ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.

مسعود میرکاظمی - رئیس سازمان برنامه و بودجه

مسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به این پرسش که اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کجا رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر همان چند موردی است که فرستاده شده بود. مورد تازه‌ ای از طرف دولت فرستاده نشده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شد مربوط به یارانه بود و قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: درباره افزایش حقوق کارمندان در حال بررسی هستیم تا اگر منابع آن تامین شود، تا شهریور تصمیم‌گیری شود و برای سیر مراحل تصویب به مجلس برود.


معاون اعتبارات بانک مرکزی جزئیات نحوه ثبت نام در سامانه جدید تسهیلات فرزندآوری و وام مسکن ۲۰۰ میلیونی برای فرزند سوم را تشریح کرد.

پرداخت وام

مهدی صحابی گفت: متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با ورود به سامانه بانک مرکزی می توانند ثبت نام خود را تکمیل کنند. با توجه به آغاز به کار محدود این سامانه در ۳۱ فروردین سال جاری، روز گذشته بانک مرکزی با تکمیل آن از سامانه تسهیلات فرزندآوری رونمایی کرد.

وی در خصوص مدت زمان ثبت نام تا تعیین شعبه برای متقاضیان این تسهیلات اضافه کرد: متقاضیان باید وارد سامانه بانک مرکزی به آدرس «http://ve.cbi.ir» شوند و آنجا ثبت نام شان را انجام دهند، وقتی ثبت نام کردند، بانک و شعبه شان را انتخاب می‌کنند و به صورت فوری یک کد رهگیری را از طریق پیامک از بانک مرکزی دریافت می‌کنند. از آن روزی که تعیین شعبه شان تأیید شد از طریق بانک ۱۲ روز فرصت دارند به بانک مراجعه کنند و در شعبه پذیرش شوند، از آن تاریخ ۴۵ روز فرصت دارند که تکمیل مدارک کنند؛ اگر ضمانتی یا مدارک سکونتی لازم است ارائه کنند، بعد از آن تاریخ هم ۱۰ روز بانک فرصت دارد تسهیلات را به حساب متقاضی واریز کند.  

صحابی گفت:‌ در صورت تکمیل بودن مدارک، حداکثر  وام ۴۵ روزه پرداخت می شود و کسی که زودتر پرونده اش را تکمیل کند، تسهیلات را زودتر دریافت می‌کند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی افزود: دیروز این سامانه به طور رسمی رونمایی شد. ما از ابتدای اردیبهشت ماه، این سامانه را به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم و به مرور زمان ایراداتی که داشت و بروز رسانی‌های فنی که با توجه به نیازهای متقاضیان باید اتفاق می‌افتاد، این ایرادات برطرف شد، امروز همه بانک‌ها به این سامانه وصل هستند و مسلما سرعت بیشتر خواهد شد، منتها نکته‌ای که وجود دارد راجع به تسهیلات فرزندآوری این است که قانون گذار فرزندها و موالیدی که سال گذشته هم به دنیا آمدند در سال ۱۴۰۰ را مشمول کرده است؛ طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار موالید داشتیم و متولدین امسال هم مشمول خواهند بود.

وی ادامه داد: ابتدای سال یعنی اردیبهشت ماه که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شد، یک هجوم ثبت نامی داشتیم که به مرور این تعداد ثبت نام‌ها روند کاهشی پیدا کرد و به همین میزان هم سرعت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش پیدا کرد. امروز اگر بخواهیم آماری داشته باشیم از میزان تسهیلات پرداختی، از یک اردیبهشت که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شده، ۲۸۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که این روند طی ماه‌های گذشته سرعت بیشتری گرفته است.

صحابی بیان کرد: تعداد متقاضیانی که در صف دریافت تسهیلات هستند، حدود ۵۰۰ هزار نفر است که این عدد ابتدای سال خیلی زیاد بود. بانک‌ها همکاری لازم را در کنار این که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را هم به عهده شان بود و تأکید اداره کل بانک مرکزی این بود که این دو تسهیلات در اولویت پرداخت تسهیلات شبکه بانکی است در کنار این دارند سرعت می‌دهند تا متقاضیان تسهیلاتشان را زودتر دریافت کنند.

وی درباره تعلل بانک‌ها در پرداخت ها افزود: بانک‌ها این دو تسهیلات را در کنار سایر تسهیلاتی که انجام می‌دهند علاوه بر وظیفه قانونی شان رسالت اجتماعی شان می‌دانند و می‌بینیم عملکرد شبکه بانکی را که هر هفته که بررسی می‌کنیم بهتر است، حتی راجع به تسهیلات ازدواج هم از ابتدای سال جاری تا الآن ۵۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند، این عدد در زمان مشابه یعنی همین امروز در سال گذشته ۳۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که این نشان می‌دهد شبکه بانکی این را در دستور کار قرار داده و قطعاً این سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

صحابی درباره قانون جوانی جمعیت که یک تسهیلات جدید ۲۰۰ میلیونی به نام وام ودیعه مسکن فرزند سوم در آن وجود دارد، و اینکه آیا متقاضیان برای دریافت آن هم باید در این سامانه تسهیلات فرزندآوری ثبت نام کنند، گفت: این سامانه‌ای که امروز رونمایی شد سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری است، متقاضیان برای دریافت آن تسهیلات، مراجعه می‌کنند به شش بانکی که به آن‌ها ابلاغ شده در سایت بانک مرکزی معرفی شده، منتها نکته‌ای که دارد قانون گذار مشخص کرده خانوارهای فاقد مسکن می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی گفت: شبکه بانکی در حال حاضر این ابزار را ندارد وقتی متقاضی مراجعه می‌کند شعبه بانک نمی‌تواند تشخیص دهد که متقاضی فاقد خانه هست یا خیر که ما رایزنی داریم می‌کنیم، جلسات متعدد با همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی داشتیم که این امکان را در اختیار این شعب قرار دهند که متقاضی مراجعه کرد بررسی کنند، البته منتظر این لینک هم نماندیم، از بانک‌ها خواستیم برای این که قانون نباید زمین بماند و لازم الاجراست اکتفا کنند به این وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، این را بیانگر این بدانند که این متقاضی فاقد مسکن است و این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: