کد خبر: ٢٨٥٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/08-١٠:٥١

معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند: فاز اول پارک فن‌آموزی در منطقه آزاد اروند تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 

آبادان نیوز _ حجت‌الاسلام و المسلمین عادل فریحی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در یک گفت‌وگوی رادیویی با برنامه مثلث از صدای مرکز آبادان، پیرامون عملکرد و اقدامات صورت گرفته توسط این معاونت، ضمن تبریک حلول ماه رجب، اظهار کرد: معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند دارای ۶ حوزه در ذیل مجموعه خود است که شامل مدیریت صنایع خلاق، آموزش، بهداشت و سلامت، فرهنگی-هنری، گردشگری و اجتماعی و ورزش می‌شود.

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

او با بیان اینکه بودجه‌های که به این معاونت تخصیص می‌باید، ۱۰ درصد از درآمدهای کل منطقه آزاد اروند را شامل می‌شود، گفت: این مقدار اعتبار میان ۶ مدیریت‌ تقسیم شده و عمده اموری که توسط این معاونت پیش می‌رود، پیرامون مسئله تسهیل‌گری برای ادارات متولی امر فرهنگ همچون آموزش و پرورش، بهزیستی و کمیته امداد در سطح منطقه است، به عنوان مثال برای معلمان آموزش و پرورش و مربیان بهزیستی، ادوار آموزشی برگزار شد که دوره این ادارات توان برگزاری آن را نداشتند و دوره‌هایی که آموزش در ان نیاز مربیان و معلمان بود، از سوی این معاونت تبیین و برگزار شد.

معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند در ادامه تشریح فعالیت‌های این حیطه، تصریح کرد: در هفته پژوهش برای معرفی دستاوردهای پژوهشی منطقه، نمایشگاهی طراحی شد که در آن ۶۶ غرفه فعالیت داشتند، این غرفه‌ها متشکل از پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیانی بود که به عرضه آورده‌های خود پرداختند و خروجی جالبی نیز به همراه داشت و حتی خریدارانی از کشور عراق، از آورده‎های این نمایشگاه حمایت و بهره جستند.

وی افزود: درخواست پارک علم و فن‌آوری یکی دیگر از اهدافی است که توسط معاوت فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند دنبال می‌شود، با علم به این مووضع که هر استان توانایی احداث یک پارک دارد، درخواست داده شده تا منطقه آزاد اروند از خوزستان مستقل دیده شود تا بتوان دومین پارک را در این استان، بنا بگذاریم.

فریحی در خصوص بلاتکلیفی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، یک نهاد مستقل و ذیل نظر وزارتخانه است و تحت هدایت این سازمان نیست، اما نامه‌های متعددی به شخص وزیر و مدیرکل امور استان‌های این وزارتخانه ارسال شد و از عدم حضور مدیرکل این اداره شکایت شد اما تا به امروز پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نشده است، حتی سازمان منطقه آزاد اروند پیشنهاد خود را برای تصدی این اداره‌کل ارائه کرد، اما پاسخی که تکلیف را روشن کند و گزینه‌های پیشهادی ما را رد و یا تأیید کنند هم داده نشد.

معاون معاون فرهنگی، اجتماعی منطقه آزاد اروند ادامه داد: مشکلات قانونی فراوانی در این حوزه وجود دارد و ادارات دو شهرستان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و خلا قانونی در آن احساس می شود. همین مشکلات در اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند نیز وجود دارد که هنوز از عامل ذیحسابی بهره نمی‌برد.

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان سال جاری، هشت رویداد ورزشی به میزبانی منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد، گفت: سازمان منطقه آزاد اروند هزینه این رویدادهای ورزشی را تقبل خواهد کرد، اما این با این هدف است که بچه های آبادان و خرمشهر در آن شرکت کنند  و در آن صاحب مقام شوند در غیر اینصورت این تورنمنت‌های ورزشی عایدی برای منطقه نخواهد داشت.

فریحی به موضوع حمایت از هنرمندان منطقه پرداخت و یادآور شد: در اجرای برنامه‌های هنری، سرفصل‌هایی را تعریف کردیم که بر اساس آن از ظرفیت‌های هنرمندان منطقه استفاده شود، تا ضمن کشف استعداد، هنر ایشان نیز عرضه برای عموم عرضه گردد، در مسئله حمایتی نیز به تازگی از دو گروه هنری با سرپرستی آقایان «سواعدی» و «کاوه» نیز از سوی این سازمان حمایت لازم صورت گرفت و هزینه ایاب و ذهاب و حق ورودی تعلق گرفت و برای دوستان برنامه تبیین کردیم تا در جشنواره ملی تئاتر فجر شرکت کنند، این حمایت‌ها و تخصیص مبلغ ورودی و اعزام در ورزش نیز به رشته های مختلف تعلق گرفته است. ضمن اینکه هنرمندان یک تشکیلات قانونی دارند و ادارات ارشاد باید در این حیطه اقدامات لازم را صورت داده و اگر حمایتی نیاز باشد، باید از طریق این کانال صورت گیرد.

او به مراودات هنری با کشور عراق اشاره کرد و گفت: با همکاران در بصره کشور عراق برنامه‌ریزی صورت دادیم تا بخش‌های هنری، نمایشی و ورزشی اقداماتی صورت گیرد که بر اساس آن هنرمندان ما در این کشور به اجرای برنامه پرداخته و هنرمندان این کشور نیز در منطقه آزاد اروند برای اروندنشینان برنامه اجرا کنند، همچنین برنامه ورزشی که به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در نظر گرفته شده بود نیز در ۴۰ رشته ورزشی در آینده نزدیک و در اماکن ورزشی میان دو منطقه مجاور در خاک دو کشور برگزار خواهد شد.

معاون منطقه آزاد اروند در خصوص مسئله حمایت از هیئات مذهبی و حمایت مستقیم از هیئات بدون در نظر گرفتن شورای هیئات  سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: در خرمشهر مسئول شورای هیئات شخصاً به این معاونت مراجعه کرد، اما مسئول این شورا در آبادان، هیچگاه به سازمان منطقه آزاد اروند مراجعه نکرده و شناختی از وی نداریم. در مورد هیأت های مذهبی چنین تشکیلات قانونی وجود ندارد و قانون هم مکلف نکرده که لزوماً با شورای هیئات مذهبی همکاری شود. در ردیف بودجه بخشی برای حمایت از هیأت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها در نظر گرفته شده و درخواست ابتدایی این حمایت از سوی خود هیأت‌ها داده شده بود و اگر مشکلی در روند قانونی اعطای این حمایت‌ها وجود داشت، سازمان تبلیغات اسلامی باید به هیأت‌ها گوشزد می‌کرد. در ایام فاطمیه هم به اکثر این هیأت‌ها کمک شد اما به واسطه فعالیت بیشتر برخی از این هیأت‌ها، حمایت‌های بیشتری از هیأت‌های فعال صورت گرفت. ضمن اینکه معاونت فرهنگی سازمان با شناختی که از هیأت های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها دارد، به خوبی و می‌داند که چه مقدار حمایت برای کدام مجموعه فرهنگی مورد نیاز است.

فریحی به موضوع چگونگی حمایت از صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: سیاست ابتدایی به همراه معاونت سرمایه‌گذاری سازمان، آموزش این صنایع و فعالان این عرصه بوده که بتوان بر اساس آن، نسل جوان ضمن آموزش، بازار کار خود را تضمین کند. پس از انجام آموزش‌های لازم در تولید، ایجاد و عرضه وبرندسازی، پس از ماه مبارک رمضان، از پنج کشور اسلامی ۷۰ بازرگان بین‌المللی را دعوت خواهیم کرد که تولیدات و ایده‌های جوانان خلاق را مشاهده و حمایت لازم را صورت دهند و فعالان صنایع خلاق منطقه ایده‌ها و آموزه‌های خود را به کشورهای دیگر عرضه کنند.

وی در خصوص انتقاد یکی از شهروندان در خصوص انتخاب نام غیر فارسی «گلکسی سنتر» برای مجتمع تفریحی در مجاروت ساختمان این سازمان، گفت: ضمن اینکه این انتقاد به درستی وارد است، اما این مجموعه خصوصی است و انتخاب این اسم مجموعه به سرمایه‌گذار مربوط است و ارتباطی به سازمان منطقه آزاد اروند ندارد. اما شورای نام‌گذاری شهرداری‌ها می‌توانند در این امور همکاری لازم را صورت دهند.

مسئول فرهنگی منطقه آزاد اروند با تشریح برخی اقدامات در حیطه گردشگری به سایت گردشگری حاشیه اروندرود اشاره کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد اروند به تنهایی نمی‌تواند مجموعه گردشگری را در محدوده اروندرود اداره کند و شهرداری‌های دو شهر باید در این زمینه سهم خود را تحقق بخشند، چرا که در چند بحث کلان در حال فعالیت هستیم. همچنین فراخوان‌های متعددی در بحث گردشگری منشتر کردیم تا بر اساس آن اماکن بکر و مغفول مانده منطقه وجاهت گردشگری به خود گرفته و نقاطی دیگر به مکان‌های تفریحی و گردشگری منطقه اضافه شود، اما هنوز ظرفیت‌های منطقه تبلیغ نشده و باید این پتانسیل‌ها در سطح ملی باید معرفی شود.

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

فریحی در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاالله تا پایان سال جاری، فاز اول پارک فن‌آموزی با اعتبار دو میلیاردی به بهره‌برداری خواهد رسید./ آبادان خبر

منبع: روابط عمومی منطقه آزاد اروند
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: