کد خبر: ٢٧٦٩٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/15-١٠:٢٩

جاذبه های گردشگری

دشت سوسن کجاست؟

در این گزارش با دشت سوسن، یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان خوزستان آشنا می شویم.

 

آبادان نیوزایذه یکی از بی‌نظیرترین شهرهای جنوبی ایران است که به‌دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شمار به نگین گردشگری در استان خوزستان تبدیل شده است. آثار و سنگ‌نوشته‌های باستانی متعلق به ایلامی‌ها همچون «کول فرح»، «شهسوار»، «اشکفت سلمان»، «خونگ اژدر»، محوطه‌ «شمی» از دوران اشکانی از دیدنی‌های تاریخی ایذه است.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

این شهر همچنین با داشتن مکان‌های بکر طبیعی، به پایتخت طبیعت خوزستان معروف شده است. تالاب‌های «بندون»، «میانگرن»، آبشارهای «توف اسپید»، «شیوند» و دشت سرسبز و زیبای «سوسن» از جمله مناطق بکر و طبیعی و جاهای دیدنی ایذه هستند.

در این گزارش به معرفی دشت سوسن می‌پردازیم؛ پس در سفر به جنوب ایران و ایذه‌ گردی همراه ما باشید.

دشت سوسن کجاست؟

دشت سوسن ایذه

عکاس: وحید اورکی

دشت سوسن یکی از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان خوزستان است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه در بخش سوسن قرار دارد. این بخش از دو دهستان سوسن شرقی با مرکزیت «جنگه» و سوسن غربی با مرکزیت «ترشک» تشکیل شده است. بخش سوسن در شرق استان خوزستان و در مجاورت استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. 

 

 پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

دشت سوسن، قطعه‌ ای از بهشت

دشت سوسن ایذه

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

در نوازش‌های باد، در گل لبخند دهقانان شاد، در سرود نرم رود، خون‌گرم زندگی جوشیده بود، نوشخند مهر آب، آبشار آفتاب، در صفای دشت من کوشیده بود، شبنم آن دشت از پاکیزگی، گوئیا خورشید را نوشیده بود...

«فریدون مشیری»

دشت تماشایی و سحرانگیز سوسن، از زیباترین مناطق طبیعی شهر ایذه است. جریان رود کارون، وجود چشمه‌های آب، تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز، گونه‌های مختلف گیاهی از جمله درختان انار، بلوط، انجیر، بابونه، گل‌های نرگس و شقایق، جاذبه‌های تاریخی و روستاهای تماشایی دشت، سوسن را به نگین گردشگری ایذه تبدیل کرده است.

در سوسن، رود خروشان کارون با عبور خود سرسبزی، پرآبی و حاصلخیزی را به این دشت هدیه بخشیده و آن را به دو بخش سوسن غربی و سوسن شرقی تقسیم کرده است که هر یک از آن‌ها زیبایی و طبیعت بکر خود را دارد. در این دشت روستاهای پلکانی و با معماری سنتی وجود دارد که برای رسیدن به آن‌ها باید از رود با قایق عبور کنید. مردمان روستاهای دشت سوسن بختیاری‌های مهربان و خون‌گرمی هستند که به دام‌پروری و کشاورزی مشغول هستند و محصولاتی چون برنج کشت می‌کنند. 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

تفریح در دشت سوسن

تفریح در دشت سوسن

منبع عکس: آژانس خبری ایزنا (عکاس: وحید اورکی)

  • قایق‌سواری: قایق‌سواری در رود کارون می‌تواند لذت و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای‌تان رقم بزند. برای رفتن به برخی از روستاهای دشت نیز باید از رود عبور کنید.
  • ماهی‌گیری: ماهی‌گیری می‌تواند یکی از بهترین تفریح‌ها در کنار رود باشد؛ پس در سفر به دشت سوسن قلاب ماهی‌گیری‌تان را فراموش نکنید.
  • پیاده‌روی و تماشای طبیعت: طبیعت سرسبز و دل‌نواز دشت سوسن، گل‌های زیبای شقایق، ارتقاعات تماشایی و صدای گوش‌نواز رود کارون بهترین محیط برای پیاده‌روی و لذت بردن از آرامش و زیبایی طبیعت است.
  • روستاگردی: دشت سوسن پر از روستاهای سنتی با مردمان مهمان‌نواز و مهربان است. رفتن به این روستاها و آشنا شدن با آداب و روسوم مردمان آن‌ها خاطرات دل‌نشینی را برای‌تان به وجود خواهد آورد.
  • عکاسی: مناظر و چشم‌انداز‌های دشت سوسن، سوژه‌های فراوانی برای عکاسی و ثبت لحظات شاد و مفرح است؛ پس دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

منبع عکس: آژانس خبری ایزنا (عکاس: وحید اورکی)    

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

بخش‌های دشت سوسن

در ادامه با دو بخش دشت سوسن و زیبایی‌های آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

سوسن غربی

روستای ترشک مرکز دهستان سوسن غربی است. این بخش از دشت سوسن به خاطر داشتن گل‌های نرگس معروف است. روستای پلکانی «مهرنان» در کنار روستای لولو، ده شیخ و ده ثریا از روستای این بخش است. روستای پلکانی ثریا که به واسطه‌ ماسوله‌ خوزستان شهره است از زیباترین نقطه‌ سوسن غربی است. برای رسیدن به این روستا باید در ده شیخ قایق سوار شوید و به آن سوی رود کارون بروید. بعد از «ده ثریا» می‌توانید به روستاهای ده حوض، دانیال و ده کهنه بروید.

سوسن شرقی

روستای جنگه مرکز دهستان سوسن شرقی است. سوسن شرقی برای کسانی که عاشق طبیعت وحشی، بکر است، یک مقصد گردشگری ایدئال محسوب می‌شود، جنگل‌های بلوط نیز یکی از زیبایی‌های این مناطق است. این بخش شامل روستاهای سوسن شرقی شامل روستاهای جنگه موسوی، فالح، ممبین، آب‌بید و شیمن و چندین روستای دیگر است که طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارند. روستای شیمن یکی از روستاهایی است که بدون شک از دیدن آن پشیمان نخواهید شد، آبشارهای زیبا، جنگل‌های بلوط و شالیزارهای برنج به‌همراه کوه‌های سر به فلک کشیده زیبایی‌های شیمن محسوب می‌شود. 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

جاذبه‌های تاریخی دشت سوسن

گورستان دشت سوسن

منبع عکس: آژانس خبری ایرنا (عکاس: وحید اورکی)

دشت سوسن علاوه بر طبیعت مسحور کننده و چشم‌نواز،‌ از غنای فرهنگی و تاریخی بالایی نیز برخودرا است. وجود رود کارون و چشمه‌های آب فراوان، راه‌های ارتباطی و دسترسی راحت موجب شده است که این منطقه همواره مورد جوامع انسانی در طول تاریخ باشد. راه دز به پارت یکی از راه‌های باستانی است که از این منطقه عبور می‌‌کرد، این راه اصفهان و فلات مرکزی ایران را به شوش و بین‌النهرین متصل می‌کرده و در هر پنج فرسنگ آن، قلعه‌هایی برای رفاه کاروانیان در طول مسیر و برقراری امنیت ساخته شد و هنوز آثار این بناهای تاریخی وجود دارد. راه دز به پارت از اصفهان به دهدز و با گذر از پل شالو، به دو شاخه تقسیم می‌شد که یکی به ایذه منتهی و دیگری در امتداد رود کارون ادامه می‌یافت.

آثار تاریخی همچون تپه‌های باستانی، پل و بَرد گوری‌ها،سنگ‌ مزارهایی به‌شکل شیرهای سنگی که به‌عنوان نمادی از شجاعت و دلیری شخص متوفی روی مزارها نصب می‌شده است، از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری دشت سوسن هستند. 

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

در دشت سوسن شب کجا بمانیم؟

دشت سوسن خوزستان

منبع عکس: آژانس خبری ایزنا (عکاس: وحید اورکی)

بعد از گشت‌وگذار در دشت سرسبز سوسن، اگر خواستید شب را در این مکان بمانید می‌توانید با برپایی چادر و کمپ زیبایی‌های دشت را در شب نیز تجربه کنید. مکان‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است با زمین‌های کشاورزی روستاییان فاصله دارد و مزاحمتی برای آن‌های ایجاد نمی‌کند. لازم است بدانید در روستاهای دشت سوسن فروشگاه یا مغازه وجود ندارد.

اقامت در خانه‌های بوم گردی نیز می‌تواند گزینه‌ دیگر شما باشد. در دشت سوسن اقامتگاهی بوم‌گردی به نام «پایپلا» وجود دارد و امکان سپری کردن شب در معماری اصیل را برای شما فراهم آورده است. 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

چطوری به دشت سوسن برویم؟

دشت سوسن ایذه

منبع عکس: آژانس خبری ایزنا (عکاس: وحید اورکی)

از سه مسیر می‌توانید به دشت سوسن سوسن بروید:

  • مسیر اول: برای رسیدن به دشت تماشایی سوسن، پس از عبور از جاده خروجی ایذه به‌سمت شمال و گذشتن از دهستان‎های پیان و تاکوتر، به یک دوراهی می‌رسید که سمت راست به‌سمت سوسن و سمت چپ شما را به‌سمت منطقه‌ گلزار و بارگاه امامزاده سلطان ابراهیم در جوار دریاچه‌ سد شهید عباسپور یا سد کارون یک می‌رساند. با رهسپار شدن به‌سمت سوسن، از روستای کَشگِلی یا به گفته‌ مردم محلی‌ها کفش گلی عبور کرده و پس از طی پنج کیلومتر، به دوراهی دیگری می‌رسید که هریک شما را به طرفین دشت سوسن راهنمایی می‌کند.
  • مسیر دوم: سمت امامزاده سلطان ابراهیم و سد کارون ۳ بروید. در امامزاده می‌توانید ماشین خود را با خیال راحت در پارکینگ بگذارید و باقی مسیر را طی نیم ساعت با قایق و از روی رودخانه کارون سفر کنید. هر قایق ۱۰ نفر بدون بار را به‌راحتی جابه‌جا می‌کند. با قایق که بیایید نخست وارد منطقه سید احمد سوسن خواهید شد و تمیزی، زیبایی و طبیعت بکر شما را جادو خواهد کرد.
  • مسیر سوم: اگر از شمال (اندکا) به‌سمت ایذه آمده باشید و از کنار سد کارون سه هم گذشته باشید (که همچنان امکان قایق‌سواری پیش رویتان خواهد بود)‌ و نرسیده به ایذه دوراهی پیان و سوسن را خواهید دید که از آنجا می‌توانید به سوسن بروید.

احترام به طبیعت و میراث گذشتگان

در گشت‌وگذار در طبیعت حواستان باشد ردپایی از خود در دامان مهربان آن باقی نگذارید و پاسدار میراث باقی‌مانده از نیاکان‌ سرزمینمان باشید.

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا،

 

راز شقایق...

نسیمی در مسیرش می‌کشد ناز شقایق را / و با نرمی نوازش می‌کند ساز شقایق را

سراسر ساقه‌ها در باد با هم باله می‌رقصند / و با هم جشن می‌گیرند آغاز شقایق را

تمام دشت از شوق شقایق فرش قرمز شد / که بر پا کرده باشد فصل ابراز شقایق را

اگر این صحنه در ذهنت بهاری را تجسم کرد/ ببین این دفعه در پاییز اعجاز شقایق را

ولی وقتی که گل پر دارد و پرواز ممکن نیست/ ببین در روح عاشق اوج پرواز شقایق را

اگر احساس او در قاب گلدان جا نمی‌گیرد / چه بهتر بشنویم ازدشت آواز شقایق را

عجب راز غریبی! اینکه چاه از کوه می‌نوشد / و در هر ریشه‌ای رگ می‌کند راز شقایق را

«وحید رشیدی» 

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

پرسش‌های متداول

دشت سوسن کجاست؟

دشت سوسن در استان خوزستان، ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه در بخش سوسن قرار دارد.

چطوری به دشت سوسن برویم؟

برای رسیدن به دشت سوسن، پس از عبور از جاده خروجی ایذه به‌سمت شمال و گذشتن از دهستان‎های پیان و تاکوتر، به یک دوراهی می‌رسید که سمت راست به‌سمت سوسن و سمت چپ شما را به‌سمت منطقه‌ گلزار و بارگاه امامزاده سلطان ابراهیم در جوار دریاچه‌ سد شهید عباسپور یا سد کارون یک می‌رساند. با رهسپار شدن به‌سمت سوسن، از روستای کَشگِلی یا به گفته‌ مردم محلی‌ها کفش گلی عبور کرده و پس از طی پنج کیلومتر، به دوراهی دیگری می‌رسید که هریک شما را به طرفین دشت سوسن راهنمایی می‌کند.

در دشت سوسن کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت شبانه در دشت سوسن می‌توانید از اقامتگاه‌ بوم‌گردی استفاده کنید یا در فضاهای معین‌شده، چادر بزنید.

در دشت سوسن چه تفریحاتی وجود دارد؟

برخی از تفریحاتی که می‌توانید در دشت سوسن تجربه کنید شامل قایق‌سواری، ماهی‌گیری، پیاده‌روی، روستاگردی و عکاسی می‌شود.
عکس کارو: وحید اورکی

نویسنده: اکرم زمانی نوری 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: