کد خبر: ٢٢٧٧٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/07/01-١٢:١٤

دشت هویج تهران؛ لقب تکه‌ ای از بهشت را در مجاورت این استان، به خود اختصاص داده است. نام دیگر این دشت، گرچال در مجاورت روستای افجه و لواسانات می باشد که در ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. بسیاری بر این باورند که شهر تهران هیچ گونه جاذبه گردشگری طبیعی نداشته و تنها چیزی که موجب جذب افراد زیادی به این شهر می شود؛ آپارتمان ها و امکانات این شهر است. در این مقاله قصد داریم تا این تصور ذهنی را تغییر دهیم و به شما نشان دهیم که در تهران، هنوز هم ردپایی از طبیعت دیده می شود. اگر در شهر تهران و یا شهر های شلوغ زندگی می کنید؛ پیشنهاد ما به شما این است که سری به این دشت زیبا بزنید و از مشاهده آن لذت ببرید

 

به گزارش آبادان خبر، راه رسیدن به این دشت خیلی سخت نیست. نگران مسیر دسترسی به این منطقه زیبا نباشید؛ چرا که از طریق یکی از اتوبان ‌های منتهی به اتوبان شهید بابایی، لازم است وارد جاده لشگرک شوید. اگر از شمال تهران، قصد رفتن به این دشت زیبا را دارید؛ کافیست از اتوبان ارتش، جاده سوهانک، به گردنه قوچک و میدان لشگرک روید. عزیزانی که از کرج و یا شهرهای شمالی کشور، قصد بازدید دارند؛ می توان از مسیر جاده بالای دیزین، میگون، فشم، اوشان و زرده بند به میدان لشگرک برسند.

زمانی که به میدان لشگرک رسیدید کافیست با کمک تابلو های دسترسی به افجه، به افجه برسید. زمانی که به افجه رسیدید؛ یک دو راهی را مشاهده خواهید کرد. شما مسیر خاکی را دنبال کنید و وسیله نقلیه خود را پارک کنید. حالا زمان  پیاده ‌روی فرا رسیده است. شما به دشت هویج تهران رسیده اید. اگر قصد بازدید از این دشت را دارید؛ باید بدانید که این دشت متعلق به مردمی است که در آن به باغداری مشغولند و برای استفاده از فضای این دشت، نیاز به کسب رضایت از صاحبان آن است. اما اگر لازم شد؛ می توانید برای استفاده از امکاناتی مثل فروشگاه، سرویس بهداشتی و رستوران، به روستای شناخته شده ی افجه بروید.
دشت هویج

دشت هویـج تهران؛ دشتی خالی از هویج

در ابتدا لازم است بدانید که متاسفانه برخلاف نام این دشت، خبری از مزارع کاشت هویج نیست. البته بسیاری می گویند که در زمان های خیلی دور، در این دشت هویج کاشته می شده؛ اما آن چه مهم است معنی لغوی و قدیمی لقب این دشت، یعنی گرچال است. گر به معنی آتش، چال هم به معنی جایگاه می باشد. اما چرا جایگاه آتش؟ احتمالا، به علت گرم بودن این دشت نسبت به دشت های اطراف خود، این نام بر روی دشت باقی مانده است. البته شنیده ها حاکی از آن است که این دشت، از زمان شاهان صفوی مورد توجه ویژه ای بوده است. جاده مال رو این دشت که به آن راه شاه عباسی هم می گویند؛ این گفته ها را تصدیق می کند که قدمت این دشت بسیار طولانی است.

مناظر دیدنی دشت هویج

همان طور که در قسمت های قبلی گفته شد؛ قدمت دشت هویج تهران بسیار طولانی است. از طرفی، هم اکنون این دشت برای بسیاری از افراد ناشناخته است. بنابر این امکان تخریب آثار باستانی و محیط زیست کمتر بوده و مناظر و اماکن دیدنی آن زیاد و قابل توجه است.

  • دره ‌شمالی افجه:‌ افجه، به این دشت بسیار نزدیک بوده و آنقدر زیباست که مورد توجه بسیاری از کوهنوردان قرار گرفته است
  • آبشار پسچویک و موآب: اگر به ابتدای مسیر توجه داشته باشید خواهید دید که آبشاری مشرف به دره موجود است. ارتفاع این آبشار، پانزده متر بوده و فضای اطراف آن مملو از درختان افرا است. آبشار موآب هم از قله ساکا سرچشمه می گیرد و غالبا پرآب است.
  • دشت سبوستان: در شمال‌غرب دشت هویج تهران، دشت سبوستان واقع شده و مملو از درختان میوه، مانند آلو، آلبالو، گیلاس و گردو است. آب و هوای این دشت آنقدر خوب است که همیشه این درختان سرسبز و پر میوه هستند.

دشت های اطراف تهراناماکن دیدنی دشت هویـج

  • حمام صفوی: حمام قدیمی صفوی هنوز هم مورد استفاده مردم روستا واقع می شود.
  • سقاخانه حضرت ابوالفضل: اگر سری به این محل بزنید؛ خواهید دید که این سقاخانه، در محله چراغان است. این موضوع نشانگر اهمیت سقاخانه برای ساکنین و گردشگران است. جالب است بدانید که درخت چنار پانصد ساله ای در کنار این سقاخانه قرار دارد.
  • قلعه ساکا: قصر قدیمی که روی ارتفاعات امامه موجود است، به قلعه ساکا مشهور است. مورخان و باستان شناسان، بر این عقیده اند که قدمت این قلعه به قرن دوم هجری برمی گردد.
  • قصر ناصری: قصر ناصری هم در شمال افجه قرار دارد. این قصر که متعلق به ناصرالدین شاه بوده؛ هم اکنون به تلی از مخروبه تبدیل شده است.
  • غار موزه دکتر وزیری: این غار موزه در مسیر روستای کندعلیا، می باشد. در این موزه، مکانی برای سرو چای قرار دارد که گردشگران می توانند در آن اندکی به استراحت بپردازند. ورودی غار موزه به شکل دهان شیر، دهلیزها از بین سنگ سخت گرانیت البرز، مجسمه های چوبی، سیمانی، سنگی، گچی و فلزی و مجسمه های حیوانات به دکتر وزیری ساخته شده‌ اند که بر جذابیت این موزه بیش از پیش افزوده اند.

چه زمانی به دشـت هویـج برویم؟

این دشت همیشه و در تمام فصول سال زیبا است. چه در فصل گرما و چه در سرما، کوهنوردان زیادی به این دشت می روند. دشت هویج تهران، مکانی گرم بوده و توصیه ما به شما این است که در فصول خنک سال، مثل بهار و پاییز به آنجا بروید. اگر قصد ماندن در این دشت را دارید؛ می توانید ویلا و سوئیتی را در لواسان اجاره کرده و یا در این دشت چادر بزنید. توجه داشته باشید که در این دشت مسیری جهت عبور ماشین وجود دارد؛ اما لازم است که شاسی ماشین بلند و دو دیفرانسیله باشد.

اگر قصد رفتن به این دشت را در فصل زمستان داشتید؛ حتما تجهیزات گرمایشی را با خود ببرید و به هیچ وجه از آب رودخانه و آبشارها برای خوردن استفاده نکنید. اگر هم قصد کمپینگ دارید؛ مراقب حیوانات وحشی باشید. بدین منظور لازم است با فردی که با محیط آشناست؛ مشورت کرده و لوازم و تجهیزات مورد نیاز را تهیه نمایید.

 

تهران،دشت هویج،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: