در دیدار دکترحسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با دکتر سلمان‌زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان راه‌اندازی شورای راهبردی گردشگری سلامت استان با محوریت علوم پزشکی آبادان مطرح شد.

 

آبادان نیوز : در دیدار دکترحسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با دکتر سلمان‌زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان راه‌اندازی شورای راهبردی گردشگری سلامت استان با محوریت علوم پزشکی آبادان مطرح شد.

به گزارش  آبادان خبر ، با توجه به بحث و تبادل‌نظر کارشناسی و بررسی فنی و تخصصی در ارتباط با ضرورت ساماندهی و توسعه گردشگری سلامت، تشکیل «شورای راهبری گردشگری سلامت استان خوزستان» ضروری است، در همین راستا چه بهتر که دبیرخانه دائمی این شورا نیز در دانشکده علوم پزشکی آبادان دایر شود زیرا تلاش یکسال اخیر این دانشکده جهت توسعه این صنعت که منجر به رشد ۳۵ درصدی گردشگری سلامت شد، ستودنی است از طرف دیگر مرز شلمچه که خدمات بهداشتی و درمانی آن تحت کنترل علوم پزشکی آبادان است، مهمترین و پرترددترین پایانه مرزی ورود گردشگران عراقی است.

اگر بخواهیم کمی پایه‌ای‌تر به موضوع بپردازیم باید این پرسش را پاسخ دهیم که اساسا اهداف اصلی شورا چیست؟

هماهنگی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در صنعت گردشگری سلامت از اصلی‌ترین اهداف شورای مذکور است که متعاقب آن اهداف مهم دیگری نظیر برنامه‌ریزی برای ارتقا و توسعه صنعت گردشگری سلامت و همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه‌های لازم به‌منظور ساماندهی کلیه فعالیت‌های مرتبط با گردشگری سلامت و تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های لازم به‌منظور هدایت فعالان بخش دولتی و خصوصی و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی فعالان توریسم پزشکی در کشور از جمله اهدافی است که برای این شورا تعیین شده است.

ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط در امور و برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های کلی گردشگری سلامت، از اصلی‌ترین وظایف این شورای استانی خواهد بود، همچنین تدوین نظام جامع استانداردهای ناظر بر محصولات و خدمات گردشگری سلامت از جمله وظایف این شورا است که نقش نظارتی شورا را تاکید می کند. وظیفه هماهنگی در تدوین ضوابط، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و صدور مجوزهای مرتبط با فعالیت مراکز و موسسات مرتبط با حوزه گردشگری سلامت نیز به عهده این شورا گذاشته خواهد شد.

از سوی دیگر به‌منظور تسهیل فعالیت در بخش گردشگری سلامت، تدوین نظام جامع حمایتی اعم از مالی و غیر مالی از فعالان این بخش نیز به عهده شورای راهبری قرار خواهد گرفت که قاعدتا دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان این حوزه از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاری و حمایتی بخش گردشگری سلامت خواهند بود. یکی دیگر از وظایف شورای راهبردی پیش‌بینی و پیگیری تخصیص بودجه و اعتبارات مورد نیاز در حوزه گردشگری سلامت توسط دستگاه‌ها است که به موجب این بند، شورا باید بودجه‌ای را که دستگاه‌های مرتبط قرار است دریافت کند، پیگیری کند تا بتوان اعتبارات را جذب بخش گردشگری سلامت کرد.

ساماندهی سیستم آماری گردشگران سلامت برحسب نوع، هزینه‌ها، خدمات دریافتی و بازارهای مولد؛ معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری سلامت؛ برنامه‌ریزی در راستای آموزش، پژوهش و فرهنگ‌سازی در حوزه گردشگری سلامت؛ صدور مجوز، نظارت و حمایت از نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با گردشگری سلامت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی؛ برنامه‌ریزی برای معرفی امکانات و زیرساخت‌ها و جذب گردشگران سلامت در بازارهای هدف؛ و مشارکت و حضور موثر در رویدادهای ملی و بین‌المللی مرتبط با توسعه گردشگری سلامت از دیگر وظایفی است که برای این شورا درنظر گرفته شده است.

نظارت شورا بر مراکز گردشگری سلامت توسط دستگاه‌های عضو و مرتبط صورت می‌گیرد و دستگاه‌های ذی‌ربط مطابق قوانین و وظایف محوله این نظارت را انجام می‌دهند. از جهت دیگر برای ارائه خدمات بهتر و بهینه به گردشگران سلامت، وظیفه شورا هم‌افزایی و ایجاد انسجام و همچنین تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مجوزهای مربوط با فعالیت مراکز درمانی استان است.

از نظر سرمایه گذاری باید متذکر شد؛ هرجا که گردشگر بیشتر استقبال کند، سرمایه‌گذاران نیز تشویق به حضور در آن خواهند شد. در این حوزه هم جذب گردشگر افزایش پیدا کرده و متعاقب آن علاقه بخش خصوصی هم برای سرمایه‌گذاری بالا رفته است؛ به‌گونه‌ای که امروز شاهد متقاضیان بسیاری هستیم که برای تشکیل دهکده‌های سلامت و امثال این پروژه‌ها اعلام آمادگی می‌کنند،با چنین موضوعاتی را در کارگروه‌های تخصصی ایجاد شده بررسی می‌کنیم که در بحث سرمایه‌گذاری کارگروه زیرساخت‌ها می‌تواند نقش محوری داشته باشد. در پایان باید خاطر نشان کرد که شورای راهبری، نقش مستقیمی در امر تسهیلات ندارد و چنانچه پیش‌تر اشاره شد، بیشتر به بحث‌هایی نظیر برنامه‌ریزی و آموزش و پژوهش اهتمام می‌ورزد.

شایان ذکر است در این جلسه تمیمیان معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند و معاونین سیاسی فرمانداری‌های آبادان و خرمشهر نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: