کد خبر: ٢٢٥٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/04/15-٠٩:١٣

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است

 

آبادان نیوز : مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

به گزارش آبادان نیوز :مصطفی کنارکوهی در نشست خبری با رسانه های استان خوزستان در خصوص بیماری های دامی که در برخی نقاط کشور گزارش شده است، گفت:با مراقبت های انجام شده در زمینه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، خوزستان در این زمینه پاک بوده است.

وی با بیان امکان انتقال تب کریمه کنگو به انسان، افزود:تاکنون گزارشی از وجود بیماری به این اداره گزارش نشده است، ولی نمی توان گفت که امکان بروز آن وجود ندارد.

کنارکوهی احتمال وقوع این بیماری را اجتناب ناپذیر دانست و اظهار کرد:با توجه به اینکه تشخیص این بیماری سخت و یکی از مهم ترین عوامل انتقال آن کنه است، بهترین راه پیشگیری آگاه سازی دامداران درباره جلوگیری از شیوع کنه است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان نقل و انتقال دام بین خوزستان و سایر استان ها، اضافه کرد:حتی اگر فرض را بر این بگیریم که اقدامات بهداشتی در زمان انتقال دام از استان های دیگر به خوزستان صورت می گیرد، اما انتقال غیرقانونی دام و تردد عشایر (در فصول مهر تا اردیبهشت) می تواند عامل انتقال این بیماری را فراهم کند.

وی به شهروندان توصیه کرد، برای اطمینان از سلامت گوشت، پیش از مصرف، آن را 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و آن را در دمای بالا طبخ کنند.

***کشتارگاه صنعتی بدون پروانه

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد:کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز هرگز پروانه بهره برداری نمی گیرد.

وی اضافه کرد:با حساسیت ها نسبت به مسایل بهداشتی، شهردار وقت اهواز از سه سال پیش تصمیم گرفت که در کنار کشتارگاه سنتی کشتارگاه صنعتی را راه اندازی کند.

کنارکوهی هدف از ساخت این کشتارگاه صنعتی را ارائه خدمت بهتر و تامین بهداشت گوشت دانست و تصریح کرد: از ابتدا به دلیل محل قرارگیری، امکان صدور پروانه بهره برداری برای کشتارگاه صنعتی اهواز نبود و اکنون نیز به این واحد پروانه بهره برداری تعلق نمی گیرد.

وی اظهار کرد:شاید به نظر برسد که دامپزشکی متولی اصلی کشتارگاه ها است اما این کار شامل مراحلی است که همکاری دیگر دستگاه ها را می طلبد که در گذشته در اختیار شهرداری ها بوده و منافع آن در اختیار بهره برداران، قصاب ها و اتحادیه ها قرار می گیرد.

این مسئول در اداه کل دامپزشکی خوزستان افزود:این اداره کل، نظارت و کنترل را برعهده دارد، علاوه بر این سایر ارگان ها نیز باید بر بهداشت محیط و محیط زیست نیز نظارت داشته باشند.

کنارکوهی شهرداری ها را به عنوان مالک کشتارگاه، مسوول رعایت و حفظ بهداشت و ضوابط دانست و افزود:کارگروه ساماندهی کشتارگاه های استان از سال 86 فعال بود که البته مصوبات آن برخی به نتیجه رسیده و برخی نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز از دو ماه پیش آغاز به کار کرده و هم اکنون، کشتار دام سبک از کشتارگاه سنتی به این کشتارگاه منتقل شده است.

کنارکوهی ادامه داد: مشکلات صنفی باعث شد بیش از دو هفته فعالیت کشتارگاه صنعتی متوقف شود که اکنون با دخالت دادگستری حل شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری و بهره بردار کشتارگاه باید درباره تاخیر در انتقال کشتار دام سنگین به کشتارگاه صنعتی توضیح دهد، اظهار کرد:در این زمینه کار به کندی صورت می گیرد، به گونه ای که هفته جاری، دو راس دام سنگین برای نخستین بار در کشتارگاه صنعتی انجام شده است که نواقص زیادی داشته است.

کنارکوهی روند انتقال دام به کشتارگاه صنعتی را رضایتبخش ندانست و اظهار کرد: برای تامین سلامت گوشت با بهره بردار کشتارگاه همکاری داشته و داریم، ولی روند انجام کار به کندی پیش می رود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه سخنانش با بیان اینکه بازرسی قبل و حین و بعد از کشتار دام از سوی بازرسان دامپزشکی صورت می گیرد، تاکید کرد: در هر کشتارگاه و با هر شرایطی دامپزشکی برای تامین سلامت گوشت تلاش می کند، ولی در کشتارگاه صنعتی کار راحت تر و در کشتارگاه سنتی وظایف سنگین تر است.

کنارکوهی افزود: هر گوشتی که برچسب گذاری و مهر دامپزشکی داشته باشد از سلامت و بهداشت برخوردار است و مشکلی ندارد و مصرف کنندگان می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی اهواز زیرنظر بخش خصوصی است و باید دامپزشک استخدام کند، اظهار کرد: هدف این است که لاشه در پیش سردکن قرار گیرد و پیش از عرضه به بازار 24 ساعت در سردخانه باشد.

این مقام مسوول تاکید کرد: تغییر کشتار از سنتی به صنعتی یک فرهنگ است که برای اجرا نیاز به زمان دارد و سایر دستگاه ها اعم از شهرداری، استانداری، بهداشت و طب کار و محیط زیست باید در آن همکاری کنند.

وی همچنین گفت: اخباری منتشر شده که کشتارگاه اهواز توان تامین گوشت مورد نیاز استان را دارد در حالی که اینگونه نیست و این کشتارگاه فقط 38 تا 40 درصد گوشت استان را تامین می کند.

کنارکوهی همچنین با بیان وجود 23 کشتارگاه سنتی در خوزستان، از کلنگ زنی یک کشتارگاه صنعتی در استان خبر داد و افزود: این کشتارگاه که حدفاصل ایذه و باغملک قرار دارد تا 9 ماه الی یک سال آینده با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

کنارکوهی با اشاره به کشتارگاه های نیمه کاره استان در خرمشهر و بهبهان و اهواز اظهار کرد:برای راه اندازی این کشتارگاه ها با همکاری بخش خصوصی نیز همکاری می کنیم.

به گفته وی، یک کشتارگاه صنعتی در دزفول نیز در حال صدور مجوز است که در صورت حل مشکل زمین، احداث می شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین با بیان مزایای راه اندازی کشتارگاه صنعتی اظهار کرد: در این نوع کشتارگاه، امکان استفاده از تمامی اجزای دام وجود دارد.

کنارکوهی افزود: یکی از مهمترین مزایا هدایت چربی های غیرخوراکی لاشه به واحد ذوب چربی است که امکان سوء استفاده از این چربی ها را غیرممکن می کند.

از 13 تا 17 تیرماه‏ در تقویم به عنوان هفته اطلاع رسانی بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامگذاری شده است. 

 

 

 

 

 

دامپزشکی خوزستان ،آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مصطفی کنارکوهی ،شهرداری اهواز ،مدیرکل دامپزشکی خوزستان،خبر خوزستان ،اخبار خوزستان ،خوزستان ،آنفوالانزای پرندگان ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان  

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: