کد خبر: ٢٣٦٩١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/29-١٠:٥٢

آبادان خبر

چین در مسیر قله

دکتر شبان شهیدی مؤدب

 

آبادان خبر _ روزنامه انگلیسی گاردین در شماره پنجشنبه سیزده ژانویه ۲۰۲۲، طی خبر مفصلی گزارش کرده است که ریاست پارلمان انگلیس از سوی سرویس امنیت داخلی این کشور (ام آی فایو) نسبت به فعالیت‌های خانم کریستین لی، حقوقدان چینی، اخطار امنیتی دریافت کرده است. بنا بر این گزارش، خانم لی با نمایندگان دو مجلس از دو حزب اصلی تماس گرفته و مبالغی پول در اختیار بعضی از آنها قرار داده تا به نفع حزب کمونیست چین در انگلیس اقداماتی انجام دهند. این خانم، همچنین با دیوید کامرون و ترزا می، دو نخست‌وزیر پیشین انگلیس در تماس بوده و در دو مجلس عوام و اعیان از نفوذ سیاسی قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است. احساس نگرانی در این زمینه به گونه‌ای بوده است که خانم «پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس نیز موضعگیری کرده و ضمن اظهار تأسف گفته است: اقدامات متناسب برای مقابله با این‌گونه تهدیدها به عمل خواهد آمد. همچنین مقرر شده که برای برخورد با چنین مواردی، در قوانین مربوط به جاسوسی انگلیس بازنگری شود. علاوه بر سرویس امنیت داخلی که این اخطار را برای جلوگیری از نفوذ سیاسی خارجی در پارلمان انگلیس صادر کرده، ریچارد مور رئیس سرویس امنیت خارجی (ام آی سیکس) نیز گفته است که «برای نخستین بار، چین به بالاترین اولویت اطلاعات خارجی انگلیس تبدیل شده‌است.» همچنین در گزارش گاردین آمده است که اخیرا سه نفر چینی در این موارد بی سر و صدا از انگلیس اخراج شده‌اند.
در گذشته چینی‌ها به جاسوسی فن‌آوری متهم می‌شدند اما اکنون که این کشور به یک قدرت بزرگ صنعتی- تکنولوژیکی تبدیل شده و تلاش عوامل اطلاعاتی خود را به سمت نفوذ در مجالس قانونگذاری، برای جلب نظر نمایندگان مجالس، به‌منظور کسب موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ صنعتی ممالک خارجی از جمله انگلیس، سوق داده؛ با احساس خطر حضور شرکت‌های «پوششی چینی» در پروژه‌های حساس ملی، زنگ خطر در اروپا به صدا در آمده و کشورها در طرح‌های حیاتی ملی خود از حضور چینی‌ها در سرمایه‌گذاری ممانعت به عمل می‌آورند. برای مثال شرکت بزرگ نیروی هسته‌ای چین توانست در پروژه عظیم ساخت نیروگاه هسته‌ای «سایزول» انگلیس حضور یابد و نزدیک به پنج میلیارد پوند سرمایه‌گذاری کند. اما بعد از مدتی دولت انگلیس نسبت به حضور شرکت چینی در ساخت یکی از پیشرفته‌ترین رآکتورهای خود حساس شد و در صدد بر آمد که حضور چینی‌ها را در این طرح بزرگ ملی محدود کند. قرار است شرکت برق فرانسه، «او د اف»، این پروژه ۲۰ میلیارد پوندی را در انگلیس اجرا کند. با توجه به این ایجاد محدودیت بود که «زائو لی جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین عکس‌العمل نشان داد و گفت: بریتانیا باید فضای مناسب غیر تبعیضی تجاری را برای شرکت‌های چینی فراهم آورد. البته این احتیاط‌کاری‌ها بعد از ایجاد ممنوعیت امریکا برای تکنولوژی نسل پنجم چین و دستگیری دختر رئیس شرکت بزرگ مخابراتی «هوآوی» بیشتر شده است. این در حالی است که کشورهای امریکا، استرالیا و ویتنام به کارگیری فن‌آوری نسل پنجم چینی را در سیستم مخابراتی خود ممنوع کرده‌اند. همچنین دولت امریکا شرکت نیروی هسته‌ای چین را در لیست سیاه خود قرار داده است.

زمانه عوض شده و اژدهای زرد بار دیگر از خواب برخاسته و کسانی را که در گذشته در سرزمین خود چین می‌نوشتند: «ورود سگ و چینی ممنوع!» امروز به دست و پا انداخته است. نه محاصره‌های چندین دهه چین توسط ایالات متحده بعد از اعلام استقلال بزرگ‌ترین کشور کمونیست جهان، و نه تحریم‌های وضع شده توسط دونالد ترامپ، نتوانست برای بزرگ‌تر شدن اقتصاد چین مانع ایجاد کند یا از اوج‌گرفتن سرزمین مائو برای رسیدن به قله‌های فن‌آوری‌های جدید بکاهد. رشد اقتصادی چین در دوران شیوع کرونا از هر یک از کشورهای بزرگ صنعتی جهان بیشتر بوده‌است. در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری خارجی چین به ۱۳۳ میلیارد دلار رسیده است. گفته می‌شود که بدهی چین در سال ۲۰۲۰ به ۲۷۰ درصد تولید ناخالص ملی آن رسیده. اما این نیز گفته می‌شود که مجموع مطالبات خارجی چین از ۶ر۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به ۵٫۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بالغ شده است. تقریبا این اجماع در میان صاحبنظران اقتصادی و مالی جهان وجود دارد که رسیدن چین به مقام نخست اقتصادی جهان در آینده‌ای نه چندان دور میسر خواهد شد.

 

 

 

انگلیس،چین،پارلمان انگلیس،چین،کرونا،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: