کد خبر: ٢٢٢٧٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/06/02-٠١:٤٨

دیدنی های فیروزآباد هم شامل جاذبه ها و زیبایی های گردشگری طبیعی محیط و هم شامل نواحی باستانی و سازه های تاریخی می باشد. فیروزآباد یکی از شهرهای توریستی و گردشگری در استان فارس است که هر ساله تعداد زیادی بازدید کننده را به سمت خود جذب میکند. این شهر علاوه بر سازه های تاریخی و پیشینه ای غنی، دارای آب و هوای معتدل و مطبوعی است.

 

شهر فیروزآباد در کجا واقع شده است؟

به گزارش آبادان خبر، فیروزآباد یکی از مهم ترین و ارزشمندترین مناطق گردشگری استان فارس است که علاوه بر آب و هوا طبیعت مطبوع و دلچسب آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. شهر فیروزآباد که از لحاظ تاریخی به عنوان گهواره پیدایش معماری و هنر دوره ساسانی شمرده می شود در استان فارس و در ۹۵ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است. وجود آثار تاریخی مربوط به دوران ساسانیان و آب و هوای معتدل و مطبوع این ناحیه به دلیل قرار گرفتن در یک رشته کوه در شمال غرب و یک رشته کوه در جنوب شرقی آن و همچنین داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی و پوشش های جنگلی، کوه های مرتفع، چشمه سارهای فراوان و وجود حیوانات و پرندگان کمیاب و نادر در این منطقه باعث شده تا یک مقصد کامل و هیجان انگیز و زیبا برای سفر بعدی شما باشد.

اهمیت دیدنی های فیروزآباد

احتمالا خود شما هم با شنیدن نام شهر شیراز به یاد بناهای باشکوه و شگفت انگیز تاریخی مربوط به دوران هخامنشیان و یا سازه های زمان کریم خان زند می افتید، به عبارتی بزرگی و شهرت و عظمت آثار هخامنشی بر روی آثار تاریخی و ارزشمند تاریخی و دیدنی های فیروزآباد سایه انداخته و باعث شده تا افراد کمتری با این شهر و جاذبه های گردشگری آن آشنایی داشته باشند.

شهر باستانی فیروزآباداما باید بدانید که قدیمی ترین سازه های دوران ساسانی در این شهر قرار دارند و به نوعی می توان گفت که آغاز و خاستگاه سلسله ساسانیان شهر فیروزآباد در استان فارس است. به اندازه ای که بسیاری از باستان شناسان شهر فیروزآباد را نماد و مظهر معماری در زمان ساسانیان می دانند.

معرفی دیدنی های فیروزآباد

همانطور که گفتیم شهر فیروزآباد از لحاظ داشتن مراکز گردشگری مختلف از لحاظ تاریخی و طبیعی شهری کاملا غنی است و سفر به این شهر مطمئنا برای هر مسافری لذت بخش خواهد بود. اما دلایل مختلفی باعث شده است که این شهر به اندازه شایستگی و شگفتی هایش مورد توجه مسافران قرار نگیرد به طوریکه متاسفانه بسیاری از افراد تا به حال نام این شهر را نیز نشنیده اند.

به همین دلیل ما تصمیم داریم تا شما را با چند مورد از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی و دیدنی های فیروزآباد آشنا کنیم.

شهر باستانی گور

شهر باستانی گور با طراحی عجیب و زیبا و منحصر به فردش توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب می کند. این شهر که به دست اردشیر بابکان ساخته شده است اولین شهر با طراحی دایره ای شکل در ایران و از اولین و قدیمی ترین شهرهای دایره ای جهان به شمار می رود. در این شهرِ تاریخی چهار دروازه اصلی با نام های دروازه هرمز در سمت شمال، دروازه مهر (میترا) در سمت شرق، دروازه بهرام در سمت غرب و دروازه اردشیر در جنوب وجود دارد. این شهر شگفت انگیز و زیبا مرکز فرماندهی اردشیر بوده و سازه و بناهای حکومتی و درباری زیادی در آن ساخته شده است.

در مرکز این شهر برج بلندی قرار دارد که هنوز بخش بزرگی از آن پا بر جا مانده است. طول منار میلو ۳۳ متر و هر ضلع قاعده آن ۱۱ متر است. البته تخمین زده شده که طول اولیه این برج ۷۸ متر بوده باشد. اردشیر نام این شهر را اردشیر خورّه گذاشت که به معنای فر اردشیر نیز هست. برخی معتقدند که این برج پلکانی برای نگهبانی بوده است برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که اردشیر تنها برای به رخ کشیدن قدرت خود این برج عظیم را در مرکز این شهر دایره ای ساخته است. این شهر زیبا و منحصر به فرد و تاریخی از دیدنی های فیروزآباد به شمار می آید.

شهر باستانی گورگنبد نمکی جهانی

گنبد نمکی جهانی یا کوه جهانی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب فیروزآباد در استان فارس قرار دارد. حداکثر ارتفاع این گنبد در شمال شرق ۱۴۸۳ متر و حداقل ارتفاع آن در جنوب غربی گنبد به ۷۰۰ متر می رسد. همچنین قطر بزرگ این گنبد در جهت شمالی جنوبی می باشد و در انتهای تاقدیس کوه سرمه به زمین رسیده است. گنبد نمکی جهانی یکی دیگر از دیدنی های فیروزآباد به شمار می آید.

تنگه خرقه

تنگه خرقه که از دیدنی های فیروزآباد است در کیلومتر ۲۴ جاده فیروزآباد به فراشبند قرار گرفته است. این تنگه دارای طبیعتی بسیار زیبا و منحصر به فرد است. طبیعت سرسبز و باغ های پربار این منطقه و همچنین وجود چشمه سارهای فراوان این منطقه را به یک منطقه گردشگری و تفریحی تبدیل کرده است. البته علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز و چشمه سارهای زیبا و آبشارهای این ناحیه می توان به وجود امامزاده خرقه، قلعه خرقه و آرامگاه سید داود نیز اشاره کرد.

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان که به آتشکده فیروزآباد نیز معروف است در سده ۳ میلادی به دست اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسلسه ساسانی و در زمان اردوان پنجم، آخرین پادشاه اشکانی ساخته شد. این کاخ زیبا و منحصر به فرد دارای تونل های تو در تو است و گچ بری های بالای دیوارهای آن با گذشت ۱۸۰۰ سال همچنان سالم و پابرجا مانده است. برخی از باستان شناسان و پژوهشگران اهمیت تاریخی و فرهنگی این کاخ را برابر با تخت جمشید می دانند زیرا اردشیر بابکان در این کاخ به تخت نشست.

مصالح به کار رفته در این سازه همان مصالح پرکاربرد و قابل دسترس در آن دوران یعنی لاشه سنگ و ملات سنگ گچ است. اما دیوارهای درون و بیرون کاخ با گچ اندود پوشانده شده است تا نمایی زیباتر به کاخ داده و آن را از حالت زمختی خارج کند. کاخ اردشیر بابکان هم از لحاظ زیبایی ساختاری و هم از لحاظ اهمیت تاریخی و فرهنگی بسیار مهم است و از دیدنی های فیروزآباد محسوب می شود.

کاخ اردشیر بابکانتنگه هایقر از زیباترین دیدنی های فیروزآباد

احتمالا با دره مشهور "گرند کنیون" امریکا آشنایی دارید، پس در اینصورت باید بگوییم که تنگه هایقر گرند کنیون کشور ایران شناخته می شود. تنگه هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزآباد قرار گرفته است. اگر می خواهید تنگه هایقر را تصور کنید چشمان خود را ببندید و فضایی با پستی و بلندی های بسیار زیاد و با اختلاف زیاد، صخره های سنگی خشن و رنگارنگ، رودخانه ای پر آب و خروشان در میان دره و صدای آواز پرندگان وحشی را در ذهن خود مجسم کنید.

دره و تنگه هایقر یکی از زیباترین مناطق طبیعی گردشگری نه تنها در استان فارس بلکه در کشور است که دیدن آن حتی برای یک بار به هر ایرانی توصیه می شود. عمق رودخانه ای که در تنگه هایقر وجود دارد کم است و به همین دلیل به یکی از دیدنی های فیروزآباد تبدیل شده که مسافران و دوست داران طبیعت را به سمت خود جذب میکند. اما از آنجایی که این محیط کاملا بکر و دست نخورده است به شما پیشنهاد میکنیم که بدون تجهیزات حرفه ای و راهنما برای کمپ کردن به این دره سفر نکنید.

قلعه دختر فیروزآباد یکی دیگر از دیدنی های فیروزآباد

قلعــه دختر فیروزآباد بنایی است که ساخت آن به زمان اشکانیان برمی گردد و طبق نظر باستان شناسان اولین و قدیمی ترین بنای گنبد دار ایرانی به حساب می آید. قلعه دختر فیروزآباد در کیلومتر ۶ جاده فیروزآباد به شیراز و در دامنه یک کوه قرار گرفته است. نظریات جالبی در مورد نام این قلعه وجود دارد؛ برخی معتقدند که این قلعه به دلیل انتساب آن به ایزدبانوی آب ها یعنی آناهیتا قلعه دختر نام دارد، برخی دیگر اعتقاد دارند که راه نسبتا دور و صعب العبور برای رسیدن به آن باعث شده تا این نام را برای این قلعه برگزینند. مصالحی که قلعه دختر با آن ها ساخته شده است سنگ های قلوه ای درشت رودخانه است، سنگ های درون این سازه تراشیده و صیقل داده شده اند اما سنگ ها نمای آن همچنان مدور و دارای برجستگی هستند.

قلعه دختر فیروزآباددر اطراف این قلعه و در سمت های شمال، جنوب و غرب کوهستان های صخره ای وجود دارد که روی هر کدام از آن ها برج های نگهبانی ساخته شده است. قلعه دختر که یکی از دیدنی های فیروزآباد است طی سالیان دراز دستخوش کمی تخریب شده است و بخشی از آن را از دست داده ایم اما همین مقداری که از این بنای تاریخی به یادگار مانده نیز بسیار زیبا و حیرت انگیز است.

نتیجه گیری

کشور ایران کشوری با تاریخی چندین هزارساله و بسیار غنی است که طبیعت آن در هر گوشه از کشور با نقاط دیگر متفاوت است. همین امر باعث شده تا مکان ها و نقاط گردشگری بسیار زیادی در هر شهر و استان این کشور قابل پیدا کردن باشند.

ما در این مقاله تلاش کردیم که شهر فیروزآباد واقع در استان فارس و در نزدیکی شهر شیراز و دیدنی های فیروزآباد را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد ما به شما این است که این شهر را حتما مقصد یکی از سفرهای خود در نظر گرفته و از آن دیدن کنید. چون جاذبه های طبیعی و تاریخی این منطقه می تواند هر نوع گردشگر با هر سلیقه ای را راضی کند.

 

 

فارس،گردشگری،فیروزآباد،جاذبه طبیعی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: