کد خبر: ٢٣٠٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/11-١٢:٣٨

دریاچه فراخین دریاچه‌ای بکر و زیباست که در سال‌های اخیر خجالت را کنار گذاشته و برای خودش شهرتی دست‌وپا کرده است! این دریاچه از زیباترین دریاچه‌های ایران است که مقصد دلپذیری برای طبیعت‌گردان به شمار می‌رود.

 

دریاچه فراخین کجاست؟

به گزارش آبادان خبر؛ کمی که پا را از نوشهر آن طرف‌تر بگذاریم، پشت جنگل‌های سبز و درخت‌های تنومند، دریاچه فراخین را می‌یابیم. بنابراین اگر مسافر مازندران هستید، در کنار تفرجگاه‌های نام‌آشنای این استان در شهرهای پرجنب‌وجوشش، فراخین را هم در نظر داشته باشید. آدرس دقیق دریاچه را اگر بخواهید باید مسیر زیر را دنبال کنید:

استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای ویسر

فراخین از تهران چندان دور نیست و میانگین 3 ساعته به این منطقه جذاب گردشگری خواهید رسید. اما باید بدانید راه رسیدن به این دریاچه وحشی، چندان راحت نیست چرا که در مسیر رفت و آمد گردشگران قرار نگرفته و در تمام فصول سال نمی‌توان به آن سر زد.

مسیر دریاچه فراخین

با تمام این‌ها بهترین راه این است که از تهران به سمت چالوس حرکت کنید. وقتی مرزن‌آباد را رد کردید با دقت تابلوهای راهنمایی را دنبال کنید تا به فرعی کجور برسید. از این فرعی تقریبا 40 کیلومتر تا فراخین راه باقی مانده است. در این فرعی ابتدا به دلسم و سپس به ویسر می‌رسید.  بعد از ویسر با احتیاط و به آرامی دنبال یک فرعی بگردید که ارتفاعش از سطح جاده پایین‌تر است. این فرعی شما را به دریاچه فراخین می‌رساند.

این جاده آسفالت نشده را با احتیاط طی کنید، به خصوص اگر باران هم باریدن گرفته باشد! به طور کلی به علت جاده نامناسب این منطقه، رفت و آمد با ماشین سواری اندکی سخت به نظر می‌آید. بهترین انتخاب ماشین‌های شاسی‌بلند و آفرود است که در این جاده سنگلاخ و بعضا گلی، بتواند جان سالم به در ببرد.

بهتر است از راهنمایی افراد محلی کمک بگیرید چرا که دریاچه فراخین در این جاده خاکی دیده نمی‌شود و ممکن است آن را رد کنید! با توجه به جاده نامناسب و ناهموار این دریاچه سفر افراد سالمند یا کم‌توان نیز به این ناحیه اندکی سخت می‌نماید و قبل از سفر بهتر است این نکته‌ها را در نظر بگیرید.

 

ویژگی‌های دریاچه فراخین، باید‌ها و نباید‌هایی که حتما باید بدانید!

دریاچه فراخین از چشمه‌ای به همین نام که در بالادست قرار گرفته سیراب می‌شود، اما بارش باران و برف هم در میزان آب آن تاثیر زیادی دارد. مسیر رسیدن به این دریاچه، به حدی زیباست که دشواری‌های آن را از خاطر خواهید برد! آب‌و هوای آن به نوشهر شبیه است، بنابراین برای چک کردن وضعیت هوای دریاچه، می‌توانید نوشهر را مدنظر داشته باشید.

ویژگی های دریاچه فراخین

وضعیت آنتن‌دهی اینترنت در مسیر جاده و اطراف فراخین چندان مساعد نیست و احتمالا همان حوالی نتوانید از مسیریاب آنلاین استفاده کنید بنابراین پیش از حرکت مسیر را ارزیابی کنید یا نقشه آفلاین یا کاغذی به همراه داشته باشید. کمک گرفتن از یک بلد محلی نیز کار را تا اندازه زیادی آسان خواهد کرد. همچنین طبیعتا تماس تلفنی هم در دل جنگل مقدور نیست!

موقعیت این دریاچه در دل جنگل باعث شده تا حیواناتی چون گراز، مار، روباه، خرس و گراز هم در این جنگل حضور داشته باشند اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر به علت شهرت این دریاچه و افزایش بازدیدکنندگان، حیوانات ساکن در این جنگل عقب کشیده باشند. همچنین این منطقه توسط جنگلبانی محافظت شده است و از این بابت می‌توانید با خیالی آسوده به این نقطه بهشتی سفر کنید. اما احتیاط شرط عقل است و باید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

 

چه زمانی به فراخین سفر کنیم؟

چه زمانی به دریاچه فراخین سفر کنیم

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به فراخین است. این دریاچه در فصول گرم، بیشترین میزان آب را در خود جای داده است. به همین علت گردشگران بیشتری در این فصول به دیدار دریاچه فراخین می‌روند. پاییز و زمستان که بارندگی‌ها زیاد می‌شود چندان برای سفر مناسب نیست؛ هرچند که منظره درختان رنگارنگ پاییزی شما را میخکوب طبیعت منحصر به فرد فراخین خواهد کرد! اگر سختی راه نامناسب و جنگل پر از گل و لای را به جان بخرید و تجهیزات مناسب پیاده‌روی و ماشین‌سواری در گل و لای را نیز داشته باشید، چرا که نه! پاییز و زمستان این دریاچه هم دیدن دارد!

 

چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

اولین و ضروری‌ترین چیزی که باید به همراه داشته باشیم، اتوموبیل مناسب جنگل است. سواری‌های سبک احتمالا شما را در این جاده اذیت خواهند کرد؛ البته این موضوع تا حدی به فصل سفر شما نیز دارد. در فصول سر سال زنجیرچرخ را هم فراموش نکنید!

تجهیزات سفر

دومین مورد لباس و کفش مناسب پیاده‌روی در جنگل است. اطراف این دریاچه مرطوب است و در صورتی که لباس مناسب و کفش مناسب به همراه نداشته باشید، دچار مشکل خواهید شد. در فصول بارانی حتما لباس ضد رطوبت و بارانی و کاپشن با خود بردارید.

اگر قصد اقامت دارید، باید چادر و کیسه خواب، تجهیزات گرمایشی سازگار با طبیعت، خوراکی‌ها محبوبتان و کیسه نایلونی برای برداشتن زباله‌ها با خود به همراه ببرید. اگر تجهیزات کامل کمپینگ نیز دارید که چه بهتر!

آب دریاچه و چشمه‌های اطراف را نیز بهتر است استفاده نکنید یا در صورت ضرورت، بجوشانید و سپس میل کنید. بنابراین ترجیح آن است که آب معدنی را نیز از یاد نبرید.

دوربین عکاسی‌تان را نیز تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید! عکاسی از طبیعت این دریاچه، هدیه‌ای است که فقط به کسانی داده می‌شود که سختی مسیر را به جان خریده‌اند!

 

امکانات و تفریح‌هایی که انتظار شما را می‌کشد!

طبیعتا سفر به طبیعت مزایا و معایب خودش را دارد. انتظار برق و تلفن و سرویس بهداشتی را در طبیعت نباید بکشید. شاید از این لحاظ برای اقامت در شب برای خانواده‌هایی که بچه کوچک و سالمند دارند چندان مناسب نباشد! اما جوانان ماجراجو مشکلی نخواهند داشت.

اگر قایق بادی داشته باشید، می‌توانید قایق‌سواری هم بکنید. گردشگران مسیر اطراف فراخین را هم دوچرخه‌سواری می‌کنند که در نوع خود جالب و لذت بخش است.

تفریحات دریاچه

در کنار همه‌ی این‌ها این دریاچه از مناطق بکر شمال ایران و دور از مناطق شهریست و سکوت آن به تنهایی می‌تواند شما را حتی برای چندساعت از دغدغه‌هایتان رها کند!

 

اقامت در جوار فراخین

شما می‌توانید در شهرها و روستاهای اطراف دریاچه اقامت کنید و ساعاتی از روز را برای بازدید از دریاچه کنار بگذارید. نوشهر نزدیکترین شهر به فراخین است. روستای کندلوس هم فاصله کمی تا این دریاچه دارد که انتخاب مناسبی برای اقامت به شمار می‌رود.

اقامت در جوار فراخین

اما اگر به ماجراجویی علاقه دارید و دلتان می‌خواهد در آغوش طبیعت دمی بیاسایید، می‌توانید در جوار دریاچه اقامت کنید! زمین‌های مسطحی اطراف دریاچه وجود دارند که برای چادر زدن مناسبند.

طبیعت‌گردان حرفه‌ای برای کسانی که می‌خواهند شب را در کنار دریاچه اقامت کنند پیشنهادهایی دارند:

چادر مناسبی برای اتراق انتخاب کنید که هم از لحاظ ورود حشرات و هم رطوبت، امنیت کافی را داشته باشد.

زیر درخت چادر نزنید.

نزدیک چادر اما نه آنقدر نزدیک که دود آتش اذیتتان کند، آتش روشن کنید.

داخل چادر غذای بودار نگهداری نکنید.

اگر غذایی دارید که بویش پخش می‌شود، آن را کمی دورتر از چادر نگه دارید.

بهتر است از کیسه‌خواب هم استفاده کنید.

 

جاهای دیدنی اطراف دریاچه فراخین

وقتی به فراخین می‌روید بد نیست که از دیدنی‌های اطرافش هم باخبر باشید تا از زمان خود بهترین استفاده را ببرید. دیدنی‌های اطراف این دریاچه عبارتند از:

روستای کندلوس در جاهای دیدنی فراخین

روستای کندلوس

روستای کندلوس یک روستای کهن و باسابقه و از معروف‌ترین روستاهای ایران است که 7 کیلومتر بعد از مرزن‌آباد از همان دوراهی کجور در جاده چالوس که گفتیم و تقریبا 40 کیلومتر رانندگی بعد از این دوراهی، آن را خواهید یافت.

 

آبشار دارنو

آبشار دارنو هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید در کمربندی نوشهر تا جاده معدن سنگ نوشهر حرکت کنید و راه دریاچه فراخین را تا دوراهی ادامه دهید.

در این دوراهی باید وارد مسیر راست شوید و به پیاده روی تا ورودی آبشار ادامه دهید. برای رسیدن به این آبشار از دریاچه فراخین بهتر است از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

 

نکات مهمی که در سفر به طبیعت باید به خاطر داشته باشید!

سفر به طبیعت بکر آداب خودش را دارد. طبیعتی که طی میلیون‌ها سال شکل گرفته، مسافرانی صبور و مهربان را می‌طلبد! دریاچه فراخین هم منطقه بکری است که اگر مراقب آن نباشیم؛ خیلی زود از دستش می‌دهیم. با طبیعت هرچه بیشتر مهربان باشیم، این مهربانی به خودمان باز می‌گردد.

زباله‌های تجدیدناپذیر را که هیچ، حتی تجدیدپذیرها را هم نباید در طبیعت رها کنیم. اگر بتوانیم زباله‌های از قبل مانده را هم با رعایت نکات بهداشتی برداریم و با خود به شهر ببریم، کار پسندیده‌ای کرده‌ایم. حواستان به آتش‌هایی که برای درست کردن کباب و چای ذغالی، روشن کرده‌اید باشد. حتما پیش از ترک محل از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید.

جدای از این مسائل، نباید فراموش کنیم که سکوت طبیعت هم نباید خدشه‌دار شود. سکوت طبیعت هم مایه آرامش است و با تولید آلودگی صوتی، طبیعت‌گردانی که به دنبال آرامش به طبیعت سفر کرده‌اند را آزار می‌دهیم.

اگر خواندن این مقاله لذت بردید، آن را به همسفران احتمالی‌تان پیشنهاد دهید. اگر هم قبلا به دریاچه فراخین سفر کرده‌اید و نکته جالب توجه و مهمی از آن می‌دانید، برای علی‌بابا بنویسید! نظرات شما ما را خوشحال می‌کند!

 

 

 

 

 

 

گردشگری،ایرانگردی،دریاچه فراخین،نوشهر

منبع : علی بابا

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: