کد خبر: ١٥٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/01/11-٠٨:٠٤

گردشگران خوزستان در شهر آبادان علاوه بر تفریحات آبی، خرید از بازار ته لنجی و دیدن بناهای ارزشمند محله‌های بریم و بوارده موزه این شهر را هم مورد استقبال قرار دادند.

 

آبادان نیوز :گردشگران خوزستان در شهر آبادان علاوه بر تفریحات آبی، خرید از بازار ته لنجی و دیدن بناهای ارزشمند محله‌های بریم و بوارده موزه این شهر را هم مورد استقبال قرار دادند. 

به گزارش آبادان نیوز :واحد خبر آبادان  استقبال از موزه‌ی آبادان به همراه موزه‌ی نسخه‌های خطی در مسجد رنگونی‌ها چنان است که در برخی از ساعت‌های روز فضای گردش در موزه برای گردشگران کافی نیست.

 

مسجد رنگونی‌ها در حدود سال 1300 در جنوب‌غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروندرود و نقطه صفر مرزی هم‌جوار با کشور عراق ساخته شده است. در آن زمان پالایشگاه آبادان به‌عنوان نخستین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده‌های نفتی در نیم‌کره شرقی آغاز به کار کرده بود.

 

با مطرح شدن آبادان به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی، هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور میانمار و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند.

 

مسجد رانگونی‌ها به سبک معماری شبه قاره هند با گچ‌بری‌هایی زیبا و برجسته از اره‌های سیمانی و بی‌نظیر شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه‌ای منقش به آیه بسم‌الله الرحمن الرحیم است.

 

این مسجد هم‌اکنون موزه نسخه‌هایی از قرآن‌های خطی و همچنین اسناد تاریخی است؛ اسنادی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه‌های تجاری.

 

موزه آبادان نیز یکی از موزه‌های قدیمی ایران و قدیمی‌ترین موزه خوزستان است که در سال ۱۳۳۸ در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان در زمینی به مساحت تقریبی هزار و 800 مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان ساخته شد و در سال 1340 به بهره‌برداری رسیده است.

 

این موزه با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، تاریخی و آثاری از دوره‌های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی افتتاح شد. در بر پایی این موزه علی هانیبال مساعدت بسیار کرد. ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفت.

 

در موزه آبادان آثار مردم‌شناسی و آثار باستانی به معرض نمایش گذاشته شده است و در این موزه ظروف سفال تاریخی و اشعار نگاشته شده بزرگان شعر و ادب پارسی بر روی دیوارهای آن به چشم دیده می‌شود.

 

اشیای این موزه از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می‌شود.

 

آبادان ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،خبر آبادان ،اخبار آبادان ، دانشکده نفت آبادان خوزستان ،خبر خوزستان ،اخبار خوزستان ،

پالایشگاه آبادان ،موزه آبادان ،مسجد رنگونی ها ،دانشکده نفت آبادان 

 

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: