کد خبر: ٢٢٨٩٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/01-١١:٠٨

در گوشه ای از خاک سرزمینمان قلعه ای قرار دارد که موقعیت اسرار آمیزش گذر هر لشکر چند هزار نفره ای را غیرممکن می کند. فقط تعداد اندکی سرباز در این قلعه می توانستند جلوی یورش هزاران نفر را بگیرند همان کاری که بابک خرمدین و یارانش انجام دادند و مدت ها لشکر عرب را در کوه ها سرگردان کردند و در نهایت فراری دادند.

 

آبادان خبر _ شاید کنجکاو شدید تا بدانید بابک خرمدین که بود، او از سرداران ایرانی آذربایجان بود که طاقت ظلم خلفای عباسی را نیاورد و تصمیم به قیام گرفت و به مدت ۲۲ سال رهبر جنبش سرخ جامگان شد، در این مدت ستم خلفای عباسی به حدی بود که سرداران دیگری مثل ابومسلم خراسانی هم در جای جای نقاط ایران به پا خاستند. با اینکه بابک بعد از خیانت عده ای جانش را در راه ایران داد اما جانفشانی های او و یارانش آنقدر زیاد بود که ماجرای قیامشان شهرت جهانی پیدا کرده بود. قلعه باشکوه بابک جایی بود که بابک و یارانش در مقابل حمله اعراب در آن سنگر می گرفتند و ۲۲ سال در آن مبارزاتی را بر علیه اعراب انجام دادند. این قلعه در زمان های قبل از بابک هم وجود داشته و احتمالا در دوره اشکانی یا ساسانی ساخته شده چون سبک معماریش به مجموعه سلیمان که برای زمان ساسانی ست شبیه است. این قلعه در قرن های دوم و سوم نوسازی شد و در قسمت های مختلفش تغییراتی به وجود آمد،  تغییراتی که در زمان بابک انجام شد هنوز هم بعد از گذشت ۱۲۰۰ سال باقی مانده است.

این قلعه در ۵۰ کیلومتری شهر اهر آذربایجان شرقی در منطقه کلیبر بر روی کوهی بلند به ارتفاع ۲۳۰۰ متر قرار دارد و اطراف آن را در هر طرف دره هایی به عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر احاطه کرده است به طوری که برای رسیدن به قلعه فقط یک راه باریک و صعب العبور وجود دارد. با اینکه مسیر کلیبر تا قلعه ۳ کیلومتر بیشتر نیست اما گردنه ها و گذرگاه های خطرناکی دردلش دارد که عبور از آن را سخت کرده است. قبل از اینکه به دروازه اصلی برسید و وارد این بنای استوار شوید باید از دالانی بگذرید که از سنگ های طبیعی درست شده و فقط یک نفر می تواند از آن بگذرد. در این معبر که تا دالان قلعه فقط ۲۰۰ متر فاصله دارد می توانید بایستید و تماشا کنید که مسیر چقدر صعب العبور است و قلعه چقدر پرابهت! با دیدن موقعیت عجیب قلعه احساسی همراه شگفتی شما را فرامی گیرد، به انتهای دالان که نگاه کنید دروازه قلعه را می بینید پس بی دلیل نیست که هیچ تازه واردی نمی تواند خود را از دید نگهبانان دروازه ورودی پنهان کند.

فقط از راه دروازه اصلی می توانید وارد قلعه شوید و غیرممکن است که از روی کوه ها بتوانید خودتان را به قلعه برسانید. از دروازه ورودی که بگذرید و بارو را پشت سر بگذارید دژ اصلی را در پیش رو دارید که برای ورود به آن باید ۱۰۰ متر از ارتفاع بالا بروید و به راه باریکی برسید، راهی که گذشتن از آن واقعا دل و جرات می خواهد! در تکیه‌گاه‌های طبیعی دیواره های این مسیر چهار جایگاه نیمه استوانه ای برای دیده بانان قرار دارد که امکان ندارد تا کیلومترها جنبده ای حرکت کند و دیده بان ها آن ها را نبینند.  موقعیت خاص این قلعه به گونه ای بود که ۲۰ نفر سرباز می توانستند سپاهی چند صد نفره را حریف شوند و هیچ کشته ای هم نداشته باشند.

 

آذربایجان شرقی،کلیبر،بابک خرمدین،قلعه،قلعه بابک،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: