کد خبر: ٢٨٥٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/09-١٢:٥١

بسته خبری سلامت

تازه‌ترین‌های سلامت

در این بسته خبری به تشریح جدیدترین اخبار سلامت می‌پردازیم./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزتازه‌ترین‌های سلامت را اینجا بخوانید:

 

با رژیم غذایی کتوژنیک آشنا شوید

رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک یک برنامه کاهش وزن متداول شناخته می‌شود. فرایندی متابولیکی بوده و با رژیم همیشگی فرق دارد.

رژیم غذایی کتوژنیک که به نام رژیم کتو نیز معروف است، یک برنامه ی کاهش وزن متداول شناخته می‌شود. نام این رژیم غذایی از کتوزیس گرفته شده که فرایندی متابولیکی بوده و زمانی رخ می‌دهد که بدن چربی‌ها را به‌جای کربوهیدرات‌ها می‌سوزاند.

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچربی و بسیار کم کربوهیدرات است که با هدف کاهش وزن انتخاب می‌شود. در این نوع رژیم کاهش وزن، بدن وارد فاز چربی‌سوزی می‌شود. هرچند رژیم لاغری کتوژنیک طی دهه گذشته باب شده؛ اما در اصل به ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد که به‌عنوان راهی برای کاهش تشنج در افراد مبتلا به صرع به کار می‌رفت. 

رژیم غذایی کتوژنیک نه‌تنها منجر به کاهش وزن می‌شود بلکه گفته می‌شود می‌تواند احساس گرسنگی را کاهش داده و به تعادل قند خون نیز کمک کند؛ اما به طور کل پروتکلی دشوار برای افراد است.

یکی از معایب رژیم کتو این است که قوانین سفت و سختی دارد. در واقع هرکسی نمی‌تواند طولانی‌مدت از این برنامه غذایی پیروی کند و ضمناً برای کسانی که بیماری‌هایی دارند می‌تواند خطرناک باشد.

یک رژیم غذایی کتوژنیک شامل کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های کم و چربی‌های زیاد می‌شود تا بدن را وادار کند به‌جای سوزاندن کربوهیدرات‌ها جهت تأمین انرژی، سراغ چربی‌های انباشته شده برود. یک رژیم غذایی کتوژنیک برای اینکه شما را وارد فاز کتوزیس یا چربی‌سوزی کند نباید بیشتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز به بدنتان برساند (مثلاً یک‌تکه نان گندم کامل دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات و یک موز متوسط دارای تقریباً ۲۹ گرم کربوهیدرات است). به‌طورکلی کربوهیدرات‌ها باید کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه موردنیاز شما را تأمین کنند، نه بیشتر. باقی کالری موردنیازتان را باید از چربی (۷۰ تا ۸۰ درصد از کالری روزانه) و پروتئین (تقریباً ۱۰ درصد از کالری روزانه) تأمین کنید.

 

رژیم‌های لاغری واقعی کتوژنیک

رژیم‌های لاغری زیادی به نام رژیم کتوژنیک وجود دارند. اما برخی از آن‌ها بیشتر شبیه رژیم کتوژنیک هستند تا خود ِ رژیم کتوژنیک، زیرا مقدار کربوهیدرات توصیه شده در آن‌ها آن اندازه کم نیست تا بدن را مرتباً درفاز چربی‌سوزی نگه دارد.

رژیم‌های واقعاً کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات، پرچربی و دارای پروتئین در حد متوسط‌ اند. 

رژیم غذایی کتوژنیک

برنامه‌های غذایی معروف کتو شامل رژیم غذایی اتکینز (Atkins) و رژیم غذایی ساحل جنوبی (South Beach) می‌شود. دیگر رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات هم ممکن است ادعا کنند رژیم کتو هستند؛ اما این ادعا به این شرط پذیرفته است که شامل کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز و فقط مقدار متوسطی پروتئین شوند (پروتئین می‌تواند در چربی‌سوزی اختلال ایجاد کند)، در غیر این صورت شما را وارد فاز چربی‌سوزی نخواهند کرد.

 

غذا‌های رژیم کتوژنیک

بهترین مواد غذایی در یک رژیم لاغری کتوژنیک آن‌هایی هستند که چربی زیاد، کربوهیدرات اندک و پروتئین متوسطی دارند، مانند: آووکادو، تخم‌مرغ، چربی‌ها شامل زیتون، نارگیل و کره، ماهی، سبزیجات کم کربوهیدرات و غیر نشاسته‌ای مانند سبزیجات برگی، گوشت و بوقلمون، پنیر، مغزها، دانه‌ها، انواع توت‌ها (فقط یک‌چهارم فنجان)، شکلات تلخ و پودر کاکائو./ اخبار سلامت


رژیم لاغری به کمک تغییر ساعت غذا خوردن
چاق شدن نه تنها به میزان غذا خوردن شما، بلکه به زمان خوردن شما مربوط می ‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد اجتناب از مصرف کالری زیاد در عصر، کلید کاهش وزن است.

یافته های جدید محققان نشان می دهد: خوردن میان وعده در اواخر شب، به طور ویژه، مانع از سوزاندن چربی در بدن می شود. موضوع فوق به این دلیل است که در طول شب بدن از کربوهیدرات ‌های قابل دسترس استفاده می ‌کند که به تازگی خورده شده ‌اند. با این حال، افرادی که در عصر کمتر غذا می خورند، به شرایطی دست پیدا می کنند که بدن شروع به سوزاندن چربی می کند.

از سوی دیگر این مطالعه نشان داد: مصرف صبحانه می تواند به کاهش وزن کمک کند.

پروفسور کارل جانسون، از محققان حاضر در این مطالعه اعلام کرد: مطالعات زیادی هم بر روی حیوانات و هم بر روی انسان‌ ها انجام شده که نشان می ‌دهند چاق شدن نه تنها به میزان غذا خوردن شما، بلکه به زمان خوردن شما مربوط می ‌شود. پژوهش ما به دنبال آزمایش یافته‌ های مطالعات روزه ‌داری با درخواست از داوطلبین برای شرکت در یک آزمایش چند روزه برای دو برنامه غذایی مختلف بود. آنچه ما دریافتیم این است که ریتم های شبانه روزی بدن، سوزاندن چربی در شب را تنظیم می کند.

این پژوهشگر در ادامه توضیحاتش افزود: ریتم ‌های شبانه ‌روزی بدن تغییرات ذهنی، فیزیکی و رفتاری است که یک چرخه روزانه را دنبال می ‌کند.

این مطالعه شامل شش نفر بود که برای نظارت دقیق در یک اتاق تنفسی به آزمایشگاه مراجعه کردند. این آزمایش دقیقاً میزان انرژی مصرفی افراد در یک دوره و متابولیسم آن ها را اندازه گیری می کند. نتایج این مطالعه نشان داد که وقتی افراد برای عصرانه یک وعده غذایی می ‌خوردند، بدن دیگر چربی سوزی نمی ‌کرد.

دکتر کوین کلی، سرپرست این مطالعات در تکمیل توضیحات همکارش افزود: مصرف غذا در شب منجر به اکسید شدن چربی ‌های کمتری نسبت به جلسه صبحانه شد.

این موضوع تایید می ‌کند که زمان وعده ‌های غذایی در طول روز و شب بر نحوه استفاده از غذای مصرفی در مقایسه با ذخیره‌ سازی تأثیر می گذارد و هر غذایی که قبل از خواب خورده شود، سوزاندن چربی در طول خواب را به تأخیر می‌اندازد./ اخبار سلامت


فوت و فن‌های لاغری به سبک ژاپنی‌ها/ ۱۲ ترفند برای لاغر شدن - خبرآنلاین

تغذیه و ورزش دو راز اصلی برای طول عمر و تناسب اندام هستند. قطعا این دو رکن نه فقط در کشورهای آسیایی بلکه در همه جای جهان اهمیت دارد؛ البته اینکه چه خوراکی‌هایی انتخاب می‌کنید یا چه نوع رژیم غذایی دارید، هم بسیار مهم است؛ بگذارید کمی خودمانی‌تر بپرسیم به نظر شما ژاپنی‌ها چی می‌خورند که اندام مناسبی دارند؟ با ما همچنان همراه باشید.

شاید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، چای سبز است. قطعا این نوشیدنی می‌تواند در شادابی، جوانی و لاغری آن‌ها و دیگر مردمان آسیایی و اروپایی نقش داشته باشد، اما این فقط یکی از گزینه‌ها است.

 

ژاپنی‌ها ماهی ‌می‌خورند

۱۰ درصد کل ماهی‌های دنیا را ژاپنی‌ها مصرف می‌کنند و غذای سنتی آن‌ها ماهی کباب شده، یک کاسه برنج، سبزیجات پخته، سوپ، چای سبز و میوه‌های خرد شده است.

 

وعده صبحانه خاص دارند

مهمترین و مفصل ترین وعده غذایی ژاپنی‌ها صبحانه است و صبحانه آن‌ها معمولا از مواد غذایی مثل چای سبز، برنج بخارپز، سوپ، پنیر سویا، پیازچه، جلبک دریایی، املت یا یک تکه ماهی تشکیل شده است؛ این همه مواد مغذی و سبزیجات تازه آن‌ها را شاداب، جوان و لاغر نگه داشته است.

برای ژاپنی‌ها ورزش کردن روزانه مثل هوا، آب و غذا یک اصل بسیار مهم است؛ مثلا ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و کوهنوردی جزء برنامه روزانه آن‌ها است.

 

فوت و فن‌های لاغری

به نظر ما هم لاغر شدن و مهم تر از آن لاغر ماندن یک راز بزرگ است که فوت و فن‌های خاص خودش را دارد؛ فوت و فن‌های لاغری چیست؟ اصلا یک رژیم لاغری مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱. در مصرف کربوهیدرات دقت کنید.

۲.مواد غذایی واقعی و طبیعی بخورید.

۳. فقط زمانی غذا بخورید که گرسنه هستید.

۴. از خوردن میوه‌های پر قند پرهیز کنید.

۵. نوشیدنی‌های صنعتی و الکلی نخورید.

۶. خواب و حتی استرس خود را مدیریت کنید.

۷. از ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مواد معدنی طبیعی استفاده کنید.

۸. ورزش کنید.

۹. هورمون‌های بدن مثل هورمون تیروئید و استرس را چک کنید.

۱۰. در طول روز میان وعده بخورید.

۱۱. همیشه صبحانه بخورید.

۱۲. نوشیدن آب را در طول روز فراموش نکنید.

 

بهترین رژیم غذایی برای لاغر شدن

بگذارید این گونه بگوییم که در یک رژیم غذایی کامل معمولا ۵ گروه از مواد غذایی مغذی و پر ویتامین وجود دارد: میوه و سبزی، حبوبات و غلات کامل، آجیل‌ها، پروتئین‌های بدون چربی و لبنیات.

اگر به فکر لاغر شدن در مدت کوتاه هستید، بهتر است بدانید که استفاده از این روش نه فقط شما را لاغر نمی‌کند بلکه باعث می‌شود که در مدت کوتاه شما به همان وزن سابق خود بازگردید.

 

رژیم غذایی حجمی بگیرید

یکی از این بهترین رژیم ‌های غذایی در خصوص لاغری که ارزش غذایی خوب خود را نیز حفظ کرده است، رژیم غذایی حجمی است؛ این رژیم غذایی به وسیله باربارا رولز، استاد تغذیه دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، طراحی شده است و روی دریافت غذاها با انرژی کم، مانند شیر کم چرب، حبوبات، میوه‌های غیر نشاسته‌ای و سبزیجات متمرکز است و مصرف غذاهای پر انرژی را به حداقل می‌رساند.

این رژیم غذایی برای دوره‌های طولانی مدت لاغری جواب می‌دهد البته در کنار آن حتما باید به صورت روزانه ورزش هم بکنید./ اخبار سلامت

 



پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: