کد خبر: ٢٥٠٧٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/02/24-١٢:٠٦

دره گرماگلو زیبایی کم نظیری دارد و افرادی به طبیعت گردی علاقه مند هستند حتما به بازدید از این دره نیز می روند. شک نکنید که تجربه سفر به این دره و بازدید از آن می تواند کاملا متفاوت از تمام اماکنی باشد که تا به حال مشاهده کرده اید. یکی از استان های کشور زیبایمان ایران، استان قزوین است و به مانند اکثر استان های ایران که همواره پر از زیبایی و جذابیت است قزوین نیز تعریف ها و داستان های خاص خود را دارد. به جرات می توان گفت که در این استان نیز شگفتی های طبیعی و جذاب فراوانی وجود دارد که یکی از آنها دره گرماگلو است.

 

به گزارش آبادان خبر، همان طوری که در قسمت مقدمه به آن اشاره کردیم این دره در استان قزوین واقع شده است. دره گرماگلو ۱۷۷۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و در جهت شمال به جنوب غربی واقع شده است.

در مسیری که گردشگران به سمت قلعه الموت حرکت می کنند می توانند از این دره زیبا نیز دیدن کنند و با گرفتن عکس هایی بی نظیر آرشیو عکس های خود را کامل تر از قبل کنند.
دره گرماگلو

دره گرماگلو چگونه است؟

دره گرماگلو دو بخش دارد:

  • یک بخش از این دره عرضی بسیار کم دارد
  • یک بخش دیگر از آن عریض زیادی دارد

طولی که برای دره گرماگلو عنوان کرده اند حدود ۶۰۰ متر است و در کف آن یک رودخانه در حال جریان و عبور است. مردم این منطقه آب شرب خود را از چشمه هایی که در اطراف وجود دارد تامین می کنند و رودخانه های فصلی نیز از کوه هایی همچون هودکان و شاتان پر آب شده و در این قسمت در جریان هستند. اگر بخواهید به این دره زیبا برسید باید از روستای گازرخان و مسیر رودخانه به سمتش حرکت کنید.

جاذبه های طبیعی نزدیک دره گرماگلو چیست؟

این دره در نزدیکی قلعه الموت و روستای گازرخان قرار گرفته و هر دوی اینها زیبایی کم نظیری دارند. در ادامه سعی می کنیم به صورت مختصر و مفید این اماکن زیبا را نیز به شما معرفی کنیم.

قلعه الموت

قلعه الموت یکی از زیبایی ها و آثار تاریخی استان قزوین است. قسمت زیادی از این قلعه دچار تخریب شده و از بین رفته و امروز تنها بخش هایی از آن را می توان مشاهده کرد. این قلعه در منطقه الموت قزوین و در شمال شرقی روستای گازرخان قرار گرفته است.

قلعه الموت ۲۱۶۳ بالاتر از سطح زمین است و برخی می گویند که این قلعه مانند یک شتر خوابیده است. شیب های تند و پرتگاه هایی که عمق زیاد و خطرناکی دارند باعث پدیدار شدن یک چهره مستحکم و غیر قابل نفوذ برای آن شده است.

تنها یک راه ورودی برای این قلعه وجود دارد و آن نیز در انتهای ضلع شمال شرقی قلعه واقع است. زمانی که این قلعه تاسیس شد پایگاه اصلی و مرکزی حسن صباح بنیانگذار حکومت نزاریه اسماعلیان بود. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که این قلعه داشت دسترسی خلیفه های بغدادی به این قلعه کارسختی بود و به همین علت اشغال کردن آن کار غیر ممکنی به نظر می رسید.

قلعه الموتاین قلعه دو بخش غربی و شرقی دارد. در قسمت غربی قلعه ارتفاع بیشتری دارد و در قسمت شرقی قلعه که با سنگ و ملات گچ ساخته شده سالم تر باقی مانده و امروز می توان به راحتی بقایایی از آن را مشاهده کرد.

بعد از رسیدن به قلعه الموت، منظره ای که از بالا می توان مشاهده کرد یکی از زیباترین مناظر طبیعی به شمار می رود. دسترسی به این قلعه بیش از یک ساعت زمان نیاز دارد و ممکن است در طی مسیر شما را خسته کند. بهترین فصلی که توصیه می کنیم از این قلعه دیدن کنید اواخر بهار و اوایل تابستان است. در دو فصل بهار و تابستان هوای این منطقه بسیار دلچسب است و طبیعت موجود در منطقه نیز دلیل دیگری خواهد بود که باعث شود افراد برای بازدید از این قلعه اقدام کنند.

دریاچه اوان در نزدیکی الموت

در بازدید از قلعه الموت استان قزوین یک تیر چند هدف را با هم بزنید؛ هم به بازدید از این قلعه قدیمی بروید و هم از جاذبه های که اطراف آن وجود دارد دیدن کنید. از جمله این اماکن می توان به دریاچه اوان اشاره کرد. این دریاچه با شهر قزوین حدود ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و از آنجایی که به قلعه الموت نیز نزدیک است فرصت خوبی برای مسافرین و گردشگران فراهم کرده تا زیبایی های طبیعی این استان را نیز مشاهده کنند. معمولا کسانی که بازدید از این دریاچه می روند چادرهای مسافرتی نیز با خود به همراه می برند تا در کنار آن اقامت کرده و از ماندن در دل طبیعت لذت شیرین و خاصی را تجربه کنند.

روستای گازرخان

روستای گارزخان در نزدیکی دره گرماگلو و قلعه الموت واقع شده و با معلم کلایه و قزوین به ترتیب ۱۵ و ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این قلعه در شمال شرقی قزوین قرار گرفته و همان طوری که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم قلعه الموت یکی از زیباترین جاذبه های استان قزوین است و در نزدیکی این روستا قرار گرفته است.

روستای گازرخانروستای گارزخان از شمال به کوه هودکان، از شمال غرب به روستای خشکچال، از جنوب غربی به چپان، از غرب به تپه لیز و از سمت جنوب شرقی به گله چالی سر و گرماگلو ختم شده است.

نکته ای خوب است در مورد این قلعه بدانید شکل ظاهری و موقعیت این روستا است. این روستا یکی از روستاهای کوهستانی استان قزوین بوده و اگر از دور به آن نگاه کنید روستایی را مشاهده خواهید کرد که صخره های کوهستانی آن را احاطه کرده اند.

شرایط آب و هوای روستا

نزدیکی به دو جاذبه تاریخی و طبیعی استان قزوین یعنی دره گرماگلو و قلعه الموت تنها بخشی از جذابیت هایی است که می توان در این روستا مشاهده کرد. مسافرین برای رفتن به این روستا دلیلی دیگری نیز دارند که همان آب و هوای خوش و مطبوع موجود در این روستا است.

آب و هوایی که در این روستا می توان لمس کرد بسیار لطیف و مطبوع بوده و این می تواند برای افرادی که در شهرهای گرمسیری کشور زندگی می کنند بسیار جذاب و خوشایند به نظر آید.

اغلب افرادی که در این روستا زندگی می کنند به باغداری و دامداری مشغول هستند و گیلاس، لبنیات و گردو از جمله محصولات تولیدی در این روستا به شمار می روند. البته علاوه بر تمام اینها صنایع دستی مانند گلیم بافی، جاجیم بافی و چادر شب بافی نیز از جمله محصولاتی است در این روستا تولید شده و در اختیار گردشگرها و توریست ها قرار داده می شود.

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: