کد خبر: ٢٧٧٦٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/22-١٠:٢١

ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزمعاون وزیرکار از افزایش وام اشتغال از یکصد میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان به عنوان مصوبات جلسه اخیر شورای عالی اشتغال خبر داد.

محمودکریمی بیرانوند

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به کلیات برخی مصوبات جلسه هشتاد و سوم شورای عالی اشتغال گفته است: حمایت از برنامه‌های اشتغال نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد (ذیل همکاری با استانداری ها) و افزایش وام اشتغال از یکصد میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان از مصوبات شورای عالی اشتغال بود که با حضور و تلاش مرتضوی وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که در جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور به نتیجه رسید.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر


محمود کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه موضوع اشتغال برای دولت سیزدهم بسیار حائز اهمیت است، گفت: در همین مورد یکی از مصوبات شورای عالی اشتغال، ایجاد گروه و کارگروه های تخصصی در زمینه اشتغال در وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف بود که مصوب شد. همچنین در زمینه همکاری ها با دستگاه های مختلف برای توسعه اشتغال، کارآفرینی و مهارت با وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط برای دانش آموختگان از مواردی است که جزئیات آن ها به محض نهایی شدن در آینده نزدیک به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه مصوبات باید در معاونت حقوقی نهایی شود، ادامه داد: تامین مالی طرح های نیمه تمام از موضوعات خوبی بود که به نتیجه رسید تا طرح های نیمه تمام و راکد از وضعیت موجود خارج شوند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اولویت اول وزیر کار را ایجاد اشتغال دانست و افزود: به دلیل اهمیت اشتغال برای کشور، در نخستین هفته وزیر جلسه هشتاد و سوم شورای عالی اشتغال با حضور آقای  رئیسی رئیس جمهوری برگزار شد.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه دولت سیزدهم ایجاد سالانه یک میلیون و ۲۱۲ هزار شغل را در نظر گرفته بود یادآور شد: در نیمه دوم سال گذشته ۶۵۰ هزار شغل و از ابتدای امسال تا کنون ۷۰۰ هزار شغل در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر با این عملکرد، بیش از ۵۰ درصد از تعهد دولت در حوزه اشتغال در سال جاری عملیاتی شده است.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از انتظارات به حق رهبری و دستور رییس جمهوری همواره در حوزه تأمین مالی و پرداخت تسهیلات اشتغال بوده است گفت: تأکید برای جلوگیری از انحراف تسهیلات مشاغل بوده است، برای همین امر در دولت سیزدهم طرح جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال راه‌اندازی شد.

به گفته کریمی بیرانوند نشست توسعه مشاغل خانگی دوشنبه هفته جاری با حضور مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دستگاه های مختلف برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، سه‌شنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۱ هشتاد و سومین جلسه شورای‌عالی اشتغال برگزار شد. مباحثی چون، ایجاد اشتغال در اولویت کاری همه دستگاه‌ها باشد، اتصال سامانه دستگاه‌ها، اتخاذ راهکاری موثر برای اطمینان از هدایت صحیح منابع به سوی اشتغال، توجه به ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی‌ها و به ویژه تشکل‌های جهادی در زمینه ایجاد اشتغال، از جمله موارد مهم و کلیدی اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در این جلسه بود.

همچنین رئیس جمهور بر تلاش بیشتر برای ایجاد اشتغال، تامین بودجه‌های لازم در این زمینه، توجه ویژه به اشتغال جوانان تحصیلکرده و همچنین زنان سرپرست خانوار، سهیم کردن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و نظارت ویژه بر نحوه مصرف تسهیلات و اطمینان از صرف آنها در جهت ایجاد اشتغال تاکید کرد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

شورای عالی اشتغال برای تسریع و تسهیل ایجاد یک میلیون فرصت شغلی ۹مصوبه را تصویب کرد. اشتغال یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها و بیکاری از مهمترین دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی عنوان شد و بر این اساس آموزش مهارت و توانمندسازی افراد به عنوان یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال بدون تسهیلات مورد تاکید قرار گرفت.


به‌دنبال اجرای طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، ۹ دهک از ۱۰ دهک دریافت‌کننده یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد فهرست دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی شدند، اما امکان ثبت اعتراض و ثبت‌نام معترضان و متقاضیان جدید هم حفظ شد.

یارانه - عابر بانک- برداشت پول از عابر

براساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تاکنون چندین بار منتشر شده، ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، همچنان ادامه دارد و این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

البته برای ثبت‌نام در این سامانه، داشتن شماره تلفن همراه به‌نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه ضروری است. همچنین همه اشخاص می‌توانند برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ستاره ۴۳۸۵۷ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌ نام خود شماره‌گیری کنند. 

 

واریز یارانه جدید

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۱ براساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۱۹آبان ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، درصورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰هزار تومان به ازای هر نفر و درصورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰هزار تومان به‌ازای هر نفر به‌حساب آنان واریز خواهد شد. درصورتی‌که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به‌حساب آنان کسر خواهد شد. 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

بازبینی دهک‌بندی و ثبت‌نام جدید

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد. همچنین سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت‌ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.  

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل کنند.

از تیرماه تاکنون، یارانه ۳میلیون نفر از ۵میلیون نفری که یارانه آنها در اردیبهشت‌ماه به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم پردرآمدی قطع شده بود، بعد از ثبت تقاضا برای بازنگری در دهک خانوار خود از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه و برگزاری آزمون وسع خانوار، به‌تدریج برقرار شده است.  

نکته قابل‌توجه این است که دهک بندی خانوارها براساس رفتار اقتصادی آنها قابل تغییر است و بر همین اساس، همانطور که امکان برقراری یارانه خانوارهای معترض و جدید وجود دارد، قطع یارانه خانوارهای حاضر در فهرست یارانه‌بگیران نیز امکان‌پذیر است؛ به‌عنوان نمونه، هفته پیش درباره کسانی که سهمیه ۲هزار دلاری خریداری می‌کنند یا با اجاره دادن کارت ملی خود به دیگران این سهمیه به‌نام آنها ثبت می‌شود، اعلام شد که اطلاعات خریداران ارز به‌عنوان فعالیت اقتصادی یک خانوار، هم برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود و در دهک‌بندی آنها مؤثر خواهد بود؛ مثلا خانواری که چهار نفر از اعضای آن با اجاره دادن کارت ملی خود، سهمیه ارز دریافت کرده باشند، این کار قطعا به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی در خانوار ثبت می‌شود که در آزمون وسع خانوار لحاظ خواهد شد و در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم این فعالیت به‌عنوان اطلاعات اقتصادی خانوار گنجانده می‌شود.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: