کد خبر: ٢٢٨٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/07/06-٢٢:٣٣

ایران از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری دارد؛ اما این بار به جنوب کشور سفر می کنیم به شهر پارسیان، تا در دل کوهستانی گرم و خشک، چشمه های آب و آبشارهای بسیار زیبایی را کاوش کنیم که چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.

 

به گزارش آبادان خبر؛ تنگه اودوبه و شو تاریکو بدون شک از بهترین مناطق طبیعی در جنوب ایران است.

معرفی شهر پارسیان

 

شهر پارسیان مملوء از نخل های سرسبز است، به «گاوبندی» نیز مشهور است. این شهر مردمان خون گرم و مهمان نوازی دارد. در اطراف این دره صخره های بسیاری دیده می شوند که به کوه های یخی شهرت دارند.

این شهر علاوه بر اینکه دارای خرمای فراوانی است و خرمای کل ایران را تامین می کند، به صادرات این محصول نیز پرداخته است. پارسیان نسبت به سایر شهرهای استان هرمزگان، از آب و هوای بهتر و معتدل‌تری برخوردار است.

با وارد شدن به شهر پارسیان و رفتن به سمت روستای چک چک، می توانید به دره نوردی مشغول شوید. با کمی پیاده روی به دوراهی خواهید رسید که یک سمت آن به تنگه شو تاریکو و سمتی دیگرش به تنگه آب دبه یا اودبه می رسد.

تنگه آب دبه و شوت اریکه در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق شهرستان پارسیان قرار دارند. در مسیر تنگه اودبه و شو تاریکو در پارسیان باید از زیبایی های طبیعی این منطقه از جمله کوه ها، صخره ها، چشمه ها، آبشارهای کوچک و حرکت پرندگان نهایت لذت را ببرید.

معرفی شهر پارسیان

معرفی شو تاریکو پارسیان

تنگه شو تاریکو یکی از دیدنی ترین و عجیب ترین دره های استان هرمزگان است که در نزدیکی شهر پارسیان و در میان کوه های مرتفع این منطقه از جنوب قرار گرفته است.  تنگـه شو تاریکو کمی پیچ در پیچ است و دارای دیوارهای منحنی است و صخره هایش به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی تغییر شکل داده اند و هر کدام شکل به خصوصی به خود گرفته اند.

تنگه شو تاریکه مسیر دشوارتری دارد و زمان بیشتری از شما می گیرد. شما با دیدن کوه های بلند در این مکان ممکن است کمی ترسیده و متحیر شوید اما این جای نگرانی ندارد زیرا این منطقه شگفت انگیز، خلقت خدادادی را نشان می دهد. برای رسیدن به این تنگه باید از تعدادی صخره بالا بروید و از قسمت‌ هایی شبیه به غار که ارتفاع کمی دارند و مسقف هستند عبور کنید.

سپس به یک فضای بسیار زیبا می رسید که پُر از چشمه های آب است. اینجا تنگه شو تاریکو است که رنگ فیروزه ای و سبز آبش آنقدر دیدنی است که شما را انگشت به دهان می کند. این تنگه هم دارای سقف است و هم در برخی از قسمت هایش سقفی مشاهده نمی شود. نور آفتاب در مناطق بدون سقف بر زمین و گودال های آب تابانده می شود و این چنین زیبایی منحصر به فردی را ایجاد می کند.


معرفی شو تاریکو پارسیان

اگر زمان اضافه آوردید می توانید به آبشار کوچک اودبه در پارسیان بروید. این آبشار سمت چپ دو راهی قرار دارد. برای رسیدن به این چشمه و آبشار نیاز به حدود ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه پیاده‌ روی است. البته مسیر رسیدن به این تنگه نسبت به شو تاریکو راحت تر است.

در این تنگه چشمه های زلال آب و سبز آبی را خواهید دید. همچنین آبشاری کوچک اما بسیار زیبای در این منطقه از شما پذیرایی می کند. بسیاری بومیان در این محل به شنا کردن می پردازند و شما هم می توانید تنی به آب بزنید.

در تمامی مسیر سمت چپ می تواند آثار کنده کاری شده بر روی دیواره کوه را مشاهده کنید که به گفته مردم محلی، قدمت زیادی دارند. این مسیر در گذشته، محلی برای عبور آب بوده است. هم اکنون نیز می توان لوله ‌های بزرگ آب را در این محل دید که چور آب از این قسمت به مناطق دیگر منتقل می شود.

مردمی که در نزدیکی این تنگه زندگی می کنند در فواصل مختلف با استفاده از لوله هایی که به این تنگه کشیده اند، آب مورد نیاز خود را تأمین می کنند. بر روی صخره هایی که آب از آنها عبور می کند، حکاکی هایی را خواهید دید که این در اثر جریان و اصطکاک آب در طول سال ها است.

بهترین فصل سفر به تنگه اودبه و شو تاریکو

برای دیدن این تنگه ها بهتر است که در فصول پُر آب سال به اینجا سفر کنید زیرا تنگه ها در فصول بارانی بسیار دیدنی و جذاب هستند. در فصول دیگر، در تنگه آبی جریان نداشته و اودبه و شو تاریکو کاملاً خشک هستند. برای سفر به این تنگه پیشنهاد می شود که در فواصل خنکی مانند اوایل بهار و زمستان به اینجا سفر کنید.


معرفی تنگه اودبه

حتماً وسائل مورد نیاز اعم از وسایل بهداشتی، آب آشامیدنی، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، مواد غذایی، داروهای ضروری، آب آشامیدنی، کفش و لباس مناسب و سایر موارد را با خود ببرید زیرا در این منطقه امکانات رفاهی وجود ندارد! سفر به تنگه اودبه و شو تاریکو در پارسیان را می توانید فردی و گروهی انجام دهید که هر کدام لذت مخصوص به خود را دارند.

چطور به تنگه اودبه و شو تاریکو در پارسیان برویم؟

برای رسیدن به تنگه های شو تاریکو و آب دبه از قطار، هواپیما، اتوبوس یا خودروی شخصی خود می توانید استفاده کنید. اگر به خودروی شخصی سفر می کنید، در زیر سه مسیر به شما پیشنهاد می شوند:

  • ابتدا باید خود را عسلویه برسانید. برای این کار از استان بوشهر به استان هرمزگان سفر کنید و از آنجا راهی عسلویه شوید. مسافت عسلویه تا شهر پارسیان در حدود ۶۰ کیلومتر است.
  • مسیر دوم از شیراز به پارسیان است. با خودروی شخصی از شیراز به سمت جنوب حدود ۴۰۰ کیلومتر مسافت است که با پیمودن آن می توانید به شهر زیبای پارسیان برسید.
  • مسیر سوم سفری از بندر عباس به بندر خمیر سپس به بندر لنگه است. زمانی که به بندر لنگه رسیدید با طی کردن مسافتی در حدود ۲۲۰ کیلومتر، می توانید به شهر پارسیان برسید.

جزیره پارسیان

نکته: شهر پارسیان در ۶۲ کیلومتری عسلویه، ۴۰۴ کیلومتری بندرعباس و فاصله ۶۲ کیلومتری بندر مقام، قرار دارد.

بعد از رسیدن به پارسیان بهتر است خودروی خود را پارک کرده و دره نوردی تا رسیدن به روستای چک چک و تنگه اودبه و شو تاریکو آغاز کنید. مسیر تنگه شو تاریکه طولانی تر از مسیر چشمه آب دبه است، پس پیشنهاد می کنیم که نخست از تنگه شو تاریکه دیدن کنید. در زمان بازدید از این دو تنگه زیبا می توانید از طبیعت بکر و خارق العاده این منطقه عکاسی کنید و این تجربه منحصر به فرد را برای همیشه در زندگی خود ثبت کنید.

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،گردشگری،ایرانگردی،پارسیان

منبع : الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: