کد خبر: ٢٥٥٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/27-١٣:٢٥

در صورتی که به دنبال نگهداری از یک گیاه مقاوم در منزل هستید، گل یشم می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد، زیرا گیاه یشم یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی به شمار می رود که نگهداری از آن بسیار ساده است.

 

آبادان نیوز _ نام دیگر گل یشم در زبان فارسی کراسولا نقره ای است که آنرا در زبان انگلیسی به نام Jade plant نیز می شناسند. این گیاه به دلیل جذابیت های خاص و شرایط نگهداری آسان به یکی از گیاهان پرطرفدار در جهان تبدیل شده است. جالب است بدانید گیاه یشم گونه های مختلفی دارد که شرایط نگهداری اکثر این گونه ها تقریبا با هم مشابه می باشد. در ادامه برخی از این گونه ها را معرفی کرده ایم:

  • کراسولا نقره ای
  • کراسولا درختی
  • کراسولا خرفه ای
  • کراسولا قاشقی
  • گل یشم ابلق
  • کاپیتلا و ...

گل یشم در اندازه های مختلف

گل یشم ابلق

گل یشم ابلق یکی از گونه های بسیار زیبا از گل یشم است که طرفداران زیادی دارد، این گیاه برگ های به رنگ سبز با حاشیه های باریک به رنگ قرمز دارد. در ادامه تصویر گل یشم ابلق را مشاهده می کنید.

گل یشم ابلق

شرایط نگهداری گل یشم

آبیاری مناسب

یکی از مهمترین مواردی که در نگهداری از گیاه یشم باید به آن دقت فراوانی داشته باشید، آبیاری این گیاه می باشد، زیرا در صورتی که آبیاری به درستی انجام نشود، به راحتی گیاه شما خراب خواهد شد.

در فصل تابستان معمولا هفته ای یکبار و در فصل زمستان هر 10 روز یکبار آبیاری برای گیاه کافی است. البته بهتر است حتما قبل از آبیاری بررسی کنید که خاک گیاه حداقل تا عمق 2 سانتی متر خشک شده باشد، در صورت خشک بودن خاک می توانید گیاه را آبیاری نمایید، در غیر این صورت از آبیاری خودداری کنید.

دقت داشته باشید گیاه یشم در برابر آبیاری زیاد هیچ مقاومتی ندارد و در صورت آبیاری بیش از اندازه به سرعت از بین خواهد رفت.

نور مناسب

بهتر است گیاه را در محیطی قرار دهید که روزانه چندین ساعت نور غیر مستقیم و ملایم خورشید را دریافت کند. نگهداری گل یشم در نزدیکی پنجره های جنوبی توصیه می شود.

دقت کنید نور شدید باعث سوختگی و خشکی برگ ها شده و محیط کم نور در رشد گیاه تاثیر منفی دارد، پس گیاه را در شرایط نوری مطلوب قرار دهید تا دچار مشکل نشود.

گیاه یشم را در نیز نور ملایم خورشید قرار دهید.

خاک مناسب

خاک گیاه یشم باید سبک و با زهکشی بالا باشد، زیرا خاکی که زهکشی مناسبی نداشته باشد، همیشه مرطوب است و این مرطوب بودن دائمی خاک باعث از بین رفتن ریشه های گیاه می شود.

می توانید از ترکیب خاک های ماسه، رس و خاک لومی برای گل یشم استفاده کنید. همچنین می توانید از خاک های آماده گیاهان آپارتمانی برای این گیاه نیز استفاده نمایید. تنها نکته حائز اهمیت در انتخاب خاک برای کراسولا، تنها زهکشی بالا خاک می باشد.

دما مناسب برای نگهداری گل یشم

این گیاه در مقابل سرما هیچ مقاومتی ندارد پس به هیچ عنوان آنرا در محیط هایی با دمای کمتر از 18 قرار ندهید. یشم به خوبی تحمل دما های بالا را دارد و حتی می تواند تا دمای 35 درجه را نیز تحمل کند.

بنابر توضیحات داده شده در صورتی که گیاه را در خارج از منزل نگهداری می کنید، در فصل زمستان حتما آنرا به درون منزل انتقال دهید تا دچار سرما زدگی نشود.

گل کراسولا را در دما های پایین قرار ندهید.

رطوبت مورد نیاز

یشم به رطوبت خاصی نیاز ندارد اما برای بهبود رشد و مطلوب کردن هوای محیط، هفته ای یکبار روی برگ های گیاه را غبارپاشی نمایید. البته غبارپاشی را در زیر نور خورشید انجام ندهید، زیرا با این کار باعث سوختگی برگ های گیاه خواهید شد.

کوودهی مناسب

اگر به خوبی شرایط را برای گیاه فراهم آورید، قطعا گیاه شما به کوددهی احتیاج پیدا نخواهد کرد، اما در صورتی که فکر می کنید رشد گیاه کاهش پیدا کرده می توانید از کود های مخصوص کاکتوس در فصل های رشد مانند بهار و تابستان برای گیاه استفاده کنید.

کوددهی باید به مقدار مناسب و هر دو هفته یکبار انجام شود تا ریشه های گیاه یشم دچار سوختگی نشوند.

گلدان مناسب یشم

تعویض گلدان

سرعت رشد گل یشم آهسته است، به همین خاطر شما هر 2 الی 3 سال یکبار باید گلدان را تعویض نمایید. هر زمان که بیرون زدگی ریشه از انتها گلدان را مشاهده کردید، آن زمان باید نسبت به تعویض گلدان یشم اقدام نمایید. گلدان جدید را تنها یک سایز بزرگتر انتخاب کنید، زیرا اندازه گلدان با سرعت رشد گیاه نسبت عکس دارد، به این معنی که در گلدان های بزرگ، سرعت رشد گیاهان کمتر می باشد.

هرس کردن

این گیاه زیبا نیاز به هرس کردن ندارد، اما هر چند هفته یکبار می توانید برگ های زرد شده یا خشک شده را از گیاه مادری جدا کنید. همچنین توصیه می شود ساقه های بیش از اندازه رشد کرده را قلمه بزنید و در گلدانی دیگر آنرا تکثیر نمایید.

روش های تکثیر گل یشم

قلمه زدن

یکی از بهترین و مناسب ترین روش ها برای تکثیر گل یشم قمله زدن آن می باشد. برای این کار تنها کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

قلمه زدن گل یشم

  • ابتدا یکی از ساقه های گیاه را به طول 5 سانتی متر ببرید.
  • قلمه را چند ساعت در معرض هوا قرار دهید تا شیره آن خارج شود
  • قلمه را در خاکی سبک با زهکشی مناسب بکارید.
  • آنرا در نور ملایم و غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • پس از گذشت یک هفته آنرا آبیاری کنید.
  • پس از چند هفته شما شاهد اولین نشانه های رشد در گیاه خواهید بود.

بیماری های گل یشم

در نگهداری از تمامی گیاهان، شما با برخی از مشکلات و بیماری های مواجه می شوید که در ادامه چند مورد از رایج ترین این مشکلات در نگهداری از گیاه یشم به همراه راه حل های آن آورده شده است.

پوسیدگی ریشه

یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای کراسولا رخ می دهد، پوسیدگی ریشه است که این مشکل به خاطر مرطوب بودن دائمی خاک و آبیاری نادرست پیش می آید، برای برطرف کردن آن باید آبیاری گیاه را کاهش داده و تا قبل از خشک شدن خاک، از آبیاری آن خودداری نمایید.

لکه های سفید روی خاک و برگ ها

این مشکل نشان از این است که گیاه شما مورد حلمه شپشک آرد آلود قرار گرفته است، اما جای نگرانی نیست، زیرا می توانید با سمپاشی کردن گیاه این شپشک ها را به راحتی از بین ببرید.

زرد شدن و ریزش برگ ها

این مشکل هم به خاطر آبیاری نادرست رخ می دهد که باید آبیاری را کاهش دهید و تا خشک شدن خاک گیاه را آبیاری نکنید.

نازک شدن برگ ها

این مشکل به خاطر آبیاری کم یا نگهداری گیاه در محیط بسیار گرم رخ می دهد. برای برطرف کردن آن می توانید گیاه را در محیطی قرار دهید که نور غیر مستقیم را دریافت کند. همچنین آبیاری را افزایش دهید تا مشکل برطرف شود.

سوختگی نوک برگ ها

این مشکل هم به خاطر قرار دادن گیاه در معرض تابش شدید نور خورشید رخ می دهد.

منبع:جایاگرین

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: