کد خبر: ٢٥٤٣٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/17-١٤:٥٨

گل شفلرا یا گل پنجه کلاغی با نام انگلیسی Schefflera را می‌توان به روش‌های مختلف مانند کاشت بذر، خواباندن و قلمه زدن تکثیر کرد.

 

آبادان نیوز _ آسان‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه است که می‌توان به راحتی در خانه یا گلخانه انجام داد. شفلرا سبز و شفلرا ابلق را می‌توان از طریق قلمه زنی ریشه دار کرد.

قلمه زدن گیاه شفلرا دارای سه مرحله به شرح زیر است

  • انتخاب قلمه مناسب و سالم
  • کاشت در خاک مناسب
  • نگهداری پس از کاشت قلمه

مراحل قلمه زنی گل شفلرا (گل پنجه کلاغی)

برای قلمه زدن گل شفلرا قلمه را از شاخه‌های چوبی شده و سالم انتخاب کنید و آنها را به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانت با قیچی باغبانی یا چاقوی تیز و تمیز کات کنید،  برگ‌های روی قلمه‌ها را برای جلوگیری از تبخیر زیاد جدا کنید البته می‌توان یک یا دو برگ انتهایی را روی قلمه باقی گذاشت.

آموزش قلمه زدن گل شفلراقلمه گل شفلرا

حال قلمه‌ ها آماده کاشت هستند و باید خاک مناسب را برای آنها تهیه کرد، از ترکیب خاک‌های مختلفی مانند پیت ماس، کوکوپیت، ماسه و پرلیت می‌توان برای قلمه زنی گل شفلرا استفاده کرد. بهتر است خاک را قبل از استفاده با سموم قارچکش و یا حرارت ضدعفونی کنید تا شانس ریشه دار شدن قلمه‌ها افزایش یابد.

قلمه‌ها را به اندازه یک تا سه سانتی متر در خاک فروکرده و اطراف آن را با انگشت پر کنید. گلدان را آبیاری مختصری کرده و در مکانی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، توجه داشته باشید نباید قلمه‌ها را در مقابل تابش شدید نور آفتاب قرار دهید. به منظور حفظ رطوبت اطراف ریشه‌ها می‌توانید بر روی گلدان محتوی قلمه‌ ها پلاستیکی شفاف بکشید یا به اصطلاح ظرف قلمه را کاور کنید.

ریشه زایی قلمه‌ها ممکن است تا ۳۰ روز طول بکشد. پس از اطمینان از ریشه زایی می‌توان به تدریج رطوبت را کم کرد. یک ماه پس از ریشه زایی نیز می‌توان قلمه خای ریشه دار را به گلدان دیگری منتقل کرد.

ریشه دار کردن قلمه شفلرا

چند نکته مهم در قلمه زدن گل شفلرا

  • قلمه ها را در جهت درست در خاک بکارید یعنی نباید سر و ته کاشته شود.
  • خاک لازم نیست خیلی خیس باشه و تنها رطوبت نسبی خاک کافی می باشد.

 

گل شفلرا را از طریق خوابانیدن ساقه‌ها نیز میتوان تکثیر کرد. شاخه‌ها را می‌توان خم کرد و قسمتی از آن را در خاک کاشت به نحوی که خاک به ارتفاع ۶ تا ۸ سانتیمتر بر روی آنان قرار گیرد. برای جلوگیری از جابجایی ساقه‌ها می‌توان قطعه‌ای سنگ بر روی منطقه‌ای که ساقه‌ها به زیر خاک رفته‌اند گذاشت. همواره خاک را باید مرطوب نگهداشت. در ناحیه تماس شاخه با بستر خاک ریشه حدود ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل خوابانیدن ریشه‌ها شکل می‌گیرند که در این زمان می‌توان گیاه جدید را از گیاه مادری جدا کرد و به طور مستقل آن را در گلدانی جداگانه کاشت.

برای آموزش قلمه شفلرا در آب اینجا کلیک کنید

منبع:میهن کاکتوس

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: