پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > سگ های بلاصاحب، نگرانی شهروندان آبادانی


کد خبر: ٢٧٦٠٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/08-١٣:٤١

مهران نادری بلداجی، آذر فلاحی/ پرسنل شهرداری آبادان

 

آبادان نیوز : در سال های اخیر یکی از مهمترین مسائل زیست‌محیطی مطروحه در شهرها، افزایش تصاعدی سگ های بلاصاحب، در بافت شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد رعب وحشت میان مردم، موجب آلودگی محیط زندگی و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌شود. در ایران بالغ بر چهار میلیون سگ وجود دارد که بیش از نصف این رقم را سگ‌های خیابانی تشکیل می‌دهند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر


طبق آماری که وزارت بهداشت در سال‌های گذشته اعلام کرده، میزان گزش مخصوصاً توسط سگ‌ها در کشور افزایش یافته و بیش از ۷۰ درصد این گزش‌ها هم مربوط به سگ‌های بدون صاحب است. آمار گزش‌ها در کشور به شدت در طول ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است.

آمار منتشره از سازمان بهداشت جهانی حاکی از این مطلب است که که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ ایران سومین کشور از نظر مرگ انسان‌ها به واسطه ابتلاء به بیماری هاری است. ایران بعد از کشور هندوستان و چین، سومین کشور است که شامل تعداد مبتلایان و مرگ‌و میر افراد در اثر گزش سگ‌ها بوده است.

شهر آبادان نیز از قاعده افزایش جمعیت سگ های بلاصاحب، مستثنی نبوده به نحوی که ثبت پیام های مردمی شهروندان عزیز آبادانی در سامانه مدیریت شهری137شهرداری ، نشان از نگرانی آن ها از افزایش معنی دار جمعیت سگهای ولگرد در کوچه و خیابان‌های سطح شهر بصورت تکی و گاهاً گله ای و به تبع آن ناامنی و ترس کودکان و زنان بوده است. برآورد جمعیت سگ های بلاصاحب در آبادان بالغ بر 3000 قلاده سگ می باشد که این امر زمینه نارضایتی شهروندان را فراهم نموده است. لازم به ذکر است که از مجموع پیام های مردمی ثبت شده در سامانه 137 طی سال 1400، بیشترین نگرانی ها مربوط به افزایش تصاعدی سگ های بدون صاحب در منطقه دو شهری با 60 درصد پیام های بوده است ( جدول شماره 1).

جدول شماره 1:آمار سامانه مدیریت شهری 137

پیام های مردمی مربوط به سگ های بلاصاحب سطح شهر سال 1400

مناطق شهری

تعداد پیام های مردمی ثبت شده (درصد)

منطقه یک

30

منطقه دو

60

منطقه سه

10

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

طبق بررسی های کارشناسی صورت گرفته ، آمار مقایسه ای پیام های مردمی ثبت شده در سامانه 137 شهرداری آبادان در نیمه اول سال های 1400 و 1401 نشان میدهد که در نیمه اول سال های 1400 و 1401، منطقه دو همچنان بیشترین نگرانی ها را پیرامون افزایش سگ های بلاصاحب تجربه نموده است این در حالی است که در نیمه اول سال 1401 در مقایسه با نیمه مشابه در سال 1400، مناطق یک و سه نیز به تدریج شاهد افزایش این نگرانی ها بوده است (جدول شماره 2).

 

جدول شماره 2: سامانه مدیریت شهری 137

پیام های مردمی مربوط به سگ های بلاصاحب سطح شهر

 نیمه اول سال های 1400 و 1401

مناطق شهری

آمار مقایسه ای تعداد پیام های مردمی ثبت شده

 نیمه اول سال 1400 (درصد)

 نیمه اول سال 1401 (درصد)

منطقه یک

19

31

منطقه دو

74

56

منطقه سه

7

13

 

از آنجا که معضل پرسه زدن سگ های ولگرد در سطح شهرها و مشکلات ایجاد شده ،تبدیل به یک مقوله فراگیر برای اکثریت شهرداری های کشور شده، امید است در آینده ای نه چندان دور شاهد مدیریت بهینه جمعیت سگ ها از طریق برنامه زنده گیری، واکسیناسیون، عقیم سازی و رها سازی مجدد آن ها به چرخه طبیعت و به تبع آن افزایش آرامش و امنیت برای شهروندان محترم باشیم.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1401/08/08 18:0
0
0
مطلب خوبیه احسنت. به شما
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: