وزیر جهاد کشاورزی گفت:270 هزار هکتار زمین از اراضی طرح 550 هزار هکتاری به بهره برداری رسیده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت : 270 هزار هکتار زمین از اراضی طرح 550 هزار هکتاری به بهره برداری رسیده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
به گزارش آبادان نیوز،محمود حجتی ظهر پنج شنبه (20 مهرماه) که به منظور بازدید از طرح های کشاورزی و 550 هزارهکتاری مقام معظم رهبری شهرستان آبادان به این منطقه سفر کرده بود، عنوان کرد : تا کنون 318 هزارهکتار برای فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، تامین آب انجام شده است که در اختیار قرار گرفت و به این ترتیب عملیات اجرایی را آغاز کردیم.
وی ادامه داد : امروز قریب به 270 هزار هکتار از اراضی 550 هزار هکتاری منصوب به رهبر معظم انقلاب آماده شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی افزود : مردم رنج دیده شهرهای آبادان و خرمشهر در جنگ تحمیلی بیشترین آسیب ها را به لحاظ مالی و جانی متحمل شدند و ما نسبت به مردم این دو شهر دین بزرگی به گردن داریم.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح گفت : در هنگام آغاز به کار طرح 550 هزار هکتاری مشکلات خاصی وجود داشت اما اقداماتی را در قالب اجرا و بهره برداری و نوسازی و بازسازی نخیلات به انجام رساندیم.
وی ادامه داد : در نهایت نتیجه ای که حاصل شده این است که آب از طریق مارد وقتی وارد کانال اصلی می شود و سپس با پمپاژ آب تا پای باغها در مزارع می رسد و تحویل کشاورز می شود.
حجتی با اشاره به همیاری و مشارکت کشاورزان ، اظهار داشت : آنچه تاکنون در چارچوب طرح 550 هزار هکتاری تعریف و اجرا شده با مشارکت و همراهی خود کشاورزان بوده است .
وی ادامه داد : بسیاری از کشاورزان سالها به دلیل وجود برخی مشکلات نخیلات خود را رها کرده و زمین ها حالت خشکیده و یا حالت باتلاقی پیدا کرده بود وهمچنین نیزارها نیز رشد زیادی کرده بودند.
وی از پرداخت 4 میلیون تومان برای عملیات بازسازی نخیلات به کشاورزان خبر داد و افزود : با مشارکت کشاورزان بخشی از عملیات بازسازی به صورت دریافت مبلغ 4 میلیون تومان برای هر هکتار به انجام می رسد و تمامی مراحل به ترتیب توسط خود کشاورزان و با نظارت مهندسان و ناظران انجام می شود و در نهایت عملیات تسطیع و زهکشی و آبیاری است که بتوان آب را در باغات تحویل کشاورز دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با اشاره به مراحل آماده سازی بخشی از اراضی روستای شلهه حاج حسین شهرستان آبادان ، اظهار داشت : خوشبختانه کار در قالب بلوک های مختلفی از سال گذشته آغاز شده است، به طور مثال در روستای شلهه حاج حسین حدود دو هزار و 200 هکتار تا یک ماه دیگر تمامی مراحل آماده سازی آن به اتمام می رسد و تحویل کشاورزان می شود. در زمان حاضر حدود 300 هکتار آن تحویل شده است.
وی ادامه داد : در روستای حیر نیز از یک هزار و 200 هکتاری که عملیات آن آغاز شده طبق برنامه ریزیهای انجام شده کار تا پایان سال جاری به اتمام و تحویل کشاورزان می شود.
وی نخستین راهکار برای جلوگیری از ورود آب شور به مزارع را انجام زهکشی دانست و افزود : برای جلوگیری از ورود آب شور به مزارع نخستین راهکارش انجام زهکشی است که به این ترتیب ارتباط مزارع با جزر و مد قطع می شود و آب از طریق پمپاژ از مارد به وسیله کانال ایزوله شده در بخشی و از طرفی لوله در بخشی دیگر به مزارع وارد می شود.
حجتی با اشاره به اجرای فاز دوم طرح 550 هزاز هکتاری منصوب به مقام معظم رهبری ، گفت : در خصوص فاز دوم این طرح برای اجرای آن از روز نخست به دنبال تخصیص آب بودیم که ریاست محترم جمهور نیز قولش را به مردم داده بود.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه دکتر نوبخت نیز تخصیص آب را صورت جلسه کردند اما این موضوع همچنان از طریق وزارت نیرو در حال پیگیری است و مراحل نهایی آن در حال طی شدن است وی هنوز هیچ ابلاغی در اینباره به ما نشده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت : اگر سال اول اجرای این طرح در مورد فاز دوم نیز تخصیص آب انجام و ابلاغیه اعلام می شد شاید تاکنون بخشی از فاز دوم را نیز کار کرده بودم، اما در زمان حاضر در این خصوص عقب هستیم و منتظر ابلاغیه مانده ایم.

 

 

 

 

 

 


مناطق آزاد،خبر مناطق آزاد،اخبار مناطق آزاد،آبادان نیوز،،منطقه آزاد اروند،کشاورزی،وزیر جهاد کشاورزی،محمود حجتی

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: