کد خبر: ٢٣٧٥٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/11/03-١٣:٤٤

آبادان خبر

همه جا داروخانه!

دکتر رهبر مژدهی آذر‌

 

آبادان خبر _ افزایش جمعیت کشور، همزمان با افزایش دانشکده‌های داروسازی بالطبع افزایش فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های داروسازی را در پی داشته است و به دلیل عدم توسعه کافی صنایع داروسازی، همکاران جوان و فارغ‌التحصیلان ما را به سوی تاسیس داروخانه کشانده است و این در حالی است که حدودا پنجاه درصد داروی کشور توسط سیزده هزار داروخانه بخش خصوصی و پنجاه درصد توسط داروخانه‌های دولتی (هلال‌احمر، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح و درمانگاه‌های سازمان تامین اجتماعی) توزیع می‌شود آیا با افزایش داروخانه سهم داروئی بخش خصوصی افزایش یافته است؟ در پاسخ به این سوال اشاره‌ای به آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاده می‌‌کنم.
تأسیس داروخانه در سراسر کشور تابع آیین‌نامه و دستورالعملی است که از سوی کارشناسان سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود و همواره در ایجاد و توسعه تعداد داروخانه‌ها یکی از مورد نظر مسئولان سازمان غذا و دارو چه در حال حاضر و چه در گذشته، اولویت نیاز مردم و سهولت دسترسی داروخانه و در مرتبه دوم اقتصاد داروخانه‌های موجود بوده است.

به همین دلیل محدودیت‌هایی از نظر فاصله و جمعیت در آیین‌نامه‌های تأسیس داروخانه ملحوظ می‌شد. با توجه به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان داروسازی و تقاضای آنان برای تأسیس داروخانه که سال به سال افزایش می‌یافت، مسئولان سازمان غذا و دارو تصمیم گرفتند که با حذف محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای راه را برای تأسیس داروخانه در هر شهر و دیار و به هر تعداد هموار نمایند تا مشکل اشتغال فارغ‌‌التحصیلان حل شود (که البته یک مسکن است). با توجه به اینکه در شرایط فعلی هم وضع اقتصادی اکثریت داروخانه‌های موجود چندان جالب و رضایتبخش نیست، وضع اقتصادی داروخانه‌ها با توجه به افزایش آنها نگران‌کننده خواهد بود. برای رفع این نگرانی‌ها یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی (تاکید می‌شود یکی از راه‌حل‌ها) کاهش سهم دارویی همراه با کاهش داروخانه‌های دولتی و هلال احمر و ... سایر ارگان‌های دولتی است).

سازمان‌های دولتی حتما باید فضای داروخانه‌داری را به منظور سرمایه‌گذاری داروسازان جوان ترک کنند. راه‌هایی دیگری نیز در جهت سرمایه‌گذاری همکاران جوان ما در بخش تاسیس داروخانه باید هموار شوند که به دلیل جلوگیری از اطاله کلام به ذکر آنها نمی‌پردازیم. همه تلاش ما در اینجا داروخانه‌هایی بدون تراکم بیمار، ارائه خدمات دارویی مطلوب به بیماران، تأمین خواسته‌های مردم و مسئولان سازمان غذا و دارو و جامعه پزشکی و رضایت همکاران داروساز ما است.

* عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران

 

 

داروسازی،داروخانه،سازمان غذا و دارو،دانشکده داروسازی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:اطلاعات 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: