کد خبر: ٢٢٥٠١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/06/15-١٢:٤٦

یکی از ناشناخته ترین مکان ها برای گشت و گذار، مرداب دیوک نام دارد که در منطقه کلاردشت واقع شده است. این مرداب در دل یکی از زیبا ترین و خاطره انگیز ترین شهر ها به نام مازندران واقع شده است که تمامی عناصر زیبای طبیعت از جمله رودخانه ها، کوه ها و جنگل های انبوه را در خود جای می دهد. مرداب دیوک هر ساله مسافران بسیاری را به و خود جذب زیرا بسیار زیبا و اعجاب برانگیز است.

 

به گزارش آبادان خبر، یکی از بکرترین مرداب ها در دل استان مازندان، مرداب دیوک (داریوک یا داروک) است. برای رسیدن به این مرداب می توانید از جاده چالوس به سمت کلاردشت حرکت کنید و خود را به این مرداب زیبا برسانید. این مرداب در شهرستان کلاردشت و در نزدیکی روستای پیمبور قرار دارد. مسیر رسیدن به دیوک به این گونه ای است که اگر اهل کوهنوردی هستید باید کمی از مسیر را طی کنید.

در این مسیر می توانید از انواع گونه های درختان و گیاهان و صدای پرندگان و طبیعت روح نواز نیز لذت ببرید. وقتی به این مرداب زیبا می رسید، سرتاسر آن از برگ ها و خزه ها پوشیده شده است و سکوت خاصی آن را فرا گرفته است که گوش دادن به آن سکوت همراه با صدای وهم انگیز طبیعت، می تواند روح تازه ای در انسان ایجاد کند.

مرداب دیوک بخشی از طبیعت کلاردشت است که آب روی آن به صورت ایستا مانده و گیاهان کوتاه قامت از جنس علف بر آن روییده اند. این مرداب در منطقه ای بسیار نرم که سطح آن را برگ و خزه پوشانده واقع شده است و به دلیل اسرارآمیز بودن، چند سالی است که بر سَر زبان ها افتاده است.

بهترین زمان سفر به مرداب دیوک

فصل بهار و تابستان برای سفر به این مرداب زیبا مناسب زیرا در این فصول می توانید انواع گونه های سرسبز گیاهان و درختان را مشاهده کنید و از آفتاب غیر مستقیم تابستانی نیز لذت ببرید؛ اما در فصل پاییز هم این طبیعت به گونه دیگری خود را به شما نشان می دهد. ریزش برگ های رنگارنگ بر زمین و تغییر رنگ برگ درختان می تواند جلوه ای منحصر به فرد به این فضا ببخشد.

مرداب دیوکبارندگی نیز در فصول سرد سال بیشتر است و شما اگر قصد سفر به این مرداب را در فصل زمستانی دارید، باید از شرایط آب و هوایی این منطقه از مازندران آگاه باشید. به هر حال، بارش باران و حضور در جنگل های بکر کلاردشت، تجربه ای خاطره انگیز برای مواجهه با طبیعتی است که به ندرت در مکان های دیگر کشور مشاهده می شود. بنابراین، تا می توانید از بودن در اطراف مرداب و لذت بردن از جاذبه های طبیعی آن لذت ببرید.

چگونه خود را به مرداب دیوک برسانیم؟

مسیر دستیابی به این مرداب از جاده چالوس به سمت کلاردشت است. شما باید از جاده چالوس به سمت کلاردشت بروید و سپس خود را به عباس آباد برسانید و بعد از طی کردن مسافتی در حدود ۵ کیلومتر (با خودرو)، وارد یک سه راهی خواهید شد که باید از سمت راست حرکت کنید و به روستای پیمبور برسید.

بعد از رسیدن به این روستا خودروی خود را پارک کنید و مابقی مسیر را پیاده بروید. اگر اهل جنگل نوردی و پیاده روی هستید، عبور از این مسیر می تواند برایتان هیجان انگیز و جالب باشد. اگر قصد دارید که سفری یک روزه به این مرداب داشته باشید، باید بدانید که در کل حداکثر هفت تا هشت ساعت در مسیر خواهید بود. پس باید خود را برای یک سفر طولانی آماده کنید.

وسائل مورد نیاز برای سفر به مرداب دیوک

صبح زود باید حرکت خود را آغاز کنید تا خود را به این جنگل پهناور برسانید. از کفش، لباس، کوله پشتی و تمام لوازم مورد نیاز مناسب برای این سفر استفاده کنید. سعی کنید بار خود را تا آنجایی که می توانید سبک کنید زیرا مسیر پیاده روی دو تا سه ساعت به طول می انجامد.

اگر قصد زدن کمپ در اطراف این مرداب زیبا را دارید، چادر و کیسه خواب را فراموش نکنید و تمام لوازم مورد نیاز از تنقلات گرفته تا وسایل بهداشتی را با خود بردارید. در فصول سرد سال نیز با خود لباس گرم و کفش مناسب به همراه داشته باشید زیرا بارندگی و برف کمی راه را برای شما دشوار می کنند.

کمپ در اطراف مردابدر کجا اقامت کنیم؟

بهترین جا برای اقامت، کلاردشت است. در این منطقه می توانید اقامتگاه مناسب را رزرو کنید تا بتوانید در بهترین فاصله از دیوک، آماده سفر به سمت این مرداب شوید. اگر هم به علاقه به کمپ زدن در اطراف مرداب هستید، باید کلیه وسائل ضروری را با خود به همراه بیاورید.

به هر روی، ماندن در جنگل نیاز به مهارت و دقت بالا دارد. اغلب در زمستان ها جای پای گرگ ها در این منطقه دیده می شود و در فصول دیگر نیز انواع و اقسام حیوانات در کلاردشت دیده می شوند. پس با حفظ احتیاط و توجه، به این مرداب سفر کنید.

مشخصات این مرداب در جدول زیر آورده شده است:

  • نام اصلی : مرداب دیوک (داریوک یا داروک)         
  • استان : مازندران
  • شهر : کلاردشت
  • روستا : روستای پیمبور
  • فاصله تا تهران : ۱۹۸ کیلومتر
  • پوشش منطقه ای : جنگلی
  • آدرس : استان مازندران، شهرستان کلاردشت، نزدیکی روستای پیمبور

 

 

مازندران،مرداب،مرداب دیوک،داریوک،داروک،کلاردشت،جاذبه طبیعی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: