کد خبر: ٢٨٠٧٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/09/21-١١:٢٧

یک شاعر: سلیقه‌ای عمل کردن، یک فرهنگ‌ساز را خانه‌نشین می‌کند.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا، احمد امیری، شاعر و منتقد ادبی معتقد است: چاپ و نشر بی‌رویه برخی کتاب‌های سفارشی با تیراژ بالا و هزینه‌های چندمیلیونی که ارزش خواندن ندارند باعث شده سرانه مطالعه در جامعه کاهش یابد و ادبیات ـ به ویژه شعر امروز فارسی ـ به جای آن‌که رو به پیشرفت و اعتلا باشد، پسرفت کند.

این منتقد ادبی گفت: برخورد سلیقه‌ای در حوزه چاپ و نشر کتاب و عدم شناسایی نویسندگان تاثیرگذار و آثار ادبی خوب باعث شده مخاطبان استقبال چندان خوبی از کتاب‌های سفارشی بدون ارزش ادبی نکنند و دیگر حتی رغبت به مطالعه نداشته باشند.

او با بیان این‌که نویسندگی در کشور ما به عنوان شغل تعریف نشده است، توضیح داد: در چنین فضایی نویسنده با تحمل همه مشکلات و موانع اقدام به نوشتن و چاپ کتاب‌اش می‌کند؛ کتابی که ممکن است به دست هیچ مخاطبی نرسد و یا تنها تعداد معدودی در جریان انتشار آن قرار بگیرند.

امیری تصریح کرد: همین گزینشی رفتار کردن برای نویسندگان جوان و نوقلم چاپ کتاب را به کاری دشوار تبدیل کرده و باعث دل‌سردی نویسندگان خوب شده است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: ساختار فرهنگی هر کشور به دست نویسنده و شاعر قدر می‌بیند و کم‌کاری و نبود توجه به نویسندگان و شاعران بااستعداد و تاثیرگذار فقط موجب هدر رفتن هزینه‌های مالی نمی‌شود بلکه لطمه‌ به ساختار فرهنگی و بنیاد فکری جامعه است.

او متذکر شد: نشر و سیستم توزیع کتاب مشکلی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و مهم است که مراکز نشر کتاب و متولیان فرهنگی برای سرمایه‌گذاری در زمینه چاپ آثار به نویسندگان نوقلم تسهیلاتی اعطا کنند.

این شاعر تاکید کرد: سلیقه‌ای عمل کردن، یک شاعر تاثیرگذار و خوب را خانه‌نشین نمی‌کند بلکه یک فرهنگ‌ساز را خانه‌نشین می‌کند که آسیب جدی به چارچوب فرهنگی مملکت است.

امیری پیشنهاد کرد: اگر نهادها و متولیان فرهنگی بتوانند به صورت خاص مراکز نشر وابسته به خود برای نویسندگان نوقلم مستعد در این حوزه داشته باشند و حمایت لازم را انجام دهند می‌توانیم به سمت ترویج آثار خوب و خرید کتاب از سوی مخاطب برویم./ احمد‌امیری

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: