کد خبر: ٢٥٠١٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/02/21-٠١:٠٩

گل فوشیا که گل آویز نیز نامیده می شود از جمله گل های محبوب و زیبای موجود در آپارتمان های ایرانی است. در این مطلب، روش های پرورش و نگهداری گل فوشیا به همراه سایر نکات کاشت این گیاه در منزل برای شما علاقه مندان قرار گرفته است.

 

به گزارش آبادان خبر، گل فوشیا به دلیل حالت ایستادگی لقب گل آویز را از آن خود کرده است. حالت معلق این گل، چهره ای زیبا در فضای آپارتمان ها به وجود آورده و باعث یک فضای پویا و شاداب در منزل می شود. در این مطلب می خواهیم روش نگهداری گل فوشیا را در محیط های آپارتمانی آموزش دهیم.

قلمه زدن گل فوشیا
بهترین روش تکثیر گل فوشیا مانند روش کاشت استویا قلمه زدن می باشد. برای این کار از یک چاقوی تیز کمک بگیرید. خاکی از ماسه یا پیت ماس و پرلایت انتخاب کنید. در این ترکیب باید نسبیت ۵۰ به ۵۰ رعایت شود. برای تهیه این خاک باید ۵۰ درصد پرلایت را با ۵۰ درصد ماسه یا پیت ماس استفاده کنید. برای هوادهی خاک و همچنین شکسته شدن بافت ناهمگن خاک، از الک کردن استفاده می شود. اگر چه این قلمه را در خاک تهیه شده می گذارند اما در صورت تمایل می توانید ترتیبی دهید تا مراحل ریشه دار شدن گیاه در آب سپری شود. البته گیاه گل آویزی که در آب ریشه دار می شود، دارای ریشه ای شکننده و رشدی ضعیف خواهد بود.
مراقبت از گل فوشیا
زمان گلدهی برای قلمه گیری مناسب نیست. چون ساقه های گلدار برای ریشه دار شدن نیاز به طی کردن مدتی طولانی دارند و بعد از ریشه دار شدن، رشد کندی از خود نشان می دهند. اواخر پاییز و آغاز فصل بهار فرصت مناسبی برای قلمه گیری است و اواسط سال منجر به قلمه هایی با بافت چوبی می شود. در فصل زمستان، گیاه رشد کندی را سپری می کند و از این رو دارای رکود در رشد است.
اگر قصد دارید در فصل زمستان دست به تکثیر گل فوشیا بزنید، بهتر است در این فصل قلمه را از نوک گیاه انتخاب و برش دهید.
کات کردن شاخه های اضافی فوشیا
بهترین اندازه برای تهیه قلمه، ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر می باشد. البته شما می توانید قلمه های کوتاه تر از این حد را نیز ریشه دار کنید. قلمه هایی که در اندازه کوچکتر و از قسمت های منتهی به ساقه دریافت شده باشند، شرایط لازم برای نگهداری گل فوشیا را فراهم می کنند و رطوبت و گرمای لازم را بهتر در خود حفظ می کنند. مسلماً انتظار گیاهان کوچک را باید از قلمه های کوچک داشته باشید. این قلمه در صورتی که به رطوبت کافی دسترسی داشته باشد، می تواند ۳ هفته نیز بدون ریشه شاداب بماند. قلمه های انتخابی خود را از ناحیه گره جدا کنید. منظور از گره همان منطقه ای است که برگ به ساقه وصل شده است. بهتر است برگ های موجود در گره پایین را حذف کنید. این کار از کارهای اصولی در نگهداری گل فوشیا می باشد. چون اگر همراه با قلمه، برگ ها نیز وارد خاک شوند، می توانند شرایط ایده آلی برای تکثیر قارچ ها فراهم و در نتیجه بافت گیاه را متضر کنند.
جدا کردن برگ های اضافی قلمه فوشیا
برای ریشه دار شدن فوشیا، باید بستر مناسبی از رطوبت تهیه کنید. حفظ رطوبت در دوران ریشه دار شدن گیاه، اقدامی مهم و اساسی است. برای ریشه دار شدن به ۶ ماه نیاز دارید. بعد از طی شدن این ۶ ماه، باید شاهد ریشه ها باشید. حالا زمان آن رسیده که نگهداری گل فوشیا را به گلدان بسپارید. بعد از گذشت ۲۵ روز می توانید به گیاه داخل گلدان کود دهید.
کاتر را قبل از بریدن قلمه ضدعفونی کنید تا گیاه از امراض قارچی در امان باشد. برش زده شده باید به شکل اریب باشد و در زیر گره انجام گیرد. مراقب باشید که برگ های انتهایی ساقه را وارد خاک نکنید و حتماً از قسمت انتهایی جدا کنید.
گل فوشیا
قلمه را با ترکیب خاکی آماده شده در گلدان بگذارید. بستر خاک را مرطوب و برای حفظ رطوبت باید روی خاک را با یک پلاستیک بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه بر روی آن ایجاد کنید.
تکثیر فوشیا
نگهداری گل فوشیاتکثیر با بذر
با پژمرده شدن گل های آویز، بذرها رونمایی می شوند. زمانی که گل ها خشکیده می شوند، در قسمت پایه گل میوه هایی به رنگ ارغوانی تیره یا مشکی تشکیل خواهند شد. این میوه ها تا زمانی که پوستی صاف و شاداب دارند، قابل جدا شدن هستند. زمانی که شادابی این پوسته از بین می رود، استفاده از میوه خیلی مقدور نیست و جوانه زنی به به سهولت انجام نمی گیرد. میوه های شکل گرفته راباید با نوک تیزی چاقو تکه کرد و آن گاه بذرها را از آن بیرون کشید. بهتر است اطراف این بذرها را با آب ولرم به خوبی شست و شو دهید.

بذر تمیز به راحتی جوانه می زند و رشد سریع تری را نیز به دنبال دارد. با شستن و بیرون کشیدن غلاف بذرها، آن ها را بر روی پارچه ای خشک برای گرفته شدن آب قرار می دهند. بذرهایی که از نظر شکل ظاهری گرد و دایره وار هستند، شرایط مناسبی برای پرورش و نگهداری گل فوشیا دارند. معمولاً بذرهای مسطح، شرایط لازم برای جوانه زدن را ندارند و اگر جوانه بزنند، دارای رشد کندی هستند.

برای نگهداری گل فوشیا, فاصله لازم را رعایت کنید. بهتر است قبل از کاشت این بذرها را به مدت ۲ تا ۳ هفته در مکانی بدون نور و سرد قرار دهید. سپس آن ها را بکارید. این مدت نگه داری هر قدر بیشتر باشد، جوانه زنی گل فوشیا کمتر نتیجه بخش خواهد بود. در زمان کاشت بذر گل آویز باید به رطوبت خاک و رطوبت هوا توجه داشته باشید. برای حفظ و نگهداری گل فوشیا بهتر است در زمان کاشت بذر، روی گلدان را با پلاستیک سوراخ بپوشانید تا اتلاف رطوبت انجام نگیرد.

در دوران نگهداری گل فوشیا, این پلاستیک باید با سطح خاک گلدان برخورد نداشته باشد. سطح کشت بذر فوشیا باید در این دوران مرطوب باشد. برای جوانه زنی این بذرها به دو هفته تا چهار ماه نیاز دارید. بسیاری از پرورش دهندگان برای جلوگیری از شدت نور در طی روز چند لایه روزنامه بر روی سطح کشت می گذارند. این مسئله نور ملایم را برای آن ها فراهم می کند. برای رشد بذرها باید دمای ۲۱ تا ۲۳ درجه را در محیط داشته باشید. جوانه زنی فوشیا خبر از زمان دسترسی به نور می دهد. بعد از جوانه زنی، پوشش روی گلدان را بردارید تا نور لازم به شکل غیر مستقیم بر روی گیاه تابیده شود. این گیاه در طی روز باید از ۶ تا ۸ ساعت نور غیر مستقیم بهره مند شود. با رسیدن جوانه ها به ارتفاع ۷ الی ۱۰ سانتی متر می توانید آن ها را به محلی بزرگ تر انتقال دهید.

منبع:سبزانه 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: