کد خبر: ٢٣٩٧٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/11/21-١١:٣٨

شاید برای شما هم بسیار جالب باشد که با رودهای خوزستان آشنا شوید. استان خوزستان با مساحتی معادل شصت و چهار هزار کیلومتر مربع در رتبه دهم بزرگی استان‌‌های ایران ایستاده است. این استان با استان‌های لرستان، بوشهر، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد و همچنین از سمت غرب با کشور عراق مرز مشترک دارد. این استان به دلیل وجود کوه‌های بی‌شمار و همچنین رودخانه‌های متعدد یکی از زیباترین مناطق کشورمان ایران است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای تماشای مناظر طبیعی به آن سفر می‌کنند. سرزمین خوزستان از زمان قدیم به دلیل وجود این رودخانه‌ها سرزمینی حاصلخیز بوده است و کشاورزی در آن رونق بسیاری داشته است. رودخانه‌هایی که به دشت خوزستان سرازیر می‌شوند نشات گرفته از آب‌های کوهستان‌های بختیاری، لرستان و فارس است.

 

رود کارون

رود کارون یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های کشور ایران و از اصلی ترین رودهای خوزستان در طول تاریخ بوده است. درکنار این رود زندگی، کشاورزی و دامداری‌های بسیاری در طول زمان شکل گرفته است. این رود طولانی‌ترین رودخانه ایران است که بخشی از آن از استان خوزستان می‌گذرد. رودخانه کارون از ارتفاعات چهار محال بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در استان خوزستان در امتداد شهرهای اهواز، شوشتر، مسجد سلیمان، خرمشهر و ایذه به مسیر خود ادامه می‌دهد.

رود کارون به دلیل متصل بودن به خلیج فارس و امکان تردد کشتی‌های بین‌المللی در آن از مهم‌ترین رودخانه‌های ایران به شمار می‌رود و در توسعه تجارت و کشاورزی این استان نقش مهم و به سزایی را ایفا می‌کند. نام کارون از واژه کوه‌رنگ که نام منطقه‌ای در ارتفاعات استان چهارمحال بختیاری است گرفته شده و در طول زمان چندین بار تغییر نام پیدا کرده است. در زمان ایران باستان به آن پاسی تیگیرس گفته می‌شده است و اعراب به آن دجیل الاهواز می‌گفتند.

اگر قصد سفر به جنوب کشور و بازدید از رودهای خوزستان را دارید یکی از جذاب‌ترین نقاطی که باید از آن دیدن کنید رود کارون و پل‌هایی است که بر روی آن احداث شده. پل سفید در شهر اهواز یکی از معروف‌ترین این پل‌ها است که به واسطه وجود غذاهای محلی در کنار این پل و همچنین موسیقی جنوبی که به طور زنده اجرا می‌شود مقصد جذابی برای بسیاری از گردشگران است. پل سفید اهواز با طول پانصد متری خود یکی از زیباترین ساخته‌های کشورمان است که شب هنگام بازدید از آن تجربه‌ای بی‌نظیر و متفوات را برای شما رقم خواهد زد.

رودهای خوزستانعمق رود کارون
بسته به میزان بارش سالانه عمق رود کارون متفاوت است ولی به طور میانگین نقاط کم عمق این رود یک متر و نقاط پر عمق آن به بالای بیست متر می‌رسد. رود کارون که مسیر خود را از استان بختیاری آغاز می‌کند هنگام رسیدن به دشت خوزستان و گذر از شهرهای آن به دو بخش تقسیم می‌شود و در نهایت به اروند رود و به دریای بزرگ خلیج فارس می‌ریزد. در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات محیط زیست و خشکسالی رود کارون در معرض خشک شدن قرار گرفته است و میزان آب آن در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

رود کرخه
رود کرخه به لطف فیلم کرخه تا راین ابراهیم حاتمی‌کیا شاید معروف‌ترین رود ایران و رودهای مهم خوزستان باشد. این رود مسیر خود را از کوهستان زاگرس آغاز می‌کند و از استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان عبور کرده و در نهایت مسیر خود را در استان خوزستان ادامه می‌دهد. رود کرخه سومین رودخانه بزرگ ایران است و هر سال مقصد گردشگران و مسافران بسیاری از سرتاسر کشورمان ایران می‌باشد. زیباترین منطقه از رود کرخه که می‌توانید از آن دیدن کنید در شهر شوش قرار دارد. شهر شوش یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که به دلیل گرمای بسیار در فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان بازید از آن پاییز و زمستان است.

یکی از دیگر دیدنی‌های رود کرخه که حتما هنگام سفر به خوزستان باید از آن دیدن کنید سد کرخه است. این سد بزگترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است و در شمال غرب شهر اندیمشک قرار گرفته است. رود کرخه در مسیر خود از جنگل کرخه نیز عبور می‌کند که یکی از مهم‌ترین زیست بوم‌های کشورمان به شمار میاید. در این جنگل گونه‌های حیوانی نادر و کمیابی نظیر گوزن زرد، بلبل خرما، لیکو، دارج، رودک عسل‌خوار، گربه جنگلی و ... سکونت دارند و به زندگی خود ادامه می‌دهند. رود کرخه از جمله زیباترین رودهای خوزستان است.

برای بازید از رود کرخه که یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های خوزستان به شمار می‌رود علاوه بر شهر تاریخی شوش می‌توانید از شهرهای درفول، اندیمشک و پل دختر نیز دیدن کنید. پل دختر یکی از زیباترین مناطق استان لرستان است که مناظر طبیعی بکر و فوق‌العاده‌ای دارد. حوزه آبریز این رود تقریبا سی و پنج کیلومتر مربع است و در حاشیه مسیر رود جنگل‌های و مناطق سرسبز بی‌نظیری شکل گرفته است.

پلی در خوزستان رود دز
با قدمتی چند هزار ساله رود دز یکی از قدیمی‌ترین رودخانه‌های ایران است که هنگام سفر به خوزستان باید از آن دیدن کنید. نام دز از دزفول برگرفته شده زیرا بخش مهمی از این رود از شهر دزفول می‌گذرد. رود دز از بروجرد لرستان نشات می‌گیرد و مسیر خود را از بختیاری و غرب درفول ادامه می‌دهد. از جاذبه‌های دیدنی این رود می‌توان به آسیاب‌های آبی اشاره کرد که در گذشته برای آسیاب کردن گندم استفاده می‌شده است.

از دیگر مناطق دیدنی این رود می‌توان به پل‌هایی که بر روی آن احداث شده است اشاره کرد. پل قدیمی دزفول با قدمتی هزار و هفتصد ساله که به پل رومی نیز معروف است از جمله این پل‌ها می‌باشد. در شهرستان اندیمشک و سدی که بر روی رود دز احداث شده است مناطق بکری برای گشت و گذار و تفریح و وقت گذرانی وجود دارد. منطقه چم سبز، تفریحگاه قلعه مختار، پارک ساحلی چمگلک، منطقه چال کندی، منطقه تال خونی، پارک دولت و پارک ساحلی رعنا از دیگر مناطق زیبا و دیدنی در اطراف این رود هستند.

رود زهره
رود زهره یکی از زیباترین رودهای خوزستان است. این رودخانه با طول ۴۹۰ کیلومتر از ارتفاعات اردکان مسیر پر و پیج خم خود را آغاز می‌کند و از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد عبور کرده و در نهایت از طریق شهر هندیجان خوزستان به خلیج فارس می‌رسد. یکی از تفریحات جذاب این رود که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند امکان قایق رانی در آن است که هم به صورت تفریحی و هم به صورت حرفه‌ای و ورزشی مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است و سالانه اردوهای ورزشی بسیاری به خاطر وجود این رود در استان خوزستان برپا می‌شود. اگر به قایق رانی در آب‌های مواج و تلاطمی علاقه دارید بازید از رود زهره در لیست مسافرت‌های خودتان قرار دهید.

اروند رود

یکی از مهم‌ترین رودهای خوزستان اروند رود است که با طول ۱۹۰ کیلومتری خود در طول تاریخ ایران همیشه نقش مهمی را ایفا کرده است. این رود در مرز کشور ایران و عراق قرار دارد و در طول تاریخ شاهد معاهده‌ها و جنگ‌ها بسیاری بوده که در نهایت طبق توافق سال هزار و سیصد و پنجاه و سه عمیق ترین قسمت این رود با عمق تقریبی بیست و پنج متر به عنوان مرز این دو کشور شناخته شد. این رود که یکی از جاذبه‌های گردشگری آبادان محسوب می‌شود به دلیل جزر و مدهای فراوان و آب همیشه متلاطم خود به رودخانه وحشی نیز معروف است. اگر قصد سفر به آبادان را دارید علاوه بر بازید از رود اروند می‌توانید از مکان‌هایی نظیر مسجد رنگونی، کلیسای ارامنه، جزیره مینو و... دیدن نمایید.

 

 

خوزستان،رود،رود کارون،کرخه،دز،زهره،اروندرود،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: