کد خبر: ١٧٦٢٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/05-٠٩:٠٥

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از بروز موچ چهارم کرونا از اواسط بهمن ماه در کشور، گفت: اینکه مردم فکر کنند که میزان بیماری بسیار کم شده و بیماری عملا از بین رفته، تصوری واقعا خطرناک است.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر نادر توکلی باره وضعیت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا گفت: در چند روز اخیر با توجه به اینکه محدودیت‌ها برداشته شده است، طبیعتا به نظر می‌رسد که این موضوع ممکن است افزایش موارد ابتلا و مراجعه را ایجاد کند. معمولا افزایش بار مراجعه و بیماری دو هفته بعد از انجام رفتارهای پرخطر ایجاد می‌شود.

فاکتورهای نگران کننده برای بروز موج چهارم ویروس کرونا
وی با بیان اینکه افزایش آماری را در قسمت سرپایی شاهد بوده‌ایم و برخی بیمارستان‌ها در بخش سرپایی افزایش مراجعه داشته‌اند، افزود: دیروز هم تعداد فوتی‌ها در شهر تهران ۱۲ نفر در بیمارستان‌ها بوده است. منتها به نظر می‌رسد با توجه به چیزی که در سطح جامعه می‌بینیم که مراکز خرید بسیار شلوغ‌تر شدند و عملا در ساعات عصر و شب مقداری ترددها بیشتر شده است و موج سرما هم در حال حاضر در شهر تهران افزایش یافته است، بیانگر یکسری فاکتورهایی است که ما را نگران بروز موج چهارم بیماری در کشور می‌کند.

افزایش ابتلا به کرونا در کودکان و نوجوانان
توکلی با بیان اینکه در شرایط فعلی اینکه مردم فکر کنند که میزان بیماری بسیار کم شده و بیماری عملا از بین رفته، تصوری واقعا خطرناک است، ادامه داد: از طرفی شاهد هستیم طی دو الی سه ماه اخیر، میزان بروز بیماری در کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال هم بیشتر شده است که این هم خطر دیگری است. از طرفی بحث بازگشایی مدارس هم از سوی آموزش و پرورش مطرح شد؛ این‌ها چند عاملی هستند که این پیش‌بینی و پیشگویی را ایجاد می‌کنند که امکان اینکه آغاز موج چهارم بیماری را در اواسط بهمن ماه شاهد باشیم، وجود دارد و این موضوع بسیار خطرناک است؛ چراکه هنوز واکسیناسیون هم آغاز نشده است.

وی با بیان اینکه درست است که میزان فوتی‌هایمان نسبت به چند ماه گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: در حالی که اگر چند عاملی را که مطرح کردم، کنار یکدیگر قرار دهیم و از طرفی مردم هم توجه‌شان به این موضوعات جلب نشود، شرایط خوبی را ایجاد نمی‌کند و منجر به ایجاد مشکلاتی در آینده می‌شود.

نتیجه عادی انگاری ها را تا ۲ هفته دیگر می بینیم
توکلی با بیان اینکه در تعطیلات اخیر موج سفرها را به استان‌های شمالی و جنوبی کشور شاهد بودیم، گفت: دیدیم که به عنوان مثال در ورودی جزایر جنوبی کشور، تجمع بسیار زیادی بود. قاطعانه می‌توان گفت که اکثر ابتلاها در سطح جامعه، ناشی از رفتارهای پرخطر درون خانواده، درون دوستان و آشنایان و... است و این جمع‌ها بیشترین عامل خطر ابتلا به کرونا است. در عین حال بسیاری از بیمارانی هم که فوت می‌کنند، متاسفانه دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند. البته تجربه و هماهنگی در کادر درمان نسبت به قبل برای درمان بیماران کرونایی بیشتر شده است، اما این موضوع دلیل بر عدم رعایت مردم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نباید از موج چهارم بیماری غافل شویم، گفت: نتیجه عادی انگاری‌ها را دو هفته بعد از رفتارهای پرخطر خواهیم دید.

توکلی درباره وضعیت بیماری در کودکان و نوجوانان، گفت: البته در این رده سنی شدت بیماری بیشتر نیست، اما مساله‌ای که وجود دارد، افزایش ابتلا در این رده سنی است و خطرش این است که این افراد می‌توانند ویروس به افراد سنین بالاتر منتقل کنند.

منبع:ایسنا

 

رئیسی:هشدار می دهم ساده انگاری نکنیم

به گزارش آبادان خبر، علیرضا رئیسی اظهار داشت: داشتیم به عدد ۵۰۰ مرگ و میر روزانه می‌رسیدیم که با همکاری همه این عدد در دی ماه به حدود ۷۰ مرگ و میر روزانه رسید.

وی افزود: خوشبختانه به عددی که سازمان‌های بین المللی برای مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران پیش بینی کرده بودند، نرسیدیم.

رئیسی تاکید کرد: متأسفانه افراد جوان این بیماری را به دیگران که سن بیشتری دارند، منتقل می‌کنند و عامل مرگ و میر می‌شوند.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر شهر قرمز نداریم، گفت: ۲۷۲ شهر آبی داریم.

رئیسی افزود: هشدار بدهم که نباید ساده انگاری کنیم. همین ویروس هم می‌تواند جهش پیدا کند و اگر پروتکل‌ها را سختگیرانه رعایت نکنیم، موج چهارم کرونا اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: چند عامل اصلی که مهم‌ترین آنها تجمعات است. مخصوصاً در سرما که فضاها بسته است، باعث انتقال بیماری می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: احتمال گردش ویروس انگلیسی در کشور می‌تواند ما را غافلگیر کند. کادر درمان واقعاً خسته اند و فشار زیادی را در ۱۱ ماه گذشته تحمل کرده‌اند.

وی افزود: خیلی از این نیروها نتوانسته‌اند در این مدت خانواده خود را ببینند. خواهش من از مردم این است که رعایت کنند.

وی افزود: افزایش بیماران سرپایی هشدار دهنده است و بعضی از استان‌ها از جمله استان تهران، اصفهان، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و...، به صورت خفیف شاهد افزایش موارد سرپایی بیماران هستیم.

رئیسی ادامه داد: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به شکل دیگری برگزار می‌شود. به طوری که در ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوب شد به شکل موتوری و خودرویی باشد و هیچ تماشاگری وجود ندارد و کسی حق پیاده شدن از وسیله نقلیه را ندارد.

وی افزود: حتماً نیاز هست با توجه به تغییر وضعیت بیماری، پروتکل‌ها نیز بازنگری شود.

رئیسی به ترددها اشاره کرد و گفت: ترددهای غیر ضرور ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده و این می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی با اشاره به خیز ملایم بیماری در برخی از استان‌های کشور، ادامه داد: محدودیت‌های جدیدی با توجه به تغییر رنگ شهرها اعمال خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: با توجه به تغییر رنگ‌ها، محدودیت‌های قرمز به نارنجی و نارنجی به مناطق زرد انتقال می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: امسال را با همین وضعیت سپری کنیم، تا عید آرامی داشته باشیم.

وی به ساخت واکسن اشاره کرد و گفت: سه نوع واکسن در حال تولید و ساخت است. اما، به دلیل زمان بر بودن ساخت واکسن، پیش بینی می‌کنیم تا خرداد ۱۴۰۰ به واکسن برسیم.
منبع:مهر

 

میزان کشندگی ویروس کرونا افزایش یافته است

به گزارش آبادان خبر، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به  مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: میزان همه گیری و کشندگی ویروس کرونا افزایش یافته است . تاکنون ۶۰ کشور، ویروس کرونای انگلیسی را شناسایی کرده اند.

او با اشاره به اینکه خوشبختانه در کشور ما وضعیت به گونه‌ای است که با رعایت پروتکل‌ها وضعیت نسبتاً خوبی داریم گفت: در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در سطح کشور نداریم و شهرهای قرمز استان مازندران به نارنجی تبدیل شده‌اند، در مجموع ۱۹ شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی داریم .

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه گزارشهایی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی هفته گذشته از شهرهای مختلف به دستمان رسیده است گفت: در این رابطه تذکر جدی می‌دهم، کاشان ،اصفهان ، تهران بیشتر باید دقت کنند و امیدواریم پروتکل‌ها را به صورت سختگیرانه رعایت کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های ما رشد ۴۷ درصدی تردد‌ها نسبت به اول دی ماه است ادامه داد: این وضعیت نگران کننده است، لذا هر گونه عدم رعایت پروتکل‌ها، وضعیت را به شرایط قبل بازمی گرداند.

او اظهار کرد: با آغاز موج جدید کرونا ممکن است دوباره مشاغل تعطیل و محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، در برخی استان‌ها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است که نتیجه آن بالا رفتن آمار بستری و مرگ‌ومیر خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: ویروس انگلیسی در حال حاضر حدود ۶۰ کشور دنیا را درگیر کرده است، این ویروس قدرت بیشتری دارد و جوانان را درگیر می‌کند، آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر در ویروس جدید بالاتر است لذا باید قاطعانه جلوی هرگونه تجمعی ایستاد.  

او افزود: دورهمی خانوادگی، مسافرت و هرگونه تجمعی‌ می‌تواند منجر به مرگ و میر شود و ما وظیفه داریم هشدار بدهیم، چون مسئول سلامت مردم هستیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امکان جهش کرونا در داخل کشورمان هم وجود دارد و همین موضوع زمینه ساز موج چهارم خواهد شد گفت: نباید با انتقال ویروس باعث مرگ عزیزانمان شویم، در حال حاضر هیچ شهر و استانی در کشور قرمز نیست، بنابراین، اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم پیک چهارم اتفاق خواهد افتاد.

او با بیان اینکه موفقیت در زمین گیر کردن ویروس کرونا در کشور آبروی نظام و اقتدار نظام است و این موفقیت نسبی باعث سکوت کشور‌های معاند و دشمنان نظام شده است اظهار داشت: برخی از نشانه‌ها را باید جدی بگیرم، یکی از این نشانه‌ها افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا است که اگر جدی گرفته نشود به تعداد آمار بستری و مرگ و میر می‌افزاید.

رئیسی از همگانی و گستردگی و یک بسیج عمومی هموطنان در مقابله با این ویروس گفت و اضافه کرد: به مردم عزیر هشدار می‌دهم نباید با سهل انگاری و ساده انگاری این زحمات گسترده کادر درمان و عموم مردم را از بین ببریم، تاکنون همه مردم با وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی در رعایت  دستورالعمل های بهداشتی همکاری کردند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تغییر شیوه مرسوم هرسال در مراسم ۲۲ بهمن اشاره کرد و گفت: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم بر این شد تا راهپیمایی به صورت رژه موتور سیکلت و یا به صورت حرکت خودرو‌ها باشد.

رئیسی افزود: امسال برخلاف سال‌های گذشته راهپیمایی و پیاده روی نخواهیم داشت و حرکت مردم با موتور سیکلت و با رژه خودو‌ها برگزار می‌شود، بنابراین امسال در کل کشور در سالگرد انقلاب اسلامی سخنرانی نخواهیم داشت و تنها سخنرانی از صدا و سیما پخش خواهد شد.

او با اشاره به اینکه باید پروتکل‌ها را به خوبی رعایت کنیم تا فاجعه رخ ندهد گفت: باید به شدت و با قدرت پروتکل‌ها را رعایت کرد و ساده انگاری انجام نشود، چند عامل اصلی در کشور خودمان داریم و باید به آن بپردازیم، مهمترین آن تجمعات است لذا مهمترین عامل انتقال بیماری تجمعات است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در فصل سرد تهویه مناسب وجود ندارد و افراد دور هم جمع می‌شوند و تهویه هوا به خوبی صورت نمی‌گیرد و به این صورت شانس گردش ویروس بالا می‌رود و این موضوع به عنوان عامل انتقال خطرناک است، ویروس هر لحظه می‌تواند ما را غافلگیر کند.

رئیسی افزود: ما رنگ آبی را به رنگ‌های موجود اضافه کردیم، لذا استاندارد‌ها تغییر کرده است، یکی از مشکلاتی که الان داریم بحث تردد‌ها است، بر اساس آخرین گزارشی که عزیزانمان در وزارت راه و شهرسازی و ناجا داده‌اند، حدود ۴۷ درصد تردد‌ها افزایش یافته است و این افزایش تردد‌هایی که عمدتاً مربوط به خودرو‌های شخصی است نشان‌دهنده تردد‌های بالا است و قطعاً نشان‌دهنده تردد‌های غیرضروریست و این تردد‌های غیرضروری می‌تواند یکی از فاکتور‌ها و عوامل موثر در شیوه انتقال بیماری باشد.

او از شناسایی ۵ تا ۶ مورد کرونای انگلیسی در کشور خبر داد و افزود: این تعداد کرونای انگلیسی را در کشور شناسایی کردیم که کنترل شد، لذا مسیر ورود مسافران انگلیسی یا کسانی که از مسیر‌های مختلف و از انگلیس می‌آیند قطع شده است، آنچه از میزان ابتلا و مرگ و میر در مورد آمریکا گفته می‌شود کمتر از واقعیت است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره اینکه در آستانه برگزاری مراسم جشن و عروسی هستیم و اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم امکان جهش این ویروس محتمل است عنوان کرد: تغییر شیوه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها جزو اولین کار‌ها در جلوگیری از کرونا بود لذا رهبر معظم انقلاب در مراسم‌های مختلف به عنوان یک الگوی عملی مصداق رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

رئیسی با اشاره به اینکه مرگ و میر حدود ٧٠ نفر در کشور هم زیاد است و میزان بیماران سرپایی به خصوص در تهران افزایش یافته است ادامه داد: خط رسانه‌های معاند از موضوع مرگ و میر در ایران به واکسن سوق پیدا کرده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به بحث تولید واکسن کرونا در کشور گفت: مسیر اصلی ما تولید واکسن داخلی است، برای تولید سه نوع واکسن در کشور اقدام شده است، واکسن کووبرکت وابسته به ستاد فرمان حضرت امام، سرم سازی رازی و واکسن پاستور سه نوع واکسن تولید داخل است که آماده سازی آن در سطح عمومی از خرداد سال آینده آغاز می‌شود.

او گفت: مسیر دوم مسیر تهیه واکسن از سبد بین الملل "کواکس" است که ایران ۵۲ میلیون دلار برای دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن پرداخت کرده است و مسیر سوم تهیه واکسن از تولیدات کشور‌های دوست است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

آغاز واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر جامعه در کشور

به گزارش آبادان خبر، «علیرضا رئیسی » شنبه شب گفت: این واکسن که تمام فرآیندهای آن مورد تایید قرار گرفته و گواهی نامه های مربوطه را اخذ کرده تهیه  و وارد کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فاز دوم واکسن از طریق کوواکس که 52 میلیون دلار وجه آن نیز پرداخت شده 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن وارد کشور می شود، گفت: در فهرست بهداشت جهانی ایران در میان کشورهای اولویت دار قرار گرفته که به محض ورود این واکسن ها، واکسناسیون گروه های هدف آغاز خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: سومین فاز تهیه واکسن کرونا از طریق ستاد اجرایی، واکسن رازی که مج.ز  لازم را گرفته و واکسن پاستور است که تکنولوژی آن وارد کشور شده و اگر مشکلی پیش نیاید تا خرداد ماه سال آینده تولید آن در کشور به مرحله انبوه خواهد رسید.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، شهرهای قرمز مازندران به نارنجی تبدیل شدند، افزود: با این حال امکان جهش کرونا در داخل کشور وجود دارد و همین ممکن است زمینه ساز موج چهارم شیوع بیماری کرونا در کشور باشد.

وی اظهارداشت: هم اکنون ۱۹ شهر نارنجی و ۱۵۷شهر در کشور زرد هستند و اگر پروتکل ها به خوبی رعایت نشود این بیماری در بعضی استان ها با شیب ملایم در حال افزایش خواهد بود و بررسی های نشان می دهد که در تهران، خراسان جنوبی، همدان، اصفهان، فارس، کرمان، یزد و هرمزگان این بیماری با شیب خیلی خفیف، در حال صعود است.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص برگزاری مراسم ۲۲ بهمن ماه امسال گفت: سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن ماه از طریق صدا و سیما پخش خواهد شد و تجمعی برای این سخنرانی نخواهیم داشت.

رئیسی با بیان اینکه روز 22 بهمن ماه سخنرانی ریاست محترم جمهوری از طریق صدا و سیما پخش خواهد شد، گفت: این پیشنهاد در ستاد مصوب شد که برگزاری مراسم 22 بهمن با رژه موتوری و خودرویی باشد. پیاده روی نخواهیم داشت و با خودروی شخصی و موتورسیکلت با پرچم های رنگی و سرودهای انقلابی با بلندگوها، این مراسم برگزار خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در این زمینه بحث افزایش ترددها است و بر اساس آخرین گزارش ها ترددها، 47 درصد افزایش یافته که عمدتا خودروهای شخصی و تردد آنها غیرضروری است، این می تواند یکی از فاکتورهای بسیار موثر شیوع بیماری باشد و سفر مردم به جزایری مثل قشم خیلی افزایش قابل توجهی داشته و قطعا این می تواند باعث انتقال سریع بیماری کرونا شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: زمانی مرگ ومیر ما روزانه 500 نفر بود و با تغییر رفتار مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی، هم اکنون به اینجا رسیدیم و اگر ویروس انگلیسی هم وارد کشور شود، ما ملزم هستیم که پروتکل های بهداشتی را به شدت رعایت کنیم.

رئیسی افزود: تمام پروازهای هوایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از انگلستان به ایران متوقف شده و از دو هفته پیش طی دستورالعملی که ابلاغ شده هر مسافری که از اروپا وارد ایران شود، باید تست کرونای منفی داشته باشد و پس از ورود به ایران نیز بازهم تست می گیرند، سپس در خانه خود به مدت دو هفته در قرنطینه خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به موفقیت های اجرای طرح شهید سلیمانی، افزود: در اجرای این طرح بسیجان، هلال  احمر و بسیاری از سازمان های مردم نهاد همکاری خوبی د اشتند و هدف ما از اجرای این طرح جلوگیری از خیز بعدی ویروس کرونا در کشور است.

منبع:ایرنا

 

محرز:مخالف ورود دو واکسن خارجی هستم

به گزارش آبادان خبر، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص خبری که اخیرا برخی شبکه‌های معاند از وی در خصوص موافقت با واردات هرنوع واکسن منتشر شد اظهار داشت: کاملا مخالف ورود دو واکسن خارجی هستم که آزمایشات خود را پس نداده‌اند، زیرا هیچ کدام به نظر علمی تایید نشده است.
  
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه نظر من با نظر رهبر انقلاب همسو است تاکید کرد: به هیچ عنوان به واکسن‌هایی که از نظر علمی تایید نشده است نمی‌توان اعتماد کرد.
 
وی در پایان افزود: هدف بی بی سی لجن پراکنی است. ورود واکسن خارجی برای تولیدکنندگان میلیارد‌ها سود دارد و طمع کرده اند. بیگانگان هدفی جز جنگ روانی و به هم ریختن آرامش مردم ندارند.

منبع:فارس

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: