پست الکترونیک شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > توسعه پالایشگاه آبادان با سرمایه‌ گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری


کد خبر: ٢٤٥٠٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/01/10-١١:٢٠

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان گفت: بخش اول از طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری، نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

به گزارش آبادان نیوز؛ «احمد فرزانه» با اشاره به قرارداد طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف بهینه و سود آور کردن پالایشگاه، استاندارد محصولات تولیدی و همچنین تثبیت ظرفیت پالایشگاه با احداث واحد های جدید و جمع‌ آوری واحد های قدیمی در حال اجراست.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح عملا” افزایش ظرفیتی در پالایشگاه آبادان اتفاق نمی‌افتد، بلکه هدف طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌ های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحد تقطیر قدیمی خواهد شد.

فرزانه با تاکید بر اینکه با توجه به ساخت و راه‌ اندازی واحد تقطیر ۱۵۰ هزار بشکه‌ای موجود، ظرفیت کل پالایشگاه بعد از احداث واحد تقطیر جدید در ۳۶۰ هزار بشکه (۱۵۰+۲۱۰) در روز تثبیت خواهد شد، گفت: علاوه بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ۳۶۰ هزار بشکه کلیه محصولات حاصل از پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در فاز ۲ در واحدهای هیدروژنی تصفیه می شود و استاندارد فرآورده‌های تولیدی به یورو ۵ ارتقا پیدا می‌کند. 

وی افزود: در بخش اول فاز ۲ پالایشگاه آبادان، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع  LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱.۲۶ میلیارد دلار احداث می‌شود.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان ادامه داد: در بخش دوم فاز ۲ واحدهای تصفیه هیدروژنی و بنزین سازی شامل CCR ،NHT ،ISOM ،GHT ،KHT و واحدهای یوتولیتی و تاسیسات جانبی مربوطه با سرمایه‌گذاری  حدود ۱.۷ میلیارد دلار احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا با اتمام بخش اول از فاز ۲ پالایشگاه آبادان در سال ۱۴۰۱، اجرای عملیات بخش دوم بلافاصله آغاز شود.

فرزانه با اشاره به اینکه مدت این قرارداد ۴۵ ماهه بوده، گفت: شروع عملیات در تیرماه سال ۹۶ بوده و مدت پیمان ۱۷ ماه تمدید شده است.

به گفته مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، واحدهای اصلی فاز ۲ شامل هیدروکراکر به ظرفیت ۴۲ بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه، واحد بازیابی گوگرد به ظرفیت ۵۶۰ تن، واحد تقطیر نفت خام به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، واحد تقطیر خلا به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه، واحد بازیابی گاز مایع به ظرفیت ۱۶.۷۵ هزار بشکه و... خواهد بود.

وی گفت: با اجرای این طرح روزانه ۴۶۰ تن پروپان، ۱۵.۷ هزار بشکه بوتان، ۶۰ هزار بشکه بنزین، ۶۵.۸ هزار بشکه گازوئیل و حدود ۵۳ هزار بشکه برش های سنگین نفت تولید خواهد شد.

فرزانه با بیان اینکه ۷.۵ درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه جدید آبادان شامل گاز مایع خواهد بود، افزود: ۱۰ درصد محصولات نیز مربوط به نفت سفید و سوخت جت است.

وی تاکید کرد: سهم بنزین از تولیدات فاز جدید پالایشگاه آبادان ۲۷.۹ درصد است و گازوئیل نیز سهمی ۳۰ درصدی دارد. برش‌های سنگین مانند نفت کوره هم در مجموع ۲۴ درصد از سهم فرآورده‌ های واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه آبادان را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در واحد قدیمی پالایشگاه آبادان نفت کوره سهمی ۴۰ درصدی از فرآورده های تولیدی را به خود اختصاص داده بود.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان ادامه داد: پیشرفت اجرای این طرح در مجموع بالای ۹۲ درصد برآورد می‌شود و انتظار است تا در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد.

عمده خوراک، نفت‌ خام ترش و سنگین است و با به مدار آمدن فاز جدید نیز تغییر چندانی در ترکیب نفت خام ایجاد نخواهد شد.

پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

منبع : ایرنا

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: