پست الکترونیک جمعه ٠٧ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > امضای سند راهبردی اهواز پایتخت کتاب ایران


کد خبر: ٨٠٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1393/10/16-٠٩:٠٦

امروز در همایشی با نام اهواز در چند قدمی پایتخت کتاب ایران سند راهبردی اهواز پایتخت کتاب ایران توسط همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، و سید خلف موسوی، شهردار اهواز، امضا شد.

 

به گزارش آبادان نیوز در اين همایش رحمان بهمني، دبير طرح اهواز پايتخت كتاب ايران، گفت: اين طرح از آبان 93 توسط کانون "كاشت" (كانون آموزش شهروندي براي توسعه) آغاز به كار كرد و امروز این سند ميان شهرداري اهواز و اداره كل فرهنگ و ارشاد خوزستان به امضا می رسد تا اهواز به صورت رسمی کاندید شرکت در رقابت پايتخت كتاب ايران كه دوم اسفند 93 نتایج آن اعلام خواهد شد گردد.

 وي افزود: طرح پایتخت کتاب ایران برای اولین بار و در راستای طرح پايتخت کتاب جهان که از سال 2001 توسط سازمان يونسكو به اجرا درمی آید. در این طرح به شهرهايي كه در زمینه توسعه فرهنگ كتاب و كتابخواني اقدامات موثري انجام دهند عنوان پایتخت کتاب اعطا مي​شود. شهر تهران تاكنون 2 بار در اين رقابت جهاني شركت كرده ولی موفق به کسب اين عنوان نشده است.

 بهمني با بيان اين كه اهواز شهر جواني است ادامه داد: ما در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نزد جوانان از طریق ایجاد نشاط اجتماعی طرح خود را به پیش خواهیم برد. با توجه به این که هر شهر كه طرح و برنامه ويژه​اي داشته باشد براي اين عنوان انتخاب خواهد شد ما نیز امیدواریم که با تلفیق نشاط و کتاب بتوانیم به این عنوان دست پیدا کنیم.

او افزود: بنا به اظهارات دبیرخانه تهران شهري كه به عنوان انتخاب کتاب ایران انتخاب مي​شود در سال 2020 کاندید ایران در رقابت پايتخت جهاني كتاب خواهد بود. وزارت ارشاد هم در نظر دارد اين رقابت را در ميان تمام شهرها ايجاد كند و تمام شهرهاي ايران براي اين عنوان رقابت كنند.

 دبير طرح اهواز پايتخت كتاب ايران خاطرنشان كرد: براي شركت اهواز در اين رقابت پنج طرح شبكه مجازي كتاب ايران، جايزه ادبي مكتب جنوب، شهر كتاب، جايزه كتاب سال و سيماي كتاب تدارك ديده شده​اند.

 سپس همايون قنواتي، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، اظهار كرد: بايد مقداري تلاش و برنامه​ بیشتری براي مساله كتاب داشته باشيم. دوستان ما در نهاد مردمي "كاشت" اين كار را با همفكري و جلسات و نظرات دوستان و مسوولان و با ارایه طرح​هاي دقيقي انجام مي​دهند.

وي افزود: اين فعاليت اتفاق خوب و مباركي است كه در شهر​هاي بزرگ و كوچك انجام مي​شود تا يك شهر به اين عنوان انتخاب شود كه اميدواريم آن شهر اهواز باشد.

 او توضیح داد: 2 برنامه را كه در اين طرح جا دارند و ما از قبل قرار بود آنها را به اجرا در آوريم يكي جايزه مكتب جنوب و ديگري جايزه كتاب سال است. جايزه مكتب جنوب ارديبهشت 94 برگزار خواهد شد و جايزه كتاب سال براي تقدير از پيشكسوتان در بخش​هاي مختلف و توسعه نشر كتاب و ايجاد نشاط برگزار مي​شود.

 مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان بيان كرد: هر قدر ما در فضاي فرهنگي و هنري بیشتر تنفس كنيم به فضايی آرام خواهيم رسيد عامل اكثر آسيب​هاي اجتماعي دوري از فضاي فرهنگي و هنري است. آمار رجوع مردم به فضاي فرهنگي و هنري مانند كتاب و كتابخانه​ها، سالن​هاي تئاتر، سينماها و مطبوعات در اهواز آمار خوبي نيست و بايد اين آمار را تغيير دهیم.

 قنواتی گفت: اميدوارم اين اتفاق توجه همه را جلب كند و با قدرت و عزم بهتر در اين مسير حركت كنيم. احساس مي​كنم مجموعه فرهنگي استان به حوزه فرهنگ بيشتر توجه مي​كند چراكه راه كاهش آسيب​هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي استان از راه فرهنگ و هنر است. در اين زمينه هماهنگي​هاي خوبي در حال وقوع است. اميدوارم همه ما از ظرفيت​هاي كتاب و كتابخواني استفاده كنيم زیرا وقت​هاي بسيار زيادي را از دست داده​ايم.

 در ادامه سيد خلف موسوي، ​شهردار اهواز، اظهار كرد: كتابخواني رسالت عظيمي است كه پيامبران آن را بر عهده داشته​اند چون اولين آيات نازل شده درباره قرائت است. جامعه​اي كه آگاهي بيشتري دارد پيشرفته است و پيشرفت متضامن با آگاهي بخشي و علم است. بايد خودمان را با كشورهاي پيشرفته در زمينه​هاي علمي، تحقيقات و چاپ و نشر كتاب مقايسه كنيم و ببينيم كه ما در چه زمينه​هايي اين پيشرفت را داشته​ايم و به لحاظ علمي در چه رتبه​اي قرار داریم.

 وي افزود: با اين مراسم ما خود را به سمت كتاب و كتابخواني برده​ايم که اين خود محركي براي توسعه فرهنگي و اجتماعي شهر اهواز است. در توسعه فرهنگي هم اين کار ابتكار خوبي است که کانون "كاشت" و اداره ارشاد به خرج داده​اند چراكه اهواز قرار است در اين بخش با شهرهای ديگر رقابت كند. آن شهرها نه تنها ادعا بلكه جزو شهرهاي تاريخي و مذهبي هستند و خوزستان هم نسبت به اين شهرها ناشناخته نيست. ما دانشمندان و كتابخانه​هايي داريم كه مرجع هستند.

 موسوي بيان كرد: تاكنون چنين حركتي صورت نگرفته و حركت جديدي است. ما هم آماده​ايم تا با وجود آقاي قنواتي فصل جديدي بين مديريت شهري و اداره كل ارشاد باز شود چراکه مصمم هستيم تا كارهاي بيشتري انجام دهيم و قول مي​دهیم اگر اداره کل ارشاد يك قدم جلو بيايد ما 10 قدم جلو مي​بیاییم چون اداره ارشاد با اهالي فرهنگ و هنر در ارتباط است و ما از طريق آنها مي​توانيم برنامه كاربردي و تقويم فرهنگي تنظيم كنيم و از طريق اين تفاهم​نامه به اين حركت شتاب بدهيم.

 شهرداري اهواز خاطرنشان كرد: ما فقط امسال هفت سراي محله كه از فرهنگسرا كوچكتر است را احداث خواهيم كرد. تاكنون كارهاي احداث شش سراي محله انجام و نهايي شده و حتي پيمانكار آنها انتخاب شده‌اند. هفتمين سراي محله هم تا آخر سال نهايي خواهد شد. بعضي از اين سراي محله​ها كتابخانه هستند و در اختيار مردم قرار مي​گيرند.

 وي ادامه داد: براي اتوبوس​هاي شهري هم باكس كتاب در نظر گرفته شده و حدود هشت هزار تاكسي تلفني نیز به باكس كتاب مجهز شده​اند.

در پايان این آیین سند راهبردی اهواز پایتخت کتاب ایران بين شهرداري اهواز و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان به امضا رسيد.

 

 

اخبار خوزستان ، خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: