کد خبر: ٣٥٩٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/10/29-١٢:١٠

فرمانداری خرمشهر:تمهیدات ورودخوردهای عراقی ازمرز شلمچه اندیشیده شده است.

 

 

آبادان نیوز:اخیرا در نشست هماهنگی ورود خودروهای عراقی به کشور از مرز شلمچه در فرمانداری شهرستان، تمهیدات ورود خوردهای عراقی از این مرز بین المللی اندیشیده شده است.

 

به گزارش آبادان نیوز:اقتصاد ترانزیت را در واقع می توان گردشگری اقتصادی هم نامید و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه مزیت های خاص دیرین و نوین خود را دارد.

یکی از مهم ترین کنوانسیون ها در جهان در حوزه حمل ونقل، کنوانسیون تیر است که تشریفات گمرکی برای کشورهای عضو را به حداقل کاهش می دهد.
کنوانسیون تیر، موافقتنامه گمرکی است که بر اساس آن محموله های ترانزیت فقط در مبدا و مقصد ، بازرسی و نظارت می شود.

ایران از سال 1975 به عضویت کنوانسیون بین المللی تیر درآمده است و در حال حاضر 68 کشور عضو این کنوانسیون هستند.

از میان کشورهای همسایه ایران، غیر از افغانستان و عراق، تمامی کشورهای منطقه عضو کنوانسیون تیر هستند که مزیت بزرگ ترانزیتی برای ایران محسوب می شود.

قرار گرفتن در راهگذر جهانی شمال- جنوب و شرق - غرب، ایران را به یک مسیر ترانزیتی ویژه تبدیل کرده است و ما باید ضمن تسهیل تجارت، حداکثر بهره را از این امکان استراتژیک به عمل آوریم.

برای اقتصاد مقاومتی هم در سال های اخیر، طرح های بسیاری برای کسب درآمدهای غیرنفتی ارائه و بررسی شده اما توسعه ترانزیت در رده کارآمدترین روش هاست.

با توجه به شرایط اقتصادی و موقعیت جغرافیایی ایران در راهگذر شمال- جنوب بایبد موازنه مناسبی در صادرات و واردات درونی و پیرامونی ایجاد کنیم.
با توجه به وسعت و زیرساخت ها ، جایگاه کشورمان در ترانزیت بین المللی کالا واقعی نیست و باید تقویت شود.

در دنیا 33 کشور در خشکی محصور هستند که 9 کشور در همسایگی ما قرار دارند و نزدیکترین راه دسترسی این کشورها به آب های آزاد نیز ایران است.
توسعه ترانزیت علاوه بر ایجاد درآمدهای مستقیم به دلیل گستردگی، تاثیرفراوانی بر رشد تجهیزات بنادر، جاده ها و راه آهن، رفع معضل یکسربار بودن راهگذر شمال- جنوب، رشد صنایع وابسته به غلات مانند صنایعی که اقدام به فرآوری غلات می کنند ؛ خواهد داشت.

همچنین انگیزه سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف زیرساخت حمل و نقل افزایش می دهد و باعث توسعه مناطق آزاد و ویژه تجاری نیز می شود.

توسعه ترانزیت منطقه ای موجب جلب سریع تر خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا برای حضور در بنادر جنوبی ایران می شود و زمینه های لازم را برای تقویت صنایع وابسته و صادرات مجدد آنها و زیرساخت های اساسی حمل و نقل فراهم می کند.

 ***ورود خودروهای شخصی به شلمچه آسان شود

ولی الله حیاتی فرماندار ویژه خرمشهر نیز در نشست هماهنگی ورود خودروهای عراقی به کشور از مرز شلمچه، افزود:بر اساس تفاهم نامه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، وزارت حمل و نقل عراق و وزارت راه و شهرسازی، خودروهای شخصی عراقی می توانند پس از طی مراحل قانونی، وارد خاک جمهوری اسلامی شوند.
 ولی الله حیاتی از دستگاه های اجرایی، نظامی، انتظامی، مرزبانی، امنیتی و پلیس راهور خواست، در خصوص ورود خودروهای شخصی از مرز شلمچه همکاری کنند.

ولی الله حیاتی ورود خودروهای شخصی عراقی به خاک ایران را عامل رونق اقتصادی منطقه خواند و افزود:تحقق این مهم، در رونق کسب و کار مردم خرمشهر تاثیرگذار است.

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر  ولی الله حیاتی اظهار داشت:کنترل و صدور مجوز ورود خودروهای شخصی عراقی با استفاده از سامانه پنجره واحد تجاری در پایانه مسافری مرز شلمچه و همکاری گمرک، سازمان منطقه آزاد اروند، مرزبانی و نیروی انتظامی و راهور انجام می شود.

فرماندار ویژه خرمشهر حفظ امنیت را زیربنای توسعه پایدار دانست و گفت:طبق برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد اروند، یک دستگاه کنترل مجهز به ایکس- ری خریداری شده و بزودی در پایانه مرزی شلمچه نصب می شود.

ولی الله حیاتی ادامه داد:پس از فراهم شدن زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز صدور گذر موقت، ورود خودروهای شخصی عراقی اجرایی می شود.
***
رییس پلیس راهور استان خوزستان نیز در این نشست گفت: طرح ورود خودروهای شخصی عراقی به خاک جمهوری اسلامی، رونق گردشگری زیارتی، تجاری و درمانی را به دنبال داشته و در اقتصادی و معیشت مردم تاثیر مثبت دارد.

سرهنگ عادل مجدمی افزود: در بحث قوانین و مقررات تردد خودروها اگر زمان تردد کمتر از 10 روز باشد، گمرک برای هماهنگی با نیروی انتظامی و پلیس راهور برگ سبز خودرو را مهر کرده و مدت زمان ورود و خروج خودرو را نیز تعیین می کند.

وی گفت: اگر زمان تردد خودرو بیش از 10 روز شود، لازم است، برای خودروها پلاک تردد موقت صادر شود تا تمامی مراحل قانونی بیمه و ضمانت نامه و سایر موارد نیز اعمال شود.

سرهنگ مجدمی افزود:در رابطه با خودروهای سنگین تاکنون دستورالعملی برای مسافران خارجی دیده نشده و با بررسی وضعیت موجود در مرحله بعدی تصمیم گیری می شود.
***
فرمانده هنگ مرزی خرمشهر نیز در این نشست گفت:با توجه به وظیفه ذاتی هنگ مرزی که اولین یگان نظامی در مرز است، کنترل خودروهای شخصی را به عنوان یک کالا می بیند و باید پروانه گذر موقت از سوی گمرک برای آن صادر شود تا هنگ مرزی اجازه ورود به خودروهای عراقی را بدهد.
سرهنگ منصوررضا عزیزی نصب دستگاه ایکس- ری در مرز شلمچه را ضروری دانست.
***
مدیر کل گمرک خرمشهر نیز در این نشست گفت:برای صدور پروانه گذر موقت برای خودروهای شخصی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی که جزو کنوانسیون بین المللی هستند، نیازی به ضمانتنامه نیست و تضمین خودرو از کشور مبداء صرفا ثبت و ارزیابی می شود، ولی کشور عراق چون جزو کنوانسیون نیست، باید به پلیس راهور برای اخذ پلاک گذر موقت معرفی شود.

عارف باوی افزود:پروانه صدور گذر موقت نیاز به تضمین داشته و تضمین خودرو نیز به پول زیادی نیاز دارد و در این راستا شرکت های بیمه طرف قرارداد بسته می شود و این امر نیز می تواند برای شرکت های خدمات بیمه ای شغل ایجاد کند.

 

 

 

اخبار آبادان ،خبر خرمشهر،آبادان ،شهرستان آبادان،فرماندار خرمشهر،ولی الله حیاتی 

 

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: