کد خبر: ٢٣١٠٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/15-١١:١١

شهرهای ایران هر کدام برای خود می توانند یک قطب گردشگری باشند و توریست های داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب کنند. سنندج یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران است که در غرب کشور قرار گرفته و با شروع فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، سفر به این شهر نیز رونق بیشتری می گیرد. این شهر مرکز استان کردستان و البته دومین شهر بزرگ کرد نشین کشور است و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را درون خود جای داده است. در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم درباره روستای تنگی سر در سنندج صحبت کنیم؛ این روستا در سنندج بیش از دو هزار نفر جمعیت دارد و جزء روستاهای ممتاز گردشگری در استان کردستان به شمار می رود. معماری روستا با توجه به شرایط آب و هوایی آن پلکانی می باشد و جلوه ی منحصر به فردی در آن پدید آورده است؛

 

به گزارش آبادان خبر، همانطور که در بالا اشاره کردیم، روستای تنگی سر در سنندج دارای ویژگی های منحصر به فردی است؛ زمانی که به این روستا می روید چهار طرف روستای تنگی سر از کوه های سر به فلک کشیده پوشیده شده است و به همین دلیل نیز فقط از تنها بخشی از آسمان پر ستاره ی این منطقه را می توانید از درون این روستا مشاهده کنید. جمعیت روستای تنگی سر بیش از ۲ هزار نفر و بالغ بر ۵۰۰ خانوار در آن زندگی می کنند، با توجه به اعداد گفته شده می توانیم متوجه شویم که اقشار کمی در آن زندگی می کنند و همین خود دلیلی شده کمتر در بین مردم شناخته شود و به عنوان مکانی بکر آماده گردشگری برای کسانی باشد اهل سفرها به مناطق ناشناخته و کمتر دیده شده هستند.

روستای تنگی سر از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان است، و از لحاظ جغرافیایی در قلب کوه های سر به فلک کشیده ی شاهو و در میان شهرستان کامیاران و سنندج نیز واقع می باشد. با توجه به این که آنچنان این روستا مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته اما مردمان آن معتقدند که روستایشان متعلق به هزاران سال پیش است و شکل گیری آن از سکونت افراد در دل کوه ها منطقه شکل گرفته است.

آب و هوای روستای تنگی سر در سنندج

در منطقه ی روستای تنگی سر با توجه به موقعیت کوهستانی که دارد شرایط آب و هوایی سردی را در زمستان و خنک را در تابستان شاهد خواهید بود، اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به روستای تنگی سر در سنندج را بگوییم اواسط بهار تا اواخر تابستان می باشد. توجه داشته باشید که در اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت به این روستا بروید چرا که در اواسط فصل به دلیل ذوب شدن برف های زمستان و بارندگی های بهاری شرایط کمی برای گشت و گذار در روستا مشکل می شود، اما از اواسط بهار می توانید به راحتی به این روستا سفر کنید. فصل تابستان هم شرایط بدی در این روستا برقرار نیست و به نسبت دیگر شهرهای ایران آب و هوای معتدلی در انتظارتان است.

برای سفر به روستای تنگی سرد در سنندج دو فصل پاییز و زمستان به دلیل این که سطح آب رودخانه بالا می آید و مشکلاتی در مسیر عبور و مرور روستا ایجاد می شود پیشنهاد نمی شود که به آن سفر کنید. البته در اواخر اسفندماه برگزاری مراسم نوروز بهانه ای می شود تا گردشگران علیرغم سردی هوا باز هم به تنگی سر بروند.

مردم روستای تنگی سر در سنندج

مردم روستای تنگی سر در سنندج، بسیار خونگرم و صمیمی هستند و شما زمانی که وارد روستا شوید اصلا احساس غریبی نخواهید کرد. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و کشت محصولاتی نظیر توت، گردو و دامداری می باشد. به دلیل صعب العبور بودن منطقه کشاورزی کردن دردسرهای خاص خودش را دارد. برخی هم دستی در هنر دارند و با ساختن صنایع دستی امرار معاش می کنند. زبان مردم این روستا کردی بوده و پوشش آن ها لباس های رنگارنگ محلی خودشان است. مراسم های سنتی همچون نوروز با شکوه هر چه تمام تر در میان مردم برگزار می شود و رقص محلی جزء جدانشدنی این مراسم ها در روستای تنگی سر در سنندج به شمار می رود.

جاذبه های دیدنی در روستای تنگی سر در سنندج

  • معماری پلکانی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، اولین چیزی که شما را مبهوت خودش می کند در زمان وارد شدن به روستای تنگی سر در سنندج، معماری پلکانی است که دارا می باشد. این نوع معماری را که مشابه آن در گیلان و روستای ماسوله دارا هستیم به این ترتیب است که حیاط هر خانه پشت بام خانه ی دیگر است. دلیل ساخت این مدل از خانه ها شیب زیاد روستای تنگی سر و شکل گیری پلکانی خانه ها نیز بوده است تا افراد مجبور شوند تا برای رسیدن به منازل مسکونی انتهای روستا از تعداد زیادی پله عبور کنند. متراژ این خانه ها کوچک است و شکلی مخروطی دارند. یکی از دلایل شکل گیری روستا به این صورت تراکم جمعیتی زیاد و وسعت باغات و مراتع می باشد، که زمین کمی را برای ساخت و ساز باقی می گذارند.

  • کوچه های سقف دار (ساباط های قدیمی)

در کوچه های روستای تنگی سر در سنندج به غیر از خانه های پلکانی، کوچه های سقف داری را مشاهده می کنید که چهره ی متفاوتی به روستا بخشیده است. این ساباط ها یا همان کوچه های سرپوشیده از دوران کهن به جای مانده و در گذر زمان را به تماشا نشسته اند.

  • رودخانه خروشان

منطقه ی روستای تنگی سر در سنندج، با توجه به کوهستانی بودنش رودخانه ای خروشان دارد که میان کوه های آن می گذرد. این روستا در مسیر چشمه های همیشه جاری قرار دارد که به رودخانه سیروان می پیوندند. سعی کنید به بالاترین نقطه ی روستای تنگی سر بروید و از آن بالا خروش رودخانه را تماشا کنید.

  • کوه های سر به فلک کشیده

روستای تنگی سر در آغوشی یک کوه آرمیده و با زیبایی هایش دلبری می کند اما این کوه یکی از فرزندان طبیعت کوهستانی این منطقه است و کوه های سر به فلک کشیده ی دیگری نیز وجود دارند که از چهار طرف روستای تنگی سر را احاطه کرده اند و به همین دلیل در این روستا بخش محدودی از آسمان مشخص است.

  • بازدید از طبیعت

همه ی زیبایی ها مربوط به روستا و رودخانه و کوه نیست. در اینجا، طبیعت تصاویر تماشایی دیگری نیز دارد که با کمی گشت و گذار در اطراف روستا، می توانید آنها را کشف کنید و در دنیای متفاوت آنها غرق شوید.

دسترسی به روستای تنگی سر در سنندج

آدرس: استان کردستان، ۸۰ کیلومتری شهرستان سنندج، دهستان گاورود، روستای تنگی سر

به منظور دسترسی به روستای تنگی در سنندج باید ابتدا خودتان را به سنندج برسانید و راه خود را به سمت سه راه سو ادامه دهید که در ۶۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. سپس راه روستای تنگی سر را که با تابلو نشان داده شده را پیش بگیرد؛ پیشنهاد می شود حتما از گوگل مپ برای رسیدن به روستای تنگی سر در سنندج استفاده کنید. در صورتی که استفاده از برنامه ی کاربردی را بلد نیستید می توانید راهنمای کامل استفاده از گوگل مپ را در مجله ی گردشگری الی گشت مطالعه کنید.

روستای پالنگان دیگر روستای پلکانی سنندج

روستاهای پلکانی، معماری منحصربفردی دارند که سادگی و صمیمیت خانواده های روستایی را به نمایش می گذارند و میراثی به جای مانده از گذشتگان ایرانی اندصمیمیت میان مردم این ناحیه در حدی است که با اینکه حیاط خانه بالایی پشت بام خانه پایینی ست اما سالیان سال است که آن ها بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند. به منظور رسیدن به روستای پلکانی پالنگان باید به ۵۷ کیلومتری شهرستان کامیاران در استان کردستان بروید. با رفتن به روستا این فقط تماشای معماری خیره کننده خانه ها نیست که برایتان جذاب و دیدنی است در اینجا خودتان را در میان طبیعتی بکر و بی بدیل پیدا می کنید. چشمه سارها، آبشارهای خروشان و طبیعت سرسبز شاهکاری را پدید آورده اند که وادارتان می کنند تا می توانید در آن گشت و گذار کنید. در دل روستا رودی به نام تنگی ور در جریان هست که آب گوارا و خوش طعمش زبانزد خاص و عام است، آبی که از چندین چشمه اطراف تامین شده است. حدود ۱۰۰۰ نفر در این روستا زندگی می کنند که در هم کلام شدن با آن ها شنیدن لهجه شیرین اورامی برایتان لذتبخش خواهد بود. هوای خوب روستا در فصل بهار باعث شده که عشایر در این مدت به اینجا کوچ کنند و در هنگام کوچ، مراسم جذابی را به نمایش بگذارند که تماشایش یکی از محبوب ترین جاذبه ها برای گردشگران است.

 

 

 

کردستان،سنندج،روستای تنگی،جاذبه گردشگری،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: