کد خبر: ٢٦١٠١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/28-١٩:٤٤

جاذبه های گردشگری

ییلاق اوپرت

مرز، واژه‌ای است که آدمی را به یاد جدایی دو خطه و منطقه می‌اندازد و اولین چیزی که از آن تصور می‌کنید، خطی مستقیم است که روی زمین کشیده شده است؛ اما آیا همه‌ی مرزها این شکلی هستند؟ اصلا آیا مرزی شگفت‌انگیز را سراغ دارید که با بقیه مزرها متفاوت باشد و حتی یک جاذبه‌ گرشگری نیز به شمار رود؟

 

آبادان نیوز : در این مقاله، با یکی از دیدنی‌ترین مزرهای درون ایران و جذاب‌ترین جاهای دیدنی مهدی شهر آشنا می‌شوید. پس با ما در این مرزگردی در اقیانوس ابری اوپرت همراه باشید.

هر آنچه باید درباره اوپرت بدانید:

  • اوپرت کجاست؟
  • چگونه به اوپرت برویم؟
  • تفریح و گردش در اوپرت
  • بهترین زمان سفر به اوپرت کدام فصل است؟
  • در سفر به اوپرت کجا اقامت کنیم؟

اوپرت کجاست؟

ییلاق اوپرت

منبع عکس: اینستاگرام (miana.opert@)

اوپرت مرزی طبیعی است که بین دو استان سمنان و مازندران قرار دارد و تلاقی‌گاه کوهستان و جنگل است. این منطقه مرزی در فاصله ۵۵ كيلومتری شمال شهرستان مهديشهر كه با ديواره‌هايی از فلات مركزی ايران، مرز بين كوير در دامنه جنوبی و جنگل در دامنه شمالی، در شمالی‌ترين نقطه سمنان و جنوبی‌ترين نقطه مازندران واقع شده است.

اوپرت، ییلاقی رویایی

اوپرت منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب‌وهوا با طبیعت سرسبز و بکر، چشمه‌ها، دشت و روستاهای تماشایی است.خیلی از افراد برای تماشای ارتفاعات آن و به‌ویژه پدیده اقیانوس ابرهای اوپرت و برخی نیز برای لذت بردن از طبیعت سرسبز و ییلاقی اوپرت به این منطقه سفر می‌کنند.

اوپرت- سمنان و مازندران

عکاس: پدرام سالمی

وقتی به اوپرت برسید، از شگفتی آن حیرت زده می‌شوید و شاید با خود بگویید آیا اینجا ایران است؟ در جواب باید گفت که بله اینجا ایران است و اوپرت مرزی استوار و سحرانگیز است که دیدن آن یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای زندگی‌تان خواهد بود.

اوپرت که اپرت هم نوشته می‌شود کوهی است بین دو استان سمنان و مازندران و در واقع مرز بین این مناطق است. به‌دلیل بلندی و ارتفاع اوپرت ابرهای باران‌زای مناطق جنگلی و شمالی کشور نمی‌توانند از آن عبور کنند و خود را به مناطق کویری سمنان برسانند؛ همین امر باعث تجمع ابرها بر بالای آن شده و اقیانوسی از ابرها و یکی از مناظر دیدنی و بی‌نظیر در طبیعت را ایجاد می‌کند. جالب است بدانید که در جاهای دیگر نیز این دریاهای ابری وجود دارد اما آنچه که اقیانوس ابری اوپرت را از بقیه تماشایی‌تر کرده است، ماندگاری بیشتر ابرها و تضاد و تفاوت دو چشم‌انداز جنگلی و کویری است.

این همه‌ی آنچه که در سفر به اوپرت تماشا می‌کنید نیست بلکه ییلاق اوپرت و طبیعت وصف نشدنی آن نیز بی‌نظیر است که در کنار تماشای ابرها، روز کامل و تکرار نشدنی را برایتان رقم می‌زند. پیشنهاد می‌دهیم بعد از مرزگردی و گردش در ارتفاع اوپرت، سری هم به سایر دیدنی‌های آن بزنید؛ در ادامه با این مکان بیشتر آشنا می‌شوید.

چگونه به اوپرت برویم؟

ییلاق اوپرت

منبع عکس:اینستاگرام (miana.opert@)

برای تماشای اوپرت و دیدن این جاذبه‌ی طبیعی و منحصربه‌فرد، باید به شهرستان مهدی شهر استان سمنان سفر کنید. مهدی شهر در نزدیکی سمنان و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. بعد از رسیدن به این شهر، جاده‌ی مهديشهر به‌سمت ساری را در پی بگیرید، پس از فاصله‌ای حدود ۳۰ كيلومتری در سمت چپ جاده با تابلوی اعلانی، مسير خود را به‌سمت منطقه حفاظت‌شده پرور با طبيعتی بكر و طبيعت دست نخورده تغيير دهید و با گذر از روستاهای كوليم، كاور و ملاده به سرخده می‌رسيد كه خروجی سمت راست از اين روستا شما ما را به اوپرت می‌رساند. البته برای رسیدن به این منطقه چند راه وجود دارد اما این مسیر راحت‌ترین آن‌ها است.

اگر هم از سمت تهران به اوپرت می‌روید در مسیر فیروزکوه حرکت کنید و از فیروزکوه به‌سمت ورسک، خطیر کوه و بعد به‌سمت اوپرت بروید. در طی مسیرتان نیز گردنه‌ی کدوک، راه‌آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

تفریح و گردش در اوپرت

اوپرت

منبع عکس: اینستاگرام (picture3744@)

  • كوه‌ نوردی و دامنه‌گردی: ارتفاعات باشکوه اوپرت بهترین مکان برای کوه‌نوردی و لذت بردن از هیجان این ورزش مهیج است. دامنه گردی و گشت‌وگذار را نیز فراموش نکنید.
  • پياده روی: طبیعت دلنواز ییلاق اوپرت و دشت سرسبز و مملو از زیبایی آن، آدمی را به پیاده‌روی و لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر وسوسه می‌کند. پس اگر جزو افراد علاقه‌مند به پیاده‌روی هستید همراه داشتن کفش مناسب در سفر به این منطقه را از یاد نبرید.
  • جاذبه‌ های طبیعی: اوپرت مملو از چشم‌اندازهای زیبا و و مناظر منحصر‌به‌فردی است که می‌شود ساعت‌ها به تماشای آن‌ها نشست. این منطقه همچنین داراری چشمه‌ها و آبشارهای متعددی است و در نزدیکی آن جاذبه‌های بکری قرار دارد که حتماً از آن‌ها دیدن کنید. چشمه‌های قل قل چشمه، كنگل چشمه، پايين لوتی گرد چشمه، بالا لوتی گرد چشمه، كله چشمه و عمارت سرچشمه، عمارت ابراهیم خان ملاده، تنگه هیکو، راه گوگلی، جنگل بولا، چشمه فينسک، آبشار خزه بن، چشمه‌های رنگين باداب سورت و جنگل‌های بی‌نظير راش و انجيلی.
  • روستاگردی: در مسیر رسیدن به اوپرت، روستاهای متعددی قرار دارد و روستای اوپرت که نام خود را نیز به این مرز هدیه بخشیده است از جمله آن‌ها است. روستاگردی نیز می‌تواند جزوی از برنامه‌ی سفر شما باشد و جذابیت‌های خاص خود را دارد.
  • عشایر و ایل سنگسر: اگر در فصل تابستان به اوپرت سفر کنید سیاه چادرهای ایل سنگشر مهدی شهر را خواهید و این می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و خاص برایتان باشد تا از نزدیک با آن‌ها آشنا شوید. همچنین از محصولات دامی و لبنی آن‌ها مثل شير، پنير، سرشير و خامه خرید کنید.

منطقه‌ی اوپرت همچنین به‌دلیل داشتن پوشش گیاهی متنوع به‌ویژه گیاهان دارویی، از مناطق مهم دارویی کشور نیز به شمار می‌رود. اورشمک، گوگ په، سيروک، زيره، اوک چو، صعلب، كولک، زولنگ، پاروک، مازش كو، الزی و اوجی از جمله این گیاهان هستند.

بهترین زمان سفر به اوپرت کدام فصل است؟

ییلاق اوپرت؛ اقیانوس ابر ایران

منبع عکس: اینستاگرام (hfnzm@)

بهترین زمان برای تماشای ابرهای اوپرت، فصل‌های بهار و تابستان است و تا قبل مهر برای تماشای این اقیانوس ابری، بار و بنه سفر به این ییلاق خوش آب‌وهوا را به جمع کنید و به این منطقه سفر کنید. در فصل پاییز دیدن طبیعت رنگین اوپرت نیز لطف خود را دارد، اما توجه کنید در زمان بارندگی و سرما مسیر رسیدن ممکن سخت باشد و وسایل و تجهیزات لازم را باید به‌همراه داشته باشید.

در سفر به اوپرت کجا اقامت کنیم؟

ییلاق اوپرت

منبع عکس: اینستاگرام (miana.opert@)

هر چند سفر به اوپرت در قالب یک گردش یک روزه امکان‌پذیر است اما طبیعت بی‌نظیر به‌همراه مناظر دلکش و چشم‌نواز و رقص ابرهای در آسمان آبی اوپرت شما را وسوسه خواهد کرد که شب را نیز در این منطقه ییلاقی سپری کنید و از دیدن آسمان پرستاره‌ی شب لذت ببرید. پس بساط کمپ و برپایی چادر را مهیا کنید و در هوای پاک و لطیف طبیعت نفس بکشید.

اگر هم دوست دارید شب روستایی را تجربه کنید، خانه‌های روستاییان که به مسافران و گردشگران اجاره‌ می‌دهند یا اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه نیز می‌توان گزینه‌های انتخابی شما برای سپری کردن شبی پر از خاطره در کنار دوستان و خانواده باشد.

مرز گمشده

ریشه روشنی پوسید و فرو ریخت و صدا در جاده بی طرح فضا می‌رفت از مرزی گذشته بود، در پی مرز گمشده می‌گشت کوهی سنگین نگاهش را برید. صدا از خود تهی شد و به دامن کوه آویخت: پناهم بده، تنها مرز آشنا! پناهم بده. و کوه از خوابی سنگین پر بود. خوابش طرحی رها شده داشت. صدا زمزمه بیگانگی را بویید، برگشت، فضا را از خود گذر داد و در کرانه نادیدنی شب بر زمین افتاد. کوه از خواب سنگین پر بود. دیری گذشت خوابش بخار شد. طنین گمشده‌ای به رگ‌هایش وزید پناهم بده، تنها مرز آشنا! پناهم بده. سوزش تلخی به تار و پودش ریخت. خواب خطا کارش را نفرین فرستاد و نگاهش را روانه کرد. انتظاری نوسان داشت. نگاهی در راه مانده بود و صدایی در تنهایی می‌گریست.

«سهراب سپهری»

پرسش‌های متداول

ییلاق اوپرت کجاست؟

منبع عکس: اینستاگرام (miana.opert@) اوپرت مرزی طبیعی است که بین دو استان سمنان و مازندران قرار دارد و تلاقی‌گاه کوهستان و جنگل است.

اوپرت مرز کدام استان‌ها است؟

سمنان و مازندران

چه زمانی به اوپرت برویم؟

بهترین زمان برای تماشای ابرهای اوپرت، فصل‌های بهار و تابستان است.

آیا امکان اقامت در اوپرت وجود دارد؟

خانه‌های روستایی، اقامتگاه‌های بومگردی و چادر از گزینه‌های اقامت در اوپرت محسوب می‌شوند.
منبع : کجارو

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: