کد خبر: ٢٣٥٧٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/21-١٢:٠٨

کشور ایران مناطقی بسیار دیدنی و شهر های گردشگری فراوانی دارد که هر کدام دنیای خود را دارند. از شمال تا جنوب کشور به واسطه وجود شعرهای بسیار زیبا و پر جاذبه و فرهنگ های متفاوت و شرایط جوی غیر یکسان، تنوعی عجیب در گویش، سنت و رسوم مردم آن ایجاد شده است. یکی از مناطق بسیار پر جاذبه در کشور ما خطه جنوب کشور است که جذابیت های بی بدیل خود را دارد. مردمانی خونگرم، آب و هوایی گرم تر و تنوع گیاهی و جانوری بسیار نایاب و دیدنی که همگی در کنار هم خطه جنوبی کشور را تشکیل داده اند. موضوع این مقاله پیرامون سفر به جزیره های هنگام و هرمز در فصل زمستان است. اما بیشتر سعی داریم تا در این مجال کوتاه شما را با شگفتی های جزیره هنگام و اینکه در کل جزیره هنگام کجاست آشنا کنیم

 

جزیره های هرمز و هنگام
به گزارش آبادان خبر، هرمز یکی از مقاصد گردشگری بسیار جذاب و پرطرفدار است که جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیار فراوانی در آن وجود دارد. جاذبه هایی که مانند آن را در هیچ کجای دنیا نمی توانید پیدا کنید، البته این جزیره با وجود تمام قابلیت های خاصی که دارد و دیدنیهای پرطرفدارش چندان برای ما شناخته شده نیست. ولی مطمئن باشید که اگر سفر به این جزیره را انتخاب نکنید خیلی چیزها را از دست خواهید داد.

جزیره هنگام نیز یک جزیره بسیار کوچک و جذاب در خلیج فارس است که با تمام کوچکی و ناچیزی خود می تواند شما را بشدت شگفت‌زده کند. صددرصد چهره این جزیره بومی بوده و سنت در آن به وفور یافت می شود. سواحلی بسیار چشم نواز و کم نظیر با دلفین هایی نه چندان آرام ولی مهربان و حیات وحشی مثال زدنی و دیدنی در کنار دریای بیکران خلیج فارس و نخلستان های سر به فلک کشیده در جوار کوه های آهکی و یک بازار سنتی بسیار پرطرفدار، تمام دیدنی های جزیره هنگام را تشکیل می دهند که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به خود دعوت میکند. به طور حتم برای شما این سوال پیش آمده است که جزیره هنگام کجاست؟ ما در ادامه به شما همه چیز را خواهیم گفت..
جزیره هرمز و شگفتی هایش
پیش از این که به شما بگوییم جزیره هنگام کجاست و بخواهیم در مورد این جزیره اطلاعاتی ناب و دسته اول را به شما بدهیم، اجازه بدهید کمی در مورد جزیره ‌هرمز با شما سخن بگوییم. جزیره هرمز با فرم بیضی شکل و گنبدی از جنس نمک خود در ۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده و مساحت آن چیزی در حدود ۴۲ کیلومتر مربع است. موقعیت جغرافیایی این جزیره بسیار مهم است و همجواری آن با تنگه هرمز سبب شده تا این جزیره کلید خلیج فارس نام بگیرد.

به همین دلیل همیشه یکی از جزایر بسیار مهم در جنوب کشور محسوب می‌شده است. در جزیره هرمز تمامی روستاها خالی از سکنه هستند و اهالی فقط در یکی از روستاها زندگی می کنند. اما شما در هر قدم خود در جزیره هرمز جاذبه های غافلگیر کننده و زیبا خواهید دید که همانند آن در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و همین دلیل قانع کننده کافیست تا این جزیره یکی از نقاط بسیار جذاب و دیدنی در کره زمین باشد.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز
خب این منطقی است که پیش از سفر کردن آب و هوای منطقه ای که قصد دارید به آن سفر کنید را به خوبی بشناسید چون این یکی از نکات بسیار مهم برای یک مسافر است. جزیره هرمز درست در کنار جزیره قشم قرار دارد و مثل بقیه شهرهای جنوبی کشور آب و هوای آن گرم است. در جزیره هرمز شما هیچ وقت با آب و هوای سرد پاییزی و یخبندان زمستانی روبرو نخواهید بود، اما گرمای آن حرارتی دارد که به آن گرمای خرماپزان گفته می شود.

در تابستان جزیره هرمز با دمای تقریبی ۴۶ درجه و با گرمای خود به خوبی از شما پذیرایی می‌کند و البته در کنار این شدت گرما، رطوبت را هم لحاظ کنید و همین امر سبب می شود که نفس کشیدن برای شما به سختی صورت بگیرد. اما در کنار آن پاییز و زمستان جزیره هرمز به دلیل نداشتن هوای سرد و برفی یا باران های سیل آسا و ممتد بسیار معتدل است و کاملا بهاری می باشد. پس در نتیجه مناسب ترین فصل برای سفر به جزیره هرمز فصل‌های پاییز و زمستان هستند.
برای سفر به هرمز دست شما برای انتخاب وسیله نقلیه چندان باز نیست. اگر از طرفداران هواپیما هستید باید به شما بگویم جزیره‌ هرمز فرودگاه ندارد. اگر قصد دارید از شمال کشور به جزیره هرمز سفر کنید ما به شما پیشنهاد می کنیم که برای قسمتی از مسیر سفر خود هواپیما را انتخاب کنید. مسیرهای جاده‌ای و ریلی به طور حتم بیشتر از ۲۴ ساعت از زمان شما را خواهند گرفت. اما به دلیل نداشتن فرودگاه در جزیره هرمز شما نمی توانید تمام طول سفر خود را با هواپیما طی کنید.

پس بهتر است تا قشم را با هواپیما سفر کرده و از آنجا به سمت جزیره هرمز بروید البته فراموش نکنید سفر به قشم میتواند یک سفر جذاب باشد چون می توانید قشم‌گردی را نیز تفریحات خود در این سفر اضافه کنید، خوشبختانه قشم هم دیدنی های فراوان خود را دارد. اما اگر انتخاب شما برای سفر به جزیره هرمز استفاده از وسیله نقلیه قطار است باید بلیط قطار خود را تا بندرعباس گرفته و بقیه راه را به وسیله اتوبوس های دریایی تا جزیره هرمز ادامه دهید.

البته یک راه دیگر هم وجود دارد و آن اینکه اگر شما از تهران بلیط قطار به بندرعباس را تهیه کنید تقریباً بعد از ۲۰ ساعت به بندرعباس خواهید رسید. پس بهتر است قبل از هر کاری مشخص کنید که با چه وسیله نقلیه ای قصد سفر به جزیره هرمز را دارید. البته نگران نباشید چون ما در ادامه به شما خواهیم گفت که جزیره هنگام کجاست.

البته تا بازار صحبت کردن در مورد نحوه سفر به جزیره هرمز داغ است باید به شما بگوییم که می توانید با وسیله شخصی خود نیز به این جزیره زیبا سفر کنید که البته این می تواند یک تجربه بسیار جدید و جذاب برای شما باشد. شما می توانید برای سفر با وسیله نقلیه خود یا با خودرو به هرمز سفر کرده و یا در ابتدا به بندرعباس رفته و از آنجا خود را به وسیله کشتی های دریایی که در ساحل لنگر انداخته و منتظر مسافران هستند، به هرمز برسانید.
لذت از فضای اقامتگاه بومگردی صفا آباد قشم
جزیره هرمز
جزیره هنگام کجاست؟
در پاسخ به این سوال که جزیره هنگام کجاست باید بگوییم جزیره هنگام یک جزیره بسیار دیدنی و جذاب و البته بسیار کوچک در خلیج فارس است که شگفتی های زیادی را به شما عرضه می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این جزیره هیچ خیابانی وجود ندارد و شما هیچ اتومبیلی نمی بینید. در این جزیره از شلوغی و سر و صدای شهر هیچ خبری نیست، مردمانی بسیار مهمان نواز دارد و به طور حتم خاطرات شیرینی از این سفر به همراه خواهید داشت. جزیره هنگام نزدیک به جزیره قشم است و شما سفر خود را با یک قایق سواری هیجان انگیز در خلیج فارس شروع خواهد کرد.

برای دانستن اینکه جزیره هنگام کجاست باید یک هنگام گردی کوچک داشته باشیم، پس با ما همراه باشید. جزیره هنگام جزیره ای بسیار کوچک است که آبادی های بسیار کوچکتری را در خود جا داده و وسعت آن در حدود ۳۶ کیلومتر مربع در خلیج فارس است. محل قرارگیری آن درست در ۲ کیلومتری جنوبی جزیره قشم در استان هرمزگان است. جزیره هنگام بخشی از شهرستان قشم است و به عبارتی یکی از دهستان های این شهرستان با مرکزیت روستایی به نام روستای ماشی یا هنگام جدید قرار گرفته است. این جزیره طولی به اندازه ۹ کیلومتر و ارضی به اندازه ۶ کیلومتر داشته و شکل آن یک مخروط ناقص می باشد.

در این جزیره ارتفاعات آهکی بسیار زیادی به چشم می خورد که بلندترین این ارتفاعات کوه ناکس است که ۱۰۶ متر ارتفاع دارد. این جزیره در طولانی ترین قسمت از روستای هنگام کهنه تا روستای هنگام جدید تقریبا ۹ کیلومتر است و کوتاهترین قطر در این جزیره به طول ۵ کیلومتر است. جزیره هنگام تا بندرعباس ۴۲ مایل دریایی یا به عبارتی ۷۹ کیلومتر فاصله دارد و تا شهر قشم نیز ۲۹ مایل دریایی یا ۵۳ کیلومتر فاصله برای آن محاسبه شده است. برای اطلاع دقیق از اینکه جزیره هنگام کجاست باید آدرس دقیق آن را بدانید: استان هرمزگان در دو کیلومتری جنوب جزیره قشم.

دسترسی به جزیره هنگام
حال که متوجه شدید جزیره هنگام کجاست، اجازه بدهید تا راه های دسترسی به این جزیره را برای شما بازگو کنیم. برای سفر کردن به جزیره هنگام در ابتدای امر باید به جزیره قشم ورود کنید. راه های دسترسی به جزیره قشم نیز سه اسکله شهید باهنر، بندر پل در شهرستان خمیر و اسکله شهید حقانی در شهر بندرعباس است.
از این سه اسکله با قایق های تندرو و یا لنج میتوانید به جزیره قشم سفر کنید. ناگفته نماند که جزیره قشم فرودگاه بین‌المللی هم دارد و شما به راحتی می توانید با یک پرواز وارد این جزیره بشوید. شهر بندرعباس تا تهران نیز ۱۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد و شما علاوه بر هواپیما می توانید با قطار، اتوبوس، تاکسی یا ماشین شخصی نیز می توانید به بندرعباس دسترسی داشته باشید.

بعد از اینکه وارد جزیره قشم شدید باید خود را به اسکله شیب دراز یا اسکله کندالو برسانید. فاصله اسکله کندالو تا فرودگاه قشم ۱۰ کیلومتر و فاصله آن تا شهر قشم نیز ۵۰ کیلومتر است. بعد از طی کردن زمان تقریبی ۷ تا ۱۰ دقیقه به جزیره هنگام خواهید رسید. در این دو اسکله قایق ها از ساعت ۸ صبح تا تقریباً غروب آفتاب جابه‌جایی مسافران را بر عهده دارند البته شما با ماشین شخصی و یا تاکسی هم می توانید به اسکله کندالو و شیب دراز برسید.

برای اطلاع داشتن از اینکه جزیره هنگام کجاست باید راه های ارتباطی به آن را بشناسید. دسترسی به اسکله کندالو در شهر قشم بوسیله دو مسیر کلی بوجود می آید. یک مسیر جاده ساحلی جنوبی است که شما را با مناظر بسیار بی نظیر و زیبا در امتداد ساحل روبرو می کند و دومین راه اتوبان قشم درگهان است که به واسطه عبور از وسط شهر و بعد از عبور از فرودگاه قشم، شما به راحتی به اسکله خواهید رسید.

نام های دیگر جزیره هنگام
در کنار دانستن این موضوع که جزیره هنگام کجاست، احتمالا فهمیدن نام های دیگر جزیره هنگام نیز خالی از لطف نخواهد بود. جزیره‌ هنگام نام‌ های دیگری نیز دارد در گذشته این جزیره را با نام‌های هنجام و هنیام نیز می شناختند. اما نام آن در زبان پارسی باستان هنگاما بوده است و در زمان ارمنی نیز به هنگام شهرت داشته است. به طور کلی نام جزیره هنگام از دو قسمت تشکیل شده: هن و گام به معنای زمان، وقت و گاه.
جزیره هنگام
بهترین زمان سفر به جزیره هنگام
بطور حتم دانستن این موضوع که جزیره هنگام کجاست یا به طور کلی پی بردن به اینکه موقعیت جغرافیایی مقصد سفر کجاست، یکی از نکات بسیار مهم است که پیش از سفر باید آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. اما مهمتر از این موضوع شناخت شرایط جوی و آب و هوایی منطقه است. به طور مثال شما باید بدانید که مقصد سفر شما در کدام فصل ها آمادگی بیشتری برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران را دارد. یا کدام فصل ها هستند که شما با سفر کردن در آن شرایط جوی آب و هوایی احساس راحتی بیشتری در مقصد سفر خود خواهید داشت.

خوشبختانه در سال‌های اخیر مسافران زیادی جزیره‌ هنگام را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند و گردشگران بیشماری به این منطقه وارد می‌شوند. جزیره هنگام یکی از بهترین جزایر و نقاط جذاب در جنوب کشور است که پذیرای گردشگران بیشماری است. اما بیشتر گردشگران و مسافران این سوال را در ذهن خود دارند که مناسب ترین زمان سفر در برای جزیره هنگام چه زمانی است. پیشنهاد ما این است که برای سفر کردن به این جزیره کوچک و زیبا تمام فصل ها مناسب هستند و شما تقریبا در تمام موقعیت های آب و هوایی سال با عجایب زیادی در این جزیره شگفت‌زده خواهید شد. البته ممکن است این سوال پیش بیاید که یک جزیره کوچک جه جذابیت‌هایی دارد، اما واقعیت این است که مکان های دیدنی این جزیره کوچک می تواند ساعت ها شما را به خوبی سرگرم کند.

جزیره هنگام در پاییز
پیشتر گفتیم که جزیره هنگام کجاست و چه آب و هوایی دارد. یکی از فصول بسیار زیبا در جزیره هنگام فصل پاییز است. شما در این فصل با حجم زیادی از دلفین های جذاب و شیطون مواجه خواهید شد که در اوایل آبان خود را به سواحل جزیره هنگام میرسانند. البته ناگفته نماند که احتمال دیدن این دلفین‌ها چندان زیاد نیست، اما اگر در این فصل به جزیره هنگام سفر کنید به شما قول خواهم داد که به طور حتم یک یا دو عدد از آن ها را خواهید دید. بهتر است برای دیدن آن ها به ساحل خلیج فارس رفته مشتاقانه منتظر دیدن آن ها در حال شیطنت و آب تنی باشید. آن ها به محض دیدن شما شروع به بازی می کنند و همین که بازی خود را شروع کردند ساعت ‌های متمادی شما را سرگرم خواهند کرد.

جزیره هنگام
جزیره هنگام در زمستان
یکی دیگر از فصل هلی بسیار دلچسب برای سفر به جزیره هنگام فصل زمستان است. هوای بسیار عالی و خنکی دارد و شما در سفر خود زمستانی با ۱۵ درجه سانتی گراد را تجربه خواهید کرد. جنوب ایران در فصل‌های سرد یعنی ماه ‌های دی تا اسفند بهترین زمان برای سفر و کسب تجربه های جدید است. در این سه ماه پایانی سال شما بسیار راحت و بدون هیچ دردسری می توانید سفری جذاب را تجربه کنید. البته ناگفته نماند که آب های خلیج فارس خیلی سرد هستند و به هیچ وجه به شما توصیه نمی کنیم که برای شنا وارد آب بشوید. ولی باید بدانید که تنها جذابیت این جزیره آب تنی در آب های خلیج فارس نیست و شما می توانید جاهای دیدنی بسیار زیادی را در این جزیره پیدا کنید که از دیدن آن ها شگفت زده شده و لذت ببرید.

جزیره هنگام در بهار
اینکه فصل بهار معجزه طبیعت است نکته ای غیر قابل انکار است که در تمام کشور زنده شدن، سرسبزی و حیات دوباره گیاهان به خوبی خود را به رخ می کشند. در ماه‌ های فروردین و اردیبهشت در فصل بهار و در خطه جنوبی کشور شما با یک بهشت غیر قابل توصیف روبه‌رو خواهیم بود. این فصل وصف ناشدنی در جنوب کشور آب و هوایی بسیار بی نظیر دارد و جذابیت هایی را ایجاد می کند که بدون شک شما را با غوغای بهار روبرو خواهد کرد و سبب خواهد شد تا اقامتی دلنشین و دلخواه را در بهشت کوچک جزیره هرمز و سایر نقاط جذاب در جنوبی کشور، تجربه کنید.

سخن پایانی
گفتیم که جزیره هنگام کجاست و در مورد مکان جغرافیایی و جایگاه آن صحبت کردیم. جنوب کشور ایران به دلیل داشتن آب و هوای گرم و البته کمی شرجی در فصل تابستان کمی طاقت فرسا هستند. اگر از اهالی خطه جنوب باشید شاید تحمل این نوع آب و هوا برای شما راحت باش اما اگر از شهرهای سردسیر و شمالی به این منطقه وارد شوید بطور حتم تحمل این حجم گرما و رطوبت برای شما ممکن نخواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی این جزیره به خوبی برای شما روشن کنیم که جزیره هنگام کجاست و بهترین موقعیت آب و هوایی در آن برای سفر چه موقعیتی است.

 

 

هرمزگان،بندرعباس،جزیره هنگام،جزیره هرمز،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: