کد خبر: ٢٣٠٣٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/09-١٣:٥٥

معمولا زمانی که خواب به چشمم نمی‌آید، چشم‌هایم را می‌بندم و سعی می‌کنم به بهترین تصویر و خاطره‌ای که از یک سفر دارم فکر کنم. خیلی جالب است که سال‌هاست اولین تصویری که جلوی چشمانم ظاهر می‌شود مسیر جنگل مه‌آلودی است که در سفر پاییزی به شمال برای اولین بار با یک کوله سنگین کوهنوردی، با امید رسیدن به اولین خانه روستایی طی می‌کردم.

 

به گزارش آبادان خبر؛ تغییر آب‌وهوا تعیین‌کننده نوع سفر و مقصد سفر است. خنکای پاییز و شکل و شمایل رنگارنگی که به طبیعت می‌بخشد، یکی از ویژگی‌هایی است که مردم را با شروع مهرماه به سمت شهرهای شمالی کشور می‌کشاند، دیگر هوا به اندازه تابستان گرم و شرجی نیست و علاوه‌بر آن طبیعت مانند یک تابلوی نقاشی زیبا، برگ‌ریزان پاییز را به ‌نمایش می‌گذارد. شاید نتوانم از حس دویدن در دل جنگل‌های بلوط برایتان چیزی بگویم، آن هم درست وقتی صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی زیر کفشم هنوز توی گوشم می‌پیچد…اما می‌توانم شما را به تجربه این حس دعوت کنم!

بهترین جاده های پاییزی شمال ایران کدام است؟

زیباترین جاده‌های پاییزی جاده چالوس، جاده هراز، جاده دوهزار، جاده اسالم به خلخال و چمستان به نور هستند.

بهترین جنگل های شمال برای طبیعت پاییزی چه جنگل هایی هستند؟

جنگل گیسوم، جنگل ابر، جنگل ناهارخوران، جنگل لوندویل، جنگل دالخانی، جنگل راش، جنگل سیاهکل، جنگل کبودوال و…

بهترین شهرهای شمالی برای سفر پاییزی کدام‌ها هستند؟

رضوانشهر، یوش، کیاشهر، اولسبلنگاه، ماسال، چمستان، رامسر و…

در این مقاله قرار است مقاصد پاییزی شمال ایران را به شما معرفی کنم. این مقاصد پاییزی به چند دسته مختلف از جمله جنگل‌ها، جاده‌ها، روستاها و جاهای دیدنی شمال تقسیم‌بندی شده‌اند. فرقی نمی‌کند که قرار است با ماشین به دل جاده بزنید یا کوله‌پشتی خود را چفت کرده‌اید و آماده جنگل‌نوردی هستید…قطعا این مقاله برای سفرهای پاییزی شما نقشه راه مناسبی خواهد بود.

توجه داشته باشید که قبل از هر سفر برای پیشگیری از خطرات احتمالی و لغزندگی مسیر، میزان بارندگی و وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید و تجهیزات متناسب با فصل همراه داشته باشید.

سفر پاییزی به شمال

جنگل های پاییزی شمال

طبیعت چشم‌نواز جنگل‌های شمالی در فصل پاییز دیدنی‌تر از آن‌ چیزی می‌شود که بتوانید تصورش بکنید. طیف رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز از درختان به سمت زمین سرازیر شده و شما را در دریایی از نارنجی‌ها غرق می‌کند. اگر قصد سفر پاییزی به شمال دارید، بهتر است با جنگل‌های زیر برای جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی آشنا باشید:

جنگل ابر

در سفر پاییزی به شمال، می‌توانید با سفر به جنگل ابر، در دریایی از ابر شیرجه بزنید. حتما تا به ‌حال ضرب‌المثل (آسمان هم زمین بیاد…) را شنیده‌اید. حواستان باشد زمانی که در جنگل ابر هستید اصلا سراغ این اصطلاح نروید، چون جنگل ابر، محل تلاقی آسمان و زمین است و واقعا آسمان در این منطقه به زمین رسیده است.

به خاطر نزدیکی دو اقلیم متفاوت آب‌وهوایی و تغییرات فشار این منطقه، ابرها بسیار نزدیک به سطح زمین هستند.جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا است که با قدمتی 40 میلیون ساله، به دوران سوم زمین‌شناسی یا عصر ژوراسیک برمی‌گردد.

جنگل ابر

این جنگل هیرکانی که در شمال شرقی کشور و 45 کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد، در سال 1398 در فهرست میراث طبیعی ایران جای گرفت. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد جنگل ابر چشمه‌های متعدد، پوشش گیاهی متنوع مثل درختان راش، نارون، سرخدار، بلوط و… و گیاهان دارویی کمیاب است.

هرساله گیاه‌شناسان زیادی از نقاط مختلف دنیا برای بازدید از این جنگل به ایران سفر می‌کنند. جنگل ابر دارای گونه جانوری مختلفی از جمله خرس قهوه‌ای، گرگ، خوک وحشی، روباه، شوکا و…است و از سال 1393 به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شده است.

جنگل ابر

منظره زیبای جنگل ابر و درختان درهم‌تنیده آن زیبایی دل‌انگیزی دارد که در فصل‌های مختلف طبیعت‌گردان، جنگل‌نوردان و دوچرخه‌سواران زیادی را به مهمانی خود دعوت می‌کند.

بهترین زمان برای سفر به جنگل ابر از اواخر فروردین تا اواخر مهرماه است. میانگین دمای جنگل ابر در بیشترین حالت 20 درجه سانتی‌گراد و در کم‌ترین حالت درجه سانتی‌گراد است. توجه داشته باشید که اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستید، بهتر است حتما یک راهنما همراه خود داشته باشید.

آدرس جنگل ابر: استان سمنان، شاهرود، 45 کیلومتری شمال شاهرود، روستای ابر

 

جنگل لُوَندِویل برای سفر پاییزی به شمال

یکی از مقاصد سفر پاییزی به شمال ایران، منطقه گردشگری لوندویل است که در حاشیه غربی دریای خزر و در استان گیلان قرار گرفته است. این منطقه به خاطر نزدیکی به گیلان و آستارا، ترکیبی شیرین از ویژگی‌های طبیعی دیدنی هر دو شهر به گردشگران نشان می‌دهد. نام این منطقه از روی گل‌های اسطوخودوس یا لاوندر انتخاب شده که در فصل‌هایی از سال، فضای جنگلی را یکدست بنفش می‌کنند.

مقاصد سفر پاییزی به شمال

جنگل لوندویل، طبیعت بکر و زیبایی وجود دارد که برای سفر در پاییز انتخاب مناسبی است. جنگل‌های لوندویل بیشتر به خاطر آبشارهای مختلفی که دارد در بین طبیعت‌گردان شناخته می‌شود، آبشار لاتون یکی از مهم‌ترین آبشارهای ایران در لوندویل قرار دارد.

طبیعت کوهستانی، درختان مختلفی از جمله آلو، گردو، فندق، سیب وحشی و تصویر خوش آب‌ورنگ این جنگل در پاییز، مقصد تمام افرادی است که دلشان می‌خواهد یک آخر هفته پاییزی در دل طبیعت سر کنند.

مقاصد سفر پاییزی به شمال

علاوه‌براین، لوندویل دارای پناهگاه حیات وحش است. این پناهگاه یکی از مناطق حفاظت‌شده کشور است که با پوشش گیاهی خاص خود، پذیرای گونه‌های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.

آدرس جنگل لوندویل: استان گیلان، آستارا، شهر لوندویل

 

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران یا پارک جنگلی ناهارخوران یکی از گزینه‌هایی است که برای سفر پاییزی به شمال پیش پای شما قرار دارد. ناهارخوران جنگلی وسیع در در جنوب گرگان است که مردم شهر آخر هفته‌ها چند ساعتی در این جنگل سپری می‌کنند.

این پارک جنگلی دارای امکانات مختلف رفاهی و تفریحی از جمله آلاچیق، پارک و شهربازی، آبشار مصنوعی، رستوران، محل کمپ، نیمکت، نمازخانه، فروشگاه و سرویس بهداشتی است.

جنگل ناهارخوران

شاید برایتان جالب باشد که حالا چرا به آن (ناهارخوران) می‌گویند؟ در گذشته این مکان در راه بازگشت زائران از حرم امام رضا قرار داشته و محلی برای توقف استراحت و صرف ناهار بوده است.

برای همین هم هنوز نام جنگل ناهارخوران روی آن باقی مانده است. با توجه به اینکه ناهارخوران منطقه‌ای در دسترس عموم مردم بوده است، متاسفانه پوشش گیاهی و گونه جانوری آن تحت تاثیر قرار گرفته و خیلی شاهد تنوع زیادی نخواهید بود.

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران، جنگلی با قدمت 40 میلیون ساله است که برای گردش در آن لازم نیست حتما طبیعت‌گرد حرفه‌ای باشید یا تجهیزات خاصی داشته باشید. کافی است دلتان برای دیدن درختان با برگ‌های زرد و نارنجی غنج برود تا بتوانید به‌راحتی در آن قدم بزنید. بهترین زمان بازدید از جنگل ناهارخوران، هرروز است! فرقی ندارد در کدام فصل به این جنگل می‌روید، زیبایی طبیعت شمال در هر فصلی چشمگیر است.

آدرس: استان گلستان، گرگان، 8 کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب

 

جنگل سیاهکل

اگر قصد یک سفر پاییزی به شمال را دارید، احتمالا جنگل سیاهکل انتخاب مناسبی باشد. سیاهکل یکی از شهرهای نسبتا بکر گیلان است که جنگل‌های سرسبز و زیبایی دارد. اگر یک بار از جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان سفر کنید، تجربه شیرین منظره‌های جنگلی اطراف هرگز از خاطراتتان محو نخواهد شد.

هر جا از جاده که دلتان خواست می‌توانید توقف کنید و ماجراجویی جدیدی در دل جنگل شروع کنید. قصه نام سیاهکل از این قرار است که در گویش گالشی، (سی) به معنی کوه یا صخره بزرگ است و (کل) به معنی آبادی. ترکیب سیاهکل معنی (آبادی کنار کوه) می‌دهد.

جنگل سیاهکل

یکی از جنگل‌های بکر و پرطرفدار منطقه سیاهکل، جنگل لاریخانی است که چشمه آب معدنی لاریخانی و آبشارهای مختلفی از جمله آبشار معروف لونکدر آن قرار دارد. البته اگر بخواهید به جاهای دیدنی جنگل برسید باید کمی بیشتر پیاده‌روی کنید و به مناطق بکر آن برسید.

جنگل سیاهکل دارای درختان متنوعی مثل افرا، انجیری، لرگ و… است و علی‌رغم بکر بودن، بخش‌هایی از آن امکانات اولیه‌ای برای استراحت مردم دارد.

یکی از جاهای دیدنی شمال که در مسیر جاده جنگلی سیاهکل به چشم می‌خورد، کاروانسرای تی‌تی است؛ این کاروانسرا که متعلق به دوران صفویه بوده است، روی یک تپه بلند و میان جنگل قرار دارد. بنابراین، در کنار جنگل‌گردی فرصت کوتاهی برای قدم زدن در تاریخ صفویه هم خواهید داشت.

جنگل سیاهکل

با توجه به هوای شرجی شمال، بهترین زمان سفر به جنگل سیاهکل بهار و پاییز است که هوای دلپذیری پذیرای گردشگران است.

آدرس جنگل سیاهکل: استان گیلان، سیاهکل

 

جنگل کبودوال

یکی از جاهای دیدنی گلستان در نزدیکی علی‌آباد کتول، جنگل کبودوال است. کبودوال در گویش کتولی از دو بخش (کبود) به معنی آبی و (وال) به معنی جوی آب تشکیل شده است؛ این نام برگرفته از آبی بودن رودخانه‌هایی است که در دل این جنگل جاری شده‌اند.

این جنگل یک شگفتی ویژه برای طبیعت‌گردان دارد و آن تنها آبشار خزه‌ای ایران است. حضور آبشار کبودوال در میان دو دره جنگلی، تصویری به‌یادماندنی از یک سفر پاییزی در ذهن شما خواهد ساخت. رسیدن به آبشار نیاز به جنگل‌نوردی و طی کردن مسیری پلکانی با حدود 320 پله دارد اما شک نکنید که این تلاش، ارزش چنین تماشایی را دارد.

جنگل کبودوال

اگر قصد دارید بیشترین استفاده را از این طبیعت‌گردی داشته باشید، سه توصیه اصلی من را به یاد داشته باشید: در سفر به جنگل کبودوال از مسیر جنگلی لذت ببرید، حسابی عکس‌های یادگاری بگیرید و اگر لباس اضافی همراه داشتید، چند ساعتی زیر آبشار آب‌تنی کنید. راستی تا یادم نرفته باید بگویم که آبشار کبودوال پاک‌ترین آبشار ایران است و آب آن آشامیدنی است.

سفر پاییزی به شمال

بهترین زمان برای بازدید از آبشار کبودوال فصل بهار، تابستان و پاییز است، این سفر بستگی به سلیقه شما دارد. اگر فکر می‌کند از تماشای رنگ‌های آتشین پاییز لذت بیشتری می‌برید، پیشنهاد می‌کنم این فصل را برای سفر پاییزی به شمال انتخاب کنید؛ البته لباس گرم فراموشتان نشود!

آدرس جنگل کبودوال: استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول

 

جنگل الیمستان

سفر به جنگل الیمستان یکی از سفرهای پاییزی است که احتمالا نام آن را در اکثر تورهای طبیعت‌گردی شنیده‌اید. علت این نام‌گذاری رشد گیاه الیما در این منطقه است.

درختان سربه‌فلک‌ کشیده جنگل الیمستان در پاییز، مه غلیظی که هنگام راه رفتن در خنکای جنگل صورت را نوازش می‌کند، هر طبیعت‌گردی را به خود وابسته می‌کند. اگر اهل سفر پاییزی به شمال باشید، کمپ و صعود به قله الیمستان، جزو جدایی‌ناپذیر برنامه سالانه سفرتان خواهد شد.

جنگل های شمال

جنگل الیمستان، محلی بکر برای طبیعت‌گردی است، برای همین هم اگر قصد سفر پاییزی چند روزه دارید، بهتر است وسایل کمپ همراه داشته باشید و یا در اقامتگاه‌های محلی روستاهای اطراف جنگل اتراق کنید.

بهترین زمان برای سفر به الیمستان اردیبهشت‌ماه و فصل پاییز است. در این زمان، زیبایی جنگل الیمستان به اوج خود می‌رسد اما باید بگویم این جنگل در تمام ماه‌های سال زیبایی و شگفتی خاص خود را دارد؛ به عبارتی می‌توان نامش را گذاشت جنگلی برای تمام فصول.

آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، آمل، کیلومتر 20 جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

 

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی یکی از مقاصد مهم در سفر پاییزی به شمال و جنگل‌نوردی محسوب می‌شود که در رامسر واقع شده است. این جنگل، بهشت مه‌آلودی است که در میان درخت‌های رنگارنگ پاییزی دلبری می‌کند. در این طبیعت‌گردی، آنقدر از تپه‌های جنگلی گذر می‌کنید تا خود را در اعماق جنگلی بکر پیدا می‌کنید.

جنگل دالخانی

در مسیر جنگل دالخانی می‌توانید از فروشنده‌های محلی بین راه انواع خوراکی‌های جذاب مثل عسل، میوه محلی یا سوغاتی تهیه کنید، یک فنجان چای تازه‌دم بنوشید و با گرمای آن، خنکای پاییز را به آغوش بکشید. اما اگر قصد جنگل‌نوردی در این جنگل زیبا را داشتید، حتما لوازم و تجهیزات طبیعت‌گردی و راهنمای کاربلد همراه خود داشته باشید.

برای سفر به جنگل دالخانی، هر فصلی زیبایی خاص خودش را دارد، اما حساب سفرهای پاییزی و رنگ‌های شگفت‌انگیز این جنگل از بقیه فصل‌ها جداست. البته سردی هوا و لباس گرم را در این سفر فراموش نکنید.

آدرس جنگل دالخانی: استان مازندران، رامسر، جاده ییلاق جنب رودبار، جنگل دالخانی

 

جنگل گیسوم

دالانی با درخت‌های سربه‌فلک کشیده‌ که شما را به دریا می‌رساند؛ دارم درباره جنگل گیسوم تالش صحبت می‌کنم. مسیر از آن مسیرهاست که در خواب و رویا می‌بینیم، آخر مسیر هم که مثل فیلم‌ها، پایان خوش دریا دارد. محبوبیت این مسیر در میان گردشگران، به خاطر فضای جنگلی و ساحلی که دارد باعث شده است آن را تبدیل به پارک جنگلی بکنند. پارک جنگلی گیسوم نقطه عطفی در صنعت گردشگری منطقه شده است.

جنگل گیسوم

پارک جنگلی گیسوم دارای امکاناتی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی، پارکینگ، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، رستوران، بوفه و… است. فضای جنگل گیسوم به‌گونه‌ای است که نیازی ندارید طبیعت‌گرد حرفه‌ای باشید یا تجهیزات خاصی همراه داشته باشید، لذت بردن از جنگل گیسوم با پوشش گیاهی دل‌انگیزش هیچ زحمتی ندارد.

بهترین زمان برای گردش در جنگل گیسوم، فصل بهار و پاییز است. اگر قصد سفر پاییزی به شمال داشته باشید، فرصتی خواهید داشت تا شاهد پادشاهی درختان جنگل گیسوم با رنگ‌های زیبایشان باشید.

جنگل گیسوم

آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی

 

جنگل راش

جنگل راش همان‌طور که از نامش به‌نظر می‌رسد، دریایی بی‌نهایت از درختان زیبای راش است که به خاطر برگ‌ریزان پاییزی جذابی که دارد، زبانزد همه گردشگران است. اگر در حال سفر پاییزی به سمت شمال هستید، فرمان ماشین را به سمت جاده هراز و روستای سنگده بچرخانید تا با یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران آشنا شوید.

جنگل راش

سفر به جنگل راش، فرصتی برای لذت بردن از طبیعت بکر و به خاطر سپردن قابی فراموش‌نشدنی از پاییز است. از جاذبه‌های این جنگل می‌توان به آبشار اوبن و رودخانه‌ای که در میان جنگل سرازیر است اشاره کرد.

شما می‌توانید در جنگل راش طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری یا جنگل‌نوردی کنید، طبیعت این جنگل جان می‌دهد برای یک پیک‌نیک درست و حسابی؛ اما حواستان باشد که این جنگل فاقد هرگونه امکانات اقامتی است و بهتر است لوازم مورد نیاز و تجهیزات کمپ همراه خود داشته باشید.

سفر پاییزی به شمال

با توجه به شهرت طبیعت پاییزی جنگل راش، بهترین زمان برای بازدید از این جنگل فصل پاییز است اما اگر در فصل‌های دیگر سال فرصت طبیعت‌گردی دارید، مطمئن باشید این جنگل در هر فصلی زیباست.

آدرس جنگل راش: استان مازندران، 50 کیلومتری شیرگاه، روستای سنگده

 

دشت لار

دشت لار یا پارک ملی لار با وسعتی نزدیک به 73500 هکتار، یکی از مناطق حفاظت‌شده در کوهپایه قله دماوند است. فکرش را بکنید، چشم‌اندازی بی‌نهایت از قله دماوند، دشت شقایق‌های وحشی با آن رنگ قرمز خیره‌کننده و آب‌وهوای خنک و دلپذیر. دیگر چه ترکیبی از این لذت‌بخش‌تر می‌تواند باشد؟

دشت لار

دشت لار یکی از مقاصد مهم و پرطرفدار در سفر پاییزی به شمال است که در مرز میانی تهران و مازندران قرار گرفته است. از جمله جاذبه های گردشگری دشت لار، آبشار سفیدآب یا آبشار قو و دریاچه طبیعی چشمه دیو آسیاب است که با رنگ آبی خود، انعکاسی کوچک از آسمان روی زمین است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی از جمله انواع گون، قارچ وحشی، آویشن و… است که در کنار گل‌های رنگارنگ دشت رشد کرده‌اند. دشت لار دارای گونه‌های مختلف جانوری از جمله ماهی قزل‌آلا در دریاچه، گرگ، خرس قهوه‌ای، کبک، افعلی دماوندی و البرزی و… است.

جنگل های سبز

اگر اهل کمپ در طبیعت هستید و از این کار لذت می‌برید، دشت لار را در سفرهای پاییزی خود قرار دهید. می‌توانید یک شب، کنار دریاچه در چادر بمانید و از تماشای ستاره‌ها کیف کنید. البته یادتان باشد که این سفر بدون تجهیزات کمپ امکان‌پذیر نیست.

بهترین فصل برای بازدید از دشت لار، خرداد ماه است که شقایق‌های وحشی دست‌به‌دست هم سراسر دشت را قرمزرنگ می‌کنند اما اگر اهل سفر در پاییز باشید، با لباس گرم می‌توانید از منظره پاییزی منطقه استفاده کنید و در دامن طبیعت استراحت کنید.

آدرس دشت لار: جاده هراز، پلور، جاده لار

دشت لار

جاده های پاییزی شمال

رانندگی در جاده‌های پاییزی شمال مانند شیرجه در یک اثر هنری خوش آب‌ورنگ است. جاده‌های پیچ‌درپیچ‌ در دل طبیعت با منظره‌های بی‌نظیر که مشابهش را جایی پیدا نخواهید. در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاده‌های پاییزی ایران می‌پردازم:

جاده چالوس

راستش را بخواهید سفر پاییزی به شمال با جاده چالوس معنا و مفهوم واقعی خودش را پیدا می‌کند. این جاده پیچ‌درپیچ که با نام جاده 59 نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین جاده‌های ایران در دل کوه است. منظره بی‌نظیر و طبیعت زیبای جاده چالوس آن را از حالت مسیر خارج کرده و به مقصدی برای تفریح تبدیل کرده است.

یک طرف رودخانه با صدای بلند آب جوش و خروش می‌کند، آن طرف صخره کوه با یک پیچ ظریف دست شاخه درختی را گرفته و روی سر جاده طاق زده است؛ در این جاده سرت را به هر طرف بچرخانی دلت آب می‌شود.

جاده چالوس

با توجه به اینکه جاده چالوس یکی از راه‌های اصلی شمال است، اکثر مردم ایران خاطرات شیرینی از سفرهای دسته‌جمعی یا حتی تک‌نفره در جاده چالوس دارند. از همان ابتدای راه، روستاهای مختلفی مثل روستای ارنگه، کندر، آدران و… هستند که با طبیعت دیدنی خود شما را دعوت می‌کنند.

بعد از گذر از روستاها به سد بزرگ امیرکبیر یا سد کرج می‌رسید که یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین سدهای کشور است. بین راه رستوران‌های زیادی با غذاهای خوشمزه هست که حتما باید به آن‌ها سر بزنید.

سفرهای شمالی ایران

چاده چالوس طولی نزدیک به 160 کیلومتر دارد اما می‌توان گفت که این جاده یک مسیر نیست، بلکه مقصد است. زیبایی چالوس در هر چهار فصل بر کسی پوشیده نیست اما با توجه به فضای کوهستانی و پیچ‌درپیچ چالوس، بهتر است در هنگام بارش باران و برف در رانندگی احتیاط کنید.

 

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال، جاده‌ای 70 کیلومتری است که اسالم گیلان را به خلخال در جنوب اردبیل متصل می‌کند. سراسر جاده جنگل‌هایی پوشیده از درختان سرسبز و زیباست که در پاییز با برگ‌ریزان زرد و نارنجی خود غوغا به‌پا می‌کنند.

اگر برای سفر پاییزی به شمال، جاده اسالم به خلخال را انتخاب کرده‌اید، بهتر است عجله نداشته باشید و هرجا دلتان خواست توقف کنید…کمی در دشت‌ها و جنگل‌های اطراف گشت‌وگذار کنید، بعد دوباره مسیر را ادامه دهید.

جاده اسالم به خلخال

دیدنی های جاده اسالم به خلخال کم نیست، دشت شقایق، دریاچه نئور، پارک جنگلی گیسوم، دریاچه سراگاه، آبشار کیوی و دریابن و… همه و همه جاهایی هستند که ساعت‌ها می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. اگر طبیعت‌گرد هستید و قصد جنگل‌نوردی و دوچرخه‌سواری در دل طبیعت را دارید، جاده اسالم به خلخال گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال فصل بهار، تابستان و پاییز است که مناظر طبیعی به اوج زیبایی می‌رسند. البته زمستان جاده نیز بسیار زیبا است اما به خاطر بارندگی و خطرهای جادهای، ممکن است جاده بسته باشد. باید بدانید که مسیر جاده اسالم به خلخال هیچ پمپ‌بنزینی ندارد و حتما باید با باک پر سفر خود را شروع کنید.

 

جاده جنگل دوهزار

جاده دوهزار و سه هزار یکی از جاده‌های جنگلی در تنکابن است که زیبایی مسیر، آن را به یکی از جاهای دیدنی مازندران تبدیل کرده است. جاده دوهزار سراسر پوشیده از درختان سربه‌فلک کشیده، آبشارها و چشمه‌های بکر است. در مسیر این جاده جاهای دیدنی و روستاهای زیادی از جمله روستای امامزاده قاسم، میانکوه، نوشا، برسه، یوج، پارک چالدره و… وجود دارد.

جاده جنگل دوهزار

عده‌ای می‌گویند علت نام‌گذاری دوهزار روی این جاده به خاطر ارتفاعات آن است، مثلا جاده دوهزار تا ارتفاع دو هزار متر ادامه دارد. سراسر جاده پوشیده از درختان راش، ون، چنار و… است که در فصلهای مختلف با چشم‌انداز دیدنی خود دلبری می‌کنند، گاهی هم در ساعت‌هایی از روز، مه غلیظی تمام جاده و جنگل را در آغوش می‌کشد و فضا را اسرارآمیز می‌کند.

جاده جنگل دوهزار

اگر قصد جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی داشته باشید، می‌توانید برای شب‌مانی از اقامتگاه‌های بومگردی استفاده کنید، در غیراین‌صورت باید تجهیزات کمپ همراه داشته باشید. جاده دوهزار در هر فصلی از سال زیباست اما مناظر بی‌نظیر پاییزی آن، مانند یک اثر هنری شما را به دل طبیعت دعوت می‌کند.

 

جاده چمستان به نور

جاده چمستان به نور، جاده‌ای نیم‌دایره‌ای شکل است که چمستان را به نور متصل می‌کند. این جاده زیبا و خوش آب‌وهوا گزینه مناسبی برای سفر در پاییز است. جاده چمستان به نور مسیری حدود 17 کیلومتر است که با مناظر دل‌انگیز جنگلی خود، گردشگران را سر ذوق می‌آورد.

جاده چمستان به نور

این جاده در منطقه کوهستانی و در نزدیکی دریا واقع شده است که آب‌وهوای آن را از سایر مناطق شمالی جدا می‌کند. سفر به این منطقه در هر چهار فصل امکان‌پذیر است و بستگی دارد دلتان بخواهد چشم‌انداز سفرتان سرسبز باشد یا پاییزی با رنگ‌های گرم.

 

جاده هراز

جاده هراز یا جاده 77، بعد از جاده چالوس، یکی دیگر از جاده‌های اصلی به مقصد شمال کشور است که به خاطر مناظر دیدنی و آب‌وهوای خوب، طرفداران زیادی دارد و دومین جاده زیبای ایران است. آثار باستانی کشف شده در این جاده، حاکی از قدمت آن تا دوران ساسانیان است.

سفر پاییزی به شمال

جاده هراز با مسیری به طول حدودی 200 کیلومتر، تونل‌های زیادی از جمله تونل سیا‌ه‌بیشه، نورانی، لهاش، سیاه‌بند، گرازمال و… دارد. این جاده به خاطر جاذبه‌های گردشگری مختلف از جمله قله دماوند، دریاچه تار، آبشار قلعه دختر، آب گرم لاریجان، سد لار، دریاچه امامزاده علی، دشت شقایق، امامزاده هاشم و… یکی از پرترددترین جاده‌های کشور است. علاوه‌براین مسیر جاده پر از رستوران، هتل و اقامتگاه‌هایی است که می‌توانند پذیرای شما باشند.

سفر پاییزی به شمال

بهترین زمان برای عبور از جاده هزار فصل بهار، تابستان و پاییز است. اگر دلتان می‌خواهد از مناظر پاییزی طبیعی لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنم سفر پاییزی به شمال داشته باشید.

 

شهر و روستاهای پاییزی شمال

معمولا وقتی صحبت از سفر به شمال می‌شود، اکثریت به سمت چند شهر معروف شما حرکت می‌کنند اما واقعیت این است که شمال، شهرها و روستاهای کوچک و بکر زیادی دارد که هنوز خیلی‌ها به سراغش نرفته‌اند. اگر طبیعت‌گردی هستید که خلوت، سکوت و بکر بودن مناظر طبیعی برایتان مهم است ادامه این مطلب را بخوانید:

شهر چمستان

شهر چمستان یکی از سفر پاییزی به شمال ایران برای سفرهای پاییزی است. چمستان یا با گویش محلی مازندرانی (چُمِستون)، از توابع شهر نور و در مجاورت آمل قرار گرفته است. آب‌وهوای دلپذیر و طبیعت بکر چمستان، آن را تبدیل به یکی از شهرهای محبوب کشور کرده است.

جاهای دیدنی پاییزی

روستاهای لاویج، آهودشت، میرخمند، گزناسرا، چهار روستای مهم در شهر چمستان هستند که هرکدام از نظر زیبایی با دیگری در رقابت هستند. از جمله جاهای دیدنی شهر چمستان می‌توان به دریاچه الیمالات، جنگل واز، پارک جنگلی کشپل، دریاچه آویدر، آب گرم لاویج، بقعه شاه بالوزاهد و… اشاره کرد.

سفر پاییزی به شمال

چمستان، شهری کوهستانی است ولی نزدیکی آن به دریا، آب‌وهوای دلنشین و معتدلی برای مردم شهر رقم زده است. بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است اما گردش در طبیعت پاییزی چمستان و تماشای مناظر طبیعی آن، خالی از لطف نیست.

سفر پاییزی به شمال

دسترسی به چمستان از طریق حمل‌ونقل زمینی امکان‌پذیر است.

 

شهر رامسر

رامسر یا عروس شهرهای شمال، یکی از معروف‌ترین شهرهای شمال کشور در استان مازندران است که عموم مردم در موقعیت‌های مختلف آن را به عنوان مقصدی برای سفر پاییزی به شمال انتخاب می‌کنند. موقعیت جغرافیایی رامسر و نزدیکی آن به کوه، دریا و جنگل ترکیبی جذاب برای گردشگران ایجاد کرده است و دل جنگل‌دوستان و طرفداران دریا را هم‌زمان به‌دست آورده است.

شهر رامسر

از جمله جاهای دیدنی رامسر می‌توان به جنگل دالخانی، روستای جواهرده، پلاژهای ساحلی دریای خزر، چشمه‌های آب گرم، پارک جنگلی صفارود، تله‌کابین رامسر، بازار محلی، کاخ‌موزه رامسر و… اشاره کرد. اگر بخواهید به تمام جاذبه های گردشگری رامسر سر بزنید، باید حتما چند روزی در شهر بمانید. البته حواستان باشد که غذاهای خوشمزه شمالی را در سفر خود فراموش نکنید.

شهر رامسر

آب‌وهوای رامسر با توجه به میزان بارندگی، در فصل‌های مختلف متفاوت است. بهارش سرسبز و دلفریب، تابستانش شرجی و دلنشین، پاییزش خنک و بارانی و زمستانش برفی و دیدنی است. بنابراین در هر فصلی که به رامسر سفر کنید برد کرده‌اید.

دسترسی به رامسر از طریق حمل‌ونقل زمینی و هوایی امکان‌پذیر است.

 

شهر رضوانشهر

رضوانشهر با دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی یکی از شهرهای استان گیلان است که می‌توانید برای سفرهای پاییزی خود به سراغ آن بروید. شهر رضوانشهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی از جمله آبشار ویسادار است که سومین آبشار مرتفع ایران است.

به عنوان سایر جاهای دیدنی رضوانشهر می‌توان به پل آجری پونل مربوط به دوران صفوی، مسجد اسپیه مزگت، پارک جنگلی گیسوم، روستای ارده، گورستان تاریخی پرن پرن وسکه، پل شفارود مربوط به دوران قاجار و… اشاره کرد. همان‌طور که در همین چند نمونه مشخص است، رضوانشهر، شهر پل‌های تاریخی و قدیمی است که قدم زدن روی آن‌ها در فصل پاییز، مثل قدم زدن در مسیر تاریخ است.

شهر رضوانشهر

آب‌وهوای این منطقه به خاطر شرایط جغرافیایی در تابستان‌ها بسیار شرجی و در زمستان‌ها سرد است. برای همین هم بهترین زمان برای سفر به رضوانشهر فصل بهار و پاییز است. پاییز با مناظر دلربایی که برای چشمان ما رقم می‌زند، رضوانشهر را به مقصدی برای سفر پاییزی به شمال تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی به شهر رضوانشهر زمینی و از طریق ماشین شخصی امکان‌پذیر است.

 

روستای ماسال

ماسال یکی از شهرهای قدیمی ایران است که در استان گیلان واقع شده است. احتمالا شما هم اسم آن را در برنامه‌های طبیعت‌گردی زیاد شنیده باشید.

این روستا به خاطر آب‌وهوای نیمه‌مرطوب کوهستانی، طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری که دارد به یکی از مقاصد سفر پاییزی به شمال ایران تبدیل شده است که سالانه از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. ماسال یعنی مکانی که در کنار کوه قرار گرفته است؛ این روستا در کنار کوه‌های تالش قرار گرفته است و علت نام‌گذاری آن هم‌جواریش با کوه است.

روستای ماسال

ماسال روستایی نسبتا خلوت، با طبیعتی سرسبز، رودخانه‌های پرآب، دشت‌های مرتفع و آبشارهای بلند است که برای تعطیلات یکی دو روزه مناسب است. به‌خصوص اگر در پاییز به آن سفر کنید. از جمله جاهای دیدنی روستای ماسال می‌توان به ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق ماسال سوچاله، ییلاق تلارگاه، ییلاق اسپی دشت، ییلایق شنبه راه، غارهای ماسال، آبشارهای ماسال و…است. همان‌طور که مشخص است، ماسال شهر ییلاق‌های سرسبز بی‌انتهاست.

روستای ماسال

آب‌وهوای روستای ماسال در پاییز و زمستان سرد است اما کسی که اهل سفر پاییزی به شمال باشد، این فرصت را برای گشت‌وگذار در ییلاق‌های بکر ماسال از دست نمی‌دهد.

 

روستای اولسبلنگاه

اولُسبِلُنگاه یکی از معروف‌ترین ییلاق‌های ماسال است. نام این ییلاق ترکیبی از دو کلمه (اولس) به معنی درخت و (بلنگاه) به معنی جایی مرتفع است که ترکیب آن معنی درختی در ارتفاع بلند می‌دهد. این روستای ییلاقی یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در پاییز حال‌وهوای بی‌نظیری دارد. اگر از تماشای طبیعت مه‌آلود پاییزی سیر نمی‌شوید، بهتر است اولسبلنگاه انتخاب قطعی شما برای سفر پاییزی به شمال باشد.

روستای اولسبلنگاه

یکی از ویژگی‌های این منطقه نظارت بر منابع طبیعی و محیط زیست است. شاید جالب باشد که بدانید در این منطقه مجوز ساخت بنا با مصالحی به‌غیراز چوب ممنوع است. این کار به یکدست و طبیعی ماندن این منطقه کمک می‌کند. این ییلاق فاقد آب لوله‌کشی و برق‌رسانی شبانه‌روزی است. احتمالا سفر به این ییلاق برای طبیعت‌گردی تجربه جالبی باشد.

روستای اولسبلنگاه

شما می‌توانید محصولات طبیعی روستا را به عنوان تغذیه و سوغاتی تهیه کنید. بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه فصل بهار و تابستان است اما اگر حاضرید با لباس‌های گرم سری به منظره پاییزی این ییلاق بیندازید، اصلا این فرصت را از دست ندهید.

 

روستای یوش

اگر می‌خواهید بدانید نیما یوشیج چه‌طور شاعر شد، شاید سفر پاییزی به شمال و روستای یوش به شما کمک کند که راحت‌تر به جواب این سوال پی ببرید. روستای یوش با طبیعت زیبا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. آب‌وهوای دلپذیر، دشت‌های سراسر رنگارنگ از گل و درختان سربه‌فلک کشیده، چشمه‌های پرآب. این روستا با زیبایی چشم‌نوازی که دارد، هرکسی را شاعر می‌کند!

روستای یوش

روستای یوش در شهرستان نوشهر واقع شده است و از جمله جاهای دیدنی روستای یوش می‌توان به خانه نیما یوشیج، شاعر برجسته شعر نوی فارسی، گنبد کیا داوود، مقبره‌های سید امین و سید جلال و… اشاره کرد. بهترین زمان سفر به این روستا فصل بهار، تابستان و پاییز است. طبیعتا پاییز فصل سردی است اما منظره بی‌نظیر پاییزی یوش برای هر گردشگری خاطره‌ای ماندگار خواهد شد.

 

بندر گز

بندر گز در روستای گز، از توابع مازندران قرار دارد. این بندر از دوران محمدشاه قاجار رونق گرفت و از همان زمان یکی از قطب‌های اصلی تجارت و اقتصاد کشور شد. پیشینه تاریخی این بندر سر دراز دارد و بازدید از آن به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شمال انتخاب درستی است.

جاهای دیدنی شمال

بندر گز با توجه به سابقه تاریخی که دارد دارای جاهای دیدنی مختلفی از جمله مارقلعه، قدیم‌قلعه، آتشکده‌های قدیمی، تپه‌های باستانی مختلف، فانوس دریایی و… است. در کنار جاهای دیدنی تاریخی، طبیعت بندر گز هم دیدن دارد؛ از جمله جاذبه های طبیعی بندر گز می‌توان به اسکله بندر گز، چشمه قلقلی، آبشار چلم ریز، جنگل جهان مورا، پارک جنگلی باغو و سواحل زیبای آن اشاره کرد.

بند گز در جوار دریای خزر، آب‌وهوای معتدل دارد و همواره سرسبز است. بهترین زمان برای سفر به بندر گز بهار و پاییز است. در این دو فصل هوای بندر مرطوب و دل‌انگیز است و طبیعت آن در هر فصلی زیباست.

 

بندر کیاشهر

بندر کیاشهر یکی از مقاصد مناسب برای سفر پاییزی به شمال است. این بندر که در گذشته با نام بندر فرحناز شناخته می‌شد، از توابع آستانه اشرفیه گیلان است و به خاطر موقعیت جغرافیایی و دسترسی به چمخاله، زیباکنار و بندر انزلی، مقصد محبوبی برای گردشگران است.

بندر کیاشهر

این بندر در قرن نهم هجری به دستور حسن کیا کارگیا بن سید حیدرکیا ساخته شد و نام آن هم برگرفته از نام سازنده آن است. بندر کیا شاهد تغییرات زیادی در طول تاریخ بوده تا به حال کنونی خود رسیده است.

از جمله جاهای دیدنی و تفریحی بندر کیا می‌توان به تالاب بین‌المللی بوجاق، پارک جنگلی با درختان چندین و چند ساله، بناهای تاریخی خانه رئیس شیلات و ساختمان‌های چوبی روسیه، بندر پل چوبی و… اشاره کرد. سفر به بندر کیاشهر در هر فصلی امکان‌پذیر است اما حساب سفرهای پاییزی به خاطر زیبایی مناظر و هوای دلپذیری که دارد، از بقیه فصل‌ها جداست.

 

جزیره آشوراده

آشوراده، تنها جزیره ایرانی در بندر ترکمن است. این بندر نکات شگفت‌انگیز زیادی برای دانستن و دیدن دارد. مثلا اینکه بندر آشوراده محلی برای زیست انواع پرندگان در فصل‌های مختلف سال است یا 40% از خاویار مصرفی ایران از نواحی اطراف این جزیره تامین می‌شود.

جزیره آشوراده

نام آشوراده از ترکیب دو کلمه آشور و آدا است که آدا در زبان ترکمنی به معنی جزیره است. آشوراده به معنی (جزیره آشور) است که از نظر سیاسی و اقتصادی فرازونشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و حتی تا پایان جنگ جهانی دوم در دست روسیه بوده است.

پوشش گیاهی متنوع جزیره شامل گیاهانی از جمله درختان انار ترش، بوته‌ها تمشک و… می‌شود، این جزیره زیستگاه جانورانی مثل روباه، ماهی، خرگوش، کبک، پرندگان دریایی و… نیز هست. حتی بسیاری از گردشگران برای پرنده‌نگری به این جزیره سفر می‌کنند.

سفر پاییزی به شمال

دسترسی به این جزیره از طریق قایق موتوری امکان‌پذیر است. اقامت در جزیره آشوراده نیاز به امکانات کمپ دارد، در غیر این صورت باید در اقامتگاه‌ها و هتل‌های اطراف گرگان بمانید. بهترین زمان برای سفر به جزیره آشوراده و بندر ترکمن فصل بهار و تابستان است اما آب‌وهوای پاییزی و طبیعت زیبای جزیره نیز فرصت مناسبی برای یک سفر پاییزی به شمال است.

 

دهکده مازیچال

دهکده مازیچال یکی از سفر پاییزی به شمال ایران است که برای طبیعت‌گردی، کوهنوردی، جنگل‌نوردی و آفرود مناسب است. مازیچال در استان مازندران و نزدیکی کلاردشت قرار گرفته و به عنوان منطقه بین‌المللی پرنده‌نگری گردشگران داخلی و خارجی زیادی دارد.

از جمله پرنده‌هایی که در مازیچال دیده می‌شوند می‌توان به قرقاول، دارکوب، جغد، بلدرچین و… اشاره کرد. منطقه حفاظت‌شده مازیچال در ارتفاع 2600 متر از سطح دریا قرار گرفته و با توجه به این ارتفاع مسیری زیبا با چشم‌اندازی دیدنی دارد. در این منطقه خلوت، ابرهای نزدیک به زمین حرکت می‌کنند و حس‌وحال قدم زدن در رویا را به هر طبیعت‌گردی القا می‌کنند.

سفر پاییزی به شمال

نام مازیچال برگرفته از دو بخش (مازی) به معنی بلوط و (چال) به معنی گودال است. مازیچال سرزمین درخت‌های بلوط است که نام آن معنی گودال‌هایی پر از بلوط می‌دهد.

این منطقه فاقد امکانات است و اگر قصد سفر به مازیچال دارید، حتما باید لوازم کمپ و تجهیزات سفر چند روزه همراه داشته باشید. مازیچال منطقه‌ای چهارفصل است که در هر فصل زیبایی منحربه‌فرد خود را دارد اما پاییزهای هزاررنگ مازیچال در میان طبیعت‌گردان معروف است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم سفر در پاییز مازیچال را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

 

جاهای تفریحی و دیدنی شمال در پاییز

اکثرا فکر می‌کنند شمال کشور و تفریحات آن در دریا و تابستان خلاصه شده است، درحالی‌که اصلا این‌طور نیست. مناطق شمالی کشور تفریحات و جاهای دیدنی متفاوت و متنوعی برای فصل‌ پاییز دارند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازم:

آب گرم لاویج

یکی از روستاهای دیدنی مازندران، روستای لاویج است که آب گرم لاویج در آن قرار گرفته است. با خنک شدن هوا و شروع فصل پاییز، استفاده از آب گرم طبیعی، گزینه مناسبی برای سفر در پاییز محسوب می‌شود. آب گرم لاویج یکی از جاذبه های گردشگری ایران است که از دل زمین به بیرون می‌جوشد. آب این چشمه دارای انواع املاح و مواد معدنی است که برای درمان مشکلات پوستی و دردهای مفصلی موثر است.

آب گرم لاویج

در روستای لاویج چند مجتمع آب گرم وجود دارد که بخش‌های جداگانه‌ای برای خانم‌ها و آقایان دارد. گرمای آب حوضچه‌های آب گرم لاویج به 48 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد، برای همین هم گرمای آن در خنکای پاییز و زمستان دلچسب است و سالانه گردشگران زیادی را در این فصول به سوی خود می‌کشاند.

آدرس آب گرم لاویج: استان مازندران، نور، جاده نور به چمستان (تقریبا دو کیلومتر مانده به چمستان)، جاده روستای لاویج

 

آبشار لاتون

یکی از سفر پاییزی به شمال ایران برای سفر در پاییز، آبشار لاتون گیلان است. این آبشار با ارتفاع 105 متر و عرض 5 متر، بلندترین آبشار ایران است که در سال 1399 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آب این آبشار در فصل‌هایی از سال ممکن است کم شود اما هرگز قطع نمی‌شود. گردشگران پس از طبیعت‌گردی در مسیری بکر و جنگلی، به آبشار لاتون می‌رسند که در دل طبیعت جا خوش کرده است. حتی همین حالا که دارم درباره آن صحبت می‌کنم، احساس می‌کنم صدای آب را می‌شنوم، صدای این سفر هرگز از ذهن خارج نمی‌شود، فقط کافی است گاهی یادی از آن بکنید.

سفر پاییزی به شمال

سرچشمه آبشار لاتون کوه اسپیناس (اسپینه) است که در مسیر با رودخانه لوندویل یکی می‌شود.آب‌وهوای منطقه لوندویل معتدل است و می‌توان آن را آبشاری چهارفصل دانست اما بهترین زمان سفر برای گردش در آبشار لاتون اوایل بهار و پاییز است. معمولا بالاترین دما در تابستان 35 درجه سانتی‌گراد و کم‌ترین دما در زمستان 0 درجه سانتی‌گراد است.

اگر وقت زیادی برای سفر ندارید، آبشار لاتون گزینه مناسبی برای سفر یک روزه است. البته برای این سفر حتما باید آمادگی جسمانی کافی و تجهیزات مورد نیاز طبیعت‌گردی داشته باشید.

آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه

 

دریاچه چورت

دریاچه چورت یا دریاچه میانشه، دریاچه‌ای است که در جنگل‌های بکر و سرسبز روستای چورت مازندران قرار گرفته است. اگر قصد دارید سفر پاییزی به شمال داشته باشید، دریاچه چورت یکی از گزینه‌های پیشنهادی من است.

این دریاچه قلب تپنده جنگل است که بر اثر رانش زمین و تغییر مسیر چشمه‌ای به‌صورت طبیعی ایجاد شده است. چورت یکی از جاهای دیدنی شمال است که باید صدها عکس یادگاری در کنار آن بگیرید.

سفر پاییزی به شمال

دریاچه چورت با طول 380 متر و عرض 140 متر تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری منطقه شده است که حتی گزینه مناسبی برای آفرود نیز به‌شمار می‌رود.

یکی از شگفتی‌های دریاچه چورت زمانی پدیدار می‌شود که سطح آب دریاچه کاهش پیدا می‌کند و درختان قدیمی که یک‌باره زیر آب مانده‌اند، به روی آب می‌رسند. قایق‌سواری در دریاچه، پیاده‌روی در فضای مه‌آلود و جنگلی اطراف جزو تفریحات این منطقه هستند.

سفر پاییزی به شمال

اگر قصد شب‌مانی در کنار دریاچه دارید، حتما باید تجهیزات کمپینگ و لباس گرم همراه داشته باشید، زیرا نزدیک‌ترین امکانات رفاهی در روستای چورت است که در فاصله با دریاچه قرار دارد. بهترین زمان سفر به دریاچه چورت فصل بهار و پاییز است؛ بهار فصل سرسبزی است و پاییز هم فصل رنگ‌های گرم دل‌انگیز.

آدرس دریاچه چورت: استان مازندران، ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر-ساری، 10 کیلومتری روستای چورت

 

دریاچه شورمست برای سفر پاییزی به شمال

دریاچه شورمست در جنگل‌های توسکای شهر سوادکوه قرار گرفته است. این دریاچه طبیعی با امکانات رفاهی مختلفی که دارد، یکی از گزینه‌های مناسب در سفر پاییزی به شمال است. دسترسی به دریاچه شورمست از طریق ماشین شخصی امکان‌پذیر است و لازم نیست برای دیدن آن طبیعت‌گرد حرفه‌ای باشید.

سفر پاییزی به شمال

از جمله امکانات رفاهی و تفریحی دریاچه شورمست می‌توان به فروشگاه، اتاقک‌های اقامتی، رستوران، سرویس بهداشتی، فضای پارک خودرو(به همراه هزینه ورودی ماشین)، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و ماهیگیری اشاره کرد. قایق‌سواری در آرامش میان دریاچه را می‌توان گردش بهشتی دانست.

سفر پاییزی به شمال

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت تابستان و پاییز است، اما دریاچه در تمام فصل‌ها جلوه خاص خود را دارد. پاییزهای این منطقه زیاد سر نیست و فضای جنگلی اطراف در کنار دریاچه تصویر بی‌نظیری ایجاد می‌کند. حالا در سفر انتخاب با خود شماست که شب را با امکانات کمپ در چادر خودتان بمانید یا یکی از ویلاهای اطراف دریاچه را اجاره کنید.

آدرس دریاچه شورمست: استان مازندران، سوادکوه، شهر سفیدآب، روستای شورمست

 

خزان به لطف تو چشم و چراغ تقویم است

خیلی‌ها فصل پاییز را فصل غم‌انگیزی می‌دانند، بعضی‌های هم آن را فصل عشق و عاشقی صدا می‌کنند…شعرهای زیادی هم در وصف پاییز سروده شده…اما تمام این احوالات به کنار، چیزی که پاییز را پادشاه فصل‌ها کرده است، زیبایی آن است.

قدم زدن در جنگل پاییزی، با نور خورشید که از لابه‌لای شاخه‌های درختان خودش را به زمین می‌رساند، آواز پرنده‌ها، صدای تق‌تق دارکوب روی درخت و حس خنکای پاییز روی صورت این تجربه را از باقی سفرهای زندگیمان متمایز کرده است. برای همین این مقاله را نوشتم تا هر آدمی با سفر پاییزی به شمال، این تجربه ساده اما دلنشین را در خاطراتش حک کند.

 

 

گردشگری،ایرانگردی،شمال،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع : علی بابا

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: