردی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، رعایت آداب تنفسی در زمان عطسه و سرفه کردن، رعایت فاصله حداقل یک متر از افراد بیمار، استفاده از ماسک، پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد بیمار و پرهیز بیماران از حضور در مکان‌های پر جمعیت می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا شود.

وی افزود: با توجه به بازگشایی مدارس، در صورت ابتلای دانش‌آموزان به آنفلوآنزا، این افراد می‌توانند بیماری را به سایر دانش‌آموزان و همچنین خانواده‌های خود انتقال دهند بنابراین لازم است برای جلوگیری از ابتلا دانش‌آموزان به بیماری‌های تنفسی به ویژه آنفلوآنزا در مدارس، رعایت نکات بهداشت فردی به آنها آموزش داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: شست‌وشوی مکرر و صحیح دست‌ها با آب و صابون به خصوص قبل از خوردن غذا، پرهیز از تماس دست‌ها با چشم و دهان، جلوگیری از وارد کردن اشیای خارجی مثل مداد به دهان، آموزش صحیح عطسه و سرفه کردن، استفاده از دستمال کاغذی، رعایت فاصله حداقل یک متر از کسانی که تب و سرفه دارند، استفاده نکردن از ظروف غذاخوری مشترک، استفاده شخصی از وسایل و لوازم‌التحریر در مدرسه و عدم حضور دانش‌آموزان بیمار در کلاس درس حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از قطع تب از نکاتی است که دانش‌آموزان باید در مدارس رعایت کنند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

وی عنوان کرد: عامل اصلی عفونت‌های تنفسی در این بیماری ویروس‌ ها است و نیازی به مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک وجود ندارد بنابراین به شهروندان به ویژه بیماران توصیه می‌شود به هیچ وجه به صورت خودسرانه از این داروها استفاده نکنند و در مراجعات به مراکز درمانی درخواست تجویز آنتی بیوتیک را نداشته باشند، پزشک معالج در مواقع  لازم داروی مورد نیاز بیمار را تجویز خواهد کرد.

محمدی گفت: مهمترین توصیه به بیماران برای بهبود سریعتر بیماری، داشتن تغذیه مناسب و خوردن سوپ و مایعات گرم، نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد، استفاده از بخور و شست‌وشوی حلق و بینی و داشتن خواب و استراحت کافی است.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: