کد خبر: ٣٢٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/08/25-١٢:١٠

خوزستان مرکزی ویژه درمان اعتیاد نوجوانان ندارد.

 

آبادان نیوز : کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی خوزستان گفت: تا به اکنون مراکز ویژه درمان نوجوانان در خوزستان راه اندازی نشده است زیرا  پروتکلی در این باره به ما ابلاغ نشده است .

 به گزارش آبادان نیوز : یونس احمدی کارشناس اعتیاد بهزیستی خوزستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل وضعیت و شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان ، سال گذشته  مرکز ویژه ترک اعتیاد نوجوانان به منظور درمان مبتلایان به صورت پایلوت در این استان راه‌اندازی شد. این مرکز به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و مقرر شد که در صورت رضایتمندی از نتایج آن،  بر اساس نیاز دیگر استان‌ها، چندین مرکز در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی شود. اما تا به اکنون مراکز ویژه درمان نوجوانان در خوزستان راه اندازی نشده است زیرا  پروتکلی در این باره به ما ابلاغ نشده است .

 وی ادامه داد:  ما در خوزستان چندین مراکز درمانی مورد اعتماد داریم که از نظر سنی تفکیک شده هستند و از همین رو، نوجوانان درگیر با اعتیاد را به این مراکز ارجاع می دهیم.

زندان مقصد بعدی دانش آموزان معتاد اخراجی است

وی افزود: نوجوانان درگیر با اعتیاد چون در سنین دانش آموزی هستند اگر از مدرسه اخراج شوند به سازمان زندان ها تحویل داده می شوند. ما یک سری پروتکل درمان حمایت های اجتماعی از معتادین داریم که به این امر اشاره دارد که دانش آموزان مبتلا به اعتیاد نباید اخراج شوند بلکه آموزش و پرورش باید از این نوجوانان بیمار حمایت کند.

یونس احمدی کارشناس اعتیاد بهزیستی خوزستان احمدی افزود:بحث پیش‌گیری از اعتیاد و مقابله با مواد مخدر است. قطعا ما اگر پیش‌گیری ‌های مختلفی داشته باشیم، کودکانمان کمتر درگیر اعتیاد می‌شوند. این پیش‌گیری‌ها گاهی اوقات از طریق خانواده و گاهی اوقات از طریق آموزش های مدرسه است .

وی بدون  اینکه آماری از نوجوانان درگیر اعتیاد ارائه دهد، می گوید: تنها درمان افراد معتاد کافی نیست بلکه باید در خصوص حمایت روانی و اجتماعی در بحث اشتغال، مسکن و مشکلات قانونی و حقوقی  نیز کارهایی اساسی انجام شود.

کارشناس اعتیاد بهزیستی اذعان داشت:  سازمان بهزیستی مراکزی جهت نگهداری نوجوانان مبتلا به اعتیاد دارد که آن ها راتحت حمایت قرار می دهد و به پیگیری مسائل حقوقی شان می پردازد. این نوجونان پس از درمان اگر درگیر مشکلات  حقوقی باشند مددکاران متخصص بهزیستی مشکلاتشان حقوقی و حتی روانشانسی آنان را پی گیری می کنند. ما مرکز حمایت از کودکان و نوجوانان آسیب دیده در دادگستری داریم که به این مرکز ارجاع داده می شوند و از نظر حقوقی کارهایشان پی گیری می شود و در سرپناهی  موقت نگهداری می شوند.

  آخرین مرجع آمار اعتیاد مربوط به سال ۹۰ است.
وی گفت: در خوزستان 96 مرکز اقامتی زیر نظر بهزیستی فعال است .در این میان می توان به 2 مرکز اقامتی بلند مدت، 75 مرکز در مان سرپایی، 4 مرکز کاهش آسیب و سرپناه موقت، 10 مرکز گذری  و 12 تیم سیار مختلف که خدمات کاهش آسیب را ارائه می دهند اشاره کرد.

احمدی بیان کرد: حساس سازی دستگاه های ذی ربط ، ارتقا کیفیت زندگی ، فراهم کردن اوقات فراغت سالم ، سرگرمی ها  و تفریحاتی که نیاز نوجوانان است همچنین فراهم آوردن زمینه های آموزشی برای  دانش آموزان، باعث کاهش تمایل این نوجونان به استفاده از مواد تخریب گر مخدر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آخرین مرجع آمار اعتیاد، گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر مربوط به سال ۹۰ است، گفت: بر اساس آن، استان‌ها به سه دسته پرشیوع، کم شیوع و متوسط تقسیم شدند که براین اساس، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ترک اعتیاد و درمان معتادان انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

 

اخبار آبادان ، خبر خوزستان

منبع خوز نیوز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: